: домогтися усвідомлення учнями змісту понять «функція», «функціональна залежність», «область визначення функції», «область значень функції», способи задання функції; здійснити первинне закріплення змісту вивчених понять; розпочати роботу з вироблення вмінь: а) задавати функціональні залежності формулами; б) працювати із функціями, заданими таблицею; в) обчислювати за формулою значення функції, якщо відомо значення аргументу, та розв'язувати обернену задачу.
Розгорнутий план – конспект уроку алгебри
Урок № 44
Клас: 6
Тип уроку: засвоєння нових знань
Тема: Функція. Область визначення та область значень функції
Мета:
План уроку
1.Організаційний етап (2 хв.)
2. Постановка цілі і мотивація(2 хв.)
3.Актуалізація опорних знань(5 хв.)
4. Вивчення нового матеріалу(20 хв.)
5. Закріплення нових знань(13хв.)
6. Підсумки уроку (3 хв.)
Хід уроку
1. Організаційний момент (вчитель перевіряє готовність учнів до уроку та відмічає відсутніх)
Девізом сьогоднішнього уроку будуть слова давньогрецького математика Фалеса: «Що найбільше на світі? Простір. Що найшвидше за все? Розум. Що мудріше за все? Час. Що найприємніше за все? Досягти бажаного».
Хочеться, щоб кожен з вас на сьогоднішньому уроці досяг бажаного результату. А саме: зрозумів дану тему.
Відкриваємо зошити і записуємо тему уроку: «Функція. Область визначення та область значень функції».
2. Постановка цілі і мотивація
Тема «Функція» є однією з найбільш важливих тем, які вивчають в шкільному курсі алгебри. Ми будемо розглядати її протягом 8 уроків, а по закінченню напишемо підсумкову контрольну роботу.
«Немає жодної галузі людського знання, куди не входили б поняття про функції та їх графічне зображення» – К. Ф. Лебединцев (видатний методист математик)
Впродовж занять, присвячених даній темі, ми повинні вивчити:
3.Актуалізація опорних знань
Для початку попрацюємо усно. Я буду зачитувати вам твердження, а ви повинні визначити, чи є воно істинним.
Скажіть, будь ласка, на якому слові акцентується увага в кожному з даних тверджень? – Залежність.
Майже все, що відбувається з нами чи довкола нас, залежить одне від одного. На сьогоднішньому занятті ми з'ясуємо, як такі залежності визначаються в математиці та які математичні поняття з ними пов'язані.
4. Вивчення нового матеріалу
Приклад№1
а |
3 |
5 |
6 |
Р |
|
|
|
а – довжина сторони;
Р – периметр квадрата;
Р=4×а – формула для знаходження периметра квадрата.
Отже, ми з вами розглянули залежність між двома величинами та визначили, що кожному значенню незалежної змінної відповідає єдине значення залежної змінної.
Саме такі залежності називають функціями.
Записуємо в зошити: функція – це залежність між двома змінними, якщо кожному значенню незалежної змінної відповідає єдине значення залежної змінної.
Історична пауза
Слово «функція» (з лат. мови – виконання, дія) було вперше вжито німецьким математиком Лейбніцом в 1673 році (під функцією він розумів відрізок, довжина якого змінювалась згідно певного закону). Зусиллями багатьох математиків поняття функції уточнювалось, розширювалось і наповнювалось новим змістом.
Найзагальніше сучасне означення функції запропонували в ХХ ст. група математиків, яка виступала під псевдонімом Бурбакі: «функція – це відношення, при якому кожному елементу області відправлення відповідає рівно один елемент області прибуття».
В математиці незалежну змінну позначають х і називають «аргументом». Залежну змінну позначають у і називають «функцією від змінної х».
Термін «функція» використовується у двох значеннях – як сама залежність та як значення залежної змінної.
Область визначення функції – D(y) – усі значення, яких набуває незалежна змінна х.
Область значень функції – E(y) – усі значення, яких набуває залежна змінна у.
Задати функцію f означає встановити закон, за яким значення y обчислюється за даним значенням x. Розрізняють основні методи задання функціональної залежності між величинами:
Приклад №1
Нехай функцію задано формулою f(x)= 2х+1 (словесний опис: значення функції дорівнює подвоєному аргументу, збільшеному на одиницю).
Завдання 1: знайдіть область визначення D(y), область значень функції E(y); знайдіть значення функції, якщо х=2, -2, 0.
Розв’язання:
f(2)=5; f(-2)=-3; f(0)=1.
Завдання 2: знайдіть значення аргументу, якщо у=11, 7, -19.
Розв’язання:
2х+1=11 2х=10 х=5
2х+1=7 2х=6 х=3
2х+1=-19 2х=-20 х=-10
5. Закріплення нових знань
№715
№716
№718
№720
6. Підсумки уроку. Рефлексія. Домашнє завдання.
Саме час повернутись до нашого девізу і зрозуміти, чи ми з вами досягли нашої мети? Чи зрозуміли ви, що таке функція?
Домашнє завдання: §19 вивчити означення функції, області визначення та області значень функції. Підібрати приклад функції з будь-якої галузі науки.
№714
№717
№719
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Істер О.С. Алгебра: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.С. Істер. – Київ: Генеза, 2015. -256 с.