Пізнавальні відомості для дітей у творі Туве Янсон «Комета прилітає» та сприйняття їх на уроках зарубіжної літератури

Про матеріал
Матеріал містить інформацію про пізнавальні відомості для дітей у творі Туве Янсон «Комета прилітає» та сприйняття їх на уроках зарубіжної літератури у 5 класі.
Перегляд файлу

Пізнавальні відомості для дітей у творі Туве Янсон «Комета прилітає» та сприйняття їх на уроках зарубіжної літератури

 

Твори письменниці Туве Янсон про Муммі-тролів містять пізнавальні відомості для дітей. Наприклад, у книзі «Комета прилітає» казкові герої очікують прибуття на Землю комети.

Мумі-троль і Чмих вирушили у Велику Подорож, щоб «досліджувати грізні зірки!» Нюхмумрик пояснює їм: «Комета — це самотня зірка з вогненним хвостом, яка стратила глузд і метається Всесвітом. Інші зірки обертаються навколо своїх орбіт, а комета може з’явитися будьде. Навіть тут...

…Тепер у небезпеки з’явилося ім’я — Комета. Мумі-троль глянув на небо, — сіре, спокійне і буденне.
              Але тепер він знав, що десь поза хмарами летить вогненна зоря з
довгим палахкотливим хвостом, вона все ближче і ближче...»

Щоб дізнатися про неї якомога більше, маленькі герої прямують до обсеваторії.

Ось як іі описує письменниця: «На найвищій вершині шпичастого гірського кряжу притулилася Обсерваторія, де професори вели незчисленні дивовижні спостереження, жили відлюдькувато наодинці з зірками... Вежа Обсерваторії мала округлий прозорий дах, прикрашений скляною, забарвленою всіма кольорами веселки кулею, яка поволі, але невпинно оберталася навколо себе.

…Вежа — велика зала — була обладнана найпотужнішим у світі телескопом, який день і ніч, спроквола обертаючись навсібіч, спостерігав за зоряним небосхилом, чи не чигає десь у Всесвіті небезпека, і
при цьому по-котячому муркотів. Юрми маленьких професорів метушилися навкруги, шастали вгору і вниз блискучими латунними сходами, щось регулювали,щось відкручували, щось вимірювали, час від часу записуючи покази до нотатників.

…Чмих рушив услід за професором, дряпаючись незчисленними сходами. Він був першим у світі крихітним звірятком, якому
дозволено було подивитися в окуляр найбільшого на Землі телескопа.
           —Бачиш, яка красуня? — захоплювався професор.
           —Всесвіт чорний. Таки чорний... — прошепотів Чмих. Він так
налякався, що хутро у нього на потилиці стало дибки.
У бездонній чорноті неба блимали, немов живі, величезні зорі.

  …Ген далеко серед них щось сяяло, схоже на недобре червоне око.
             — Комета! — скрикнув Чмих. — Оте червоне око і є кометою. Вона летить сюди!
             — Звісно, летить сюди! — потвердив професор. — От що цікаво! З кожним днем її видно все ліпше. Комета стає чимраз більшою, червонішою та прекраснішою!»

Повернувшися до гурту, Чмих пояснив: «Він чорний. Чорний-чорненний. Всесвіт. А комета червона, з хвостом позаду».

Читаючи казкову повість Т. Янсон «Комета прилітає», ми відчуваємо красу світу і художнього слова. Письменниця простими словами героїв твору пояснює маленьким читачам будову світу та явища в ньому, розповідає про небесні тіла, природні та астрономічні явища, науково-дослідні заклади та обладнання для наукових спостережень.

Туве Янсон майстерно використовує художні засоби в описах Всесвіту, обсеваторії, комети, природних явищ. Наприклад, описуючи комету, письменниця використовує метафори «вогненні язики» та «корона»: «Комета виросла до велетенських розмірів, і ні в кого не виникало сумніву, що прямує вона в Долину Мумі-тролів. Вогненні язики в її короні побіліли і засліплюва-ли неймовірно яскравим сяйвом».

З біографії Т. Янсон ми дізналися, що вона була художницею, створю-вала ілюстрації до книг. У неї було чудово розвинене художнє сприйняття світу. Так, описуючи вечірню пору, письменниця зазначає: «Дерева, здавало-ся, стояли обгорнені червоним папером».

           Досліджуючи текст повісті-казки Т. Янсон «Комета прилітає», ми знаходимо яскраві приклади краси чарівного художнього слова письменниці:

  • «зійшло вранішнє сонечко, свіже, немов умите»;
  • «Хвилі … заспокоїлися, вляглися, стали аквамариновими»;
  • «Вся … живність … весело хлюпалася у прозорій воді»;
  •  «Водорості випросталися на дні й потягнулися до сонця»;
  • «…пролетіла ластівка, повідомляючи, що знову настав новий ранок!»;
  • «Море повернулося!».

Казкова повість «Комета прилітає» містить роздуми на екологічну тему і викликає думки про майбутнє нашої планети та людства. За задумом авторки, тривога казкових героїв змінюється оптимізмом і впевненістю:

«Мумі-троль сподівався побачити жахливу бездонну діру в землі, якісь наслідки страшної катастрофи, а зараз навіть не знав, що й думати, тож було йому трохи лячно.
          — Невже саме такий вигляд повинна мати Земля після кінця світу? Пустка і нічого більше?
           — Кінця світу не було, — мовив Нюхмумрик. — Я гадаю, що комета тільки зачепила нас хвостом, а потім полетіла собі далі у простори Всесвіту.
           — Хочеш сказати, що все зосталося на своїх місцях? — усе ще не вірив Мумі-троль.
           Нюхмумрик тицьнув люлькою у бік горизонту.
           — Бачиш? Море...
           Удалині, на самому небокраї щось зблиснуло, і те щось ворушилося, немов живе.
           — Бачиш? — допитувався Нюхмумрик. — Море повертається!

Вони сиділи мовчки, а небо тим часом набирало яскравішої барви, зійшло вранішнє сонечко, свіже, немов умите, як завжди. Раптом прикоти-лася хвиля, і море увійшло в свої береги. Що вище піднімалося сонце, то синішим ставало море. Хвилі заповнили всі глибини і западини, заспокоїли-ся, вляглися, стали аквамариновими.
           Вся стрибуча, повзуча і плавуча живність, яка зуміла вціліти у напіввисохлому намулі, весело хлюпалася у прозорій воді. Водорості випросталися на дні й потягнулися до сонця. Над морем пролетіла ластівка, повідомляючи, що знову настав новий ранок!»

           Появлення ластівки вранці є невипадковим і важливим в епізоді повернення моря. У народній творчості ластівка була провозвісницею весни та оживання природи. Вважалося, що ластівка прилітає з далеких країв і вільним польотом показує, що небезпечні зимові часи вже минули.

         «— Море повернулося! — зрадів Тато Мумі-троля». Усі раді були впевнитися в тому, «що Земля все ще існує».

          На уроці зарубіжної літератури доречно нагадати про стилі мовлення, зокрема про художній та науковий стилі. Можна попрацювати із тлумачними словниками, де учні знайдуть тлумачення у науковому стилі слів Всесвіт, обсерваторія, комета, землетрус, буря, смерч, ураган, цунамі, циклон, аквамарин. Ця дослідницька робота може бути проведена групою учнів і учениць заздалегідь і презентована однокласникам на уроці у вигляді слайдів, колажу або плакату.

           Доцільно звернути увагу учнів на потужні можливості художнього слова та на точність і конкретність визначення лексичного значення слова в науковому стилі. Наприклад, ми можемо знайти наступні тлумачення слів у "Словнику української мови".

          

Тлумачення із "Словника української мови"

 

ВСЕСВІТ - уся система світобудови.

КОМЕТА.Небесне тіло, що має яскраве ядро й туманну оболонку, від якої тягнеться довга смуга світла, що нагадує хвіст.

ОБСЕРВАТОРІЯ.Наукова установа, яка веде астрономічні та геофізичні спостереження й дослідження, а також спеціально обладнаний будинок для проведення цих спостережень.

ТЕЛЕСКОП.1. астр. Оптичний прилад для спостереження за небесними світилами. У 1610 р.був побудований і спрямований у небо перший телескоп. Його творець Галілео Галілей одержав можливість вивчати небесні тіла більш детально,ніж це було можливо досі.

 

          Письменниця Туве Янсон в повісті «Комета прилітає» веде мову і про захоплення героїв. Серед них є Гемуль, який колекціонує марки і має альбом із ними. Одного разу під час негоди марки розлетілися. Гемуль дуже засмутився і вважав свою безцінну колекцію втраченою назавжди. Коли «маленькі липкі папірці» знайшлися (мама Муммі-троля дбайливо прибрала їх з тіста, до якого вони прилипли, і сушила їх на вільному повітрі), Гемуль дуже зрадів і одразу почав впорядковувати свій альбом, не звертаючи уваги на те, що відбувалося навколо нього. Тато Мумі-троля зазначив:  

           — Колекціонування марок — надзвичайно благородне захоплення.
           — Це не захоплення, а мій фах, — відповів «Гемуль, який колекціонує поштові марки».

           Із цих епізодів діти можуть дізнатися про колекціонування як захоплюючий процес збирання і збереження різних предметів, у тому числі й поштових марок. У зв’язку з ним можна пригадати слово філателія і дізнатися про його походження та значення.

          Так, ми дізналися, що термін «філателія» створений від грецького «φιλέω» (люблю) і «ἀτέλεια» (звільнення від оплати) та означає замилування до поштових марок та інших знаків поштових оплат. У стародавній Греції на листах ставили особливу відмітку  телос («τέλος»), яка означала, що лист оплачений відправником і одержувачеві не потрібно нічого платити. Ця відмітка є ніби попередником сучасної поштової марки, що замінила грошову плату за пересилання листів. 

          Радісне пожвавлення на уроці викликають у дітей питання про їхні захоплення, в тому числі й колекціонування різноманітних предметів. Учні із задоволенням розповідають невеличкі історії, пов’язані з цими заняттями.

          Познайомившись із казковою повістю Т. Янсон «Комета прилітає», ми дійшли висновку, що цей твір містить багато цікавої пізнавальної інформації, на яку ми звертаємо увагу під час читання. Щоб дізнатися більше про природні та астрономічні явища, які згадуються у творі «Комета прилітає», ми   використовуємо відомості з довідкової літератури та набуті знання з предметів «Я досліджую світ» у початкових класах та «Пізнаємо природу» в 5 класі. Таким чином, встановлюються міжпредметні зв’язки, відбувається збагачення знань здобувачів освіти та продовжується формування ключових компетентностей НУШ.

          Учням і ученицям Нової Української школи подобаються уроки, під час яких можна побувати у  ролі дослідників, мандрівників, учених, художників, астрономів, формулювати значення термінів, досліджувати тексти письменників та створювати власні твори.  Повість Т. Янсон «Комета прилітає» сприяє розвитку уміння уважно читати текст твору, прищеплює потребу в піклуванні про природу і планету.

 

 

 

Список використаних джерел:

 

  1. Ніколенко О.  Зарубіжна література. 5 клас. Підручник для закладів загальної середньої освіти (авт. О.М. Ніколенко, Л.В. Мацевко-Бекерська, Н.П. Рудніцька, Л.Л. Ковальова, О.В. Орлова, Л. П. Юл-дашева, В. Г. Туряниця, Д.О. Лебедь). – Київ: Видавничий центр «Академiя», 2022. – 271 с.
  2. https://slovnyk.ua/index.php
  3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Філателія

 

 

      

 

 

 

Додаток

 

 

  1. Колаж «Обсеваторія. Комета». Автор: Євангеліна М., учениця 5 класу.

      

 

 

 

 

docx
Додано
24 травня 2023
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку