План-конспект на тему:«Мудрість байки. Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня»

Про матеріал
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 6 КЛАСУ на тему: «Мудрість байки. Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада»» Урок розроблено у співавторстві зі студенткою третього курсу Шульгою Аліною
Перегляд файлу

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ

УРОКУ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

ДЛЯ 6 КЛАСУ

 

на тему: «Мудрість байки. Байка як літературний

жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада»»

 

 

 

 

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з творчістю Езопа ;поглибити знання про байку, як літературний жанр, ознайомитись з її характерними  ознаками, визначить особливості художньої будови, визначити повчальний зміст його байками, мораллю та художніми особливостями цих творів;

формування

формування ключових компетентностей: уміти вчитися, розвивати критичне

мислення,розвивати  навички виразного читання, аналізу байок, висловлювання думок

і вражень щодо прочитаного, навчитись проводити  паралелі із сучасним життям;

виховувати кращі людські якості, вчити критичне ставитись до  власного характеру, вчити учнів намагатись прагнути  до самовдосконалості.

 

Очікувані результати: переказувати близько до тексту зміст байок; пояснити, чому Езопа вважають основоположником жанру байки;

вміти виразно читати;

визначати навчальний зміст;

 коментувати зміст, будову і мораль байки.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Основні терміни і поняття: байка, алегорія, мораль, езопова мова.

 

Межпредметні зв’язки: українська література, мистецтво.

   

Методичне забезпечення та обладнання: байки Езопа, мультимедійна презентація; ілюстрації до байок;  для очного навчання – зошит / аркуш А-4, олівці , фломастери  ( на етапі рефлексії)


 

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

                                           Базікають, що байка «вік свій одробила»

                                           І час її списать в архів.

                                           Не тратьте, друзі, марно слів,

                                           Потрібно, щоб вона влучніше била.

                                           Здається, байка просто бреше,

                                          А справді – мудру правду чеше.

 

                                                                                    Леонід Глібов  

 

 

Ӏ. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. (1хв)

 

ӀӀ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ. (5 хв)

 

  1. Перевірка домашнього завдання у формі вікторини.

 

https://learningapps.org/27622860   ( питання нижче згенеровані в інтерактивній вправі за посиланням)

 

       В якому столітті жив Езоп? (VI ст. до н. е.)

 

       Засновником якого жанру був Езоп? (Засновник жанру байки.)

        

       Де народився Езоп? (Давня Греція.)

 

       Де вперше згадується ім’я Езопа? (В працях історика Геродота.)

 

     -- Охарактеризуйте Езопа як людину і як

байкаря.( Езоп був невеликим на зріст, некрасивим і горбатим. Мав гострий розум і умів створювати байки.)

 

- Наведіть приклад, що засвідчує гострий

розум Езопа.

Виступ 1 групи біографів

Переказ інформації, що учні знайшли у Вікіпедії

( Перший грецький історіограф Геродот свідчить, що Езоп народився у Фригії (Мала Азія) був рабом аристократа Ксанфа на острові Самос; отримавши волю, подорожував Грецією, Вавилонією та Єгиптом.

Його перший господар вирішив продати балакучого раба, якого купив простуватий філософ Ксанф з Самосу. Езоп вразив його дотепними відповідями. Коли Ксанф спитав Езопа, чи той хоче, щоб він його купив, Езоп нібито відповів: «А хіба тобі не все одно, чого я хочу? Купи мене в радники, тоді й запитуй». А на запитання, чи він завжди такий балакучий, Ксанф отримав відповідь, що за балакучих птахів завжди платять дорожче. Після того, як на репліку Ксанфа: «Але ти ж не птах, а виродок», Езоп відповів, що бочки в підвалах теж потворні, але вино в них гарне, філософ взяв його до себе.

  Широко відома історія, як Ксанф наказав Езопові купити на базарі для бенкету всього найкращого, що є у світі. Езоп приніс лише язики різного приготування і пояснив здивованому господарю, що найкраще у світі — це язик, бо саме ним домовляються, встановлюють закони, висловлюють високі й мудрі думки. На прохання купити наступного дня найгіршого, що є у світі, Езоп знову приніс язики — і довів Ксанфу, що в світі немає нічого гіршого ніж язик: ним люди обманюють один одного, починають сварки та війни.

- Які факти з життя легендарного байкаря

ви запам'ятали?   Виступ 2 групи біографів

 https://tvir.biographiya.com/ezop-bajka-u-svitovij-literaturi/

 Легенда розповідає, що одного дня Езоп копав землю в полі й раптом побачив самотню жінку у вбранні жриці, яка підійшла до нього і сказала: “Добра людино, коли в тобі є співчуття до смертних – покажи мені дорогу до міста, бо я заблукала”. Езоп нагодував жінку хлібом і маслинами, напоїв джерельною водою, потім вивів на дорогу і показав, куди йти.

 

Жриця швидко дісталася дому і розповіла своїй володарці, богині плодючості, материнства, здоров’я й мореплавства, Ісіді про цю пригоду. Ісіда вирішила нагородити раба за його благодіяння й подарувала Езопові голос. Її дев’ять муз, красномовних дочок Зевса, покровительок поезії, мистецтва й науки надихнули Езопа на складання цікавих промов, наділили мистецьким даром. Так він позбувся німоти і став один із наймудріших людей Греції.

(За однією з легенд про смерть Езопа, цар Крез послав його у місто Дельфи принести у величному храмі пожертву богові Аполлону. Підступні й жорстокі жерці, які вже давно ненавиділи Езопа, підклали в його торбину священний золотий кубок бога і звинуватили в крадіжці, а потім засудили Езопа до смерті, і скинули зі священної скелі Парнаського хребта в безодню.)

 

 Які людські вади висміює у своїх байках Езоп? (Лінь, заздрість, жадібність, відсутність бажання думати, хитрість, дурість, лестощі.)

 

ӀӀӀ. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ.

  1.      Вступне слово вчителя (ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ)     (1 хв)

Отже, тема уроку «Мудрість байки. Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада»». Сьогодні ми ознайомимося з байкою, визначимо особливості побудови, її жанровими ознаками, познайомимося з теоретичними поняттями „байка”, „алегорія”, „езопова мова”, познайомимося з творчістю Езопа, визначимо алегоричний та повчальний зміст його байок.

 

  1.      Словникова робота. Запис у зошит літературознавчих термінів   (5 хв)

Байка — короткий віршований або прозовий літературний твір із повчальним змістом, у якому діють алегоричні персонажі, що уособлюють риси людських характерів, чесноти, вади, явища життя.

 

Алегорія — це зображення одного предмета через інший.

 

Персоніфікація або уособлення  — це художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослини, предмети.

 

Езопова мова — замасковане, алегоричне висловлення думок з іронічними натяками й недомовками. Зазвичай для уникнення цензурних чи будь-яких інших заборон, переслідувань.

 

Мораль-  повчальний висновок у байці

 

  1.      Слово вчителя.   (2 хв)

Сюжет байки простий: у центрі знаходиться якась одна подія, навколо якої розвивається вся дія твору. Структура байки включає дві частини: оповідну (розповідь) і повчальну (мораль). Розміри обох цих частин можуть бути довільними.

  Мораль у байках давніх майстрів слова містилася в кінці твору, у сучасних байкарів вона має довільне місце. Як правило, мораль має бути короткою і влучною, щоб запам'ятатися, і містить елемент повчання. Героями байок є переважно звірі, птахи, рослини. Слід зазначити, що всі вони є носіями певних людських якостей. Цей прийом у літературі називається персоніфікацією.

  Байка завжди має алегоричний зміст. Уперше алегорію застосував Езоп, якого вважають засновником жанру байки, її «батьком». За його ім'ям алегоричну мову називають також «езоповою мовою». Значення алегорії однозначне, зв'язок між цим значенням і образом у байці встановлюється за подібністю. Наприклад: лисиця втілює хитрість, підступність; лев — силу, владу, царювання; осел — дурість тощо.

   У давні часи байки писалися прозою, ритм і рима з'явилися значно пізніше. Зародившись у Давній Греції, байка незабаром набула поширення в інших країнах. Сюжети, образи й мотиви Езопа знайшли подальший розвиток у творах французького байкаря Жана де Лафонтена, Російського письменника Івана Крилова, українських байкарів Петра Гулака-Артемовського, Євгена Гребінки, Леоніда Глібова та ін.

       Езоп і українська література

Байка в Україні стала популярною в XVII ст., а утвердилася як жанр у творчості мудреця-філософа XVIII ст. Григорія Савича Сковороди. Послідовники Сковороди П. Гулак-Артемовський, Л. Боровиковський і Є.

 

 Гребінка розвинули цей жанр далі. Класиком же української байки судилося стати Леонідові Глібову, який написав: “Вовк і Кіт”, “Лебідь, Щука і Рак”, “Зозуля й Півень”, “Жаба й Віл”, “Синиця”.

Байки Езопа перекладали Т. Зіньківський, О. Білецький, Ю. Мушак.У 2020 році 35 байок Езопа переказав Олександр Виженко.

 

 

Характерні ознаки байки:               (3 хв)

 

1) невеликий обсяг; алегоричність персонажів;

2) наявність прихованого змісту (інакомовність);

3) повчальний характер;

4) висміювання недоліків людини й вад суспільства;

5) утілення уявлень про моральні принципи життя та поведінки; чітка будова (розповідь і мораль);

6) відкрита присутність автора;

7) наявність дотепних і влучних висловів, що нерідко стають приказками та прислів’ями.

 

  1.      Літературний практикум . Робота в парах. Учні получають картки із завданням , опрацьовують текст байки, відповідають на питання, що приготував для них вчитель на окремих картках

Робота над байкою «Лисиця і виноград».    ( 3 хв)

Виразне читання байки (підручник стор 48, перклад Ю. Мушака)

Словникова робота: − Чи є незрозумілі слова у байці?

Бесіда за змістом байки з окремими елементами аналізу за планом:

        Якою мовою написана байка? (Прозовою)

        Про що розповідається у байці? (Про лисицю, яка хотіла дістати

виноград, але не змогла цього зробити.)

        У яких словах міститься мораль байки?  («Коли хтось неспроможний досягти чогось, посилається на обставини»)

        Як ви зрозуміли цю байку? (Людина, яка не може чогось досягти, замість того, щоб наполегливо працювати, шукає привід виправдати себе.

        А як ви поводитесь, зіткнувшись з труднощами?

Як побудована байка? З яких частин вона складається?

- Якою постає Лисиця у байці Езопа?

- Чому Лисиця відмовилася від винограду?

- Від імені героїв твору чи автора ведеться оповідь?

- У чому полягає прийом інакомовлення (езопова мова)?

- Наведіть приклад життєвої ситуації, коли можна використати мораль байки Езопа

«Лисиця і виноград».

 

  1.      Робота над байкою «Вовк і Ягня».        (5 хв)

Виразне читання байки.( Підручник стор 49, переклад Ю. Мушака)

Словникова робота: − Чи є незрозумілі слова у байці?

Бесіда за змістом байки з окремими елементами аналізу за планом:

       Про що йдеться у байці? (Про трагічну долю Ягняти)

       У яких словах міститься мораль байки? («Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто за повзявся чинити кривду».)

       У чому полягає алегорія твору? (Вовк уособлює лицемірство, хижість, безсоромність, силу. Вовк є алегорією жорстокості, сили, брутальної влади. Ягня уособлює беззахисність, тендітність, чесність, слабкість.)

       З якою метою автор використовує цей прийом? (В образах тварин змальовуються люди. Прийом алегорії дає можливість в прихованій формі вказати мюдям на їх недоліки.)

       Які почуття викликала у вас байка?

 

  1.      Робота над байкою «Крук і Лисиця»   ( 5 хв)

Виразне читання байки. В підручнику Волощук нема цієї байки, тому шукаєм текст за посиланням

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=1300

 

Словникова робота: − Чи є незрозумілі слова у байці?

Бесіда за змістом байки з окремими елементами аналізу за планом:

       Який тип людей змальовано в образі Крука? (Нерозумних, дурних, надто довірливих людей, які легко піддаються впливові і сприймають будь-які слова за щиру правду ).

       Який тип людей змальовано в образі Лисиці? (Хитрі, лицемірні, нещирі, навіть підступні, які неправдою прагнуть заволодіти тим, що їм не належить).

       Зі скількох частин складається оповідна частина? (з трьох)

       Яка мораль байки? («Ця байка стосується нерозумної людини». Байка висміює нерозумних людей, які легко піддаються на лестощі.)

        

У яких народних казках ви зустрічали героїв цієї байки?

- Прочитайте мораль байки, поясніть її зміст.

- Як називають людину, яка когось нещиро вихваляє?

- Які почуття викликали у вас герої байки?

- Що засуджується у творі?

  1.      Робота над байкою «Мурашки й Цикада»

Виразне читання байки. Підручник стор 49, переклад А. Білецького)

Словникова робота: − Чи є незрозумілі слова у байці?

Бесіда за змістом байки з окремими елементами аналізу за планом:

       -Що ви знаєте про мурашок і цикад? Де вони мешкають? ( шукаєм інформацію в Інтеренті)

        Що символізують образи Мурашки і Цикади? (Мурашка працьовитість. Цикада - нерозважливість, безтурботність, лінощі.)

        Головна думка (мораль) байки? (Не можна у житті бути безтурбутним і не дбати про майбутне.)

        Які риси людського характеру засуджуються у байці? (Лінощі. безпорадність, легковажне ставлення до життя.)

        У яких народних казках ви зустрічали героїв цієї байки?

        - Прочитайте мораль байки, поясніть її зміст.

        - Як називають людину, яка когось нещиро вихваляє?

        - Які почуття викликали у вас герої байки?

        - Що засуджується у творі?

 

Командна гра. Команда «Мурашки» добирає дієслова, прикметники й прислівники для характеристики сумлінної праці.

 

Команда «Цикади» добирає дієслова, прикметники й прислівники для характеристики лінощів. Переможе та команда, яка добере найбільше слів.

 

  1.      Порівняльний аналіз вивчених байок.  (5 хв)

Знайдіть риси, що є спільними і що є відмінними для усіх байок Езопа. (Всі написані прозою; одинакові за будовою: спочатку оповідь, а потім – мораль. Обмежена кількістю героїв. Присутня алегорія).

 

  1.           Робота над таблицею. Записати її в зошит.

 

Порівняльний аналіз байок Езопа

 

ӀV. ПІДСУМОК УРОКУ           (5 хвилин)

  1.     Бесіда:

Через Кілька століть давньогрецький поет-байкар Бабрій захоплено скаже про Езопа так: “Він – раб, але мудріший за вільних; він некрасивий, але вищий за красенів”. Чому так говорив поет-байкар Бабрій?

 

-Розкажіть про будову байки.

 

-Назвіть відомих вам байкарів і створені ними байки.( Жанр байки розвивали також Жан де Лафонтен у Франції, Іван Крилов — у Росії, Леонід Глібов в Україні. Байка жива і сьогодні. Доки існуватиме людство, доти не зникне потреба у виправленні людських вад.)

 

- Які характерні ознаки байки ви знаєте?

 

- Поясніть вислів езопова мова.

- Які людські й суспільні вади засуджує байкар у своїх творах? (Лінь, заздрість, жадібність, відсутність бажання думати, хитрість, дурість, лестощі)

- Які чесноти уславлює?

 

  1.     Інтерактивна вправа  за посиланням  https://learningapps.org/view27621478

( Дайте визначення понять : байка, алегорія, мораль, персоніфікація, езопова мова)

Бесіда:

 

  1.     Рефлексія

«Долонька» – самооцінювання діяльності з теми       

 

 

 

Методичний коментар: метод «П’яти пальців» вигадав німецький

професор-психолог Лотар Зайверт як принцип самоаналізу. Потрібно лише

поглянути на долоню правої руки та по перших літерах назви пальців пригадати

й назвати ключові моменти. Сьогодні цей метод «Долонька» адаптовано до

навчальної діяльності та дієво використовується на етапі рефлексії із додаванням

арт-терапії.

Обладнання: для очного навчання – зошит / аркуш А-4, олівці,

Фломастери

 Пригадай байки Езопа;

 проаналізуй свою діяльність;

 обмалюй праву долоньку;

 запиши свої враження на пальчиках;

 за схемою та розфарбуй долоньку відповідно до свого загального

настрою:

• мізинець – надбання (Яких знань ти набув? ). Приблизна відовідь: запам’ятав терміни, характеристику байки, її будову; зрозумів, що таке мораль у байки

 

• безіменний – близькість до мети (Що ти зробив? Яких результатів

досягнув?) Приблизна відповідь : виразно читав, коментував зміст,виконував вправи за просиланням

 

• середній – самопочуття (Яким був твій настрій? Яке завдання

сподобалося найбільше?);

 

• вказівний – взаємодія (Чим ти допоміг однокласникам? Чи

допомогло це покращити твої стосунки з оточуючими?)

 

• великий – важливо дізнатися (З якими труднощами ти зіткнувся? Над

чим ще треба поміркувати? Що треба допрацювати?).

 

 Висновок.

Сьогодні на уроці з нами була байка Езопа, яка вчить нас добру, милосердя, справедливості, чесності. Я впевнена, що ми також  будемо чинити лише мудро, і вчинками нашими завжди милуватимуться

 

 

 

 

 

 

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ( на вибір). ( 1хв)

1)Прочитати байку Езопа “Хліборобові діти”, підготувати її переказ, визначити тему та ідею; вивчити визначення байки, алегорії, езопової мови ( записати у зошит)

2) Скласти сенкан про Езопа

 

Зразок : Езоп

Мудрий , легендарний.

Спостеригає , навчає , пояснює.

Допомогає краще впізнати людей.

Байкар

 

VӀ. ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Максименко Ольга Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 серпня 2023
Переглядів
2450
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку