Метою даної розробки є ознайомлення учнів з місцями розташування основних стоянок первісних людей на території України;
- поглиблення знань учнів з теми :«Життя людей за первісних часів» шляхом вивчення особливостей пам'яток первісних людей на території України.
Тема: Як працюють археологи. Основні стоянки і пам’ятки первісних людей на території України.
Мета: - ознайомити учнів з місцями розташування основних стоянок первісних людей на території України;
- поглибити знання учнів з теми «Життя людей за первісних часів» шляхом вивчення особливостей пам’яток первісних людей на території України, узагальнити основні характеристики трипільської культури;
- розвивати образне мислення, мовно-логічні мисленеві операції на підставі змістів історичних малюнків та окремих предметів;
- виховувати самостійність у прийнятті рішень, індивідуальну та колективну відповідальність.
Очікувані результати: Після цього уроку учні навчаться:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.
Структура уроку
І. Організаційний момент ( 1 хв.)
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів ( 2 хв.)
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.( 2 хв.)
ІУ. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів ( 2 хв.)
У. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування й вдосконалення вмінь і навичок. (28-30 хв.)
УІ. Систематизація та узагальнення ( 3 хв.).
УІІ. Підведення підсумків уроку ( 3 хв.)
УІІІ. Інструктаж з домашнього завдання ( 2 хв.)
Хід уроку
І. Оргмомент
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів, щоб повторити поняття, які будуть використовуватися на уроці.
Вправа «Співвіднеси термін і поняття»
1 Кераміка Колектив родичів, що разом працював і мав спільне майно
2 Стоянка Перший метал, який почали обробляти первісні люди
3 Ремесло Виготовлення гончарних виробів з глини
4 Археологічна культура Досвідчені члени роду
5 Старійшини Заняття з виготовлення знарядь праці, побутових предметів
6 Родова община Декілька великих сімей, об’єднаних в родову общину
7 Мідь Не укріплене поселення для проживання в період кам’яного віку
8 Рід Речові залишки, знайдені під час розкопок, що належать до одного
історичного часу та однієї території, і мають спільні риси.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Перегляд відеосюжету про життя первісних людей періоду палеоліту.
?? - Чи існувало людське життя в той час на території України, рідного краю?
ІУ. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів ( на слайді)
V. Вивчення нового матеріалу
Інформація вчителя: повторивши основні знання, ми готові для подальшої роботи протягом уроку. Звертаю вашу увагу, що на території України археологи знаходять найбагатші стоянки періоду пізнього палеоліту - енеоліту. Пропоную виконати завдання на контурній карті, знайти в атласі с.1 та нанести на контурній карті стоянки первісних людей на території України с. Мізин на Чернігівщині, Кирилівську стоянку (м. Київ), Королеве, Амвросіївка в нашому краї, Киїк-Коба в Криму.
Робота з історичною та контурною картою. ( На інтерактивній дошці – проекція карти «Найдавніші стоянки первісних людей на території України», яка змінюється контурною картою. Учитель показує розташування вищеназваних стоянок, дає інструктаж по роботі з контурною картою и за допомогою інструмента «Перо» ІД ( інтерактивної дошки) сам наносить названі стоянки. Учні працюють разом з вчителем кожен зі своєю контурною картою, оскільки, вперше виконують таку роботу)
Завдання для роботи в групах. Звертаю вашу увагу, що основним змістом буде робота з малюнками, які вам будуть надані або висвітлені на дошці. Спираючись на свої знання, ви маєте уважно розглянути ілюстрації, об’єднавшись в три групи. Кожна група буде виконувати своє завдання, але зміст завдань схожий: ви повинні зробити повний опис того, що побачите на малюнках. Можете використовувати зміст підручника. (на інтерактивній дошці дублюються малюнки «Мізинська стоянка», «Кирилівська стоянка», «Трипільське поселення та памятки»).
І група – Про що свідчать археологічні знахідки на стоянці Мізин на Чернігівщині?
Вимоги до опису: послідовний опис, дотримання вимог граматики, використання 5-8 речень.
Мізинська стоянка. Картина І. Іжакевича
ІІ група – Що відомо про Кирилівську стоянку в Києві?
Кирилівська стоянка. Картина І. Іжакевича
Вимоги до опису: послідовність, зв’язний зміст, використання вимог опису картинки, дотримання граматики, використання 5-8 речень.
ІІІ група – Що дізнаємося з пам’яток трипільців про їх заняття та спосіб життя?
Трипільські пам´ятки Трипільське поселення
Вимоги до опису: послідовний опис, дотримання вимог граматики, використання 5-8 речень.
( Групи виконують письмове завдання на окремому аркуші, де позначено прізвища учасників групи. На виконання роботи відводиться 12 хвилин.)
Підведення підсумків роботи в групах. По 1-2 учні з кожної групи презентують результати роботи.
Можлива відповідь групи 1. На картині можна було б намалювати людей, які копають м’ясні ями, мисливців, які повернулися з полювання і оббілують тушу вбитої тварини; окремо людину, яка виробляє браслети з кісток або намисто з черепашок, окремо люди споруджують нове житло тощо.
Можлива відповідь групи 2. На передньому плані картини ми бачимо людину, яка виготовляє наконечники для списа, поруч з ним – кістки мамонта, які можна використати для прикрас. Трохи позаду люди стоять біля розведеного вогнища. Мисливець знімає шкіру з вбитого ведмедя, ліворуч зображено людину, яка чистить рибу, пійману в річці. Житла споруджені із жердин, вкритих шкірами. Зовні вони укріплені черепами та бивнями мамонтів. З цього видно, що основним заняттям мешканців було полювання на ведмедів, мамонтів.
Варіант відповіді групи 3. До пам’яток трипільської культури відносяться :
№1 – зернотерка; трипільці були землеробами, які вирощували ячмінь, просо, пшеницю, зерно яких розтирали на борошно зернотерками;
№2 – прикраси, які могли виробити трипільці, бо їх вважають племенами, які оброблювали мідь;
№4 – глиняний горщик, бо трипільці були вправними гончарами;
№5 – кам’яна (дерев’яна ) мотига, для обробки землі;
№7 – зображення з глини свині – трипільці займалися скотарством, розводили рогату худобу, кіз, овець, свиней.
Повідомлення вчителя про стоянку в с. Білокузьминівка, Білої Гори Костянтинівського району, Амвросіївське костище. Демонструються експонати шкільного музею: нуклеуси, відщепи, шматки кремня.
VІ. Узагальнення результатів. Підсумок уроку.
(обговорення оцінок за роботу на уроці).
Рефлексія.
Вчитель: сьогодні на уроці ми з вами навчилися показувати на карті….
VІІ. Інструктаж з виконання домашнього завдання з підготовки до узагальнення. Вчитель: ми з вами активно працювали протягом усього уроку. Мені було дуже добре з вами співпрацювати: ви були відповідальними, розумними, допомагали один одному. Саме тому ми досягли високих результатів. Дякую за роботу!