План – конспект теоретичного уроку з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку: №32 Механічна характеристика асинхронного двигуна.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про механічні характеристики асинхронних електродвигунів.
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, повагу до праці.
Розвиваюча: розвивати мислення, сприяти всебічному розвитку учнів, розвивати пам`ять, мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочні засоби :
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів (фронтальне опитування).
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми (методом розповіді та пояснення, комбінуючи їх з бесідою).
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).
7. Систематизація та узагальнення знань.
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань
б) пояснення домашнього завдання
в) оцінювання знань учнів.
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу
2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо, що таке аснхронні двигуни, їх призначення, будову та ознайомимося з їх видами.
4. Пояснення нової теми
Пуск електродвигунів вхолосту і під навантаженням
Пуск електродвигуна вхолосту здійснюється з метою перевірки справності механічної частини (відсутність стуків, зачіпання частинами, що обертаються, нерухомих тощо), правильності напрямку обертання, міцності кріплення електродвигуна до фундаменту ї якості центрування валів. При цьому електродвигун має бути відокремлений від механізму, що приводиться ним у дію, верстата або іншого устаткування.
Електродвигун вмикають поштовхом у мережу і, не допускаючи повного розвороту (при досягненні приблизно 25—З0 % номінальної частоти обертання), вимикають, уважно прислухаючись до шуму (не повинно бути сторонніх звуків), який здійснює ротор, що продовжує деякий час обертатися за інерцією.
Якщо необхідно змінити напрямок обертання ротора, міняють місцями два сусідніх проводи підведення живлення від мережі до затискачів електродвигуна.
Після першого пробного пуску і усунення виявлених недоліків здійснюють другий пуск вхолосту, при якому електродвигун працює на повних (номінальних) обертах не менш як 1 год. Протягом цього часу електродвигун повинен знаходитися під наглядом електромонтажника, який обов'язково через кожні 10—15 хв має перевіряти ступінь нагрівання підшипників. Перевищення температури нагрівання підшипників кочення над температурою навколишнього повітря, тобто перегрівання, допускається не більш ніж на 60 °С, а температура граничного нагрівання має становити не більш як 95 °С при температурі навколишнього повітря 35 °С.
Під час роботи вхолосту вимірюють амплітуду вібрації підшипників електродвигуна віброметром.
Амплітуда вібрації підшипників електродвигуна, яка залежить від частоти обертання ротора, не повинна перевищувати таких значень:
Синхронна частота о( тання, об/хв
3000
1500
1000
750 і нижче
Допустима амплітуда
вібрації підшипників,
мкм
50 100 130 160
Підвищена вібрація електродвигуна може бути наслідком багатьох причин, у тому числі слабкого кріплення лап, недостатньої жорсткості основи, незадовільного центрування валів, незбалансо-ваності ротора, порушення контакту в обмотці тощо. Причини підвищеної вібрації повинні бути виявлені й усунені, бо можуть призвести до руйнування підшипників або фундаменту і аварійного виходу електродвигуна з ладу.
У разі нормальної роботи електродвигуна вхолосту переходять до випробовування його під навантаженням, у процесі якого знову перевіряють амплітуду вібрації і ступінь нагрівання підшипників. Необхідність такої перевірки зумовлена тим, що під час роботи із завантаженим устаткуванням нерідко збільшуються вібрація і нагрівання підшипників внаслідок поганої збалансованості або недостатньо міцного кріплення технологічного устаткування, яке приводиться в дію електродвигуном. У випадку пасової- передачі причиною підвищеного нагрівання підшипників може стати надмірно натягування ременя на шківи.
Тривалість безперервної роботи електродвигуна під навантаженням, близьким до номінального, має становити не менш як 3 год.
Протягом зазначеного часу через кожні З0 хв вимірюють температуру нагрівання обмотки, яка повинна відповідати паспортним даним заводу.
Механічною характеристикою асинхронного двигуна називається залежність частоти обертання двигуна від моменту на валу n2 = f (M2). Механічну характеристику одержують за умови U1 - const, f1 - const. Механічна характеристика двигуна є залежністю обертаючого моменту від ковзання, побудованою в іншому масштабі. На мал. 12.6 зображена типова механічна характеристика асинхронного двигуна.
|
Із збільшенням навантаження величина моменту на валу зростає до деякого максимального значення, а частота обертання зменшується. Як правило, у асинхронного двигуна пусковий момент менше максимального. Це пояснюється тим, що в пусковому режимі, коли n2 = 0, а S = 1 асинхронний двигун знаходиться в режимі, аналогічному короткому замиканню в трансформаторі. Магнітне поле ротора направлено стрічно магнітному полю статора. |
Результуючий, або основний, магнітний потік в повітряному зазорі машини в пусковому режимі, а також ЕРС в статорі і роторі Е1 і Е2 значно зменшуються. Це приводить до зменшення пускового моменту двигуна і до різкого зростання пускового струму.
5. Оперативний контроль
Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:
6. Закріплення теми уроку
Викладач дає завдання учням показати із представлених електродвигунів – асинхронні електродвигуни з короткозамкненим ротором та асинхронні електродвигуни з фазним ротором.
7. Систематизація та узагальнення знань
Викладач викликає до дошки по одному учнів із завданням накреслити:
- формулу обертання ротора електродвигуна;
- схеми з'єднання обмоток електродвигуна;
- механічну характеристику електродвигуна та пояснити її.
8. Пояснення домашнього завдання
Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
На дошці викладач пише домашнє завдання
Сторінки 217 – 219 у підручнику Електротехніка з основами промислової електроніки , Автор А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002
План – конспект теоретичного уроку
з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку №32: Механічна характеристика асинхронного двигуна.
Склав викладач: Р.В. Лакуста