Пізнавально - ігрова програма
«Подорож в країну Толерантності»
для учнів 5 – 9 класів
(підготувала педагог-організатор Косович А. Л.)
Цілі: Освітні:
- познайомити вихованців з поняттям «толерантність»;
- сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку;
Розвиваючі:
- продовжити формування толерантного ставлення однокласників
між собою;
- сприяти розвитку у вихованців самосвідомості, яке
допомагає дітям побачити себе та інших такими, якими вони є в
дійсності;
Виховні:
- виховувати повагу один до одного, терпимість до відмінностей
між людьми;
- виховувати культуру спілкування і взаєморозуміння.
Обладнання: мультимедійний проектор.
Оформлення кабінету: плакати «Толерантність», «Риси толерантної особистості», «Країна толерантності», «Наш клас».
Хід заходу
І Організаційна частина
1. Вступне слово вчителя.
- Доброго дня, любі друзі! Ми раді вітати вас на нашій програмі «Подорож в країну Толерантності». Сьогодні ми зібралися в нашому класі для того, щоб стати ще добрішими і світлішими, благороднішими і привітнішими по відношенню один до одного; ми познайомимося з поняттям «толерантність» і зробимо висновок про те, наскільки толерантні ми вже сьогодні.
1. Привітання.
- Давайте привітаємо один одного як це роблять представники різних народів:
- докласти руку до серця (Індія);
- скласти руки в молитві і поклонитися (Японія);
- потиснути руку самому собі (Китай);
- слабо потиснути руку один одному, стоячи на великій відстані
(Великобританія);
- сильно потиснути руку один одному, стоячи на близькій відстані
(Німеччина);
- міцні обійми (слов'янський звичай);
- лівою рукою взятися за вухо, правою знімаємо капелюха і показуємо
язика (Тибет);
- і, нарешті, привітаємо наших гостей, радісно махаючи рукою, як це . роблять у всьому світі
- Друзі, а для чого люди вітаються? (Правильно, для того, щоб побажати один одному здоров'я, а значить, благополуччя, радості і щастя.)
ІІ Информаційний блок
- Клас - це маленька сім'я. І хотілося б, щоб в нашій родині завжди панувала доброта, повага, взаєморозуміння. А що ж для цього потрібно? ... Правильно: повага і терпіння один до одного, повноцінне і рівноправне спілкування, надання допомоги, уважне ставлення до труднощів оточуючих - ось одна з головних цінностей людського існування в гармонії зі світом природи і суспільства. Людина повинна прагнути до того, щоб змінити себе в кращу сторону, жити в мирі з собою. Толерантність - це якість особистості, вона проявляється, коли взаємодіють два і більше людей, і ці люди чимось відрізняються один від одного: поглядами, поведінкою, смаками. Толерантним буде вважатися та людина, яка приймає іншого таким, яким він є.
16 листопада - День Толерантності. Ви хочете дізнатися звідки така назва?
2. Робота з наглядністю.
А) Слово «толерантність» має майже однаковий зміст в різних мовах (плакат на дошці):
- в англійській - готовність бути терпимим;
- у французькій - терпіння і повагу, коли людина думає і діє інакше, ніж ти сам;
- в китайській - бути по відношенню до інших чудовим;
- в арабській - милосердя, терпіння, співчуття;
- в російській та українській - вміння прийняти іншу людину такою, якою віна є.
Б) Давайте розглянемо плакат «Риси толерантної особистості»
1.Терпіння.
2. Довіра.
3.Уміння не засуджувати інших.
4. Уміння слухати.
5. Здатність до співчуття.
6. Почуття гумору.
7. Уміння володіти собою.
8. Доброзичливість.
- Як ви розумієте кожне з цих якостей?
- Ви можете себе назвати толерантною особистістю?
ІІІ Игровий блок
Учитель. Кожна людина неповторна і у кожного з нас є свої відмінні риси, свої індивідуальні особливості, свій характер і темперамент. І в зв'язку з цим давайте пограємо. Кожен з вас встає і каже свою відмінну рису, починаючи зі слів: «Я один такий, тому що ...»
(Проводиться гра)
Учитель. Який ми можемо зробити висновок? (Всі люди різні, але індивідуальні якості доповнюють один одного, складаючи різноманітний і тому прекрасний світ, якщо б всі були б однаковими, то не було б цікаво спілкуватися.)
2. Гра «Бінго»
Давайте зробимо з паперу чоловічка. Напишіть:
на голові - свою мрію,
на правій руці - улюблене блюдо,
на лівій руці - улюблене заняття,
на правій нозі - улюблене місце відпочинку,
на лівій нозі - побажання друзям.
- А тепер давайте перевіримо: у кого мрія - стати відомою і благополучною людиною?
- Хто любить морозиво, шоколад, пельмені?
- Хто любить спорт, спати, грати в комп'ютерні ігри?
- Хто любить відпочивати в лісі, на морі, на дивані?
- Хто з вас побажав друзям здоров'я, миру, добра і щастя?
- Який ми можемо зробити висновок? (Крім індивідуальних якостей і відмінностей у нас багато спільного, ми завжди можемо знайти спільну мову і цікаву тему для розмови.)
3. Гра «Плітки»
Учитель. Дуже часто в житті ми стикаємося з передачею неточної інформації, тобто з плітками, після чого ми ображаємося на людей, не замислюючись про те, що кожна людина, почувши які-небудь відомості, сприймає їх по-своєму і ненавмисно їх неточно передає іншим. Зараз ми з вами з'ясуємо, як це відбувається. Правила гри: викликаються п'ять охочих учнів, четверо з них виходять з класу і входять по одному, коли їх покличе учитель (ведучий). Усім присутнім (експертної комісії) і першому учаснику вчитель показує картинку, яка потім ховається. Завдання першого учасника переказати зміст картинки другому учаснику, потім другий переказує третьому і т. д. Мета гри полягає в тому, щоб знайти схожість між тим, що переказав п'ятий (останній) учасник класу, і самою картинкою.
(Проводиться гра)
Учитель. Який ми можемо зробити висновок? .. Правильно. Не поспішайте вірити в те, що вам про когось або про щось розкажуть, - адже всі ми по-різному сприймаємо одні й ті ж явища, події, тому що внутрішній світ кожної людини складний і різноманітний, у кожного з нас свої цінності, індивідуальні особливості, хоч у нас і багато спільного. Не треба вірити пліткам, і вже тим більше їх передавати. Толерантно ставитеся до людей!
IV Підведення підсумків заходу
1.Порівняльний аналіз бажаної моделі класу і дійсної (на дошці плакати «Країна толерантності» і «Наш клас», в центрі яких намальовано сонце).
Учитель. Нашу планету висвітлює і зігріває сонечко - це символ тепла, багатства, радості і світла. Давайте створимо наші 2 сонечка толерантності. Візьміть кожен по два промінчика: на першому напишіть, якою, на вашу думку, якістю повинен володіти кожен з нас, щоб наш клас став простором доброти і толерантності (учні пишуть), а на другому промінці напишіть, якою, на вашу думку, якістю ви вже володієте, щоб наш клас став простором доброти і толерантності. Якщо вам ви сумніваєтеся, що писати на другому промінці, нічого не пишіть, ми прикріпимо всього один ваш промінчик на сонці толерантності. (Учні прикріплюють промінчики до сонечка, робиться висновок, що, насправді, учням ще багато чому треба вчитися і працювати над собою, щоб створити «Сонячну толерантну країну»)
2.Виконання учнями пісні «Шляхами добра»
Учитель. Людська доброта, милосердя, вміння радіти і переживати за інших людей - це основи людського щастя. Але людину, яка ні з ким не свариться, зустрінеш рідко, адже в житті всяке буває. Треба вміти прощати! І для цього на допомогу людям завжди приходить Доброта! Давайте заспіваємо для всіх пісню «Шляхами добра». (Виконання пісні)
3.Заключне слово вчителя. Нагородження.
Учитель. І на закінчення, хочеться подарувати всім тепло і доброту нашого сонечка. (Учитель роздає апельсини)
Посміхайтеся частіше, радійте кожному дню, бережіть, поважайте і цінуйте людей, з якими вас зводить життя! До побачення, до нових зустрічей!
1