План- конспект уроку з правознавства у 9 класі на тему: "Право на працю в Україні"

Про матеріал

Тема : Право на працю в Україні.

Мета: Пояснити, використовуючи положення Конституції України ,юридичний зміст права на працю в Україні та на підприємницьку діяльність, назвати основні причини безробіття в Україні, визначити шляхи пошуку роботи та оцінити їх ефективність; навчити дітей за зразком складати резюме для працевлаштування;розвивати вміння учнів моделювати ситуації ,працювати з нормативними документами; виховувати повагу до праці та розуміння важливості праці для людини.

Обладнання: Конституція України, підручник, витяги з Кодексу законів про працю,ілюстрації професій, листки для резюме, «скарбничка мудрості» та стікери.

Епіграф « Тільки праця надає право насолоджуватися життям» М.О.Добролюбов;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Тема : Право на працю в Україні.  

Мета: Пояснити, використовуючи положення Конституції                    України ,юридичний зміст права на працю в Україні та на підприємницьку діяльність, назвати основні причини безробіття в Україні, визначити шляхи пошуку роботи та оцінити їх ефективність; навчити дітей за зразком складати резюме для працевлаштування;розвивати вміння учнів моделювати     ситуації ,працювати з нормативними документами; виховувати повагу  до праці та розуміння важливості праці для людини.

Обладнання: Конституція України, підручник, витяги з Кодексу законів про працю,ілюстрації професій, листки для резюме, «скарбничка мудрості» та стікери.

Епіграф « Тільки праця надає право насолоджуватися життям» М.О.Добролюбов;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда.

  1. Що потрібно людині для нормального життя?
  2. Де можна взяти всі названі речі?
  3. Назвіть джерела заробітку.

Вчитель. Більшу частину життя людини займає трудова діяльність. І від того, наскільки ви правильно підготуєтесь до неї, забезпечите себе необхідними знаннями і навичками, залежатиме ваш життєвий шлях. Нині в Україні більшість людей заробляють на життя власною працею. В майбутньому і ви будете працювати або вже працюєте. Тому важливо знати про свої права в трудових відносинах.

Оголошення теми і завдань уроку.

Отже, тема сьогоднішнього уроку звучатиме так: «Право на працю в Україні».

План

  1. Право на працю в законодавстві України.
  2. Як знайти роботу та влаштуватися на неї.
  3. Особливості працевлаштування неповнолітніх.
  4. Підприємництво.

Епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть наступні слова: « Тільки праця надає право насолоджуватися життям» М.О.Добролюбов

  • Як ви розумієте даний вислів?

Запишіть дату , тему і план уроку в зошити.

Метод «Знаємо - хочемо дізнатися – дізнаємося»

Вчитель. Ви вже маєте пасивний чи активний досвід праці. Що вас буде нині цікавити на уроці?

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

1.Право на працю в законодавстві України.

Пояснення вчителя

 Кожна людина повинна забезпечувати собі засоби для існування. Поки ви ще діти, про вас дбають батьки. Вони задовольняють ваші потреби: забезпечують одягом, їжею,оплачують за використаний газ, електропостачання , Інтернет тощо. Однак мине не так багато часу, і вам доведеться самим думати про « хліб свій насущний» - про те, як заробити на життя.

Запропонуйте шляхи, якими людина може заробити на життя, джерела, з яких вона може отримати гроші.

Асоціативний кущ.

Людина може заробити на життя

 

Нині в Україні більшість людей заробляють на життя власною працею. Право на працю оголошено Конституцією України.

Робота з нормативним документом.

Прочитати статтю 43 Конституції України на ст.145 і дати відповідь на запитання:

- Що включає поняття «право на працю»?

- Як держава створює умови для реалізації громадянам права на працю?

- Яка праця в Україні заборонена?

- Чи в  повному обсязі реалізується дане право в Українській державі?

Стаття 43. Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Використання примусової праці забороняється. Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова) служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров'я роботах забороняється. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

 Вчитель. Кожна людина, яка реалізує право на працю, стикається з нормами трудового права, які регулюють суспільні відносини в процесі праці.Сторонами (учасниками)тудових правовідносин є :

працівник –дієздатна фізична особа, що досягла 16 років, яка зобов’язується виконувати роботу за певною спеціальністю і дотримуватися внутрішнього трудового розпорядку та

роботодавець – може бути окремий підприємець або уповноважена ним особа, адміністрація підприємства, які зобов’язуються  виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, передбачені законом.

Завдання:Виявіть робітника та роботодавця

  • Громаданин А. був прийнятий на роботу до будівельної фірми.
  • Громадянин М. працює реалізатором у магазині, що належить приватному підприємцю.
  • Громадянин К. найнявся на роботу до фермерського господарства.
  • Громадянка С. була прийнята до школи вчителем молодших класів.

Основним документом у трудовому праві є Кодекс законів про працю.

Суспільні відносини регулюються КЗпП лише тоді, коли працівник має постійне місце роботи, чітко вказані його права та обов’язки. Коли відносини виникають лише стосовно результату праці, а не процесу, то не регулюються нормами трудового права.

Робота  з документами. ( витяг з КЗпП ст. 3.).Коментоване читання.Розглянути ситуації і визначити, у яких з них будуть діяти норми КЗпП. (1,2 5 ситуації).

2.Як знайти роботу та влаштуватись на неї.

Вчитель. Пройде небагато часу, і ви станете дорослими. І ,напевно, перед вами постане питання – як знайти роботу. Тобто,першим кроком влаштування на роботу – це знайти її.

Вправа. « Мозковий штурм». Запропонуйте шляхи пошуку роботи.

  • знайомі, рідні, друзі;
  • спеціальні газети, журнали;
  • інтернет;
  • служба зайнятості.
  • Хто не знає, де й нас у Городищі знаходиться центр  зайнятості?
  • Як ви вважаєте , чи легко в Україні знайти роботу? Чому?

Показ відеоролика « В Україні зростає рівень безробіття серед молоді»

В Україні існує ринок праці, на якому працівники можуть знайти роботу, а роботодавці – потрібних працівників. Від уміння правильно шукати роботу, вести розмову та складати резюме певною мірою залежить ваш успіх.

  • Як ви гадаєте, що цікавить роботодавця при вирішенні питання про прийом працівника на роботу?

 Вимоги часто дуже високі. А тому для відбору працівників роботодавці пропонують скласти резюме.

Резюме – це короткий виклад  ваших досягнень, професійного та життєвого досвіду.

Саме цей короткий документ ( як правило, не більше аркуша)  може стати вирішальним для долі людини, адже в багатьох компаніях саме із цього документа розпочинають знайомство.

Робота в « четвірках». Прочитати в підручнику зразок резюме і користуючись текстом параграфа, скласти власне резюме.

Представники «четвірок» зачитують результати своєї роботи.

3.Особливості працевлаштування неповнолітніх.

- Уявіть ситуацію: хлопець 14 років шукає роботу. Чи є актуальною ця ситуація для нашого часу?

- Чи намагалися ви знайти роботу?

Необхідно відзначити, що держава особливо піклується про неповнолітніх, які починають трудовий шлях. Кодекс законів про працю передбачає особливі умови надання роботи молоді, випускникам шкіл і професійно – технічних навчальних закладів.

Робота з документом. Витяг КЗпП ст. 196, 197.

Прочитати статті і визначити які механізми захисту прав молоді передбачено трудовим законодавством щодо пошуку та надання роботи.

Задача

Випускник середньої школи ( 17 років) не міг вступити до університету і прийшов до служби зайнятості, щоб одержати направлення на роботу. Йому відповіли, що в наш час не всім кваліфікованим працівникам знаходять робочі місця, а вчорашніх школярів, які нічого не  вміють, ніхто не бажає приймати на роботу. Наскільки це відповідає дійсності і наскільки – законодавству?

 (Місцеві ради , згідно із законодавством, зобов’язані встановлювати спеціальну броню для працевлаштування і професійного навчання на виробництві випускників шкіл, ПТУ, інших осіб віком до 18 років.)

4.Підприємництво.

Ще одним можливим шляхом забезпечення існування людини є її участь у підприємницькій діяльності.

Підприємництво – самостійна, систематична , на власний ризик діяльність із метою одержання прибутку та досягнення соціально – корисних результатів.

Ознаки підприємницької діяльності:

*Самостійність( якщо водій самостійно працює на своєму автомобілі - він є підприємцем, якщо ж він на такій же машині працює на підприємстві, яке платить йому заробітну плату та забезпечує роботою , - він є найманим працівником, а не підприємцем).

*Систематичність(Якщо ви один раз поклеїте шпалери у своєї сусідки і за це отримаєте кошти – ви не станете підприємцем. Якщо ви зібрали групу однокласників, розклеїли оголошення і постійно заробляєте гроші – це вже підприємництво).

*Отримання прибутку - основна мете діяльності.

Завдання: запишіть цифрами номери тих речень у яких іде мова про підприємницьку діяльність.

1.Майстерня з ремонту взуття працює у власному кіоску за ліцензією.

2.Машинобудівний завод випускає верстати.

3.Колгосп вирощує жито.

4.Спортивний клуб організовує турніри з метою отримання коштів.

5.Перукар викупив приміщення в будинку, де він живе і працює за фахом.

6.Десятикласник пішов працювати помічником комбайнера у період літніх канікул  у фермерському господарстві .

Відповідь:1,4,5.

Якщо ви вирішили зайнятися підприємницькою діяльністю, потрібно:             ( читання вголос пам’ятки на ст.150).

  • Чи займались ви колись підприємницькою діяльність?
  • Чи можна вважати вашу господарську діяльність, наприклад допомогу батькам у збиранні овочів на городі, підприємництвом?

ІV. Закріплення нового матеріалу

Метод «Скарбничка мудрості»

Які знання, вміння та навички, набуті вами на уроці, знадобляться, якщо ви вирішите працевлаштуватися чи зайнятися підприємницькою діяльністю?

Репродуктивно – аналітична бесіда

1.Що є метою підприємництва? (Отримання прибутку).

2.Що є заключним етапом процесу створення суб’єкта підприємництва? (Державна реєстрація).

3.Які гарантії права на працю закріплено Конституцією України?

4.Наведіть приклади підприємницької діяльності, яка здійснюється у нас у селі, районі.

5. Запропонуйте можливі шляхи пошуку роботи.

V. Підсумки уроку.

А) Оцінювання учнів за роботу на уроці.

Б) Бесіда.

- Чи виконали завдання, які стояли перед нами на початку уроку?

VІ. Домашнє завдання.

1)Вивчити параграф 20, ст.144-151.

2)Виконати завдання 6 письмово і завдання 7 – усно на ст.151.

 

docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
2394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку