Тема. Милуємося красою Землі.
Мета:
Формування ключових компетентностей: вільного володіння державною мовою/ здатності спілкуватися рідною, інформаційно-комунікаційної, здатності навчатися впродовж життя, громадянської та соціальної компетентності, пов’язаних з ідеями добробуту, культурної компетентності, інноваційності.
Формування предметних компетентностей: інтерпретаційних, вокально-хорових виконавських, імпровізаційних.
Актуалізувати наявні предметні мистецькі компетентності учнів (поняття хор, ансамбль, соло, назви нот та їх розташування на нотному стані); ознайомити з творами мистецтва (музичного, образотворчого), які оспівують красу рідної землі; ознайомити з поняттями фольклор, обробка народної пісні, а капела у музичному мистецтві; розвивати пізнавальні інтереси, вміння учнів уважно слухати музику, аналізувати музичні твори та висловлювати власні враження та емоції від прослуханого; виховувати інтерес до української музичної спадщини, плекати любов до України, повагу до її історичного минулого, шану до культурних надбань.
Навчально-дидактичний матеріал:
СОМ: Тетяна Зеленченко. Графічний аркуш «Маковій» з циклу «Український рік».
СММ: українські народні пісні: «Ой у вишневому садочку» (НЗАУНХУ ім. Г. Верьовки). «Гой-да, гой-да, гой» (Н. Матвієнко). «Казала Солоха: прийди, прийди» (театр пісні «Джерела»), Захар «Україно моя» (емоційне налаштування).
ХТД: А.Фурдичко «Синє небо – жовте поле» (замінена пісня).
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація, музичний інструмент.
Тип уроку: комбінований урок, урок заглиблення у тему.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування (Захар «Україно моя»)
ІІ. Мотивація до навчання. Оголошення теми і мети уроку.
Доброго вам осіннього дня! Розпочався навчальний рік, і я запрошую вас у нові подорожі світом мистецтва. Ми познайомимося з мистецтвом народів, які проживають в Україні, та вирушимо у мандри країнами та континентами.
У розділі «Ми – діти твої, Україно!» тема першого нашого уроку: «Милуємося красою Землі».
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
Так виглядає наша планета Земля, якщо дивитися на неї з космосу. Серед 195 країн, які розташувалися на ній, є одна, яка для нас найрідніша, найкрасивіша, найкраща.
Україно,
Ти - сонце весняне,
Моя рідна, моя золота...
Твої древні задумані храми,
Старовинні чудесні міста –
Ніби в казці, де час зупинився,
Щоб усе, що було, пригадати:
Тихі співи і танці вогнисті,
Щебетання в садку біля хати,
І тумани, і роси краплисті,
І героїв славетних життя, -
І мале босоноге дитя,
Що біжить радо з піснею в поле
І сміється, хоч ніженьки коле!.. (Я. Черняк)
Україна – це чарівна природа, неповторна культура, багатовікова історія, але головний її скарб – люди: щедрі, працьовиті, волелюбні та надзвичайно талановиті.
Найціннішим духовним скарбом, однією із святинь нашого народу, його гордістю є пісня. Про цей унікальний талант українців розповідає старовинна легенда.
Перегляд відеоматеріалу
СОМ
Перед вами графічний аркуш «Маковій» з циклу «Український рік» художниці Тетяни Зеленченко.
СММ
Пісня супроводжує українця все життя, починаючи з колиски. Немає такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні.
Наша дума, наша пісня,
не вмре, не загине.
От де, люде, наша слава,
Слава України! (Т.Шевченко)
У давні часи пісні не записували, а передавали з уст в уста (усно). Імена творців залишилися невідомими, оскільки загубилися у віках, тому такі пісні називаються народними й відносяться до фольклору.
Фольклор — народна творчість, яка зберігається в казках, легендах, прислів’ях, приказках, піснях.
Послухайте українські народні пісні («Ой у вишневому садочку» (НЗАУНХУ ім. Г. Верьовки). «Гой-да, гой-да, гой» (Н. Матвієнко). «Казала Солоха: прийди, прийди» (театр пісні «Джерела»).
Перегляд відеоматеріалу
Більшість українських народних пісень дійшли до нас в обробках.
Обробка народної мелодії – перетворення одноголосної народної мелодії для виконання різним складом виконавців (ансамбль, хор, тощо).
Пісня, яку виконав театр пісні «Джерела», звучала а капела.
А капе́ла (італ. a cappella) —спів без інструментального супроводу.
Пісню може виконати соліст, ансамбль, хор. Пригадайте і поясніть ці слова.
Фізкультхвилинка
ХТД
Розспівування.
Вокально-хорова робота.
Слухання пісні А.Фурдичко «Сине небо – жовте поле». Аналіз тексту, мелодії. Розучування І куплету пісні.
Музична грамота
Пригадайте назви нот та їх запис на нотному стані. Розв’яжіть ребуси й придумайте речення із цими словами: мішок, перець, насіння, парасолька, дощик, фарби, пляма.
ІV. Рефлексія. Підсумки уроку.
Закінчіть речення: Українська пісня - …….
Українська пісня – це дзеркало, у якому відбилося життя нашого народу, любов до України, її людей, звичаїв та традицій. Ми можемо сміливо стверджувати, що українці – найспівочіший у світі народ, а пісня є його щоденною поживою.
V. Домашнє завдання. Оцінювання активності дітей на уроці.
Складіть ребуси, подібні до тих, які ми розв’язували на уроці та запропонуйте їх розгадати друзям та рідним.
Вихід з класу під пісню А.Фурдичко «Синє небо – жовте поле»