План-конспект уроку на тему «Моя квартира» має на меті продовжити знайомство учнів з новими ЛО та відпрацювати їх вживання в усному та писемному мовленні; навчити учнів робити усні повідомлення про своє помешкання (з опорою на малюнок), застосовуючи вивчений лексичний та граматичний матеріал; активізувати вживання прийменників above, in front of, next to, in, on, under, on the left, on the right в мовленні; розвивати фонетичний та інтонаційний слух, мовну здогадку; удосконалювати навички аудіювання тексту з метою розуміння всієї інформації, яка в ньому міститься; розвивати мовну і слухову пам'ять; розвивати в учнів вміння працювати в парах; виховувати в учнів бережне ставлення до свого майна.
The subject of the lesson: Моя квартира, дім.
The aim of the lesson:
- продовжити знайомство учнів з новими ЛО та відпрацювати їх вживання в усному та писемному мовленні;
-навчити учнів робити усні повідомлення про своє помешкання (з опорою на малюнок), застосовуючи вивчений лексичний та граматичний матеріал;
-активізувати вживання прийменників above, in front of, next to, in, on, under, on the left, on the right в мовленні;
- розвивати фонетичний та інтонаційний слух, мовну здогадку;
-удосконалювати навички аудіювання тексту з метою розуміння всієї інформації, яка в ньому міститься;
-розвивати мовну і слухову пам'ять;
-розвивати в учнів вміння працювати в парах;
-виховувати в учнів бережне ставлення до свого майна.
Обладнання: підручник, робочий зошит, малюнки із зображенням меблів, магнітофон.
Procedure
T: Good morning, dear pupils. How are you? Who is on duty today?
T: Today we’ll continue speaking about the house or flat where you live. You’ll learn what the things in the room are called and practise saying where the things in the rooms are, using the prepositions above, in front of, next to, in, on, under, on the left, on the right. We’ll also learn a new poem.
T: At the previous lesson we learnt the poem “The house”. Who wants to recite it?
My house
My house has a big red door.
Please, come inside and I will show you more.
The living-room is where we play games.
The dining room is where we eat.
The kitchen is where we cook.
The basement is where we play.
The bathroom is where I take a bath.
The garage is where we park our cars.
The bedroom is where I go to sleep.
This is my house.
T: I wrote some words on the blackboard. Your task is to choose only the words which are connected with a topic “Flat\room ”: living-room, swim, kitchen, chair, bathroom, jump, doll, bedroom, bookcase, computer, table……
T: Let’s check up your home exercise. You have to look and write as in an example.
Where is mom? - She is in the kitchen.
T: Now I show you the pictures of the room words, you must write these words on the sheet of paper. Exchange with your classmates and check up.
T: Have you got a room of your own? Imagine you have a chance to furnish it as you like. Look at the pictures and choose five things you would like to see in it. But first repeat after me these new words (armchair, sofa, carpet, floor)- хорове і індивідуальне повторення. Make up your own sentences like that: There is a sofa, a TV, an arm-chair, a table and a window in my room.
Пояснення вчителя. Вчитель бере олівець і кладе його в різні місця по відношенню до книжки,вживаючи нові прийменники, а учні повторюють за ним.
T: The pencil is in front of the book.
The pencil is next to the book.
The pencil is above the book…..
T: Listen to the poem “Where is the kitchen, Paul?” and complete it with the words-prepositions.
Where is the kitchen, Paul?
Where’s the kitchen, Paul?
It’s on the left, next to the hall.
Where’re the bedrooms, Paul?
They’re on the right, next to the hall.
Where’s the living room, Paul?
Is it near the bathroom? No?
No, that’s the bedroom, too, dear.
The living room is over there.
T: And now look at the picture. Choose the correct preposition and read the sentences.Робота з картками і малюнком. Робота в парах.
Учитель роздає картки із зображенням вітальні, а також предметів, які треба розфарбувати і зєднати з певними місцями на малюнку . Учні слухають вчителя та виконують його команди. Потім усно описують кімнату.
T: Take the chair, colour it brown, put the chair near the table.
Take the carpet, colour it blue, put it on the floor.
Take the bookshelf, colour it yellow, put it next to the picture.
Take the toy car, colour it red, put it under the table.
10.Reading. (ex 3, p.39 PB)\Writing
-Pre-reading activity
T: Look at the text on the page 39. Look it through and name all the words on the topic “Flat\room”
-While-reading the text tasks
T: In the text there are some new words, you can see them on the blackboard, repeat after me. Now read the text and choose the right sentences. Correct the sentences which are wrong. Читання мовчки.
11.Speaking (ex.4, p.39 PB)
T:Describe the picture using the topic words and prepositiond which we’ve learnt today.
Homework
T: The lesson comes to the end. Your hometask is to do exercise 3, p.30 (WB). Your task is to read the sentences and fill in the missing words. Write as in an example.
Summarizing
T: What topic were we discussing?
What new words have you learnt?
What grammar did we practice?
Did you like our lesson?
I’m satisfied with your answers. You’ve got marks….. The lesson is over. Good-bye.