План – конспект теоретичного уроку
з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку №33: Способи реверсування. Регулювання швидкості.
Склав викладач: Р.В. Лакуста
План - конспект теоретичного уроку з предмету
"Електротехніка з основами промислової електроніки"
Тема уроку: №33 Способи реверсування. Регулювання швидкості.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про способи реверсування та методи регулювання швидкості двигунів змінного струму.
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, повагу до праці.
Розвиваюча: розвивати мислення, сприяти всебічному розвитку учнів, розвивати пам`ять, мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочні засоби :
1) плакат будова машини змінного струму;
2) електродвигуни різних типів.
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів (фронтальне опитування).
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми (методом розповіді та пояснення, комбінуючи їх з
бесідою).
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).
7. Систематизація та узагальнення знань.
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань
б) пояснення домашнього завдання
в) оцінювання знань учнів.
ХІД УРОКУ
1. Організа дійно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу
взаємне вітання;
перевірка наявності учнів;
організація уваги учнів до уроку.
2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів
які бувають електричні машини змінного струму.
коло змінного струму з активним індуктивним та ємнісним опором.
що таке асинхронний двигун та його будова.
принцип дії асинхронного двигуна.
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо, спосіб реверсування та спосіб регулювання швидкості АД.
4. Пояснення нової теми
Регулювання частоти обертання асинхронних двигунів. Реверсування асинхронного двигуна
Формула частоти обертання асинхронного двигуна
(1)
З формули (1) видно, що частоту обертання асинхронного двигуна можна міняти трьома способами:
зміною частоти живлячої напруги;
зміною числа полюсів двигуна. Для цього в пази статора закладають
обмотку, яку можна перемикати на різне число полюсів;
зміною ковзання. Цей спосіб можна застосувати в асинхронних двигунах з
фазним ротором. Для цього в ланцюг ротора включають регулювальний
реостат. Збільшення активного опору ланцюга ротора приводить до
збільшення ковзання, а отже, і до зменшення частоти обертання двигуна.
Асинхронні двигуни мають просту конструкцію і надійні в експлуатації. Недоліком асинхронних двигунів є трудність регулювання їх частоти обертання.
Щоб реверсувати трифазний асинхронний двигун (змінити напрям обертання двигуна на протилежний), необхідно поміняти місцями дві фази, тобто поміняти місцями два будь-які лінійні дроти, відповідні до обмотки статора двигуна.
5. Оперативний контроль
Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:
що таке асинхронні двигуни ?
що таке поняття механічної характеристики ?
будова та принцип дії машин змінного струму.
6. Закріплення теми уроку
Викладач дає завдання учням показати із представлених електродвигунів -асинхронні електродвигуни з короткозамкненим ротором та асинхронні електродвигуни з фазним ротором.
МАЛ. 1 Реверсивна схема запуску асинхронного двигуна
ПРИНЦИП ДІЇ
Три фази обмотки статора підключені до трифазної мережі і здвигнуті відносно один одного в просторі вздовж окружності статора на рівні кути (120°).
Утворюється магнітне поле що обертається, яке перетинає провідник обмотки ротора і по закону електромагнітної індукції наводить в них ЕРС е = віу. Поле обертається по часовій стрілці. Для з'ясування напрямку індуцірованої ЕРС можна уявити, що поле нерухоме, а провідник переміщується вліво. Тоді, застосовуючи правило правої руки, знаходимо, що ЕРС направлена "на нас" (крапка). Якщо ланцюг обмотки замкнутий, то по провіднику тече струм того ж напрямку. Тепер провідник в магнітному полі, по якому тече струм. Користуючись правилом лівої руки, знаходимо напрямок сили f= вlv, що діє на провідник. Сила f і момент направлені відповідно з напрямку обертання магнітного поля.
Частота обертання ротора n завжди менша частоти обертання поля n2, тобто ротор «відстає» від поля що обертається, - тільки при цій умові в провідниках ротора наводиться ЕPС, протікає струм і створюється обертаючий момент.
Для включення електродвигуна М (дивись мал. 1.) обертанням в одну сторону натискають кнопку 8В2 і контакт в ланцюгу котушки контактора КМ1 замикається. При цьому замикається ланцюг вмикання контактора КМ1, який спрацьовує, вмикає електродвигун М. При спрацьовуванні контактора КМ1 замикається його допоміжний контакт, блок контакт кнопки вмикання 8В2, в результаті чого при отпусканні цієї кнопки контактор КМ1 і електродвигун М залишаються у включеному стані.
Для вимкнення електродвигуна натискають кнопку 8В1, розриваючи тим самим ланцюг. Котушка контактора КМ1, втрачає поживу, контакти розмикаються і двигун М зупиняється.
Для включення електродвигуна М з обертанням в іншу сторону натискають кнопку 8ВЗ, контакт в ланцюгу котушки контактора КМ2 замикається.
Контактор КМ2 при цьому спрацьовує, електродвигун вмикається і починає обертатися, але в іншу сторону, оскільки чередування фаз, підведених до його обмотки, змінюється : до виводів СІ С2 СЗ підводяться відповідні фази А,С і В електричної мережі ( в першому випадку підводились А,В і С).
При перенавантаженні електродвигун вимикається електротепловим реле КК1 контакт якого входить в ланцюг.
Найважливішими частинами електричних машин є сердечники. Листи пакетів сердечників виготовляють зі спеціальної електротехнічної сталі, яка має завдяки присадці кремнію низькі удільні втрати.
7. Систематизація та узагальнення знань
Викладач викликає до дошки по одному учнів із завданням накреслити:
формулу обертання ротора електродвигуна;
схеми з'єднання обмоток електродвигуна;
механічну характеристику електродвигуна та пояснити її.
8. Пояснення домашнього завдання
Викладач
підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
На дошці викладач пише домашнє завдання
Сторінки 219 - 221 у підручнику Електротехніка з основами промислової електроніки, Автор А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002