План-конспект уроку "Дослідження розчинності речовин у воді. Виготовлення водного розчину з різним вмістом розчинної речовини" для 6 класу

Про матеріал
План-конспект уроку "Дослідження розчинності речовин у воді. Виготовлення водного розчину з різним вмістом розчинної речовини" для 6 класу за календарно тематичним плануванням уроків інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" до підручнику "Пізнаємо природу" Коршевнюк Т. В., Ярошенко О. Г., Для 6 класу за програмою НУШ
Перегляд файлу

                                                     Урок №13

Тема: «Дослідження розчинності речовин у воді. Виготовлення водного розчину з різним вмістом розчинної речовини»

Мета уроку: Ознайомити учнів із поняттям розчинності речовин у воді та факторами, що на неї впливають. Навчити виготовляти водні розчини з різним вмістом розчинної речовини. Розвивати вміння проводити досліди та спостерігати за процесом розчинення речовин у воді.

Тип уроку: Урок-дослідження.

Обладнання: Підручник «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т., 2023). Вода, сіль, цукор, сода, оцет, спирт. Лабораторний посуд (мензурки, пробірки, ложечки, мішалки). Терези для вимірювання маси речовин. Термометр, нагрівальний пристрій. Таблиця розчинності речовин у воді.

                                                   Хід уроку:

І. Організаційний момент (2 хвилини)

Привітання, перевірка присутніх.

Організація робочих місць для проведення дослідів.

ІІ. Актуалізація знань (5 хвилин)

Що таке розчин та які компоненти входять до його складу?

Чому деякі речовини розчиняються у воді, а інші — ні? Пригадайте приклади з повсякденного життя (наприклад, сіль і пісок).

 «Сьогодні ми дізнаємося, як різні речовини розчиняються у воді та як на це впливають зовнішні умови. Проведемо досліди, щоб краще зрозуміти, як виготовляти розчини з різним вмістом речовин».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)

  1. Що таке розчинність речовин?

Розчинність — це здатність речовини розчинятися в розчиннику (найчастіше у воді) з утворенням однорідного розчину.

Розчинність речовин у воді буває різною: деякі речовини, як сіль або цукор, добре розчиняються, тоді як інші — зовсім не розчиняються (наприклад, пісок).

Демонстрація: Учитель показує на прикладі, як сіль добре розчиняється у воді, а пісок — ні.

2. Фактори, що впливають на розчинність речовин.

Температура: При підвищенні температури розчинність багатьох твердих речовин збільшується.Наприклад Цукор розчиняється швидше у гарячій воді.

Тиск: Впливає на розчинність газів у рідинах. Наприклад, вуглекислий газ розчиняється у воді під тиском (газована вода).

Кількість розчиненої речовини: Коли розчин досягає насичення, додаткові речовини вже не розчиняються.(Учитель показує таблицю розчинності речовин у воді при різних температурах.)

3. Насичені і ненасичені розчини.

Ненасичений розчин — це розчин, у якому розчинник ще може розчиняти речовину.

Насичений розчин — це розчин, у якому розчинник більше не може розчиняти додаткову кількість речовини.

Наприклад: Якщо у воду додати багато солі, на певному етапі вона перестане розчинятися, утворюючи осад.

4. Експериментальна частина: виготовлення розчинів з різним вмістом речовин.

Учні поділяються на групи й проводять досліди:

Група 1: Дослідження розчинності цукру у воді при різних температурах.

Група 2: Виготовлення насиченого розчину солі.

Група 3: Спостереження за утворенням осаду при додаванні соди у насичений розчин солі.

Практична вправа: Учні за допомогою терезів вимірюють кількість солі чи цукру, необхідну для виготовлення насичених розчинів.

IV. Практична частина: Дослідження розчинності речовин (15 хвилин)

  1. Інструкція до виконання досліду:

Матеріали: Вода, сіль, цукор, сода, склянки з водою при різних температурах (кімнатна, гаряча, тепла).

Дослід 1: Дослідження впливу температури на розчинність цукру.

Дослід 2: Створення насиченого розчину солі, визначення кількості речовини, яка розчиняється у воді.

2. Порядок проведення дослідів:

Виміряйте точну кількість води у склянках (наприклад, 100 мл).

Додайте у воду невелику кількість солі або цукру та спостерігайте, як відбувається розчинення.

Поступово збільшуйте кількість речовини, поки не побачите, що речовина більше не розчиняється і утворюється осад (насичений розчин).

Запишіть спостереження: кількість речовини, яка розчинилася, і при яких умовах це відбулося.

3. Висновки з досліду:

Учні обговорюють, як температура вплинула на розчинність і скільки речовини розчинилося у кожному випадку.

Питання до учнів:

Що відбулося, коли додали занадто багато солі або цукру у воду?

Як зміни температури вплинули на швидкість розчинення?

V. Закріплення знань (5 хвилин)

Обговорення результатів досліду:

Як температура вплинула на розчинність речовин?

Що відбувається, коли розчин стає насиченим?

Як можна виготовити водний розчин з різним вмістом розчиненої речовини?

Запитання для учнів:

Що таке насичений розчин? Як його можна створити?

Чому деякі речовини швидше розчиняються в теплій воді?

VI. Підсумок уроку (3 хвилини)

Учитель наголошує на тому, що розчинність речовин залежить від температури та інших умов, і що розчини широко використовуються в науці й побуті. Оголошення результатів експериментів.

Домашнє завдання:

1Прочитати параграф у підручнику «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т. 2023) про розчинність речовин.

Підготувати повідомлення на тему «Розчинність у природі: як це впливає на живі організми».

Виконати експеримент вдома: спробувати розчинити цукор у холодній і гарячій воді та зробити висновки про різницю в швидкості розчинення.

docx
Додано
28 жовтня
Переглядів
619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку