Клас 8 Дата____________________
Тема. Тригонометричні функції гострого кута прямокутного трикутника. Розв’язування задач
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту означень синуса, косинуса, тангенса і котангенса гострого кута прямокутного трикутника та їх властивостей, що випливають із теореми Піфагора, подібності прямокутних трикутників та властивостей сторін прямокутного трикутника (проти більшої сторони лежить більший кут, і навпаки). Сформувати вміння відтворювати зміст означень та їх властивостей, а також знаходити значення тригонометричних функцій гострого кута за даними прямокутного трикутника.
Наочність та обладнання: конспект «Означення тригонометричних функцій гострого кута».
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
III. Формулювання мети і завдань уроку
Внауці і техніці часто розв'язують задачі, в яких за відомими стороною і кутом прямокутного трикутника треба знайти невідомі його сторони і кути, або навпаки, знаючи сторони прямокутного трикутник, обчислити його кути. Прикладом таких задач є добре відомі задачі на застосування співвідношень між катетом, що лежить проти кута 30°, і гіпотенузою, рисунки до яких подані нижче (див. рис. 1).
Знайдіть х, у, якщо а — відоме.
IV. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
На рис. 2 знайдіть усі пари подібних прямокутних трикутників і доведіть їх подібність. У кожному трикутнику назвіть найменший катет та кут, що лежить проти цього катета, а також кут, що є прилеглим до цього катета.
V. Засвоєння знань
Домогтися розуміння учнями змісту вивченого матеріалу та його закріплення можна шляхом виконання вправ (див. нижче), запропонованих учням під час вивчення нового матеріалу.
1; 0,5; ; ; ; ; 0; -0,3 можуть бути числовими значеннями синуса, косинуса, тангенса і котангенса гострого кута прямокутного трикутника? Поясніть.
Після обговорення питань слід провести узагальнення способів застосування вивченого матеріалу, якщо треба знайти значення синуса, косинуса, тангенса і котангенса гострого кута прямокутного трикутника, то використовують означення цих понять; якщо ж треба відповісти на питання стосовно даних значень тригонометричних функцій, то слід використовувати їх властивості. У вивченні нового матеріалу користуємося конспектом.
Конспект 21 |
|
Означення тригонометричних функцій гострого кута. Тригонометричні тотожності Якщо 0 < α < 90° — гострий кут прямокутного трикутника, а — протилежний катет; b — прилеглий катет; с — гіпотенуза, то sin α = , cos α = , tg α = , ctg α = . |
|
Властивості 1) 0 < cos α < 1, 0 < sin α < 1, tg α > 0, ctg α > 0. 2) Якщо 0 < α < β < 90°, то sin α < sin β, cos α > cos β, tg α < tg β. 3) Якою α = β, то sin α = sin β, cos α = cos β, tg α = tg β, сtg α = ctg β. |
|
Тригонометричні тотожності |
|
1) sin2α + cos2α = 1 => , ; 2) , , tg α · ctg α = 1. |
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
а) ; б) ; в) .
Виконання письмових вправ
а) tg А = ; б) sin А = .
a) sin α = ; б) cos α = .
а) синус гострого кута, що лежить проти більшого катета;
б) косинус гострого кута, прилеглого до меншого катета;
в) тангенс гострого кута, що лежить проти більшого катета.
VII. Підсумки уроку
Подайте різними способами косинус, синус і тангенс кутів α і β (рис. 4).
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст означень синуса, косинуса, тангенса гострого кута, прямокутного трикутника та доведення їх властивостей.
Розв'язати задачі.
а) Виміряйте сторони прямокутних трикутників, що утворилися, та обчисліть двома способами синус побудованого кута. Порівняйте
результати.
б) Обчисліть косинус побудованого кута двома способами — за означенням і за основною тригонометричною тотожністю. Порівняйте результати.