Урок "Політичні зміни у світі внаслідок другої світової війни".

Про матеріал

Політичні зміни у світі внаслідок другої світової війни. Інтеграційні процеси в Європі. Мета: Ознайомити учнів з основними тенденціями розвитку країн північної та Західної Європи у післявоєнний період. Охарактеризувати основні етапи інтеграційних процесів.

Перегляд файлу

   «Єдину Європу не буде створено в одну  мить і за єдиним планом. Її буде збудовано шляхом  конкретних досягнень, які спочатку де-факто створять солідарність»

                                                     («Декларація шумана», Париж, 9 травня 1950р.)

 

Тема:  Політичні зміни у світі внаслідок другої світової війни. Інтеграційні процеси в Європі. Становлення та розвиток світової системи безпеки і  співробітництва.

Мета:  Ознайомити учнів з основними тенденціями  розвитку країн північної та Західної Європи у післявоєнний період. Охарактеризувати основні етапи інтеграційних процесів.

              Розвиток та удосконалення:

           -   вмінь і навичок індивідуальної та групової дослідницької роботи та її

               відповідного оформлення,

           -   вміння самостійно здобувати додаткову інформацію у процесі вивчення

               навчальних та інших джерел інформації.

               Виховання:

-   стійкого інтересу до історичної науки, глибоких і міцних знань з  обраної теми,

-   національно свідомого громадянина, грамотної, освіченої людини, патріота,

    гуманіста, активної життєвої позиції учнів.

Тип уроку: інтегрований

Форма проведення: комбінований.

Методико-дидактичне забезпечення: історична карта, ПК, презентація до уроку, шкільний підручник, учнівські проекти.

                                            Хід  уроку.

І. Оргмомент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу. 

План.

Європа після Другої світової війни. Нюрнберзький процес.

Організація Об’єднаних Націй і участь в ній України.

Повоєнна відбудова Європи. План Маршалла.

Створення НАТО.

Створення ОВД.

Домашнє завдання: §….

Учитель.

Доброго дня, шановні. Сьогодні у нас черговий урок. Ми з вами закінчили вивчення декількох тем з всесвітньої історії. Це ІІ світова війна та США в другій половині ХХ століття. Почали вивчення теми Країни Західної демократії. І вивчення кожної країни в 11 класі ми починаємо з 1945 року. Отож і сьогодні, говорячи про країни Західної Європи ми повинні з’ясувати, в яких політичних умовах розвитку ці країни опинилися після війни.

І. Тому пропоную почати наш урок з повторення. А в цьому нам допоможуть наші улюблені історичні рівняння. 2 хвилини

Історичні рівняння. – 4 хвилини

1939+6-2+27-10-9+5-22+8+3=1945

  1. Рік початку ІІ світової війни – 1939
  2. Скільки років тривала ІІ світова війна – 6
  3. Якого числа вона закінчилася – 2
  4. Скільки всього загинуло населення СРСР у ІІ світовій війні у мільйонах – 27
  5. Скільки всього загинуло населення України у ІІ світовій війні у мільйонах – 10
  6. Скільки років тривала війна на території СРСР – 5
  7. Число місяця, коли розпочалася Велика Вітчизняна війна – 22
  8. Число місяця, коли було підписано капітуляцію Німеччини – 8
  9. Від якої кількості політичних діячів залежала доля всього населення нашої планети після війни – 3

Яку дату ви отримали?

Правильно – 1945. Що це за рік?

Так, рік закінчення війни.

Ось і дати повторили, і до теми уроку плавно підійшли.

А вона у нас сьогодні дуже серйозна.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

  1. В ході ІІ світової війни відбулися дуже страшні події. Висувалися ідеї знищення цілих народів. Війна закінчилася. Але залишилась ще одна незакінчена справа – покарати винних у страшному для населення планети злі. Перед переможцями стояла серйозна проблема – ще ніхто й ніколи не висовував нікому таких звинувачень, як це збиралися зробити країни- переможниці Німеччині. Це сталося у місті Нюрнберг. Я пропоную переглянути відео, яке нам допоможе зрозуміти весь жах, який пережило людство в часи війни. 1 хвилина

(Відео) Нюрнберзький процес. 7 хвилин

        Учитель. А зараз художні та документальні кадри, які ми переглянули доповнить Саша. Будь-ласка, вашій увазі пропонується презентація. Ваше завдання, записати в зошит основні дати та поняття, які стосуються Нюрнберзького процесу.

  (Презентація Мартинюк О.) 5 хвилин

Учитель. Повторимо, коли ж відбувся суд над військовими злочинцями у Нюрнбергзі?

Діти відповідають.   

  1. Учитель. Такий же процес охопив і всі країни Європи. В Україні теж відбулись судові процеси над нацистами та їх посібниками, що здійснили злочини на території УРСР. Найбільший з них – Київський процес.

             Над головними японськими воєнними злочинцями з 3 травня 1946 р. по 12 листопада 1948 р. у Міжнародному військовому трибуналі для Далекого Сходу проходив Токійський судовий процес. Серед страчених були колишні прем’єр-міністр Японії, військовий міністр, представники вищого генералітету.

Війна закінчилася, винні покарані. І треба людству винести уроки з трагедії, щоб такого більше не повторилося. Ідеєю, яка б задовольняла ці вимоги, стало створення Організації Об’єднаних Націй. Інформацію про цю організацію нам представить Кареба Володимир. А ваше завдання, щоб у кінці виступу Володимира у ваших зошитах були вписані дата створення ООН та її головні завдання. 2 хвилини

 (Презентація, Кареба В.)- 4 хвилини

Учитель. Коли було створено ООН? Які головні завдання ООН? А яке найголовніше? (Основне призначення ООН— забезпечення загального миру та безпеки в усьому світі).

Учень або учениця дають відповідь.

Учитель. Всього 50 держав підписали Статут ООН, а 24 жовтня 1945 р. він набрав чинності. Цей день вважається днем створення ООН (Організації Об'єднаних Націй).

До речі, серед країн-засновниць була також Українська РСР. На уроці з історії України ми вже вивчали цю тему. Дайте відповідь на питання – чому одна із республік СРСР стала спів засновницею ООН?

Відповідь дітей.

Учитель. Від імені СРСР Статут ООН підписав В.Молотов. (демонстрація фото).

А який ще документ підписав Молотов в кінці 30-х років ХХ століття, що мав теж велике значення для багатьох країн Європи. (Відповідь дітей) – 3 хвилини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Учитель. Під час Другої світової війни СРСР, Велика Британія, США та інші держави були союзниками У 1945-1948 рр. коаліція фактично розпалася, а вчорашні союзники розпочали непримиренну боротьбу за вплив у повоєнному світі. Між СРСР та західними країнами виникла "холодна війна". 

Сполучені Штати, своєю чергою, вважаючи себе форпостом західного світу, оплотом демократії та права, почали об'єднувати навколо себе країни Західної Європи та інших регіонів.

У світі почалося формування біполярного світу. Це сталося, коли окупована територія фашистами була поділена між союзниками. В умовах розв'язання відкритої конфронтації між колишніми союзниками розпочалося створення військово-політичних союзів, що протистояли один одному.

Вам пропонується відео, в процесі перегляду якого ви повинні встигнути записати коли, де було створено НАТО -  Північно-Атлантичний пакт, та скільки країн ввійшли до нього. 2 хвилини.

 (Відео) – 4 хвилини.

Сполучені Штати запропонували створити трансатлантичний військово-політичний союз за участю США, Канади і західноєвропейських держав. З ініціативи США такий союз було створено 4 квітня 1949 р. у Вашингтоні. 12 держав (Велика Британія, Бельгія, Голландія, Данія, Ірландія, Італія, Люксембург, Канада, Норвегія, Португалія, США, Франція) підписали того дня договір про створення Північно-Атлантичного пакту — військово-політичного блоку НАТО.

 

Учитель. Я недарма зупинила відео на вступі двох країн

 до НАТО, Греції та Туреччини?

  1. Як це було пов’язано з Карибською кризою?
  2. Яким чином тоді вдалося уникнути

ІІІ світової війни? 3 хвилини.

 

 

 

  1. У той же післявоєнний час Радянський Союз об'єднував своїх союзників у Європі.  Організація Варшавського  договору стала головним інструментом зовнішньої політики радянського блоку.

Чому створення ОВД потягло за собою вирішення проблеми відносин між СРСР та ФРН?

(На 1955 рік між СРСР та ФРН не було підписано мирного договору, який би припиняв стан війни між Німеччиною та СРСР. А ФРН була правонаступницею Німеччини. Тому, коли було створено ОВД, до якого вступила НДР, автоматично виникло питання про визнання Радянським Союзом ФРН, яка на той момент обрала шлях розвитку західних країн). 

Як створення ОВД стало поштовхом для офіційного припинення стану війни між СРСР та ФРН розповість нам Пасльон В. 1 хвилина.

  (Створення ОВД, презентація Пасльон В.) – 4 хвилини.

14 травня, 1955 р. соціалістичні країни підписали Договір про дружбу, співробітництво і взаємодопомогу восьми країн (СРСР, Польщі, Чехословаччини, НДР, Румунії, Болгарії, Албанії, Угорщини). Найвищим органом Організації Варшавського договору став Політичний консультативний комітет (ПКК).

  1. Повторення та узагальнення матеріалу.

Робимо підсумки. 4 хвилини.

Учитель. Зміни, які відбулися в результаті Другої світової війни були настільки кардинальними, що світ вже не міг повернутися до довоєнного стану.

  1. Відбулась зміна світових лідерів.
  2. Сформувалися дві наддержави.
  3. Провідні країни світу були поставлені перед проблемою формування принципово нової системи міжнародних відносин, яка б забезпечувала принаймні врахування інтересів інших.
  4. Враховуючи негативний досвід врегулювання після Першої світової війни, лідери країн антигітлерівської коаліції вже не прагнули до приниження переможених держав і вирішення за рахунок їх власних проблем. Зміни кордонів у Європі були мінімальними.
  5. Для підтримання миру і безпеки у світі було створено ООН. Проте на процес становлення нового світового порядку наклало відбиток суперництво між двома наддержавами, яке переросло у “холодну війну”.
  6. Створився біполярний світ (Картинка).

Виставлення оцінок за роботу на уроці. 2 хвилини.

 

  1. Домашнє завдання (параграф 12, підготувати повідомлення…) 1 хвилина.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Щупак І.Я.)
Додано
27 січня 2019
Переглядів
3541
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку