"Засудження рабства в романі Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан»"

Про матеріал
Розробка уроку «Засудження рабства в романі Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан» для учнів 6 класу до підручника "Світова література" авторів О.М. Ніколенко, Т.М. Конєва... Урок проведений у нестандатрній формі – урок-міжнародне засідання з рольовою симуляційною грою. Конспект передбачає проведення мелодекламації вірша «Рабство» з фоновим відеосупроводом – фільмом-репортажем «Рабство», рольової гри (засідання міжнародної Комісії з прав людини ООН по засудженню рабства як прояву насилля над людьми) з виступами журналістів-репортерів, істориків-дослідників, експертів з комітету з прав людини, експертів з комітету з ліквідації расової дискримінації, експертів з комітету проти катувань, експерта з комітету з правових питань, експерта з комітету з морально-етичних питань, експертів з комітету з дослідження сучасних проблем рабства, верховного комісару Комісії з прав людини; перегляд відеофрагменту художнього фільму «П’ятнадцятирічний капітан» («Ангола – країна работоргівлі»), фільмів «Сучасне рабство», «Торгівля людьми», творчого випереджувального завдання, колективної роботи – складання рекомендації щодо скасування рабства в Африці в Міжнародний Суд юстиції ООН. Урок проведений з використанням мультимедійного супроводу (презентації).
Перегляд файлу

 

Драбівський навчально-виховний комплекс

 «загальноосвітня школа І – III ступенів ім. С.В. Васильченка-гімназія»

Драбівської районної ради Черкаської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

«Засудження  рабства  в  романі  Жуля  Верна «П’ятнадцятирічний капітан»

із зарубіжної в 6 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

              Підготувала

                                              вчитель зарубіжної літератури

Бугай Людмила Миколаївна

 

 

 

Тема.                Засудження  рабства  в  романі  Ж.  Верна «П’ятнадцятирічний капітан».

Мета (формування компетентності): предметні (дослідити проблему рабства у творі «П’ятнадцятирічний капітан», розкрити ідею засудження рабства в ро­мані Ж. Верна); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ, дослідницької діяльності учнів, уміння виразно читати і переказувати окремі фрагменти тексту твору, публічно виступати з інформаційними повідомленнями, самостійно формулювати думку, відстоювати її, аргументуючи чіткими і стилістично грамотними висловлюваннями, цитатним матеріалом, робити узагальнення на основі аналізу тексту; комунікативну: навички ефективної роботи в групі, колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: навички ефективної роботи з книгою, вміння самостійно знаходити потрібну інформацію, опрацьовувати, узагальнювати та презентувати її, загальнокультурну: прагнення збагатити свій світогляд, формувати високі моральні якості, непримиренне ставлення до зла, насильства, расизму, почуття відповідальності за свої вчинки.  

Обладнання:    мультимедійна презентація до уроку, портрети дослідників Африки (Д. Лівінгстон, В. Л. Камерон, Г. Стенлі), політична карта Африки, фільм-репортаж «Рабство», фрагмент фільму «П’ятнадцятирічний капітан» («Ангола – країна работоргівлі»), фільми «Сучасне рабство», «Торгівля людьми».

Тип уроку:        урок-міжнародне засідання у формі рольової гри.

Епіграф:            Рабство – в’язниця душі.

Публій

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Мелодекламація вірша «Рабство» (фоновий відеосупровід – фільм-репортаж «Рабство»).

                                  Рабство

Палило сонце, спікало, а не гріло,

Воно вбивало ще невбите тіло.

Ступали ноги босі по камінню

Душі живої, що зробили тінню.

 

Кайдани повпивалися в запястя,

Терпли і німіли сині пальці.

Один за одним, ланцюгом повиті,

Ішли раби замучені, побиті.

 

Їм батогами розсікали спини,

Їх лаяли і били без упину,

Відрубували пальці, руки,

Знущалися  і кидали на муку.

 

Кров закипала на змарнілім тілі,

Що раною суцільною боліло,

Стікала смугами червоними, ріками

І капала на землю під ногами.
 

Не плакали, лиш дихали й мовчали,

За сльози очі їм ціпами вибивали,

Ламали ребра, мов сухе гілля,

Ти – раб! А отже, ти – сміття!

 

Вони не їсти, а води прохали,

І губи спраглі з кров’ю засихали.

Знесилених, що на коліна впали,

Лише обійми смерті рятували.

 

Їх гнали, продавали, купували,

Життя раба за безцінь віддавали,

Голодні, босі, в спеку і мороз

Робили все, що скаже хтось.

 

Десь спала совість, десь мораль блукала:

Одна людина іншу мордувала,

Гнобила, мучила, знущалася до смерті

Життя робила пеклом, що не стерпіть.

 

Той, хто придумав цей закон убогий,

Що забирає Боже право на життя,

Вже сам тремтить від страху та тривоги

За миршаве й брудне своє буття.

 

Бо ж рабства сила в нас уже минає,

І душі наші повстають з колін.

Немов з дзвіниці скоро пролунає

Розірваних кайданів дзвін.

 

2. Виступ журналістів-репортерів.

Здійснивши мандрівку у часі, нам вдалося побувати на африканській землі 1878 року, коли герої роману Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан» долали складний шлях по дорогах рабства. Побачивши страхіття такого гноблення людей, ми не можемо більше мовчати, адже порушуються законні права кожної людини на свободу, ув’язнюються їхні душі, знищуються надії на майбутнє. Тож сьогодні ми звертаємося із заявою в ООН, щоб спільними зусиллями засудити рабство і знищити його в Африці.

  • Заява в Комісію з прав людини ООН.

Ми, громадяни України, журналісти-репортери 6-А класу, вважаємо, що, відповідно до розгляду історичних фактів роману Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан», африканською державою в особі работоргівців Негору, Гарріса, Алвіша порушено права людини у зв’язку з вчиненням злочину щодо вільних негрів, а саме: незаконне ув’язнення їх, катування невільників, продаж в рабство і заподіяння смерті.

Просимо розглянути дане питання на засіданні Комісії з прав людини ООН і прийняти відповідні рішення щодо скасування рабства на території Африки.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя.

ООН – міжнародний орган захисту прав людини.

Організація Об’єднаних Націй – міжнародна організація, метою діяльності якої є підтримання і зміцнення миру і міжнародної безпеки, розвитку співробітництва між державами світу.

ООН є центром вирішення проблем, актуальних для всього людства.

Комісія з прав людини є головним органом ООН з прав людини і займається різними питаннями, що торкаються цих справ. Комісія готує дослідження по правам людини, рекомендації та проекти міжнародних документів, розглядає заяви, що торкаються порушення прав людини, та займається розглядом повідомлень відносно цих порушень.

 Комітети (експерти) Комісії з прав людини:

  • комітет з прав людини;
  • комітет з ліквідації расової дискримінації;
  • комітет проти катувань;
  • комітет з правових питань;
  • комітет з морально-етичних питань;
  • комітет з дослідження сучасних проблем рабства.

А також на міжнародному засіданні присутні журналісти-репортери та історики-дослідники.

Отже, на сьогоднішньому уроці ми проведемо засідання міжнародної Комісії з прав людини ООН по засудженню рабства як прояву насилля над людьми.

Мета засідання:

  • дослідити проблему рабства у творі «П’ятнадцятирічний капітан» з позиції порушення прав людини (ув’язнення, катування, продаж людей у рабство, расова дискримінація);
  • простежити за долею работоргівців, з’ясувати, що змусило їх займатися продажем «чорного дерева» і як розпочалася руйнація їхніх душ;
  • розглянути проблему рабства з правової і морально-етичної позицій;
  • з’ясувати актуальність піднятої проблеми;
  • вчитися вдумливо, аргументовано формулювати власні думки, переконливо вести бесіду.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

1. Рольова гра. Виступ істориків-дослідників.

  • Рабство. Історія работоргівлі. Рабство в Африці (використання політичної карти Африки).

Історія рабства своїм корінням сягає в сиву давнину, коли в первіснообщинному суспільстві почалося стрімке розмежування на багатих і бідних. За таких обставин в одних з’явилася можливість примушувати інших працювати на себе. Полонених, боржників, злочинців почали перетворювати на рабів. І суспільство поступово перетворилось на рабовласницьке.

Аби зберегти в такому суспільстві спокій та порядок, рабовласникам необхідна була сила (армія), поліція, судова система та інші засоби, щоб примусити рабів до покори. Так зароджувалися рабовласницькі держави.

У ІV ст. до н. е. така держава сформувалася в Єгипті, в Стародавній Греції рабовласницький лад сягає піку в V ст. до н. е., а в ІІ – І ст. до н. е. процвітає рабство у Римській імперії, де у 74 році до н. е. відбулося найбільше в історії повстання рабів під проводом Спартака.

  • Аболіціоністична діяльність дослідників африканського континенту (демонстрація портретів Д. Лівінгстона, В. Л. Камерона, Г. Стенлі).
  • Ангола – країна работоргівлі.

 

2. Перегляд відеофрагменту художнього фільму «П’ятнадцятирічний капітан» («Ангола – країна работоргівлі»).

-  Які епізоди із фільму свідчать про порушення прав людини?

Більш детальніше про порушення прав людини розкажуть експерти з комітету з прав людини.

 

3. Виступ експертів з комітету з прав людини.

  • Порушення прав людини на сторінках роману Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан». Злочинна діяльність Негору і Гарріса.
  • Торгівля «чорним деревом» на ярмарку в Казонде.

Одним із фактів порушення прав людини є расова дискримінація.

 

4. Виступ експертів з комітету з ліквідації расової дискримінації.

  • Відношення до негрів-невільників у творі «П’ятнадцятирічний капітан».

Найганебнішим проявом порушення прав людини є жорстоке катування невільників.

 

5. Виступ експертів з комітету проти катувань.

  • Катування та нелюдське поводження з неграми у романі «П’ятнадцятирічний капітан».

Згідно з міжнародними правозахисними законами усі форми катувань та інших видів жорстокого поводження з людьми заборонені у за будь-яких обставин. Більш детальніше про це скажуть експерти з правових питань.

 

6. Виступ експерта з комітету з правових питань.

  • Соціально-правовий механізм забезпечення захисту прав людини за романом «П’ятнадцятирічний капітан».

Отже, в другій половині ХІХ столітті в Англії, Франції та Америці діє соціально-правовий механізм захисту людей від рабства.

-  А чим же керуються африканці, якщо у них відсутні правові закони, які б захистили негрів від нелюдського поводження з ними?

Який же моральний вибір роблять герої роману і яке значення у цьому виборі має висока моральність самої людини? Відповідь на це питання готові оприлюднити експерти з морально-етичних питань.

 

7. Виступ експерта з комітету з морально-етичних питань.

  • Негативний вплив рабства на людей за твором Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан». Роль моральних цінностей у знищенні рабства.

 

Однозначно, відважні герої Ж. Верна да і сам автор, керуючись загальнолюдськими цінностями, знанням правових законів, сміливо і відверто заявляють про порушення прав людини, принизливе ставлення до собі подібних. Тому так переконливо і безкомпромісно вони повстають проти рабства, засуджують цей ганебний факт приниження людини.

-  Як ви гадаєте, чи актуальна проблема рабства сьогодні?

 

8. Виступ експертів з комітету з дослідження сучасних проблем рабства.

  • Дослідження сучасних проблем рабства. Фізичне і духовне рабство.

 

9. Перегляд фільмів «Сучасне рабство», «Торгівля людьми».

 

10. Виступ експерта з комітету з морально-етичних питань.

  • Як боротися з работоргівлею?

 

11. Виступ експерта з комітету з правових питань.

  • Міжнародні організації захисту прав людини.

10 грудня – День прав людини.

 

ІV. Підсумок уроку

1. Слово верховного комісару Комісії з прав людини.

Ми сьогодні розглянули проблему рабства у творі «П’ятнадцятирічний капітан» і визначили, що африканською державою порушено права вільних людей. На завершення засідання міжнародної Комісії з прав людини ООН потрібно внести рекомендації про скасування рабства в Африці як акту гноблення людини для подальшого розгляду питання у Міжнародному Суді юстиції ООН (один з головних органів ООН), який і прийме остаточне рішення щодо даної проблеми.

Тож кожен учасник сьогоднішнього засідання виступить з гуманістичною промовою, направленою проти рабства.

 

2. Творче випереджувальне завдання.

  • Гуманістична промова, направлена проти рабства.

 

3. Складання рекомендації щодо скасування рабства в Африці в Міжнародний Суд юстиції ООН.

Рекомендації:

  • заборонити ув’язнення негрів на території Африки, ярмарки продажу людей;
  • засудити злочинну діяльність Негору, Гарріса, Алвіша, направлену проти порушення свободи і прав людини;
  • притягти до кримінальної відповідальності осіб, які причетні до работоргівлі;
  • поширювати гуманістичні ідеї мирного співіснування людей різних рас і національностей;
  • зобов’язати глави держав країн Африки прийняти закон про скасування рабства.

 

4. Очікувані результати.

Учень:

  • досліджує проблему рабства у творі «П’ятнадцятирічний капітан» з позиції порушення прав людини (ув’язнення, катування, продаж людей у рабство, расова дискримінація);
  • ілюструє прикладами з тексту засудження рабства як однієї з провідних ідей роману;
  • розглядає проблему рабства з правової і морально-етичної позицій;
  •  висловлює особисте ставлення до проблеми, по­рушеної в романі;
  • з’ясовує актуальність піднятої проблеми.

 

5. Заключне слово вчителя.

Найстрашніше Зло на землі – це гноблення людини людиною, зазіхання на її честь і гідність. Зло – це коли проливається кров, коли немає місця жалю й доброті. Ми повинні зрозуміти, що воно само по собі не виникає. Його творить людина. Але зло завжди буває покаране і ніколи не перемагає. Людина, як творить його, гине і морально, і фізично, бо зло знищує своїх носіїв.

Жуль Верн засуджує зло і насильство в романі, виступає проти рабства. Його герої намагаються протистояти цим жахливим явищам. Саме завдяки високій моральності, гуманістичним переконанням і силі волі вони долають усі перешкоди,   щоб повернути собі свободу.

 

V. Домашнє завдання

Дібрати цитатний матеріал, який ілюструє романтику подорожей у творі «П’ятнадцятирічний капітан» (змалювання пейзажу). Підготувати мариністичні презентації, використовуючи відомі ілюстрації картин І.К. Айвазовського, світлини про море.

 

doc
Додано
3 березня 2020
Переглядів
3946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку