ДПТНЗ «Полтавське вище професійне училище ім. А. О. Чепіги» ПЛАН - КОНСПЕКТ УРОКУ № 4
Предмет: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства»
Група |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дата |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема програми: Вступ. Хімічний склад продуктів харчування
Тема уроку: Вуглеводи
Навчальна мета: ознайомити учнів з класифікацією, характеристикою вуглеводів, значенням для організму людини, вмістом у продуктах, охарактеризувати поняття пектинові речовини
Розвиваюча мета: розвивати в учнів логічне та свідоме мислення
Виховна мета: виховувати сумлінність та дисциплінованість, сформувати в учнів знання про здорові принципи харчування, які зміцнюють організм
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми навчання: словесні, наочні
Обладнання, наочність: таблиця "Хімічний склад продуктів", муляжі,
натуральні зразки продуктів (овочі, фрукти, борошно, цукор, сухарі)
Міжпредметні зв’язки: хімія, біологія, фізіологія харчування, санітарія та гігієна, виробниче навчання
І. Організаційний момент
Øпривітання;
Øперевірка присутності учнів;
Øперевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Повторення пройденого матеріалу
1. Як класифікують мінеральні речовини? (Макроелементи, мікроелементи, ультрамікроелементи).
2. Дайте характеристику макроелементам (Становлять до 99% мінеральних речовин: кальцій, фосфор, калій, залізо, магній, натрій, хлор, сірка — містяться в кількостях більше 1 мг%).
3. Дайте характеристику мікроелементам (Мідь, кобальт, нікель, марганець, цинк, хром, йод, фтор та ін. — містяться в кількостях до 1 мг%. Виконують важливу роль активізаторів різних ферментативних процесів в організмі, беруть участь в утворенні гормонів і вітамінів).
4. Як в продукти харчування попадають ультрамікроелементи? (З різних джерел, наприклад, свинець — з посуду, припоїв, обладнання, газів автотранспорту, олово — з полуди металевих банок, мідь — з металевих частин апаратури, від обробки садів і виноградників отрутохімікатами).
5. Дайте визначення поняттю «Зольність». (Кількість мінеральних речовин в продуктах довідуються по кількості золи, яка залишається після повного його спалювання).
ІІІ Повідомлення теми і мети (запис на дошці) ІV. Вивчення нового матеріалу:
1. Значення для організму людини
2. Класифікація вуглеводів
3. Властивості вуглеводів та вміст у продуктах
4. Пектинові речовини
Вуглеводи — це органічні речовини, до складу яких входять вуглець, водень, кисень. Синтезуються вуглеводи зеленими рослинами з вуглекислоти і води під дією сонячної енергії. Тому вони становлять значну частку продуктів рослинного походження (80—90 % сухої речовини) і в невеликих кількостях містяться в тканинах тваринного походження (до 2 %).
Вуглеводи — основний постачальник енергії організму людини, на їхню частку припадає 70% добового раціону людини. Вони входять до складу клітин і тканин, містяться в крові, печінці. В організмі вуглеводів мало (до 1% маси людини), тому для покриття енергетичних затрат вони повинні постійно надходити з їжею.
Якщо в їжі недостатня кількість вуглеводів, то у разі значних фізичних навантажень, для утворення енергії використовуються жир та білок організму. В разі надлишку вуглеводів у їжі, вони перетворюються в жир і відкладаються в організмі.
Вуглеводи необхідні для нормальної роботи шлунково-кишкового тракту. Вуглеводи є у всіх овочах, крупах, борошні, хлібі, плодах і ягодах.
Вуглеводи бувають прості і складні (комплексні).
Комплексні вуглеводи в свою чергу діляться на крохмалисті (рис, злаки, гречка, і ін.) та фібровуглеводи - овочі та зелень.
Прості вуглеводи - це моносахариди (фруктоза, глюкоза і галактоза) і дисахариди - звичайні цукру. Якщо стежте за фігурою і здоров'ям, то максимально знижуйте вживання дисахаридов, не зловживайте фруктозою і робіть упор на комплексні вуглеводи.
Вуглеводи харчових продуктів поділяються на три класи:
моносахариди — глюкоза, фруктоза, галактоза; дисахариди — сахароза, мальтоза, лактоза та ін.;полісахариди — крохмаль, глікоген, інулін, клітковина.
3. Властивості вуглеводів та вміст у продуктах
Моносахариди — це прості вуглеводи, солодкі на смак і розчинні у воді.
Глюкоза — у вільному стані міститься в фруктах, меді, патоці, кондитерських виробах, особливо багато її у винограді, а у хімічно зв'язаному стані — в цукрі, крохмалі, молочному цукрі (лактоза), солодовому цукрі (мальтоза).
Фруктоза (фруктовий цукор) міститься в плодах, ягодах, овочах. Вона солодша, ніж глюкоза і сахароза, не підвищує вміст цукру у крові. В печінці фруктоза швидко перетворюється на глікоген.
Глюкоза і фруктоза зброджуються ферментами дріжджів з утворенням спирту і вуглекислого газу, а під дією ферментів молочнокислих бактерій утворюється молочна кислота. Ці властивості глюкози і фруктози використовуються в технології виробництва спирту, вин, пива, молочнокислих продуктів, сирів, хліба, солоно-квашених овочів тощо.
Галактоза — складова частина молочного цукру, пектинових речовин, агар-агару не дуже солодка, не підвищує вмісту цукру в крові.
Дисахариди — вуглеводи, солодкі на смак, розчинні у воді, розщеплюються в організмі людини на дві молекули моносахаридів з утворенням із сахарози — глюкози і фруктози, з лактози — глюкози і галактози, з мальтози — двох молекул глюкози.
Сахароза (буряковий цукор) входить до складу цукрових буряків, цукрової тростини, моркви, слив, абрикосів. У цукрі міститься 99,7 % сахарози. При гідролізі сахарози утворюється однакова кількість глюкози і фруктози. Ця суміш називається інвертним цукром і використовується в кондитерському виробництві для попередження зацукровування помади.
Мальтоза (солодкий цукор) у вільному вигляді зустрічається рідко, але багато її в солоді. Одержують мальтозу гідролізом крохмалю.
Лактоза (молочний цукор) міститься у молоці (4,7%) і молочних продуктах. Вона сприятливо впливає на життєдіяльність молочнокислих бактерій у кишках, стримує розвиток гнильних бактерій. Лактоза є найменш солодким цукром.
Цукри мають різну солодкість. Якщо солодкість сахарози прийняти за 100, то солодкість фруктози становить 173, глюкози — 74, мальтози — 32, галактози — 32, рафінози — 23, лактози — 16. Різною є також здатність цукрів поглинати вологу. Найбільш гігроскопічна фруктоза, найменш — лактоза і мальтоза, чиста сахароза практично негігроскопічна, цукор-пісок, в якому є небагато інвертних цукрів, гігроскопічний.
Полісахариди — це високомолекулярні вуглеводи. До них належать крохмаль, глікоген, інулін, клітковина. Полісахариди не солодкі, тому їх називають несахароподібними вуглеводами.
Крохмаль — дуже важливий вуглевод для організму людини, який під дією ферментів і кислот спочатку розщеплюється на мальтозу, а потім на глюкозу. Він міститься у багатьох рослинних продуктах: зерні пшениці 54 %, рисі — 55 %, бобових — 47 %, картоплі — 18 %. Характерною реакцією для визначення крохмалю в харчових продуктах є дія йоду, який забарвлює крохмаль у синій колір. Розрізняють крохмаль картопляний, пшеничний, рисовий, кукурудзяний. Крохмаль не розчиняється у холодній воді. Нагрівання його призводить до набрякання, утворення клейстеру. Процес набрякання і клейстеризації спостерігається при випіканні хліба, борошняних кондитерських виробів.
Глікоген — тваринний крохмаль, який міститься переважно в печінці і м'язах. В організмі людини розщеплюється до глюкози. Глікоген відіграє важливу роль у процесі дозрівання м'яса. У воді легко набрякає і розчиняється.
Інулін міститься в часнику, плодах топінамбуру корені цикорію, замінюючи в них крохмаль. Він солодкий на смак, легко засвоюється, добре розчиняється у теплій воді і утворює густу в'язку масу. При гідролізі перетворюється на фруктозу.
Клітковина міститься в стінках клітин рослин. Велика кількість її в оболонках зерна, бобових, у шкірці плодів і овочів. Клітковина харчової цінності не має, не розчиняється у воді, організмом людини не засвоюється, але сприяє роботі шлунку й кишкового тракту, виведенню з організму шкідливих речовин, зокрема холестерину.
Скласти таблицю
№ п/п |
Вуглевод |
Вміст у продуктах харчування |
1 |
Глюкоза |
|
2 |
Фруктоза |
|
3 |
Сахароза |
|
4 |
Мальтоза |
|
5 |
Лактоза |
|
6 |
Крохмаль |
|
7 |
Глікоген |
|
8 |
Клітковина |
|
Скласти таблицю
№ п/п |
Властивості |
Суть процесу |
Використання в технології приготування їжі |
1 |
Гідроліз сахарози
|
|
|
2 |
Карамелізація сахарози
|
|
|
3 |
Бродіння сахарози
|
|
|
4 |
Клейстеризація крохмалю
|
|
|
5 |
Декстринізація крохмалю
|
|
|
6 |
Гідроліз крохмалю
|
|
|
Пектинові речовини є похідними вуглеводів і входять до складу овочів і плодів. До пектинових речовин відносять пектин, протопектин, пектинову і пектову кислоти.
Пектин знаходиться у клітинному соці плодів у вигляді колоїдного розчину. Пектин добре розчиняється у воді. Під час варіння з цукром і кислотами він утворює драглі. Цю властивість пектину використовують під час приготування джему, повидла, цукатів та ін.
Протопектин міститься у недостиглих плодах і овочах і є сполученням пектину з клітковиною. При достиганні плодів і овочів протопектин під дією ферментів переходить у пектин. Зв'язок між рослинними клітинами послаблюється, плоди і овочі розм'якшуються.
Пектинова і пектова кислоти утворюються з пектину під дією ферментів при перестиганні плодів і надають їм кислого смаку.
На пектинові речовини багаті яблука, сливи, абрикоси, чорна смородина. Людині потрібно на добу 400—500г вуглеводів, з них 50— 100г моно— і дисахаридів.
Для того щоб зберегти рівновагу внутрішнього середовища, необхідно дотримуватися норму білків, жирів і вуглеводів. На сьогоднішній день норма БЖУ становить = 1: 1: 4.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Моносахариди – _________________________________________________
2. Дисахариди – ___________________________________________________
3. Полісахариди – __________________________________________________
4. Вуглеводи складаються із ________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
5.До моносахаридів відносять… _____________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
6.До дисахаридів відносять… _______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
7.До полісахаридів відносять… _____________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________ 8. Добова потреба людини у вуглеводах складає …____________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
1. Назвіть основного постачальника енергії в організмі людини. (Вуглеводи: на їхню частку припадає 70% добового раціону людини, входять до складу клітин і тканин, містяться в крові, печінці. В організмі вуглеводів мало (до 1% маси людини), тому для покриття енергетичних затрат вони повинні постійно надходити з їжею).
2. На які класи поділяють вуглеводи? (Моносахариди, дисахариди, полісахариди).
3. Для чого потрібні вуглеводи? (Вони необхідні для нормальної роботи шлунково-кишкового тракту).
4. Яких продуктах найбільше вуглеводів? (Вуглеводи є у всіх овочах, крупах, борошні, хлібі, плодах і ягодах).
5. Назвіть представників класів вуглеводів (Моносахариди (глюкоза, фруктоза, галактоза); дисахариди (сахароза, мальтоза, лактоза та ін.); полісахариди (крохмаль, глікоген, інулін, клітковина).
6. Для чого людина харчується? (Для отримання з їжі енергії).
7. Куди витрачається ця енергія? (На фізичну і розумову роботу).
Робота з тестовими завданнями за допомогою комп’ютерних програм
(використовую MyTest)
1. Скільки % добового раціону людини припадає на вуглеводи?
А) 25%;
Б) 70%;
В) 10%; Г) 50%.
2. Вуглеводи-це...
А) органічні речовини, до складу яких входить вуглець, водень, кисень;
Б) органічні речовини, до складу яких входить вуглець, фосфор, кисень;
В) органічні речовини, до складу яких входить гідроге, водень, нітроген;
Г) органічні речовини, до складу яких входить вуглець, карбон, оксиген.
3. Що таке пектинові речовини?
А) це будівельний матеріал людського організму% маси людини;
Б) похідні вуглеводів, що входять до складу овочів і плодів; В) це каталізатори всіх біохімічних процесів;
Г) це вітаміни.
4. Якщо в їжі недостатня кількість вуглеводів, що відбувається при великих фізичних навантаженнях?
А) організм людини стає бадьорий;
Б) використовується запасний жир і білок організму;
В) відкладаються запаси жиру; Г) жири накопичуються в печінці.
5. Чим синтезуються вуглеводи?
А) білками рослинного походження;
Б) зеленими рослинами під дією сонячних променів; В) зеленими рослинами, завдяки великому вмісту в них води;
Г) цукрами, які містяться в рослинах.
6. В чому міститься лактоза?
А) в молочних продуктах;
Б) в м'ясних продуктах;
В) в овочах і фруктах; Г) в зернових культурах.
7. Виберіть з перерахованих вуглеводів - ПОЛІСАХАРИДИ
А) крохмаль, глікоген, лактоза, інулін, клітковина;
Б) крохмаль, глікоген, фруктоза, інулін, клітковина;; В) крохмаль, глікоген, сахароза, інулін, клітковина;;
Г) крохмаль, глікоген, інулін, клітковина.
8. Виберіть з перерахованих вуглеводів - МОНОСАХАРИДИ
А) фруктоза, глюкоза, галактоза, лактоза;
Б) фруктоза, глюкоза, галактоза, мальтоза;
В) фруктоза, глюкоза, галактоза, мальтоза, мальтоза;
Г) фруктоза, глюкоза, галактоза.
9. Вуглеводи - ...
А) будівельний матеріал для людського організму;
Б) є біологічними каталізаторами всіх біохімічних процесів; В) основні постачальники енергії організму людини;
Г) постачальники поживних речовин.
10. Що є джерелом постачання організму людини вуглеводів?
А) м'ясні продукти, зернові культури, молочні продукти, рослинні продукти, ягоди;
Б) м'ясні продукти, зернові культури, рослинні продукти, ягоди; В) зернові культури, молочні продукти, рослинні продукти, ягоди;
Г) зернові культури, рослинні продукти, ягоди.
11. Скільки міститься вуглеводів в продуктах тваринного походження?
А) до 5%;
Б) 80-90%;
В) 9%;
Г) до 2%.
12. Що відбувається з пектином при варінні з цукром і кислотами? А) пектин утворює драглі;
Б) пектин змінює колір;
В) пектин випаровується;
Г) пектин розщеплюється на цукри.
13. Виберіть з перерахованих вуглеводів - ДИСАХАРИДИ
А) мальтоза, сахароза, фруктоза, галактоза, лактоза;
Б) мальтоза, сахароза, галактоза, лактоза;
В) мальтоза, сахароза, лактоза;
Г) мальтоза, сахароза, фруктоза, лактоза.
14. Що відбувається при надлишку вуглеводів в раціоні людини?
А) це призводить до втрати ваги людиною;
Б) людина відчуває млявість;
В) це призводить до збільшення маси людини;
Г) організм стає бадьорішим.
15. Скільки на добу людині потрібно вуглеводів? А) 700-800г;
Б) 400-500г;
В) 10-20г;
Г) 80-100г.
1. Вуглеводи – це органічні речовини, до складу яких входять …
А) вуглець, водень, кисень;
Б) ароматичні речовини, вода;
В) вода, мінеральні речовини; Г) мінеральні речовини, вітаміни.
2. В разі надлишку вуглеводів у їжі, вони перетворюються в …
А) жири і білки;
Б) енергію для організму;
В) жир і відкладаються в організмі;
Г) жири, білки, вітаміни.
3. В організмі вуглеводів мало до …
А) 5% маси людини;
Б) 10% маси людини;
В) 15% маси людини;
Г) 1% маси людини.
4. До моносахаридів належать …
А) глюкоза, фруктоза, галактоза;
Б) сахароза, мальтоза, лактоза; В) крохмаль, глікоген, інулін;
Г) сахариди.
5. Молочний цукор це -
А) сахароза;
Б) мальтоза;
В) фруктоза;
Г) лактоза.
6. Що є похідними вуглеводів, які входять до складу овочів і плодів?
А) мінеральні речовини;
Б) пектинові речовини;
В) білки; Г) жири.
7. Людині потрібно на добу …
А) 200—300 г вуглеводів;
Б) 300—400 г вуглеводів;
В) 400—500г вуглеводів; Г) 500—600 г вуглеводів.
8. До дисахаридів належать …
А) глюкоза, фруктоза, галактоза;
Б) сахароза, мальтоза, лактоза; В) крохмаль, глікоген, інулін;
Г) сахариди.
9. Прості вуглеводи, солодкі на смак і розчинні у воді це - А) моносахариди;
Б) дисахариди; В) полісахариди;
Г) сахариди.
10. До полісахаридів належать …
А) глюкоза, фруктоза, галактоза;
Б) сахароза, мальтоза, лактоза;
В) крохмаль, глікоген, інулін;
Г) моносахариди, дисахариди, полісахариди.
11. Вуглеводи харчових продуктів поділяються на три класи: … А) глюкоза, фруктоза, галактоза;
Б) сахароза, мальтоза, лактоза;
В) крохмаль, глікоген, інулін;
Г) моносахариди, дисахариди, полісахариди.
12. Цей моносахариди у вільному стані міститься в фруктах, меді, патоці, кондитерських виробах, особливо багато її у винограді, а у хімічно зв'язаному стані — в цукрі, крохмалі, молочному цукрі
(лактоза), солодовому цукрі (мальтоза). …
А) глюкоза;
Б) фруктоза; В) крохмаль; Г) інулін.
VІ. Підсумок уроку (оцінювання)
VІІ. Домашнє завдання:
Р.1, §2, ст. 9-10, заповнити схему «Значення вуглеводів для організму
VІІІ. Література:
1. В. С. Доцяк «Технологія приготування їжі з основами товарознавства продовольчих товарів», Київ, «Наш час», 2014 р.
2. В. С. Доцяк «Українська кухня», Львів, «ОРІЯНА-НОВА», 1998 р.
3. Л .Я. Старовойт "Кулінарія"—К."Вища школа"-1991р.
4. Збірник рецептур страв і кулінарних виробів для підприємств громадського харчування,-М. Економіка-1988р.
5. Збірник рецептур страв української кухні-К. Техніка - 1992р.
Викладач:______________________ О. М. Птиця