План – конспекту уроку
Тип уроку: ознайомлення з новим матеріалом.
Тема: « Числові нерівності. Основні властивості числових нерівностей»
Мета:
навчальна: формування знань про числові нерівності, їх основні властивості;
розвивальна: розвивати уміння порівнювати , здатність самостійно розв’язувати задачі, підводити підсумки;
виховна: виховувати відповідальне відношення до навчання.
Структура уроку
1.Організаційний момент (2 хв.)
2.Підготовка до вивчення нового матеріалу повторенням вивченого ( 3 хв.)
3.Ознайомлення з новим матеріалом( 25хв.)
4.Застосування вивченого до розв’язку прикладів ( 10 хв.)
5.Постановка домашнього завдання (2 хв.)
6.Підведення висновків уроку перевіркою знань (фронтальне опитування; 3 хв.)
7.Резервні приклади.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Перевірити підготовленість класного приміщення та готовність учнів до уроку.
2. Підготовка до вивчення нового матеріалу повторенням вивченого.
Згадати з учнями додатні та від’ємні числа; координатну пряму, на якій точками зображуються дійсні числа; що означають знаки < і >.
Увагу учнів треба акцентувати на вміння порівнювати числа. Тому можна запропонувати наступні приклади:
3.Ознайомлення з новим матеріалом.
Означення: Два вирази, з’єднані між собою одним із знаків >, <, ≥ , ≤ - утворюють нерівність.
Приклади нерівностей: 3 , 3х – 5 ≥ 0.
Число а вважається більшим від b, якщо різниця a – b – число додатне; число а менше від b, якщо a – b – число від’ємне.
Якщо обидві частини нерівності – числа, її називають числовою нерівністю. Такі нерівності бувають правильні й неправильні. Наприклад, з нерівностей 2 < 3, , -3 < -5 дві перші правильні, а третя – неправильна, бо число -3 більше від -5.
Властивості числових нерівностей
Теорема 1. Якщо a < b і b < c, то a < c.
Доведення. Якщо a < b і b < c, то числа a – b і b – с – від’ємні. Їх сума (a – b) + (b – с ) = a – с – число також від’ємне. А якщо a – с - число від’ємне, то a < c. Це й треба було довести.
Приклад. Оскільки і 1,42, то 1,42.
Теорема 2. Якщо до обох частин правильної нерівності додати одне й те саме число, то отримаємо правильну нерівність.
Доведення. Якщо a < b, то a – b - число від’ємне. Оскільки a – b=( a + с) – (b + с) - число також від’ємне. А це означає, що a + с < b + с.
Наприклад, якщо a < b і c – довільне дійсне число, то a + с < b + с.
Теорема 3. Якщо обидві частини правильної нерівності помножити на одне й те саме додатне число, то отримаємо правильну нерівність. Якщо обидві частини правильної нерівності помножити на одне й те саме від’ємне число і змінити знак нерівності на протилежний, то отримаємо правильну нерівність.
Доведення. Нехай a < b і c – будь-яке додатне число. У цьому випадку числа a – b, (a – b) c, а отже, і різниця ас – bс – від’ємні, тобто ас < bс .
Якщо a < b і c – будь-яке від’ємне число, то добуток (a – b) c, а отже, і різниця ас – bс – числа додатні. Тому ас > bс .
Теорема 4. Нерівності з однаковими знаками можна почленно додавати.
Доведення. Якщо a < b і c < d , то за теоремою 2 a + c < b + c і b + c < b + d, звідси a + c < b + d.
Теорема 5. Нерівності з однаковими знаками можна почленно перемножати, якщо їх ліві і праві частини – додатні числа.
Доведення. Нехай a < b і c < d, а числа c і d – додатні. Згідно з теоремою 3 ас < bс і bс < bd, звідки за теоремою 1 ас < bd.
4.Застосування вивченого до розв’язку прикладів.
Учні біля дошки розв’язують наступні приклади ( Г. П. Бевз Алгебра 9 клас):
20Покажіть, як розміщені на координатній прямій точки з координатами a, b, c і d, якщо a < c, b> c, d > b.
21Запишіть правильну нерівність, утворену в результаті:
а) додавання до обох частин нерівності 12 < 18 числа 5;
б) віднімання від обох частин нерівності 12 < 18 числа 77;
в) множення обох частин нерівності 12 < 18 на 3; на -5;
г) ділення обох частин нерівності 12 < 18 на 3; на -6.
23Відомо, що а > b. Поставте замість * знак нерівності:
25Додайте почленно нерівності:
а) 5 < 12 і 7 < 8; б) 3 < 6 і -3 < -2;
в) 5 < 6 і x < z; г) a < b і x ≤ z.
5.Постановка домашнього завдання.
Прочитати §2 підручника, вивчити теореми 1- 5; розв’язати :
26.Перемножте почленно нерівності:
а) 2 < 3 і 5 < 8; б) 5 < 7 і ;
в) і ; в) -4 < -1 і -5 < -4.
27.Доведіть, що коли a < b і ab < 0, то .
31.Доведіть, що коли:
а) a ≤ b і b ≤ c, то a ≤ c;
б) a ≤ b і c > 0, то ac ≤ bc;
в) a ≤ b і c < 0, то ac ≥ bc.
6.Підведення висновків уроку перевіркою знань.
В ході фронтального опитування разом з учнями підвести підсумки уроку. Запропонувати наступні питання:
7. Резервні приклади.
У випадку дострокового виконання класом запропонованих вище прикладів, можна запропонувати наступні приклади:
32.Чи правильно, що при додатних значеннях a і b:
a) з a < b випливає ;
b) з випливає a < b;
c) з a < b випливає ;
d) з випливає a < b?
33.Доведіть, що а) діагональ чотирикутника менша від його півпериметра; б) сума діагоналей чотирикутника менша від його периметра.