Розробка уроку
з історії для 11 класу
для студентів І курсу
ВНЗ І-ІІ рівня акредитації
На тему «США в другій половинні ХХ століття»
Розробила викладач суспільних дисциплін Костюченко К. М.
ВП НУБіП України „Немішаївський
агротехнічний коледж ”
2018
Тема. СПОЛУЧЕНІ ШТАТИ АМЕРИКИ
В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX СТОЛІТТЯ
Мета: ознайомити студентів з наслідками Другої світової війни для США; проаналізувати особливості економічного і політичного розвитку США у II половині xx ст.; з’ясувати суть «рейганоміки»; розвивати навички встановлення причинно-наслідкових зв'язків; сприяти розвитку здатності простежувати вплив подій в окремій державі на хід світового історичного процесу; виховувати культуру мовлення, активну життєву позицію.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, стінна карта «Політична карта світу», атлас.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Тема заняття та план вивчення нового матеріалу записані на дошці. Викладач звертає увагу на завдання даного заняття
Викладач: На сьогоднішньому занятті ми з вами розпочинаємо вивчати досить значну і цікаву тему — «США і Канада». А почнемо ми з вивчення історії США у другій половині XX ст. до сьогодення. Які асоціації виникають у вас, коли ви згадуєте США?
Для переважної більшості присутніх США — наддержава. Протягом заняття ми спробуємо проаналізувати динаміку розвитку США від 40-х років XX ст. до сьогодення.
ІІІ. Актуалізація знань студентів (4-5хв.)
Бесіда
Прогнозована відповідь.
США зробили великий внесок у розгром нацизму й мілітаризму в роки Другої світової війни. Людські втрати країни обчислювалися 322 тис. вбитих й 800 тис. поранених, тих, що потрапили до полону та зникли безвісти.
Проте США, на території яких не велися воєнні дії, виявилися майже єдиною країною, чия економіка вийшла з Другої світової війни значно зміцнілою. Вартість промислової продукції США становила 2/3 вартості промислової продукції всього світу. Вони зосередили у себе 73% світового золотого запасу, за 5 років війни чистий прибуток американських компаній досяг 87 млрд доларів, а середньорічні темпи зростання становили 18,7%.
Основні суперники США або тимчасово вибули з конкурентної боротьби (Німеччина, Японія), або потрапили у фінансово-економічну залежність від США (Велика Британія, Франція). США скористалися з цієї обставини, щоб оволодіти новими ринками, збільшити експорт товарів і капіталу, створити велику "імперію долара".
На 1945 р. США досягли найвищого за свою історію рівня військової могутності. США монопольно володіли атомною бомбою.
IV. Вивчення нового матеріалу
План.
1. США у 1945-1960 роках.
Розповідь викладача (студенти роблять стислий план конспект) (15 хв.)
Проблемне питання. В чому суть внутрішньої політики США у 1945-1960 роках.
Після смерті Ф. Делано Рузвельта 12 квітня 1945 р. президентом Сполучених Штатів за конституцією став віце-президент Г. Трумен.
Студенти пригадують біографію та діяльність Ф. Рузвельта (3-4хв.)
Доповідь студента біографія Г. Трумена (3-4хв.)
Трумену довелося розробляти політичну стратегію країни у досить стислі строки. Уряд Трумена потурбувався про адаптацію до мирного життя демобілізованих військовослужбовців та ухвалив закон, найменований "Солдатським біллем про права". Прагнучи уникнути масового безробіття, що загрожувало (за прогнозами, 8 млн осіб), серйозних соціальних конфліктів, адміністрація Трумена розробила систему заходів, що дістала гучну назву "справедливий курс". Намічалися заходи з відвернення інфляції й різкого підвищення вартості життя, однак у процесі переведення промисловості на рейки мирної економіки не пощастило уникнути зниження прибутків більшості американців. Спостерігалося зростання безробіття й цін. У 1947 р. було прийнято закон Тафта—Хартлі (Національний закон про відносини робітників і підприємців). Новий закон суттєво обмежував право робітників на страйк. Страйки державних службовців було зовсім заборонено. Також заборонялися організовані страйки солідарності. Запроваджувалася система примусового арбітражу в особливо загрозливих трудових конфліктах.
Після Г. Трумена президентом США став лідер республіканської партії генерал Д. Ейзенхауер, знаний полководець другої світової війни. Його політика в царині економіки полягала в обмеженні державного регулювання і втручання у справи бізнесу. За час правління президента Д. Ейзенхауера (1953—1960 рр.) покращилося матеріальне становище великої кількості людей: більше половини американців за рівнем доходів стали середнім класом, який має власні будинки, автомобілі тощо. Популярною стала ідея "суспільства загального благоденства".
"Ера Ейзенхауера" збіглася з розгортанням науково-технічної революції, що виявилась у зростанні нових галузей економіки, докорінному перетворенні старих галузей, у масовому впровадженні автоматизації та електроніки, другого покоління ЕОМ.
На початку 50-х рр. США охопив розгул маккартизму — реакційної політичної течії, що дістала свою назву від прізвища сенатора Джозефа Маккарті, який очолював сенатську підкомісію з питань розслідування антиамериканської діяльності. Маккартисти розпалювали антикомуністичну істерію, переслідували всіх, хто виявляв вільнодумство.
У 1950 р. набрав чинності закон Маккартена, який зобов'язував компартію та деякі інші організації зареєструватися в міністерстві юстиції як "підривні" організації. Багатьох керівних працівників компартії та її активістів заарештували й судили за те, що вони обстоювали свої переконання. Чимало видатних американців, у тому числі уславлений кіноактор Ч. Чаплін, покинули країну. Понад 2,5 млн державних службовців пройшли перевірку на "лояльність".
Діяльність сенатора Дж. Маккарті та його помічників дістала назву "полювання на відьом". Ця антикомуністична істерія викликала невдоволення широкої громадськості. Парламент у грудні 1954 р. засудив його поведінку
Якщо до другої світової війни зовнішньополітичний курс країни визначала політика ізоляціонізму, то зі зростанням економічної та військової могутності відбулася його кардинальна зміна у бік опертя на військову силу, прагнення посилити свій вплив на перебіг подій у всіх країнах світу. Оптимальною, під кутом зору правлячих кіл США, формою устрою міжнародних відносин був би "мир на американський манір" — "Рах Аmеrісаnа".
В умовах конфронтації з СРСР основними цілями зовнішньополітичного курсу США стали зміцнення національної безпеки, створення союзу західних країн, протидія поширенню комунізму.
25 червня 1947 р. конгрес ухвалив закон про національну безпеку, що вперше в американській історії вводив посаду міністра оборони. Крім того, було створено Раду національної безпеки (РНБ) та Центральне розвідувальне управління (ЦРУ).
Доктрину "стримування комунізму" було запропоновано радником посольства США у Москві Дж. Кеннаном у лютому 1946 р. Вона передбачала захист усього західного світу від можливого проникнення комунізму.
Боротьбі проти зростання впливу комунізму в Туреччині та Греції було присвячено "доктрину Трумена", з якою президент США виступив 12 березня 1947 р. на об'єднаному засіданні обох палат конгресу. Трумен закликав терміново асигнувати 400 млн дол. на подання допомоги грецькому і турецькому урядам.
Показником міжнародного авторитету США, що зріс, став їхній особливий вплив під час створення Північноатлантичного блоку (НАТО) 1949 р. Американські генерали посіли головні позиції в його керівництві.
Значно посилила роль США у світі реалізація плану Маршалла, коли було подано економічну допомогу 16 країнам Європи.
Отож, Сполучені Штати Америки після Другої світової війни перетворилися в державу — лідера західного світу.
Самостійна робота студентів за підручником Віднянського С. В. Всесвітня історія. Група студентів поділена на три групи по 5-6 чоловік. Кожна група отримує проблемне питання на яке потрібно відповісти через 7 хв.
1 група. У чому суть і основні складові програми Кеннеді-Джонсона?
(студенти опрацьовують стор.49-50)
2 група. У чому полягала «Расова війна», у чому суть політичної кризи 70-х років
(студенти опрацьовують стор. 51-53)
3 група. Які основні причини економічної кризи 1974-1975 років?
(студенти опрацьовують стор. 53-54)
Відповідь можна оформити і у вигляді структурно-логічної схеми:
причини — складові — основні події — результати, наслідки.
Колективна робота. Питання на закріплення:
Підсумки.
60—70-і роки стали важливою віхою в історії США. У цей час завершився той період, що був започаткований «новим курсом» Ф.Рузвельта. Американці замахнулися на досягнення «нових рубежів», створення «великого суспільства» і прагнули «остаточно побороти бідність». Та реалії 70-х років примусили США зосередитися на вирішенні зовсім інших проблем. Кризи насувались одна за одною. Америка потребувала змін.
3. США у 1980-2008 рр.
Розповідь викладача Колективна робота зі студентами. (20-25 хв)
Викладач. На початку 1980 р. країна переживала гостру економічну кризу, розчарування в перспективах країни, падіння престижу за кордоном. Суспільство очікувало на зміни.
На виборах 1980 р. переміг кандидат від Республіканської партії Рональд Рейган, людина, яка відновить міць США і залишить помітний слід в її історії. Хто він такий — сороковий президент США?
(Розглянути портрет Р. Рейгана.
Повідомлення студента про біографію Р. Рейгана)
Сороковий президент США народився в лютому 1911 р. в містечку Тампіко (штат Іллінойс) в сім'ї торговця взуттям, яка постійно переїжджала з місця на місце. Батьки не були освіченими людьми. У дитинстві Рональд не відрізнявся від своїх одноліток.
Саме мати, а не алкоголік-батько впливала на сина в дитинстві. Перші роки свого життя Рейган переїжджав з місця на місце разом з батьками. Коли йому було 9 років, сім'я переїхала в Діксон, де він закінчив школу і вступив до коледжу, в якому вивчав економіку і соціологію. Серед захоплень молодого Рейгана на першому місці були спорт і театр. Він працював спочатку спортивним коментатором на радіо, а потім вирішив зробити голлівудську кар'єру. Йому це практично вдалося, оскільки він мав неабияку популярність.
Зі вступом Сполучених Штатів в Другу світову війну, Рейган вступає до армії США. Повернувшись
з війни, розуміє, що від голлівудської слави вже нічого не залишилось, тому йде працювати в армійські профспілки. У часи маккартизму став консервативним республіканцем. У середині 60-х рр. Рейган став лідером правого крила партії. Він мав талант оратора, що дуже допомагало в політичній діяльності. У період передвиборчої кампанії він виголосив понад 200 промов на підтримку Ніксона. За 10 років роботи тривалість його виступів досягла 40 тис. годин.
У 1966 р. він стає губернатором штату Каліфорнія. У 1968 і 19,76 рр. висував свою кандидатуру на президентських виборах, але програв. У 1980 р. став президентом США.
Куміром Рейгана був Кулідж, який мав звичку спати після обіду і висловлювати банальні істини з розумним виглядом. Рейган активно наслідував його. Працював 2—3 години на день, цінував гумор, рідко читав, в основному дивився ТВ, не знав суті багатьох питань. Але це не завадило йому вивести США з кризи, підвищити їх авторитет на міжнародній арені.
Р. Рейган заявив: «Перш за все я хочу домогтися того, аби наша країна залишилася місцем, де людина завжди зможе розбагатіти. Це вже у нас є, і це повинно залишитися й надалі...»
Він розпочав боротьбу з інфляцією, безробіттям, виступив за економічне піднесення США, запропонувавши програму «Новий початок для Америки: програма відновлення економіки». Газети назвуть її «рейганоміка», «рейганівська революція».
Проблемне питання. Які ж методи обрав Р. Рейган для відновлення економіки? (Самостійна робота студентів за схемою та таблицею.)
Схема 1
Завдання
Дайте визначення поняття «рейганоміка» за алгоритмом:
1) Рейганоміка — це__.
2) Вона характеризується__.
Зачитати, записати в зошити.
Викладач. Не всі були задоволені «рейганомікою». 1981, 1982 роки відзначилися страйковим рухом, а в 1983 р. почалося економічне піднесення. «Рейганоміка» мала позитивні й негативні результати.
Позитивні
1) Подолання кризових явищ, покращення економічної кон'юктури.
2) Зростання частки наукомістких галузей економіки.
3) Надходження іноземних інвестицій
4) Розширення сфери послуг.
5) Переозброєння американської армії.
Негативні:
1) Закордонні капіталовкладення перевищили американські закордонні активи.
2) Посилення конкуренції з товаровиробниками з Європи та Японії.
3) Зростання воєнних витрат.
4) Зростання державної заборгованості.
5) Посилення соціального розшарування.
Запитання до групи: Які, на вашу думку, найбільш суттєві негативні ознаки? Позитивні?
Завдання. Оберіть по два найбільш суттєвих, на вашу думку, позитивних і негативних результати «рейганоміки» і запишіть їх у таблицю 2 у відповідний стовпчик.
Запитання до групи:
1. Чому США таку велику увагу приділяли переозброєнню армії?
2. Що таке «холодна війна»?
Викладач. Погляньте на колонку «Зовнішня політика» у таблиці 2. СОІ — стратегічна оборонна ініціатива. Створення СОІ ще більше загострило відносини з Радянським Союзом, який Рональд Рейган назвав «імперією зла», проти якого потрібно вирушити у хрестовий похід. У 1983 році США розміщують у Західній Європі військові бази з ракетами середньої дальності. Здавалося, що конфлікт між двома державами досяг апогею і його воєнне розв'язання буде неминучим, але у 1985 році на чолі Радянського Союзу стає М. Горбачов, який у зовнішній політиці почав курс нормалізації відносин зі Сполученими Штатами.
Одна із зовнішньополітичних акцій Рейгана завдала йому значних клопотів і вилилася у тривалий політичний скандал, який отримав назву «Ірангейт». Суть справи полягала в тому, що США таємно, через посередників, постачали зброю і запасні частини своєму одному з головних ворогів — Ірану, який вів війну з Іраком. Отримані кошти йшли на фінансування бойових загонів «контрас», що вели боротьбу проти сандиністського (прорадянського, прокубінського) режиму в Нікарагуа. Цей скандал ледь не коштував Рейгану президентського крісла.
Рейган обирався на пост президента двічі. Важко переоцінити його роль у збільшенні могутності США.
Робота з документом. (4 хв.)
Запитання до документа. Що на погляд Рейгана було кращим в його політиці.
«Багато з того, що було здійснено за період мого президентства, принесло мені глибоке задоволення, але більш за все я пишаюсь економікою. Без економічного відродження Америка не могла б знову здобути впевненість у собі і досягти колишнього рівня. Тільки оздоровлення економіки могло створити для нас такі можливості». (Зі спогадів Рейгана про економічні реформи, що отримали назву «рейганоміка»)
У своєму прощальному виступі Рейган звертався до нації: «Сполучені Штати знову поважають у світі і звертаються до них за порадою... Ми прагнули змінити країну, а змінили світ... Країни у всьому світі тепер звертаються до вільного ринку і до свободи слова і відходять від ідеологій минулого... Демократія — велике благо— також має і високу продуктивність... У цьому десятилітті ми пройшли великий шлях, і ми трималися разом у бурхливому морі. І наприкінці ми разом наближаємося до місця нашого призначення... І я можу сказати, що ми змінили становище».
Р Рейган у 1988 р. залишає наступникам процвітаючу країну. Позитивні зрушення в житті США були закріплені після приходу до влади республіканця Дж. Буша, який продовжив курс Рейгана.
Розглянути портрет Дж. Буша (старшого). Назвіть складові внутрішньої і зовнішньої політики Дж. Буша з таблиці.(студенти зачитують дані з таблиці №2)
Завдання. Зробіть порівняльний висновок політики Дж. Буша і Рейгана.
Чи були суттєві зміни?
Табл.. 2
Президент |
Роки правління |
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
Р. Рейган |
1980-1988 рр. |
• |
• Створення СОІ; СРСР оголошений «імперією зла»; • з 1985 р. — закінчення «холодної війни», покращення відносин з СРСР; • «Ірангейт» |
Дж. Буш (старший) |
1988-1992 рр. |
• Продовження курсу Рейгана; • боротьба з наркоманією; • розвиток освіти, охорони здоров'я; • зменшення федеральних витрат; • дефіцит бюджету |
• Визнання всіх незалежних держав, що утворилися після розпаду СРСР; • підтримка Ізраїля в арабо-ізраїльському конфлікті; 1989-1991 рр. військова акція проти Іраку. Визволення Кувейту |
Б. Клінтон |
1992-2000 рр. |
• Економічний розвиток США; збільшення федеральних витрат; ліквідація дефіциту бюджету; • створення додаткових робочих місць; • реформи в освіті, охороні здоров'я |
|
|
|
|
|
Викладач. Американці не були задоволені інертністю нового президента. Вони бажали соціального захисту, більшої соціальної ролі держави, чого не вистачало політиці Рейгана і Буша. На виборах 1992 р. до влади прийшов представник демократичної партії — молодий і маловідомий губернатор штату Арканзас — Б. Клінтон.
Розглянути портрет Б. Клінтона. Зачитати з таблиці 2 складові внутрішньої політики Б. Клінтона. •
Завдання. Порівнюючи внутрішню політику республіканців і демократа Б. Клінтона, зробіть висновок: чиї досягнення були більш привабливими для населення?
Завдання учням: Використовуючи текст відповідного параграфа, заповніть колонку таблиці «Зовнішня політика Б. Клінтона». (Стор. 58 за підручником Віднянського С. В. Всесвітня історія.)
Прогнозована відповідь: Розширення НАТО, участь у миротворчих акціях у колишній Югославії: 1995 р. — Боснія і Герцеговина, 1999 р. — Сербія (Косово).
Викладач. Вибори 2000 року були особливими в історії США: вони стали випробуванням для американської демократії, зокрема системи виборів. Вперше створилась ситуація, коли за кандидатів республіканця (Дж. Буша молодшого) і демократа (Ела Гора) було подано однакову кількість голосів. Перевагу віддали Дж. Бушу. Дана ситуація свідчила, що в американському суспільстві не існує нагальних проблем, на вирішення яких потрібно мобілізувати все суспільство. В 2004 році Дж. Буш молодший знов обраний президентом.
Економічне благополуччя США дало змогу адміністрації Дж. Буша основну увагу зосередити на зовнішній політиці. До цього зобов'язував і статус США у світі. Але активне втручання США у внутрішні й зовнішні конфлікти багатьох країн зумовило наростання антиамериканських настроїв. 11 вересня 2001 року стало переломним у житті як США, так і світу. У цей день стався терористичний напад, в результаті якого було зруйновано Світовий торговий центр у Нью-Йорку і пошкоджено будівлю Пентагону. Жертвами терористичного акту стали 5 тисяч чоловік. США почали боротьбу зі світовим тероризмом.
США втручаються у справи Афганістану проти руху Талібан, що підтримував діяльність терористичної мережі Аль-Каїди на чолі з О. Бен Ладеном, на яку була покладена відповідальність за теракт 11 вересня. 20 березня 2003 року почалася військова акція в Іраку з метою повалення режиму Саддама Хусейна.
Запитання до студентів:
Робота по групах з документами
Група студентів ділиться на три групи; опрацьовують кожна свій документ і характеризують його за алгоритмом.
Аналіз історичного джерела (документа).
1. Уважно прочитайте документ.
2. Зверніть увагу на дату його написання.
3. Про яку конкретну подію йдеться в документі?
4. Ким створений документ та з якої причини?
5. Чи зацікавлений автор документа в правильному відображенні подій? Чому?
6. Які вислови з документа (процитуйте) наштовхують на роздуми і чому? Ваші роздуми.
7. Які висновки можна зробити?
Документ № 1
«Ирак: война и её последствия» А. Гушер, руководитель Центра стратегического развития Российской федерации
Одновременно с подготовкой анти-террористической операции против режима талибов и структур «Аль-Каиды» в Афганистане было принято решение о расширении действий на направлениях и территориях, представляющих для США несомненный стратегический интерес. Иран и Ирак представляют для США особую ценность как источники огромных запасов углеводородного сырья. Они имеют очень выгодное геостратегическое положение, но не контролируются Вашингтоном. События 11 сентября предоставили Вашингтону исторический шанс для того, чтобы под предлогом борьбы с терроризмом попытаться все же взять под свой контроль эти страны независимо от того, имеют ли они отношение к деятельности «Аль-Каиды» или нет.
Алисон Бейлс, директор Стокгольмского института исследования проблем мира (Международные отношения. — 2004. — № 5)
Документ № 2
История с Ираком представила миру тройное доказательство того, что сегодня США реально обладают уникальной военной и политической мощью и уникальной свободой пользоваться ею. Первое: американцы смогли быстро, с малыми потерями оккупировать большую и далёкую страну, пользуясь лишь ограниченной помощью со стороны союзников. Второе: ни одна из соседских стран не осмелилась оказать сопротивление или хотя бы попыталась высказать серьёзные претензии. Третье: страны, выступающие против действий США, так и не сумели изменить или хотя бы отложить осуществление США своих планов.
Но существуют доказательства того, что мощь США не безгранична. Американские войска, стремительно захватившие Ирак, показали отсутствие компетентности в установлении и сохранении мира. Методы постконфликтного управления и восстановления Ирака оказались запутанными и непоследовательными. Не все гладко и в политической сфере. США и Великобритания так и не смогли получить согласия ООН перед нападением. Их военная операция была поддержана относительно небольшой коалицией лояльных сторонников США. Её не поддержала ни одна организация, втом числе НАТО. С течением времени стало ясно, что и внутри США политическая и общественная поддержка продолжительной и дорогостоящей военной авантюры имеет свои пределы.
Андрей Шитов, журналист из Вашингтона (Эхо планеты. —
2004. - № 13)
Документ № 3
Доверие к Америке в значительной мере подорвано. Под сомнение ставятся и те мотивы, которыми Вашингтон руководствуется в борьбе против международного терроризма. В Европе нарастают настроения в пользу усиления роли ЕС в области безопасности и внешней политики для создания реального противовеса США. Откровенная неприязнь к Америке и симпатии к её противникам сохраняются в мусульманском мире.
Война в Ираке была центральным событием минувшего года, и отношение к ней стало своего рода камертоном всего вопроса. Выяснилось, в частности, что в странах, изначально выступавших против войны, подавляющее большинство продолжает считать эту позицию правильной (в России такого мнения придерживаются 83 процента опрошенных). В самих США большинство по-прежнему оправдывает вторжение в Ирак, но удельный вес этой точки зрения уменьшился с 74 до 60 процентов. А в Великобритании вообще наступил перелом: год назад войну поддерживали 61 процент опрошенных, теперь — лишь 43 процента, а 47 процентов ныне видят в ней ошибку.
Относительное большинство американцев и британцев пока ещё верят, что их лидеры были введены в заблуждение собственной разведкой, когда ссылались на наличие у Ирака оружия массового уничтожения в качестве повода к войне. Остальные убеждены, что Вашингтон и Лондон сознательно лгали. В России у такой точки зрения 61 процент сторонников, в Германии — 69 процентов, во Франции — 82.
V. Закріплення знань студентів.
Запитання до студентів:
І. Яку роль відіграють США у сучасному світі?
2. Чи здатна ця країна виконувати роль світового лідера?
Гра «Відкритий мікрофон» (студенти ставлять один одному питання по вивченій темі) 10 хв.
VІ. Підсумок заняття
Сполучені Штати Америки після Другої світової війни перетворилися в державу — лідера західного світу. А після розпаду СРСР в єдиного лідера.
У період к. XX — поч. XXI ст. роль США у світі докорінно змінюється - вони залишились єдиною наддержавою. Відповідно, вся їхня політика, як внутрішня, так і зовнішня, продиктована й спрямована на підтвердження цього статусу.
VІI. Домашнє завдання Відповідний параграф підручника