План-конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу
розроблено згідно з оновленою програмою «Зарубіжна література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» (керівник авторського колективу – О. М. Ніколенко)
За підручником «Зарубіжна література. 9 клас»
авторів В. В. Паращич, Г. Є. Фефілової
Автор: Фефілова Галина Євгенівна, учитель зарубіжної літератури та російської мови, учитель вищої категорії, учитель-методист, керівник міського методичного об’єднаннявчителів зарубіжної літератури м. Куп’янська Харківської області
Урок № 1. Вступ. Літературні жанри і стилі
Мета (формувати компетентності): предметні (поняття про «жанр», розуміння його зв’язку із родовим поділом літератури;культуру зв’язного усного мовлення; мислення); ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; усвідомлення зв’язку різних ознак культурного, соціального, технологічного розвитку людства; комунікативні: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи з книгою; загальнокультурні: громадянську ініціативу, прагнення до гуманістичних ідеалів, естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд).
Обладнання: підручник«Зарубіжна література» (авт. В. В.Паращич, Г. Є Фефілова), епіграф уроку, книжкова виставка «Літературне турне» (книги за програмою 9 класу).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.
Основні терміни та поняття: літературні роди, жанри, стилі.
Перебіг уроку
Я люблю читати книги, люблю тримати їх у руках, продивляючись заголовки, що звучать,
як голос за таємничим входом…
О. Грін
І. Актуалізація опорних знань
2. Виробляємо математичну компетентність (уміння установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію):виконання вправи «Мозковий штурм» (робота в парах з роздатковим матеріалом)
Спробуйте продовжити два рядки схожих понять, що починаються зі слова «література»:
Література
|
||
мова, історія, географія, алгебра, біологія... – це навчальні предмети |
|
музика, скульптура, живопис, театр, кіно, танок... – це види мистецтва |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
1. Слово вчителя. У попередні роки ви прочитали чимало прекрасних творів зарубіжних письменників, стали мудрішими й духовно багатшими, осягаючи своєрідність творів різних родів і жанрів, секрети письменницької майстерності.
Сьогодні ми знову відправляємося у подорож країною Зарубіжної Літератури. Я хочу звернутися до вас словами письменника-романтика О. Гріна. Він був мрійником-мандрівником і створив у своїй уяві чудову країну, де живуть відважні люди з гарячими серцями, що вміють робити дива власними руками і щиро дарувати їх світу. У його країні навіть у звичайному, буденному є щось чарівне, і воно кличе у незвідане…
Як ви вважаєте, про що будуть ці слова? Яке ключове слово обов’язково прозвучить у цій цитаті? (Звернення до епіграфу уроку – запис на дошці).
2. Виробляємо компетентність «Уміння вчитися впродовж життя» та інформаційну компетентність: анкетування учнів, колективна робота з інфографікою «Читати чи не читати?» (розміщена на дошці або у вигляді презентації).
Учитель. Чи замислювалися ви над тим, навіщо ми читаємо книги? Чому саме уміння читати є однією з унікальних особливостей людини розумної? Що ми шукаємо в художніх творах? Цікаве дослідження на тему «Читати чи не читати?» провело національне інформаційне агентство України «Укрінформ». Результати дослідження подані у вигляді інфографіки. Розгляньте її, проаналізуйте. А запропонована вам анкета «Читачі XXI cтоліття» допоможе кожному з вас дати відповіді на ці питання.
Анкета «Читачі XXI століття»
– Розкажіть, чи ви любите читати. З якою метою ви читаєте книги (виберіть відповідь):
- пізнаю світ і себе в ньому;
- хочу бути ерудованої особистістю;
- хочу добре вчитися;
- хочу розважитися.
– Як ви вважаєте, яким ви є читачем? А яким читачем хотіли б стати й чому?
– Якщо б ви були письменником, яких читачів побажали б собі самі?
– Чи читаєте тепер якийсь літературний твір? Якщо так, то поясніть свій вибір.
– Яким творам ви віддаєте перевагу (виберіть вашу(і) відповідь(і):
- наукова фантастика і фентезі;
- твори про сучасників;
- твори про дружбу і кохання;
- гумористична література;
- твори про природу;
- пригодницька і детективна література;
- твори на історичну тематику;
- інші твори.
– Які твори і яких авторів ви хотіли б прочитати? Обґрунтуйте свій вибір.
ІII. Робота над темою уроку
1. Ознайомлення з підручником, його структурою.
1) Самостійне опрацювання вступних статей підручника «Юні друзі», «Шлях до мрії та успіху — через подорож Країною Книг»: читання мовчки (с. 5 – 7) з коментарем вчителя.
2) Слово вчителя: коментар до структури підручника (с. 8).
Виконуючи завдання підручника, ви удосконалите певні уміння та навички, станете більш компетентними щодо створення характеристики образів художнього твору, порівняння художніх явищ або героїв, відстоювання своєї точки зору, філософського осмислення історичних та суспільних явищ, технології роботи з художнім текстом тощо. Ви зможете продемонструвати свої творчі здібності та можливості, майстерність конструювання та створення творчого проекту за наданим алгоритмом або самостійно.
Перший рівень містить запитання за текстом прочитаного вами твору і має на меті перевірити глибину засвоєння вами його змісту. Відповідаючи на запитання другого рівня (рубрика «Проаналізуйте»), ви складатимете характеристики образів, висловлюватимете свої думки стосовно прочитаного, розмірковуватимете над порушеними автором проблемами, зіставлятимете з сучасністю та висловлюватимете свої читацькі уподобання.
Третій рівень запитань і завдань — рубрика «Створіть» — це різноманітні завдання творчо-аналітичного характеру: дослідження історичної долі жанру, складання альманаху-збірника, ілюстрованого путівника тощо.
Вам належить ще багато чому навчитися, перш ніж ви станете уважними, вдумливими читачами, а прочитані книги — вашими друзями.
2. Виробляємо літературну компетентність: колективна робота зі статтею підручника «Література «на долоні»: літературні жанри і стилі» (читання мовчки, опрацювання понять «Літературні роди, жанри, стилі»).
3. Евристична бесіда за запитаннями підручника (с. 11, питання 1 – 3).
IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Заключне слово вчителя. Письменник, обмірковуючи задум і працюючи над його втіленням, співвідносить його з тим чи іншим жанром. Таким чином, визначити, до якого жанру належить твір,— значить глибше й точніше зрозуміти не лише художній текст, але й підтекст.
V. Домашнє завдання
Виробляємо соціальну та громадянську компетентності: дати розгорнуту письмову відповідь на запитання підручника № 4 (с. 11):
– Як індивідуальний стиль письменника залежить від сприйняття цим письменником дійсності?