План-конспект уроку «Машини та механізми для обробки овочів»

Про матеріал

Тема уроку: «Машини для обчищання картоплі. Картоплечистка МОК-250»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Мета уроку:
навчальна - учні повинні ознайомитись та вивчити будову та принцип роботи, правила користування картопле очищувальної машини МОК-250. Навчитись вирішувати проблемні ситуації, які виникають під час експлуатації устаткування.
розвиваюча – розвивати вміння застосовувати на практиці набуті знання та вміння з експлуатації механічного устаткування, зацікавленість учнів до сучасним устаткуванням та його перевагами.
виховна – виховувати дбайливе ставлення до використання електроенергії, природних ресурсів, устаткування.

Перегляд файлу

                                      План  уроку 
Тема програми: «Машини та механізми для обробки овочів» 
Тема уроку: «Машини для обчищання картоплі. Картоплечистка  МОК-250» 
Тип уроку: урок засвоєння нових знань 
Мета уроку: 
навчальна - учні повинні ознайомитись та вивчити будову та принцип роботи, правила користування картопле очищувальної машини МОК-250. Навчитись вирішувати проблемні ситуації, які виникають під час експлуатації устаткування. 
розвиваюча – розвивати вміння застосовувати на практиці набуті знання та вміння з експлуатації механічного устаткування, зацікавленість учнів до сучасним устаткуванням та його перевагами. 
виховна – виховувати дбайливе ставлення до використання електроенергії, природних ресурсів, устаткування.

Дидактичне забезпечення: картки-завдання, роздатковий матеріал,підручники. 
Матеріально технічне забезпечення : мультимедійний проектор, комп`ютер, екран, слайд – фільм створений у програмі Power Point «Картоплеочищувальна машина МОК-250 будова,  принцип дії,  правила користування».
Міжпредметні зв’язки: «Організація виробництва та обслуговування», «Охорона праці», «Санітарія і гігієна», «Технологія приготування їжі з основами товарознавства». 
Методи навчання: проблемний, пояснювально-ілюстративний. 

Хід уроку 
І. Організаційна частина(1-2 хв.):

- викладач вітає учнів;

- перевірка присутності учнів;

- перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (1-2хв.). Повідомлення теми, мети уроку:

- повідомлення теми уроку;

- цільова установка уроку; 

 

Слово викладачу 
Ми з вами продовжуємо вивчати тему програми «Машини та механізми для обробки овочів». На попередніх уроках ви ознайомились з універсальними приводами які використають на підприємствах громадського харчування, характеристикою обладнання для обробки овочів. Сьогодні ми з вами повинні ознайомитись з будовою та принципом роботи, правилами  користування МОК-250, технікою безпеки при використанні картоплечистки. На уроці ми ознайомимось з сучасним обладнанням для очищення бульбоплодів та коренеплодів, подивимось відеоролик, навчимося правильно збирати картоплечистку  та вирішувати проблемні ситуації які можуть виникнути під час роботи.

Знання які ви отримаєте на уроці допоможуть вам  в  формуванні вмінь та  навичок  на виробничому навчанні. 
ІІІ.Повторення домашнього завдання (5-7 хв.)

1. Чим відрізняють спеціалізований привід від універсального?

2. До якого  виду приводів відноситься ПУ -0,6?

3. Розшифруйте марку привода ПУ – 0,6.

4. Дайте класифікацію механічного обладнання.

5. З приведених марок приводів виберіть невірну: ПУ-1,1; ПХ-0,6; УП-1,1; ПГ-1,1;               

ІV. Актуалізація опорних знань

З попередніх уроків пригадайте, який привід  використовують в  овочевому  цеху для обробки  овочів?  Назвіть  його марку.

 Викладач запитує учнів вже вивчений матеріал для кращого розуміння і засвоєння нового.

Викладач  корегує,  якщо необхідно,  відповіді  учнів.

V.Вивчення нового матеріалу (10-12 хв.) 

План
1.Призначення  картоплечистки  МОК-250

2.Будова

3.Принцип роботи

4.Правила  експлуатації

5.Техніка безпеки

6.Сучасні  картоплечистки

Очисне обладнання  призначене для видалення з продуктів  поверхневого  шару, що має  невелику харчову  цінність. На підприємствах  громадського  харчування використовують  машини  для  очищення  овочів.

Очищення  овочів  можна проводити термічним, хімічним і механічним способами. На підприємствах громадського харчування в основному застосовують два способи – механічний  і  термічний. Суть механічного методу полягає в тому, що зовнішній покрив картоплі здирається  об  шорстку поверхню робочого органу і стінки робочої камери  машини .  Під час очищення в робочу камеру подається  вода, яка  змиває відокремлені  частинки  шкірки з шорсткою  поверхні і очищаються бульб і виносить їх з робочої камери  машини.

Термічний спосіб заснований  на  випалюванні  зовнішніх  покривів  коренеплодів в спеціальних  термоагрегатах, де температура досягає 1200 º, з подальшим  видаленням обгорілої  шкірки в мийно-очисних машинах.) При  хімічному  способі  очищення бульби  піддають  обробці  розчином лугу . Технологічний процес обробки може бути різним. В одних випадках підігрівається безпосередньо розчин лугу (до 100 ° С), в інших-бульби, вийняті з розчину (до 48 ° С) .Після обробки лужним розчином бульби очищаються на роликових машинах і відмиваються від лугу. Далі очищені бульби обробляються  розчином  лимонної або  оцтової кислоти.

На підприємствах громадського харчування застосовують в основному механічний спосіб очищення овочів, що пояснюється відсутністю обладнання невеликої продуктивності і невисокої складності для здійснення термічного і хімічного способів очищення. Крім того, тільки при механічному способі очищення відходи можуть бути використані для виробництва крохмалю. Однак оптимальним способом очищення з точки зору збереження поживних речовин при мінімальних відходах вважається паровий.

При очищенні овочів до кінцевого продукту висувають такі вимоги. Повністю очищеним вважають бульба, у якого шкірка зберігається в поглибленнях, а на решті поверхні бульби є не більше трьох ділянок з шкіркою, діаметр яких становить 1 ... 3 мм. Крім того, очищення не повинна призводити до пошкодження бульб, що буває при неправильно підібраних частоті обертання робочих органів . З таких бульб вимиваються крохмальні зерна, вони швидше темніють після очищення , а на поверхні бульби часто бувають вибоїни. 

Картоплечистка МОК-250  використовується на підприємствах громадського харчування для видалення шкірки коренеплодів - бульб картоплі, моркви, буряка, а також твердих овочів. Встановлюються в овочевих цехах. 
Викладач . А зараз ми з вами розглянемо будову  картопле чистки  МОК-250 
Робоча камера виконана у вигляді циліндра. Внутрішні поверхні робочої камери і конуса покриті абразивним матеріалом: у вигляді знімних сегментів на робочій камері і у вигляді суцільного покриття - на конусі.

Мал. Робочий інструмент. Види абразивних дисків. 
На бічній поверхні камери є дверцята для вивантаження очищених бульб. Дверцята ущільнені  гумовою прокладкою і закривається ексцентриковим запором. Для кращого перемішування бульб дно абразивного конуса має три радіальні хвилі. Із зовнішнього боку конуса знаходяться дві лопаті (для видалення мезги). Усередині камери (у верхній частині) розташована форсунка для подачі води.

Приводний пристрій машини складається з електродвигуна і клинопасової передачі, що складається з шківів і ременя.

Мал.Клинопасова передача 
Електродвигун закріплений на рухомий плиті. Робочий вал ущільнений манжетами. Підставою машини служить плита, через яку проходять фундаментні болти.

Принцип дії картоплечистки МОК-250 
Принцип дії МОК-250 полягає в тому, що від електродвигуна  через  клинопасову передачу передається  обертання  абразивного конусу. Бульби  картоплі,  що надходять  в  робочу камеру,  притискаються до цієї поверхні  здійснюючи  складний рух і очищаються за рахунок тертя об абразивні поверхні і одна бо одну.  Мезга змивається  водою, безперервно  виходить  з  робочої  камери. 
Правила експлуатації 
В процесі експлуатації картоплечистки слід дотримуватися певних правил.

Причому  дотримання  цих правил  забезпечує  оптимальне  використання  обладнання, висока  якість продукції,  що  виробляється,  надійність і довговічність,  високу продуктивність, безпеку виробництва.

Перш  ніж  приступити  до очищення овочів, проводять  зовнішній  огляд  машини, визначають її санітарний стан, переконуються у відсутності сторонніх предметів усередині робочої камери, перевіряють заземлення, стан електропроводки і правильність складання.

Забороняється включати машину при знятій кришці і відкритих дверцятах розвантажувального лотка.

Далі включають машину і перевіряють її роботу на холостому ходу. Після цього можна приступити до роботи. Призначені для очищення овочі повинні бути відкалібровані і ретельно вимиті, що зменшує кількість відходів, покращує якість очищення і подовжує термін експлуатації машини.

Включають машину натисканням кнопки «Пуск», відкривають водопровідний кран, і вода надходить у робочу камеру. Загальний витрата води не повинен перевищувати 1 л на 1 кг очищаемого продукту. Далі відкривають кришку завантажувального лотка і завантажують в робочу камеру порцію підготовленого продукту, певну інструкцією по експлуатації. При збільшенні або зменшенні завантажується порції овочів в порівнянні з нормативною знижується продуктивність машини, погіршується якість очищення, а також збільшується відсоток їх відходів.

Закривши кришку завантажувального лотка, проводять очищення овочів; при цьому треба стежити за виведенням з машини води з мезгой. Після закінчення очищення, що визначається візуально, потрібно розмістити під розвантажувальним лотком ємність для збору очищених овочів, перекрити подачу воду в робочу камеру, обережно відкрити дверцята розвантажувального лотка і вивантажити очищені овочі.

Вивантаживши очищений продукт, необхідно знову закрити дверцята розвантажувального лотка і повторити операції. Після закінчення очищення вимкнути машину натисканням кнопки «Стоп» і закрити кран подачі води в робочу камеру. В кінці роботи відключити автоматичний вимикач.

Завершивши очищення овочів, проводять санітарну обробку машини: її очищають, ретельно промивають струменем води робочу камеру, звільняють від бруду і лушпиння, насухо витирають зовнішню поверхню. При санітарній обробці машини слід користуватися волосяними, а не металевими щітками. При тривалій роботі машини не слід допускати скупчення води поблизу фундаменту, на якому вона встановлена, так як захоплюємося вентилятором волога може потрапити в двигун, що призведе до швидкого виходу його з ладу. 
 

Несправності картопле очищувальної машини та способи їх усунення 


НЕСПРАВНОСТІ 


МОЖЛИВИ ПРИЧИНИ 


СПОСОБИЇХ УСУНЕННЯ 


Очистка картоплі проходить повільно або нерівномірно. 


1.Сильно забруднені овочі. 2.Недостатнє надходження води в камеру. 3.Перевантаження робочої камери овочами. 4.Спрацювався абразив. 


1.Промити овочі. 2.Збільшити надходження води в робочу камеру. 3.Зменшити одноразову завантаження овочів. 4.Замінити абразиви робочого органу і стінок камери. 


Робочий диск обертається повільно. 


1.Просковзує ремінь. 2.Перевантаження машини овочами. 


1.Посилити натяг ременя. 2.Зменшити завантаження. 


Через закриту дверцята робочої камери просочується вода 


1.Надмірне надходження води в робочу камеру 2.Засмічення отворів в дні робочої камери. 


1.Зменшити подачу води, кілька прикривши вентиль водопроводу. 2.Прочистити отвір в дні робочої камери. 

Техніка безпеки 
1. Не можна працювати при відкритому завантажувальному вікні.

2. Мити машину водою із шланга.

3. Користуватися картоплечисткою без захисного заземлення.

4. Залишати під час роботи без нагляду.

5. Клубні, що заклинило, виймати після повної зупинки машини.

6. В процесі роботи категорично забороняється просовувати руки у робочу камеру.

V. Закріплення нового матеріалу (12-15 хв.) 
1. Які способи очищення коренеплодів Ви знаєте? 

2. Які способи очищення картоплі знайшли найбільше застосування на п.г.х? 

3. У чому полягає сутність механічного способу очищення коренеплодів? 

4. Які бульби картоплі вважаються очищеними при механічному способі очищення? 

5. Для чого перед завантаженням в  картоплечистку картопля повинна бути вимита і відкалібрована? 

 

VІ. Підведення підсумків уроку (1-2 хв.)

 Ці знання які ви сьогодні отримали  допоможуть вам на уроках виробничого навчання та виробничої практики під час роботи з механічним обладнанням.

По закінченню уроку необхідно здати на перевірку контрольний роздатковий матеріал. А зараз заслухайте оцінки за роботу на уроці. 
Оцінка роботи учнів які активно працювали на уроці. 

VІІ. Домашнє завдання (1-2 хв.) 
Вивчити  будову,принцип  роботи  та правила  користування МОК-250.            Підручник: Саєнко Н.П., Волошенко Т.Д. Устаткування підприємств громадського харчування. 240-242с.

Викладач: Цуняк Н.М.


 


                                                                                                                                                         

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чепканич Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
26 березня 2018
Переглядів
15761
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку