8 клас
Тема: Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Методи: інтерактивні методи навчання: робота в парах, гра “Хто більше”, метод “Коректор” та «Ресторан», вправи «Хмаринка» та «Ланцюжок перетворень»
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; математична компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість; екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні змістові лінії: здоров’я та безпека; екологічна безпека і сталий розвиток; підприємливість і фінансова грамотність.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Тема нашого уроку “Кислоти”, а точніше реакції заміщення та обміну, в які вони можуть вступати та заходи безпеки під час роботи з кислотами.
На сьогоднішньому уроці ви повинні дізнатись з якими речовинами взаємодіють кислоти, які реакції належать до реакцій обміну, заміщення; вміти ілюструвати хімічні властивості кислот; вміти користуватися рядом активності металів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, знання, отримані вами на попередніх уроках, потрібно вміти застосовувати у потрібний момент. І ось зараз ми проведемо гру ….
Запишіть та назвіть якомога більше формул кислот із наведеними хімічними елементами. Назвіть їх
Із поміж утворених кислот вкажіть оксигеновмісні та безоксигеновмісні
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ми з вами повторили назви та класифікацію кислот. Для роботи з кислотами нам необхідно з’ясувати правила техніки безпеки при роботі з кислотами.
Випереджувальне завдання для учнів
(Один із учнів зачитує правила)
Оскільки хімія – наука експериментальна, то запрошую до проведення дослідів.
Хімічні властивості кислот, реакції заміщення та обміну:
Всі дані досліджень та результати записуємо у таблицю
№ пробірки |
Назва реагенту |
Рівняння реакції та ознаки |
Висновки |
1 |
Універсальний індикаторний папірець |
|
|
2 |
Індикатор метилоранж |
|
|
3 |
Індикатор фенолфталеїн |
|
|
4 |
Mg – магній порошкоподібний |
|
|
5 |
Zn – цинк гранульований |
|
|
6 |
Cu – мідний дріт |
|
|
7 |
Натрій гідроксид |
|
|
Для початку пригадаємо, як визначити кислоту в розчині. (за допомогою індикаторів)
Учитель демонструє досліди: розчини хлоридної кислоти з універсальними індикаторними папірцем, метилоранжем, фенолфталеїном. Учні роблять висновок та вносять у таблицю
2. Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”. У трьох пробірках знаходяться порошкоподібний магній, гранула цинку та шматочок міді. До кожної доливаємо розчин кислоти:
Розглянемо ще одну властивість кислот.
Прикладом ще однієї реакції обміну є взаємодія кислот з лугами.
Луги та кислоти – їдкі речовини, а в результаті їх взаємодії утворюється нейтральна сіль. Отже, луг та кислота взаємно нейтралізують один одного, через що реакцію між ними називають реакцією нейтралізації.
У пробірку №7 налити розчин натрій гідроксиду, додати кілька крапель індикатору – розчину фенолфталеїну. До цього розчину долити по краплях розчин хлоридної кислоти. Спостерігати за змінами, які відбуваються у пробірці.
Результати та висновки записати в зошит
NaOH + HCl = NaCl + H2O
Реакція обміну – це реакція між двома складними речовинами, під час якої вони обмінюються своїми складовими частинами.
V. Закріплення нового матеріалу
Ми попрацювали дуже плідно, тому я пропоную вам реалізувати отримані знання.
Послухайте твердження, і якщо ви не згідні із ним, встаньте
Написати рівняння можливих реакцій з поміж даних речовин із нітратною кислотою
Вr2 → НВr → МgВr2 → АgВr
VІ. Підбиття підсумків уроку
Метод «Ресторан»
Уявіть, що заняття ви провели в ресторані і тепер, я прошу вас виразити своє відношення до уроку, продовживши фрази:
VІІ. Домашнє завдання
S → SO2 → H2SO3 → CaSO3