Урок №21
Тема уроку: "Що належить до природничих ресурсів і як їх використовує людина"
Мета уроку: Ознайомити учнів із поняттям природних ресурсів та їхніми видами.
Розвинути розуміння значення ресурсів для життя людини та суспільства.
З'ясувати основні напрямки використання природних ресурсів та обговорити проблеми їхнього раціонального використання.
Обладнання та матеріали: Презентація або плакати про види природних ресурсів.
Карта природних ресурсів світу. Картки із завданнями для групової роботи.
Відеоролик або ілюстрації про видобуток та використання різних видів природних ресурсів. Підручник "Пізнаємо природу" (Коршевнюк Т.В., Ярошенко О.Г.).
Хід уроку
Організаційний момент (2 хвилини)
Привітання учнів, оголошення теми уроку та основних завдань.
Перевірка присутності учнів
Актуалізація знань (5 хвилин)
Проведення бесіди для активації знань про природу та її компоненти.
Запитання для обговорення:
Що ми називаємо природою?
Які елементи природи нас оточують?
Як людина може використовувати ці елементи?
Мотивація до навчання (3 хвилини)
Природні ресурси мають величезне значення для життя людини, економіки та розвитку суспільства. Вони забезпечують основні потреби людини — їжу, воду, повітря, матеріали для житла, енергію. Ось як ресурси впливають на різні сфери нашого життя:
Життєзабезпечення : Природні ресурси, такі як вода, підстави, ліси, забезпечені для задоволення базових потреб людини. Наприклад, обґрунтовано забезпечують вирощування продуктів харчування, води — для пиття, а лісу — для виробництва кисню, що є життєво важливим.
Економічний розвиток : Багато галузей економіки залежать від природних ресурсів. Сільське господарство, лісництво, рибальство, добувна промисловість — усі вони потребують природні ресурси, створюючи робочі місця, продукцію та дохід для економіки. Від нафти і газу до корисних копалин і деревини — усі ці ресурси є основою для розвитку інфраструктури та промисловості.
Соціальний розвиток і добробут : Рівень добробуту суспільства значною мірою залежить від того, наскільки ефективно використані природні ресурси. Доступ до якісної води, їжі та енергії покращує здоров'я, освіту і загальний рівень життя населення. Ресурси також сприяють інноваціям — наприклад, у сфері відновлюваної енергетики де сонячна й вітрова енергія залишаються альтернативами для збереження природи та сталого розвитку.
Таким чином, природні ресурси — це основа для стабільного збереження і прогресу людства. Вони забезпечують нас усім необхідним, але потребують відповідного використання та захисту, щоб зберегти їх для майбутніх поколінь.
Питання для обговорення:
Чи можна уявити життя без природних ресурсів?
Які проблеми можуть виникнути, якщо ми надмірно використовуватимемо ресурси?
Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)
Природні ресурси — це природні об’єкти і явища, які людина використовує для забезпечення своїх потреб у їжі, воді, енергії, матеріалах тощо.
Важливо, що природні ресурси є основою для всіх галузей економіки і розвитку суспільства.
Види природних ресурсів
Природні ресурси поділяються на кілька основних груп, а саме
Відновлювані ресурси: Це ресурси, які можуть відновлюватися протягом життя людини:
Невідновлювані ресурси: Це ресурси, які не відновлюються або їхнє відновлення потребує мільйонів років.
Невичерпні ресурси: Це ресурси, які не зникають і не можуть бути вичерпані.
Використання природних ресурсів людиною
Проблеми, пов'язані з використанням природних ресурсів
Закріплення знань (10 хвилин)
Групова робота: Клас поділяється на групи, і кожна отримує завдання дослідити один із ресурсів (вода, ліс, нафта, мінерали). Учні описують, як ресурс використовується і чому його важливо зберігати. Потім групи представляють результати своєї роботи.
Рефлексія (5 хвилин)
Які ресурси важливі для нашого життя?
Що можна зробити, щоб зберегти природні ресурси?
Дискусія про важливість розумного ставлення до природних багатств і їх збереження для майбутніх поколінь.
Домашнє завдання Опрацювати параграф підручника за темою. Підготувати коротке повідомлення або написати твір на тему "Мій улюблений природний ресурс: значення та способи його збереження".