План-конспект уроку математики у 6-му класі
"Паралельні та перпендикулярні площини. Медіаграмотність"
Автор: Ковалевська Вікторія Вікторівна, вчитель математики, Полтавська гімназія № 17
Джерела інформації для вчителя:
http://irex.mocotms.com/ml_web/story_html5.html
http://mediadriver.online
http://www.aup.com.ua/uploads/programm.pdf
Джерела інформації для учнів: Пошукова система Google
Формування компетентностей:
предметна компетентність: закріплення знань та умінь з теми «Паралельні та перпендикулярні прямі»; удосконалення навичок виконання побудови паралельних та перпендикулярних прямих за допомогою циркуля та лінійки; закріплення вмінь розв'язування нестандартних завдань, логічних вправ; розвиток інтересу до математики;
компетентності з медіаграмотності: розвиток когнітивно-емоційного сприйняття медіаматеріалу, умінь бачити, висловлювати свої думки, впливати на оточення, здатності відповідально і критично аналізувати; популяризація та пропаганда комп’ютерних знань, показ нових технічних і програмних розробок, навчання їх використанню;
ключові компетентності:
спілкування державною мовою;
інформаційно-цифрова компетентність – вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією;
уміння вчитися впродовж життя – виховувати волю, спритність та кмітливість.
Основні етапи уроку:
1. Організаційний (3 хв)
2. Актуалізація опорних знань (7 хв)
3. Основна частина (25 хв)
4. Підведення підсумків. Рефлексія з використанням хмари слів (5 хв)
Матеріали: картки з завданнями та QR-кодами; дощечки з натягнутими мотузочками (2 – паралельно, 2 – не паралельно); моделі чотирикутників з товстого дроту (паралелограм, прямокутник, квадрат, ромб); темна пов’язка для очей; планшети (по кількості учнів); мультимедіа проектор.
Хід уроку
1. Організаційний етап.
Діти попередньо поділені на три групи.
- Перевірка домашнього завдання
З метою економії часу перевірку домашнього завдання організувати за межами уроку (зібрати зошити).
- Мотивація навчальної діяльності
Доброго дня, дорогі діти! Особливістю сучасного етапу розвитку суспільства є стрімке збільшення потоків інформації, вдосконалення інформаційних технологій і комп’ютерної техніки. Усі ви щодня користуєтеся інформаційними технологіями, ґаджетами; дивитеся різноманітні відео, отримуєте інформацію з блогів та соціальних мереж. А чи багато з вас можуть пригадати, що саме вони дивилися чи читали минулого вечора, назвати чим ця інформація може бути вам корисна? (Відповіді дітей) Як бачимо, збільшення обсягу інформації часом обертається негативним боком. У зв’язку з цим стає актуальним формування медіаграмотності та інформаційної культури, перехід від навчання до медіанавчання. Як ви думаєте, що означає слово «медіаучень»? (Відповіді дітей). Так, медіаучні – діти особливі!.. Медіаучні вміють добре поводитися з комп’ютерною технікою, користуватися Інтернетом, але головне – вони медіаграмотні. Я вам розповім, що означає це складне слово! Медіаграмотним є той школяр, який знає, як правильно і скільки часу в день можна працювати за комп’ютером, грати в комп’ютерні ігри, дивитися телевізор. Він уміє розповісти про побачене або почуте по телевізору або в Інтернеті, пояснити, про що йому подумалось після перегляду. Формування усіх цих умінь повинне відбуватися протягом усього навчання в школі та при підготовці домашнього завдання вдома. Сьогодні, у процесі заняття, ми не лише повторимо та закріпимо основні поняття теми «Паралельні та перпендикулярні прямі», а й дослідимо різні способи сприйняття інформації, навчимося критично мислити, використаємо улюблені ґаджети для навчання.
2. Актуалізація опорних знань
Перш за все пригадаємо, що ми вчили на попередніх заняттях.
Виберіть по одному представнику з групи, які будуть виконувати завдання на побудову.
Завдання на картках: Через кожну з заданих точок проведіть пряму так, щоб одна з них була паралельна вугру (хробачку, змійці), а дві інші – перпендикулярні (див. зразок).
Картки з завданнями:
Решта учнів команди, ви будете працювати з тестом. Для цього, увімкніть ваші планшети; відкрийте браузер, у пошук введіть посилання, яке ви бачите на екрані; перейшовши за посиланням у відповідну графу введіть код, який ви бачите на екрані, в іншу графу – введіть ваше прізвище та ім’я; натисніть «почати тест».
Посилання: join.naurok.ua
Код доступу: 634470
Аналіз результатів тесту та роботи на картках.
3. Основна частина
Введення поняття медіаграмотність, способи сприйняття інформації, окомір, оптична ілюзія, критичність сприйняття (18 хв)
Медіаграмотність (медійна грамотність) – сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти й аналізувати складні процеси функціонування медіа в суспільстві, та їхній вплив.
Діти, які способи сприйняття інформації ви знаєте? Які органи допомагають нам сприймати інформацію? Чи можна на дотик визначити, що дві прямі паралельні? Перпендикулярні? Давайте спробуємо це зробити.
Спочатку перевіримо чи паралельно натягнені мотузки на цвяшки дощечки. За допомогою зору це легко визначити, а як щодо дотику?
Представник кожної з груп, по черзі, підходять до вчителя. Учитель надягає на учня спеціальну пов’язку і підводить його руку до мотузочок спершу на одній дощечці, потім на іншій і т.д. Учень щоразу дає відповідь на питання: чи паралельні мотузки.
Тепер перевіримо чи утворюють суміжні сторони чотирикутника прямий кут. Знову ж таки, якщо ми подивимося на наші фігури, то легко відповімо на поставлене питання, але чи так само легко буде це зробити із зав’язаними очима.
Знову обираються представники груп, які із зав’язаними очима дають відповідь на питання.
Ми навчилися сприймати інформацію за допомогою дотику, але найчастіше це робота зору. Чи знаєте ви, що таке окомір?
Окомір – це визначення якихось розмірів (довжини чого-небудь, відстані і т. ін.) на око, без приладів, а також здатність до такого визначення.
Подивіться на ці картинки і визначте чи паралельні прямі (смуги) на них зображені (представники груп, по черзі).
А тепер перевірте за допомогою лінійки. Такий ефект називається зоровою ілюзією. Він часто використовується у архітектурі та мистецтві. Про деякі найвідоміші приклади використання зорової ілюзії ви можете дізнатися відсканувавши QR-код та перейшовши за відповідним посиланням.
Кожна група одержує картку з QR-кодом, сканує його та читає інформацію за посиланням. Групі дається 5 хвилин, щоб підготувати коротку доповідь по одержаній інформації. Головне зображення демонструється решті класу на екрані.
Будинок з оптичними ілюзіями
Незвичайний монумент Нельсону Манделла
Трикутник Пенроуза
4. Підсумок уроку. Рефлексія
-Перед Вами хмара слів.
Подивіться на неї, щоб пригадати поняття медіаграмотності, медіаучня. Кожна група готує 1-2 речення.
- Що на уроці було головним? Що було цікавим? Що нового сьогодні дізналися? Чому навчилися?
Домашнє завдання. Повторити п. 41-43 підручника, № 1263, 1267. Для закріплення і розширення поняття медіаграмотності пропонуємо вам пограти у навчальну гру «Медіазнайко», яку ви можете знайти за посиланням: http://www.aup.com.ua/Game/index.html