План-конспект уроку "Пошук головним героєм свого місця у світі у повісті В.Г. Короленка "Сліпий музикант"

Про матеріал
План-конспект уроку для 6 класу за повістю Володимира Галактіоновича Короленка "Сліпий музикант" для першого уроку на тему: "Пошук головним героєм Петром Попельським свого місця в світі".
Перегляд файлу

6-В                                                     Урок № 42                                                19.02.2020

Тема уроку: Пошук головним героєм свого місця у світі в творі В.Г. Короленка «Сліпий музикант»

Очікувані результати:

  • знати зміст повісті «Сліпий музикант»;
  • визначати особливості становлення Петра Попельського як особистості;
  • визначати основних та другорядних персонажей;
  • аргументувати свої судження;
  • сформувати та висловити власне ставлення до головних героїв, а саме Петра Попельського, Евеліни та дядька Максима;
  • осмислити значення вад та каліцтв в житті людини, зрозуміти, що вони не завада повноцінному життю.

Ключові компетентності:

  • розуміти залежність людини від навколишнього середовища;
  • визнавати рівність людей незалежно від їх особливостей;
  • усвідомлювати цінності життя.

Предметні компетентності:

  • визначати актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлювати своє ставлення до порушених питань;
  • виявляти особливості сюжету і композиції творів, визначати кульмінаційні моменти;
  • характеризувати ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва;
  • пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки;
  • розкривати внутрішні порухи, поривання, мрії й прагнення персонажів;
  • пояснювати символічний зміст назв творів;
  • зіставляти літературні твори з їхніми екранізаціями, ілюстраціями.

Обладнання: портрет письменника В. Г. Короленка, ілюстрації з кіноекранізації, роздатковий матеріал: 5 розділ з повісті Короленка «Сліпий музикант».

Тип уроку: вивчення художнього твору.

Епіграф: Серце бачить краще, ніж очі.

Японське прислів’я

Зміст уроку

  1. Актуалізація опорних знань.
    1.       Слово вчителя.

На минулому уроці ви почали роботу над змістом повісті повість Володимира Короленка «Сліпий музикант». Зверніть увагу на портрет В. Г. Короленка (додаток7). Що ви можете сказати про цього Письменника на основі його портрету? (…)

 Ви вже повинні знати, що Володимир Галактіонович Короленко народився в Україні, місто Житомир, але виріс у Рівному. Згодом переїхав до Росії, де намагався знайти своє місце в житті. Доля його була нелегкою: заслання, арешти, покарання. Але він зміг досягти успіху. Хоча і писав він російською мовою, рідну Україну забути не міг. Останні дні живе на Полтавщині, де і помирає.

  1.       Бесіда на розуміння тексту повісті В.Г. Короленка «Сліпий Музикант».
  •    Які в вас враження виникли під час читання повісті? (…)
  •    Тож, в якій країні відбуваються події повісті?  (Україна)
  •    Яких персонажів твору ви можете назвати? (Петро, Ганна Михайлівна, Евеліна, дядько Максим, Йохим)
  •    Що це за сім’я Попельських? Це була звичайна сім’я, чи у неї було щось особливе? (Поважна та заможна сім’я, син Петро народився сліпим)

Так, у сім’ї Попельських народився син Петро сліпим. Це була жахлива новина для них, адже життя людини, яка не має зору – це життя неповноцінне, безбарвне й треба дуже постаратися, щоб знайти те, заради чого жити.

  1.            Повідомлення теми й завдань уроку.
    1.       Слово вчителя.

Тема нашого сьогоднішнього уроку: «Пошук головним героєм свого місця у світі в творі В.Г. Короленка «Сліпий музикант»». Відкривайте ваші зошити й записуйте (робота в зошиті).

  1.       Повідомлення завдань.

Ми з вами сьогодні поговоримо про Петра Попельського й особливості його зростання в сім’ї, його виховання, дослідимо становлення його особистості, і як він намагається знайти та зрозуміти своє місце в світі.

  1.       Робота з епіграфом.

Погляньте на епіграф до нашого уроку. Прочитайте його: «Серце бачить краще, ніж очі».

  •    Як ви розумієте слова народної японської мудрості? (Справжню красу відчувають серцем, що для цього не треба мати очі, серцем можна відчути, почути й побачити)
  •    Чи погоджуєтесь ви з цими словами? Чи справді можна мати повноцінне життя, повного барв, не маючи при цьому зору? (так\ні)

Й справді, наші відчуття багато в чому залежать від здатності бачити. Але трапляється так, коли одних очей мало. Багато зрячих людей не цінують своє життя й не бачать в ньому жодного сенсу.

  1.        Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.
    1.       Асоціативний кущ.
  •    Що на вашу думку означає «бути сліпим»? Аргументуйте!(…)
  •    А тепер, давайте ж дослідимо що таке «сліпий». Зараз складемо з вами асоціативний кущ (робота в зошитах).

                                          Неповноцінна людина        

                          Каліка                       Сліпий           Загострені відчуття

                              Нездатність побачити красу навколо

Так, бути сліпим – неприємна річ. Але є один плюс – всі інші почуття загострюються. Пам’ятаєте, як Петро міг спокійно пересуватися по дому, впізнати по крокам хто до нього наближається? Йому це одразу вдавалось? (Він провидив години, вивчаючи весь дім). Назвіть ще моменти чи епізоди, коли здавалося це не в змозі зробити без здатності бачити, але він зміг. (Епізод з поні(конячкою), він міг читати, грати на сопілці та піаніно…)

  1.       Робота з ілюстраціями.

Ось, погляньте на ілюстрацію, на якому зображено Петра (додаток 1).

  •    Чи схожий він ззовні на сліпого? (Ні)
  •    Чи проявлялося це в його поведінці? Незнайомі люди могли сказати, що хлопчик не бачить? (Ні, він поводився цілком нормально)
  •    Але ж була деталь, яка вирізняла його серед інших. Що це? Чи відображається це в його зовнішності, дивлячись на портрет?  Знайдіть у тексті повісті «Сліпий музикант» В. Короленка…Зачитайте.

«… Чорне волосся відтіняло ще дужче білизну обличчя, а великі темні, малорухливі очі надавали йому своєрідного виразу, що відразу привертав увагу. Легка складка над бровами, звичка трохи подаватися головою вперед і вираз смутку, що часом пробігав якимись хмарами по вродливому обличчю, - це все, чим виявилася сліпота в його вигляді…»(Волощук, 2014, с. 160 – 161).

Здається, що такий гарний, високий хлопчина, розумний, сміливий, але має велику таємницю, яку неможливо помітити одразу.

  •    Що, або хто, на вашу думку вплинув на таку поведінку хлопця? (Дядько Максим)
  •    Так, ось поглянемо на нього (додаток 2). Як він виглаядає? (Чоловік з милицями та з багатьма ушкодженнями).
  •    Що ж з ним трапилось? (Поплатився за жахливі вчинки юності, на нього напали австрійці, коли той був в Італії разом з Гарібальді.)
  •    Чи був він близький з Петром? ( Так, він був його наставником, вчителем)
  •    Але чому? Що є такого в цьому хлопцеві, що такий не найкращий приклад вихованої людини взяв під свою опіку малого? Чи відображається це на портретах? Знайдіть у тексті повісті Короленка «Сліпий музикант». Зачитайте. (Тому, що доля хлопчика подібна до нього самого).

«… - Гм… так, - задумливо сказав він якось, скоса поглядаючи на хлопчика, - цей малий теж інвалід. Коли нас обох скласти до купи, то, може, вийшов би один сякий-такий чоловічок…» (Волощук, 2014, с. 158.)

  •    Так, вони буди подібними. Але, чи є ще хтось, хто впливав на виховання Петра? (Так, його мама – Анна Михайлівна).
  •    Так, ось це вона (додаток 3). Молода, приваблива жінка, чи не так? Яку ж роль вона відіграє в житті хлопця? Чи видно це на нашій ілюстрації? (Вона його мати, завжди занадто опікає його, піклується про нього, навчила грати на піаніно).
  •    Так, але скажіть, будь ласка, якою була її опіка? Чи була вона на користь Петру? (Не завжди, вона надмірно слідкувала за ним, заважала йому самому досліджувати світ)
  •    Але хто її в цьому зупиняв? І чому? (Дядько Максим, бо якби не він, то хлопчик виріс би залежним від усього і всіх, і не зміг би справлятися з проблемами та різними ситуаціями, які буде кидати йому доля.)

Так, в цьому неабияка заслуга дядька Максима. Але ж ось хлопчик виростає, вчиться жити серед інших в цьому світі. І постає питання, чим же або ким він стане, ким він буде? Це питання не підіймалося, поки хлопець не почув гру на сопілці.  Хто ж це був? (Йохим)

  •    Так, це Йохим. Ось погляньте на нього (додаток 4). Що це за чоловік і ким він був для сім’ї Попельських? (Конюх,
    який працював на них, вмів грати на сопілці й навчив Петруся)
  •    Так, він не тільки вчив його грати, але й співав йому пісні. Які, наведіть приклад? (Українські пісні, «Ой, там на горі та й женці жнуть»)

Ось так, в його життя потихеньку заплила музика. Йому дуже подобалося грати. Він слухав її, відчував та бачив серцем. Але ж йому все таки не чогось не вистачало.

  •    Як ви гадаєте чого, або кого? ( Друзів)
  •    Так, не вистачало йому спілкування з однолітками. Але це питання теж вирішилося, коли він зіткнувся з однією особою. Хто ж це був? ( Евеліна «маленька жінка», сусідська дочка)
  •    Так, ось вона, маленька й миленька дівчинка (додаток 5). Дивлячись на ілюстрацію, перекажіть, як вони познайомились. (Вони зіткнулись, коли Петро грав на сопілці на горбку біля річки. Спочатку він її прогнав, а потім вони познайомились ближче)
    1.       Коментар учителя.

Так, ось так вони й познайомились. У четвертому розділі, якого, на жаль, нема в вашому підручнику, відбулися наступні події. Евеліна твердо вирішала дружити з Петром. Вони пришла сама до їх маєтку й познайомилася з дорослими. Вона сподобалась усім, навіть дядьку Максиму, який взагалі не любив дітей. Згодом вона також стала ходити до нього на уроки разом з Петриком.

А Петрик зростав, та все більше цікавився навколишнім середовищем. Мати за допомогою музики пояснювала йому різницю кольорів, він відчував те, що не міг бачити, наприклад як впала зірка з неба. Але чим старше він робився, тим більше занурювався в себе, любив проводити час на самоті і тільки Евеліна могла його зрозуміти. За роки їх дружба стала міцною та взаємною, вона додавала радість та барви в його життя, а він ділився з нею своїм горем та болем. Вони не могли проводити довго часу порізно. Вони стали одним цілим.

Далі, Петро вже виростає в молодого юнака. Він ще не замислюється над своїм майбутнім, тому що його життя було ще наче в теплиці, він ще не розуміє, що на нього чекає там, за дверима. Дядько Максим вирішив виправляти це. Він запрошує в гості старого приятеля Ставрученка з синами-студентами, народолюбцями і збирачами фольклору. Молоді люди вносять пожвавлення в тихе життя їх садиби, адже їхні балачки та суперечки розважали кожного.

  1.       Виразне читання п’ятого розділу повісті В. Короленка «Сліпий музикант».

Зараз ми приступимо до читання п’ятого розділу повісті. Я роздам вам по одному екземпляру на парту. Я буду сама називати того, хто буде читати, тому будьте терплячими та слухайте уважно. (Додаток 5)

Як бачимо, доля Петра цікавила далеко не всіх. Батьку байдуже, – все зробиться саме собою. Йохиму вже  також байдуже на гру хлопця. Але дядько Максим та Евеліна – ось ті люди, яким не байдуже майбутнє цього дивовижного юнака.

  1.         Узагальнення та систематизація знань.
    1.       Робота з епіграфом.

Давайте ж ще раз звернимося до епіграфа до нашого уроку.

  •    Який ви можете зробити висновок про Петра, дивлячись на прислів’я? (Що він багато чого в житті розуміє, але не за допомогою зору, а серцем)
  •    Чи може людина без зору знайти своє покликання в житті? (Так, можливо)

Так, цьому є багато прикладів успішних людей, які не мали зору, таких як Клод Моне (художник), Стіві Вандер (співак), Гомер (стародавній письменник), Андреа Бочеллі (оперний співак), Джон Мільтон (поет)  та багато інших. Але це ми говоримо лише про сліпих. Але скільки у світі ще існує вад, хвороб та каліцтв? І скільки ще людей, яким не завадило їхнє становище досягли успіху? Так, ось і наш герой, ще не розуміючи своєї сили волі, своєї можливості шукає себе в світі, і як добре, що поряд з ним є надійні люди.

  1. Підведення підсумків.
    1.       Підсумкове слово вчителя.

Тож сьогодні ми  з вами зрозуміли, що знайти себе у світі – справа не з легких. Ми повинні поважати інших й толерантно ставитись до людей з вадами. Так вони незвичайні люди, але у них є всі права та можливості стати тими, ким вони хочуть бути.

  1.       Оцінювання з мотивацією.

Отже, дякую вам за плідну співпрацю. Ви були активними та уважними. Такі учні, як …. отримають оцінки, після дзвінка підходьте зі щоденниками.

  1.         Осмислення домашнього завдання.

Для всіх: дочитати п’ятий розділ; опрацювати в підручнику шостий розділ  с.164 – 167, переказувати та відповідати на запитання.

*Творчий рівень: підготувати повідомлення про людину з вадами, можливо уже з названих мною, яка стала відомою й досягла успіху.

За бажанням: намалювати власну ілюстрацію чи епізод з повісті В.Г. Короленка «Сліпий музикант».

 

м

а

к

с

и

м

 

 

є

г

о

р

і

й

 

м

и

х

а

й

л

і

в

н

а

 

ж

і

н

к

а

 

ф

о

р

т

е

п

і

а

н

о

 

 

р

о

м

а

н

 

 

я

с

к

у

л

ь

с

ь

к

а

 

docx
Додано
3 березня 2020
Переглядів
5389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку