Урок "Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами"

Про матеріал
Конспект сучасного уроку "«Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами", містить в собі різноманітні інтерактивні вправи
Перегляд файлу

8 клас

Тема: Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами

Мета:

  • знаннєвий компонент: учень/учениця називає основи, кислоти за сучасною науковою українською номенклатурою;  наводить приклади оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот;
  • діяльнісний компонент учень/учениця розрізняє оксиди, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні); реакції заміщення, обміну, нейтралізації; складає хімічні формули оксидів, основ, кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості кислот; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує фізичні та хімічні властивості кислот; використовує  таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами.
  • ціннісний компонент: учень/учениця обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин.

Тип уроку: комбінований.

Методи: інтерактивні методи навчання: робота в парах, гра “Хто більше”, метод “Коректор” та «Ресторан», вправи «Хмаринка» та «Ланцюжок перетворень»

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; математична компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість; екологічна грамотність і здорове життя.

Наскрізні змістові лінії: здоров’я та безпека; екологічна безпека і сталий розвиток; підприємливість і фінансова грамотність.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Тема нашого уроку “Кислоти”, а точніше реакції заміщення та обміну, в які вони можуть вступати та заходи безпеки під час роботи з кислотами.

На сьогоднішньому уроці ви повинні дізнатись з якими речовинами взаємодіють кислоти, які реакції належать до реакцій обміну, заміщення; вміти ілюструвати хімічні властивості кислот; вміти користуватися рядом активності металів.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Діти, знання, отримані вами на попередніх уроках, потрібно вміти застосовувати у потрібний момент. І ось зараз ми проведемо гру ….

  1. Гра «Хто більше» (робота в парах)

Запишіть та назвіть якомога більше формул кислот із наведеними хімічними елементами. Назвіть їх

 

 

 

 

 

 

Із поміж утворених кислот вкажіть оксигеновмісні та безоксигеновмісні

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Ми з вами повторили назви та класифікацію кислот. Для роботи з кислотами нам необхідно з’ясувати  правила техніки безпеки при роботі з кислотами.

Випереджувальне завдання для учнів

(Один із учнів зачитує правила)

  1. Кислоти відносяться до їдких речовин.
  2. Не залишайте склянки з кислотами відкритими.
  3. Забороняється куштувати кислоти на смак.
  4. При потраплянні на шкіру або слизові оболонки з'являються хімічні опіки, а при потраплянні концентрованої сульфатної кислоти — навіть обвуглювання шкіри.
  5. При потраплянні на одяг з'являються дірки: одразу або після прання (в залежності від кількості кислоти). Тому з кислотами, особливо з концентрованими треба поводитися вкрай обережно.
  6. Працювати з ними бажано в гумових рукавичках.
  7. Якщо кислота випадково потрапила на шкіру, її треба негайно змити великою кількістю проточної води, а потім при необхідності змочити ушкоджену ділянку шкіри слабким розчином соди.
  8. При розбавленні концентрованих кислот обов’язково потрібно  наливати тільки кислоту у склянку з водою, а не навпаки.

 

Оскільки хімія – наука експериментальна, то запрошую до проведення дослідів.

Хімічні властивості кислот, реакції заміщення та обміну:

Всі дані досліджень та результати записуємо у таблицю

№ пробірки

Назва реагенту

Рівняння реакції

та ознаки

Висновки

1

Універсальний індикаторний папірець

 

 

2

Індикатор метилоранж

 

 

3

Індикатор

фенолфталеїн

 

 

4

Mg – магній порошкоподібний

 

 

5

Zn – цинк гранульований

 

 

6

Cu ­­­­– мідний дріт

 

 

7

Натрій гідроксид

 

 

  1.               Дослід №1 “Дія кислот на індикатори”.

Для початку пригадаємо, як визначити кислоту в розчині. (за допомогою індикаторів)

Учитель демонструє досліди: розчини хлоридної кислоти з універсальними індикаторними папірцем,  метилоранжем, фенолфталеїном. Учні роблять висновок та вносять у таблицю

  • Яким індикатором не можна визначити кислоту? (фенолфталеїн)

2. Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”. У трьох пробірках знаходяться порошкоподібний магній, гранула цинку та шматочок міді. До кожної доливаємо розчин кислоти:

  • У кожну пробірку з різними металами обережно доливаємо хлоридну кислоту об’ємом 1 мл. Результати спостережень записуємо у таблицю.
  • Які реакції називають реакціями заміщення? Учні записують визначення з підручника на ст. ____.

 

  1. Лабораторний дослід № 3. « Взаємодія лугів з кислотами»

Розглянемо ще одну властивість кислот.

Прикладом ще однієї реакції обміну є взаємодія кислот з лугами.

Луги та кислоти – їдкі речовини, а в результаті їх взаємодії утворюється нейтральна сіль. Отже, луг та кислота взаємно нейтралізують один одного, через що реакцію між ними називають реакцією нейтралізації.

  • Реакція нейтралізації – це реакція між кислотою та основою, у результаті якої утворюється сіль і вода.

У пробірку №7 налити розчин натрій гідроксиду, додати кілька крапель  індикатору – розчину фенолфталеїну. До цього розчину долити по краплях розчин хлоридної кислоти. Спостерігати за змінами, які відбуваються у пробірці.

Результати  та висновки записати в зошит

 NaOH + HCl = NaCl + H2O

  • Що таке реакція обміну? Учні записують визначення в зошит.

Реакція обміну – це реакція між двома складними речовинами, під час якої вони обмінюються своїми складовими частинами.

 

V. Закріплення нового матеріалу

Ми попрацювали дуже плідно, тому я пропоную вам реалізувати отримані знання.

  1. Метод «Коректор»

Послухайте твердження, і якщо ви не згідні із ним, встаньте

  • Усі кислоти є розчинними у воді (Всі крім силікатної кислоти)
  • Кислоти взаємодіють з усіма металами які розміщенні у ряді активності металів (Ні)
  • Реакція нейтралізації – це реакція між кислотою та основою, у результаті якої утворюється сіль і вода (Так)
  • При взаємодії кислот з металами утворюється вуглекислий газ (Ні. Водень)
  • При роботі з кислотами не потрібно використовувати гумові рукавички (Ні)
  • Індикатором фенолфталеїном не можна визначити кислоту (так)

 

  1. Вправа “Хмаринка”

Написати рівняння можливих реакцій з поміж даних речовин із нітратною кислотою

C:\Users\Оля\Downloads\Word Art.png

  1. Вправа «Ланцюжок перетворень»

 

 

 

D:\Школа\хімія\8 клас\187px-AgBr_Sample.jpgD:\Школа\хімія\8 клас\Magnesium_chloride.jpgD:\Школа\хімія\8 клас\Hydrochloric_acid_30_percent.jpgD:\Школа\хімія\8 клас\завантаження.jpg

 

 

 

 

  Вr2          НВr         МgВr2         АgВr

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

 

Метод «Ресторан»

Уявіть, що заняття ви провели в ресторані і тепер, я прошу вас виразити своє відношення до уроку, продовживши фрази:

  • Я з'їв би цього ще……
  • Більше всього мені сподобалось…
  • Я майже перетравив….
  • Я переїв….
  • Будь ласка, добавте….

 

VІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати § _____,
  • Домашній експеримент : довести що у лимоні міститься кислота
  • Здійснити перетворення

                 S → SO2 → H2SO3 → CaSO3

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
2985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку