План-конспект уроку "Срібна доба" російської поезії"

Про матеріал
Матеріал містить опорну схему, яку можна використати як на першому занятті з теми, так і на заключному уроці як результат роботи учнів зі створення власних проектів.
Перегляд файлу

Конспект уроку зарубіжної літератури.

 

Тема. „Поезія і час” („Срібна доба” російської поезії :напрями,                                            течії, постаті.)

 

Мета. Ознайомити учнів із феноменом „срібної доби” у російській поезії; пояснити причини його виникнення, продемонструвати розмаїття літературних напрямів і течій; розкрити трагізм долі митців „срібної доби”; розвивати розуміння поетичної творчості у будь-яких її проявах; спонукати до самостійного читання; сприяти вихованню почуття поваги до культурних надбань інших народів.

 

Тип уроку. Урок-сприйняття нового матеріалу.

 

Вид уроку. Урок-презентація.

 

Обладнання. Виставка книг поетів „срібної доби”, комп’ютер, репродукції картин російських художників того часу (Васнецова, Врубеля, Петрова-Водкіна, Кандинського, Малевича.)

 

Хід уроку.

 

  1. Вступне слово вчителя.

    Межа століть – це завжди питання. Озираючись на минуле, людина з цікавістю і тривогою дивиться у майбутнє: яким воно буде? Що нового принесе? Межа 19-20ст. – не виключення.

    Першими відгукуються на актуальні проблеми своєї епохи поети, адже лірика – найбільш динамічний рід літератури. Межа 19-20ст. – особливий етап у розвитку російської поезії. Він увійшов до історії російської культури як „Срібна доба” (назва була обрана за аналогією із „золотою добою”, яку ототожнювали з ХІХ ст. , здебільшого – з пушкінською епохою.

 

  1. Оголошення теми і мети уроку.

 

Це був час, коли дерево культури збагачувало своїми щедрими плодами не лише національну, а й світову духовну скарбницю. Свій „ренесанс” переживала російська релігійно-філософська думка: праці В.Соловйова, С.Булгакова, М.Бердяєва, Л.Шестова, Г.Федотова, С.Франка, П.Флоренського та інших мислителів вивели її на світовий рівень. Широке міжнародне визнання здобули російський театр (К.Станіславський, В.Мейєрхольд, В.Коміссаржевська та інші) і російський балет (А.Павлова, В.Ніжинський). Нові зірки світового масштабу зійшли і на музичному небосхилі (О.Скрябін, С.Рахманінов). Небаченим розмаїттям нових напрямів течій та шкіл вибухнуло образотворче мистецтво.

Зверніть увагу на репродукції картин художників того часу. Образотворче мистецтво дає можливість не лише відчути, а й візуально побачити, наскільки різними, нерідко дивними, бувають світосприйняття, зміст, форми відображення дійсності. Поряд з існуючими реалістичними тенденціями ( Васнецов, Врубель . . ) все більше заявляє про себе процес модерністського оновлення російської культури ( Петров-Водкін, Кандинський, Малевич). Дух всебічного оновлення панував і в російській ліриці. Як і в західній поезії, вирішальну роль у її розквіті відігравали нереалістичні тенденції. Найвизначнішими з-поміж них були символізм, акмеїзм і футуризм.

 Отже, спробуємо осягнути розмаїття літературних течій „срібного століття”, особливості художнього стилю поетів – героїв свого часу. Прошу вас презентувати свої проекти – результат самостійної роботи. Вашим завданням було підготувати не просто інформацію про поета, а й показати, що вас вразило в житті чи творчості поета.

 

  1. Опрацювання теми уроку. Обмін інформацією – демонстрація учнями презентацій „Поет і час”, виконаних методом проектів.

 

„Срібна доба” розпочинається з появою на літературній арені російського символізму, найвидатнішим представником якого став О.О.Блок.

  

Презентація проекту, присвяченого О.Блоку.

 

 

На противагу символістам виступили прихильники акмеїзму.

 

Презентація проектів, присвячених М.Гумільову і Анні Ахматовій.

 

 

В російській поезії своєрідно віддзеркалився імажинізм. Російський імажизм згадується в першу чергу тому, що його впливу зазнав молодий Єсенін.

 

Презентація проекту, присвяченого С.Єсеніну.

 

Авангард у „срібному столітті” представляв футуризм. В російському футуризмі існувало кілька відгалужень, погляди поетів і творчі пошуки в них відрізнялись.

 

Презентація проектів, присвячених В.Маяковському, Велімиру Хлєбнікову, Б.Пастернаку.

 

„Срібна доба” відкрила нові можливості поезії, які не вичерпувалися вказаними літературними течіями. Багато поетів шукали своїх власних шляхів, не пов’язуючи себе з певним напрямком, але в їх творчості відобразилися загальні пошуки модернізму в царині поезії. Наприклад, творчість М.Цвєтаєвої та І.Буніна.

 

Презентація проектів.

 

  1. Заключне слово вчителя.

Досягнення „срібної доби” важко переоцінити, бо жодна європейська література не дала в цей час такого розмаїття поетичних індивідуальностей, таких глибоких філософсько-художніх досліджень внутрішнього світу особистості, як російська література „срібної доби”. Жодна європейська література не зазнавала і такої трагедії. Майже всі поети „срібного століття” у 20-30 р.р були виключені з загального літературного процесу.

Підсумовуючи все, пропоную вашій увазі узагальнюючий проект „Срібна доба” російської поезії: напрями, течії, постаті.”

 

Презентація проекту.

 

Кожен із представників „срібної доби” є неповторною індивідуальністю, але їх об’єднує дещо спільне. Усі разом вони здійснили художні відкриття, які російський поет, лауреат Нобелівської премії Й.Бродський назвав „палаючим слідом комети, що освітлює шлях і посьогодні, долаючи морок трагічного 20 століття.”

Звучить вірш В.Маяковського „Послушайте!” у виконанні вчителя.

 

Я хочу побажати всім нам надії: надії на добре здоров я, надії на щастя, надії на кохання, надії на краще життя. Адже доки є надія, доти людина живе. І, можливо, у важку хвилину вам допоможуть звичайні вірші. Я не ставила перед собою мету дати аналіз поезіям, певно, як і поети. Якщо хоч один вірш викликав добрі думки чи почуття у вашій душі, значить, поет виконав своє призначення на землі.

Дякую всім, хто готувався до цього уроку і всім, хто нас слухав.

 

4. Домашнє завдання. Користуючись виконаними проектами, скласти таблицю ( поет – течія – основні твори.); повторити терміни.

 

  

doc
Додано
22 вересня 2021
Переглядів
270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку