Про матеріал
Сценарій присвячено до Дня Захисту водних ресурсів, річок, водоймищ.
Вода — з найдавніших часів вважалася джерелом життя.
Водно-болотні угіддя, які знаходяться поблизу міст, грають важливу роль у забезпеченні екологічної безпеки та сталого розвитку міста. Річки, ставки, озера, затоки та узбережжя – ці та інші водно-болотні угіддя в містах роблять їх більш привабливими і придатними для життя.
Сценарій містить інформаційний матеріал, музичне та віршове оформлення, відео, презентації та ігрові фрагменти.
Пізнавальна подорож-гра «Водно-болотні угіддя-безцінний дар природи» Слайд 1.
Мета: привернути увагу до проблеми збереження водно-болотних угідь, поглибити екологічні знання учнів; виховати у школярів гуманне ставлення до природи, почуття відповідальності; переконання в можливості вирішення екологічних проблем, прагнення до поширення екологічних знань та особистій участі в практичних справах по захисту навколишнього середовища
Форма заняття: пізнавальна подорож-гра
Вступне слово вчителя
Кожного року 2 лютого країни світу, які мають на своїх територіях водно-болотні угіддя, у тому числі Україна, відзначають Всесвітній день водно-болотних угідь. Слайд 2.
Саме 2 лютого 1971 року в м. Рамсар (Іран) була підписана конвенція про водно-болотні угіддя, які мають міжнародне значення, головним чином як місця масового розмноження та сезонних концентрацій водоплавних птахів. Кожна країна повинна для цього переліку надати хоча б одну територію. Україна приєдналась до цієї Конвенції у 1996 році. Зараз цей список налічує 1162 водно-болотних комплекса загальною площею майже 80 млн. км2. Слайд 3.
Що таке водно-болотні угіддя? Згідно з визначенням Рамсарської конвенції, ВБУ( або ветланди - від англ. вологе, мокре місце) – це райони мілководдя, боліт, торф'яників; водоймища природні або штучні, постійні або тимчасові, стоячі або протічні, прісні, солені, а також морські акваторії, глибина яких на перевищує 6 метрів під час відливів. Слайд 4.
Рамсарська конвенція підкреслює тісний зв’язок між водно-болотними угіддями, водою і людьми. Водно-болотні угіддя є ресурсом, який має велике соціально-економічне, культурне та наукове значення, і втрата їх принесе непоправну шкоду людство.
Сьогодні ми починаємо нашу подорож по водно-болотним угіддям під гаслом:
Збережемо світ,
Збережемо воду,
Збережемо всю нашу природу! Слайд 5.
Лунає музика. На екрані планета Земля
Ведучі
Земля! Богом прекрасне творіння!
Блакитні простори, зелені ліси —
Ніде не знайдеш ти такої краси.
У космосі є ще багато планет,
Немає лишень життя там прикмет.
Ти наша домівка, планета Земля,
Ти гарна і зблизька, красива здаля.
Моя планета – зірка між світами.
Як вільний птах, летить у майбуття!
Зігріта сонцем,мріями, піснями
Дарує нам чарівну мить життя
У нас в руках планета синьоока,
Священний скарб звабливої краси.
Цей світ любові, дар віків глибоких,
Наш дім єдиний,
Спаси, людино!
Прекрасне завтра на Землі спаси!
А чому Землю називають «блакитною» ?
(відповіді учнів)
Планету Земля по-праву називають «блакитною». Більшість її території займає вода. Всім відомо, що з космосу «матінка Земля» виглядає, як прекрасний кольоровий шар з перевагою блакитного кольору.
Землю називають блакитною планетою, оскільки через велику кількість води вона здається блакитною. Земля становить приблизно 510 млн. Км² і трохи більше 70% покрито водою. Синій колір відрізняє її від інших планет, таких як Марс, Меркурій, Юпітер, Уран та багато інших.
Більша частина води на блакитній планеті замерзла або солона, і лише досить невеликий відсоток придатний для споживання людиною. Основними океанами є Атлантичний, Тихий, Індійський, Арктичний та Антарктичний. Жодна інша планета не має океанів і достатньої кількості кисню для життя.
Відео-ролик «Блакитна планета Земля»
Вчитель. Усе життя на планеті залежить від води. Вода все об’єднує. Від джерела до моря і через нескінченний цикл кругообігу вода з’єднує усі куточки планети.
А що таке Во́дно-болотні угі́ддя ?
Во́дно-болотні угі́ддя (англ. wetlands) — ділянки місцевості, ґрунт яких з постійною або сезонною вологістю. Такі ділянки місцевості можуть бути частково або повністю зайняті водоймищами. Водно-болотними угіддями є мілководні озера чи ділянки морського узбережжя, верхові та низові болота, також деякі інші. Вода у водно-болотних угіддях може бути прісною, морською і солонуватою. Найбільші водно-болотні угіддя у світі — Пантанал, вони розташовані в Бразилії, Болівії та Парагваї.
Як ви ставитеся до боліт? «За» і «Проти» (Відповіді дітей.)
Апонент1.Більшість людей відповідає: «Погано!» Болото- це комари, бруд, можна потонути, там страшно. Болота не приносять користі, заважають сільському господарству. Я представляю сьогодні точку зору про те, що болота необхідно осушити, освоїти. Адже в даний час болота - майже непридатні землі, хоча після осушення могли б використовуватися для сільського та лісового господарства. Вони ускладнюють дорожнє будівництво і негативно впливають на навколишні умови. І, нарешті, з давніх-давен існувало негативне ставлення до боліт. Саме в цих глухих місцях чутка селила невідомі і нечисті сили. Напевно, не дарма.
Апонент 2. Якщо ліси часто порівнюють з легенями нашої планети, а струмки і ріки - з її кровоносною системою, то роль боліт в біосфері можна порівняти з роллю печінки і нирок в організмі. Вражаюча здатність боліт очищати воду. Головна цінність боліт - здатність накопичувати воду і покращувати її якість. Болота - охоронці всіх інших водних екосистем, що забезпечують біосферу прісною і чистою водою. Водно-болотні угіддя формують унікальні міські зелені зони, урізноманітнюють міський пейзаж, є привабливими для прогулянок і відпочинку, зволожують повітря й знижують його температуру, зменшують вплив повенів, поповнюють запаси питної води, очищають води від забруднення тощо.
Раптово лунає мелодія пісні Черепахи Тортилли
Вчитель. До нас завітала Черепаха Тортилли
Учениця Тортилла. ( повідомлення учениці)
Я дуже стара та мудра черепаха. Але болота набагато старіші чим я. Колись вони були озерами. Так ось, озера, як і люди, народжуються, живуть, старіють та помирають. Їх життєвий шлях вимірюється тисячоріччями. На дні чистого прозорого озера відкладається 1л., пісок, останки росли, риб. Озеро міліє. З’являється вологолюбива рослинність яка покриває поверхню озера і воно повільно починає перетворюватись на болото. Уявіть собі, що в болоті всього 5-10% сухої речовини, а все інше вода.
Дякуємо тобі Черепаха Тортилла
Вчитель. А зараз ми здійснимо прогулянку по водно-болотним угіддям України (відеосюжети «Краса природи Водно-Болотних Угідь України».)
Вчитель. А ви знаєте, які рослини ростуть на болоті? (Відповіді дітей.) Презентація.
Вчитель. Болото - завжди загадка, таємниця не тільки для нас, але і для вчених. Це воістину ще невідкрита скарбниця, звідки ми можемо дізнатися не тільки про минулі ландшафтах, але і нашу історію. Крім залишків рослин болота зберігають у своїй товщі знаряддя праці і війни минулого і навіть останки господарів цих знарядь. Так, в Британії був знайдений лицар в повних обладунках.
Вчитель.Незважаючи на всю таємничість і загадковість боліт люди здавна селяться біля них. Одна з народностей мансі - «на-рас-МАХУН» - перекладається як «болотний народ». І своєю родоначальницею вони вважають жабу. А ще мансі вважали, що один із синів Нуміторума (верховного істоти) мав вигляд жаби.
Вчитель. А які ще тварини живуть на болоті? (Відповіді дітей.) Презентація.
Гра «Дивовижне болото»
Клас створює 2 команди. Кожна команда отримує картки з різними видами тварин. За допомогою стрілок треба створити харчовий ланцюг болота (хто швидше і правильно)
Вчитель. Всі молодці!
Бліц-турнір «Хто швидше» (за одну хвилину хто більше напишить правильних відповідей)
Вчитель: Якщо зникнуть болота, тощо буде ?
Вчитель. Болота виконують надзвичайно важливу водорегулювальну роль в поверхньовому стоці. Тому їх необхідно берегти і охороняти. Ось які чудові і потрібні болота є у нас. І ми їх повинні обов'язково зберегти!
Гра «Екосистема»
Вчитель.Кожній команді роздаю по 10 карток з різноманітними рослинами і тваринами. На дошці водно-болотне угіддя без рослин і без тварин. За допомогою карток створити екосистему водно-болотного угіддя. Я називаю тварину або рослину, яка команда скоріше знайде та і заповнює угіддя.
Молодці!
Вчитель. Що ж буде, якщо ми втратимо болота? (Перегляд відео сюжету)
А тепер спробуємо підбити підсумок сьогоднішньої подорожі і відповісти на питання:
Для чого потрібні болота в природі ?
(Відповіді дітей.)
Отже:1. Болота накопичують і зберігають воду. 2. Очищають воду.
3. Підтримують біологічне різноманіття (рослини, тварини).
4. Служать необхідною умовою життя корінних народів.
Завершальним етапом нашої подорожі буде перегляд цікавого і пізнавального відеофільму «Краса природи Водно-Болотних Угідь України».
Ведучі
Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода – це є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас – природі послужити!
Чарівна все-таки вода стихія,
Життя дарує, чи від спраги забира
Уберегти її – ось наша мрія,
Про це усім подумати пора...
Додаток1.
Відповідь
Додаток 2.