Тема уроку: Подібні трикутники. Ознаки подібності трикутників
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: презентація «Подібні трикутники», конспект «Подібні трикутники. Ознаки подібних трикутників», приладдя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Відомий філософ досократського періоду, математик, астроном Фалес Мілетський одного разу зауважив: «Блаженство тіла полягає в здоров'ї, а блаженство розуму – у знанні». Ці слова ми візьмемо за епіграф нашого уроку.
Перед вивченням нової теми, я пропоную згадати деякі означення та властивості з курсу математики 6 класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування:
• Що називається відношенням двох чисел?(частка двох чисел)
• Чи вірні рівності: 3/5 = 6/25; ні 3/5 = 0,6;так 0,8 / 3 = 8/3;ні 15/10 = 25/20?ні
• Кожне із записаних рівностей є рівність двох відношень. Як називається ця рівність?(пропорція)
• У пропорції вкажіть крайні і середні члени: 8/3 = 5/30; 12 / 0,2 = 30 / 0,5.
• Сформулюйте основну властивість пропорції. (добуток крайніх членів пропорції дорівнює добутку її середніх членів.)
• Чи вірні пропорції 8/3 = 5/30; 12 / 0,2 = 30 / 0,5? (Ні;так)
ІІI. Мотивація навчальної діяльності
З пропорціями мали справу стародавні будівельники, Правильні співвідношення, за допомогою яких будувалися палаци і храми надавали цим будівлям ту незвичайну красу, яка захоплює нас і сьогодні. За допомогою пропорцій в Вавилоні малювали плани міст. Після того, як під час розкопок звірили ці плани з самими розкопками, з'ясували, що плани виконані з великою точністю. Давньогрецькі математики дуже майстерно перетворювали пропорції, доводили з їх допомогою найскладніші затвердження, вирішували найскладніші завдання.
У геометрії теж існує поняття відношення і пропорційності. У повсякденному житті зустрічаються предмети однакової форми, але різних розмірів, наприклад, футбольний м’яч та металева кулька, картина та її фотознімок, літак і його модель. Якщо довжина моделі літака в 100 разів менша від довжини справжнього літака, то і довжина крила моделі має бути в 100 разів меншою від довжини крила справжнього літака. У геометрії фігури однакової форми прийнято називати подібними. Якщо дві фігури подібні, то їх відповідні розміри пропорційні.
Тема нашого уроку: «Подібні трикутники. Ознаки подібності трикутників»
Отже, введемо поняття подібних трикутників.
IV. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Означення. Два трикутники називаються подібними, якщо кути одного з них відповідно дорівнюють кутам іншого і відповідні сторони цих трикутників пропорційні:
або ::.
Розглянемо 2 трикутники:
Число k—коефіцієнт подібності.
У геометрії подібність фігур використовується часто, тому існує і загальноприйнятий знак подібності ~
Задача 1. Відомо, що ΔАВС ~ ΔKMN. Назвіть відповідно рівні кути цих трикутників.
( )
Ознаки подібності трикутників
1. Якщо два кути одного трикутника відповідно дорівнюють двом кутам іншого, то такі трикутники подібні.
Якщо ∠B= ∠E і ∠C= ∠F, тоді ΔABC∼ΔDEF.
|
|
2. Якщо дві сторони одного трикутника пропорційні двом сторонам іншого трикутника і кути, утворені цими сторонами рівні, то такі трикутники подібні.
Якщо AB/DE=AC/DF і ∠A= ∠D, тоді ΔABC∼ΔDEF.
|
|
3. Якщо три сторони одного трикутника пропорційні трьом сторонам іншого, то такі трикутники подібні.
Якщо AB/DE=BC/EF=AC/DF, тоді ΔABC∼ΔDEF.
|
|
V. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ (робота в парах)
«Спіймай помилку» ( діти читають завдання і відповідь на нього та знаходять помилки)
()
Так.
( Ні, бо в прямокутному і тупокутному трикутниках не можуть бути рівними всі кути)
Сторони одного трикутника в 25 разів більші за сторони іншого.
( У 4 рази сторони одного трикутника більші за відповідні сторони іншого трикутника)
Дано: ~
Знайти: .
IV. Розв’язування задач.
Задача. Які завбільшки повинні бути букви на класній дошці, щоб учні, сидячи за партами, бачили їх так само виразно, як букви в своїх книжках (на відстані 25см від ока)? Відстань від парт до дошки взяти 5м. Ширина букви в книжці дорівнює 1мм.
Розв’язання
Розглянемо і .спільний, так як - відстань до книжки від читача; - відстань від читача до дошки. , , то . ~ (за основною теоремою подібності трикутників), звідси
В-дь: 2,1 см
2. Розв’язуємо задачі в групах.
Завдання для І, ІV груп. З допомогою фотографії виміряти висоту вежі.
Розв'язання.
Висота вежі відноситься до довжини основи так як висота трикутника на фото до основи трикутника. Нехай висота вежі, то
.
В-дь: 28 м.
Завдання для ІІ, V груп. З допомогою фотографії виміряти висоту вежі
Розв'язання.
Висота вежі відноситься до довжини основи так як висота трикутника на фото до основи трикутника. Нехай висота вежі, то
.
В-дь: 56 м.
Також існує історичний факт, що Фалес вимірював висоту піраміди за допомогою жердини ,не в найпростішому випадку, коли довжина тіні вертикально поставленої віхи дорівнює довжині самої віхи, а в загальному, скориставшись методом встановлення пропорційного відношення між трьома величинами, які можна виміряти, і шуканою величиною – висотою піраміди.
VІ. Підведення підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Результат»
Учні по черзі закінчують речення
Учитель виставляє оцінки і бажає: нехай удача та успіх завжди поруч ідуть.
VІI. Домашнє завдання
Опрацювати § 9,10.
Виконати № 414, 440*.