Управління освіти, молоді і спорту
Смілянської міської ради
Методичний кабінет
Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Пізнавальний світ гри
Калініч Олена Михайлівна,
учитель початкових класів
м. Сміла
2022
Ігри в новій українській школі на розрізнення голосних і приголосних звуків
Дидактичний матеріал може бути використаний вчителями початкових класів як на уроках, так і в позаурочний час під час проведення ранкових зустрічей, інтегрованих курсів, для індивідуальної та групової роботи з метою підвищення пізнавальної активності молодших школярів.
Тексти для завдань – власні авторські вірші та казки , які розкривають перед дітьми багатий світ природи, вчать бачити, чути та відчувати його неповторну красу, сприяють вихованню любові до рідного слова.
Розрізнення голосних звуків |
МЕТА: формувати мовні навички, фонематичний слух; вміння розрізняти голосні звуки, збагачувати словниковий запас учнів; одночасно використовувати 6 цеглинок певного кольору; збагачувати мову учнів, розвивати творче мислення, поглиблювати знання, виховувати почуття любові до української мови.
Основні завдання: учні читають вірш, на місці пропущеного голосного показують цеглинку відповідного кольору:
Червоний –а, синій –у, зелений –и,
жовтий –е, блакитний – о, оранжевий – і
Гру починаю з казки: «В одному далекому царстві жив собі книжковий хробачок. Він був добрий і нікого не ображав, але жителі країни не любили його, бо він понад усе любив ласувати буквами з книжок. Дітям було складно читати вірші, бо скрізь у словах бракувало однієї, а іноді й двох букв. Спробуйте відновити ці слова.
1.В..сна постукала в віконц..,
Так н..жно усм..хнулось сонце.
Д..р..ва листячком заш..л..стіли,
Пташк.. із в..рію вже пр…летіли.
2. Квітки стряхнули чисті роси.
Несе весн.. кр..су і грози.
Стр..мочки йд..ть повільною ходою,
Умили землю чист..ю в..д..ю.
Розрізнення звуків л-р |
МЕТА: формувати мовні навички, фонематичний слух; вміння визначати в словах звуки (л), (р), розрізняти їх, збагачувати словниковий запас учнів; одночасно використовувати цеглинки, збагачувати мову учнів, розвивати творче мислення, увагу, уяву, поглиблювати знання, виховувати почуття любові до української мови.
Розрізнення звуків л-р завдання гри: учні читають вірш, визначають, які приголосні пропущено, складають об’ємну конструкцію літер з LEGO на позначення цих звуків, складають з ними діалог або історію цікаву.
Осінь стукає в вікно Дощиком студеним, Мо..осить і к..апотить, По дахах все стукотить.
Потім в човник з ...истя сі..а, І заграть вона схоті..а. Ск..ипочку в ..уках т..имає – Музика дощу ..унає. |
Ла-ла-ла,ра-ра-ра, Ли-ли-ли,ри-ри-ри, Ле-ле-ле,ре-ре-ре, Лу-лу-лу,ру-ру-ру , Лі-лі-лі,рі-рі-рі, Ло-ло-ло,ро-ро-ро Ск..ипочку в ..уках т..имає – Музика дощу ..унає.
|
Розрізнення звуків л-р |
МЕТА: формувати мовні навички, фонематичний слух; вміння визначати в словах звуки (л), (р), розрізняти їх, збагачувати словниковий запас учнів; одночасно використовувати цеглинки, збагачувати мову учнів, розвивати творче мислення, увагу, уяву, поглиблювати знання, виховувати почуття любові до української мови, до навколишнього світу.
Дощик Високо в небі, в хма..ці куд..атій, Жив собі дощик, д..ібний, пе..ехатий. З..учно вмостився в пе..ині хлопчисько І виг..ядає щойно віт..исько.
Тут вже і віте.. свиснув з-за хма..и, Бі..і і сі..і побіг..и ота..и. Сонечко сі..о за об..ій спочити, Дощику т..еба зем..ю умити.
Взяв він віде..це, повне з собою, Через плече ко..омисло з водою. ..аді де..ева, т..ави і квіти,
|
Пригоди вітру Через по..е, через ..іс Віте.. свіжість нам п..иніс. Засвистів і заст...ибав – ..истя з к..ена він зі..вав.
Г..янув в небо синє-синє – К..юч пташиний в небі ..ине. Віте.. підіймає к..и..а, Ніби ко..аб..і віт..и..а.
..азом з віт..ом пок..уж..яєм, Над зем..ею по..ітаєм, Зази..нем в гніздо синиці, З дже..е..а поп’єм водиці. ..азом з ..истям потанцюєм, Із зайчатком пост..ибаєм І зем..і під вечі.. знову Заспіваєм ко..искову. |
Розрізнення звуків ж-ч
МЕТА: формувати мовні навички, фонематичний слух; вміння визначати в словах звуки (ж), (ч), розрізняти їх, збагачувати словниковий запас учнів; одночасно використовувати цеглинки, збагачувати мову учнів, розвивати творче мислення, увагу, уяву, поглиблювати знання, виховувати почуття любові до української мови.
Завдання гри: учні читають вірш, визначають, які приголосні пропущено, складають об’ємну конструкцію літер з LEGO на позначення цих звуків, складають з ними діалог або історію цікаву.
В їжака на іменинах
Я вам от що розкажу В лісі в їжака гостини, Він святкує іменини. Же-же-же, же-же-же Привітать прийшли уже Ведмідь із ведмежам, Зайчиха з зайченям. Жу-жу-жу, жу-жу-жу З їжаком я теж дружу |
Таку пісню жук співав, Коли їжака вітав. Же-же-же,же-же-же Привітать спішать уже Білка з білченям І кабанчик з поросям. Дружбою я дорожу. Пісню цю їжак співав, Звірів щиро частував.
|
Розрізнення звуків с-ц
МЕТА: формувати мовні навички,фонематичний слух; вміння визначати в словах звуки (с), (ц), розрізняти їх, збагачувати словниковий запас учнів; одночасно використовувати цеглинки, збагачувати мову учнів, розвивати творче мислення, увагу, уяву, поглиблювати знання, виховувати почуття любові до української мови.
Завдання гри: учні читають вірш, визначають, який приголосний пропущено, складають об’ємну конструкцію літери з LEGO на позначення цього звука, складають з нею діалог або історію цікаву.
1..Ве..на по..тукала в вікон..е,
Так ніжно у..міхнуло..ь ..он..е.
Дерева ли..тячком зашеле..тіли,
Пташки із вирію вже прилетіли.
2. Квітки ..тряхнули чи..ті ро..и.
Не..е ве..на кра..у і грози.
.Струмочки йдуть повільною ходою,
Умили землю чи..тою водою