План-конспект уроку до теми "Транскрипція" 9 клас. Підходить під будь-який підручник. Складено за "Розробкою уроків до підручника К. М. Задорожного. Біологія 9." Видавництво "Ранок"
Урок 26
Клас: 9
Тема: Транскрипція
Мета:
Освітня. Сформувати поняття «транскрипція», «процесинг», «трансляція»; розкрити механізм та біологічне значення процесу транскрипції, шляхи регуляції реалізації спадкової інформації; ознайомитися з етапами реалізації спадкової інформації.
Розвиваюча. Формувати навички та вміння розв*язувати елементарні вправи з транскрипції; розвивати увагу, пам*ять, логічне мислення, мову, уяву, уміння висловлювати власну думку, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв*язки.
Виховна. Виховувати ціннісне ставлення до будови усього живого, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.
Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань).
Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда), наочні (демонстрування моделей), практичні (виконання задач).
СТРУКТУРА УРОКУ
№ П/П |
Назва етапу |
Час, хв. |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Перевірка домашнього завдання |
5 |
3 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку |
5 |
4 |
Вивчення нового матеріалу |
17 |
5 |
Узагальнення і систематизація знань |
15 |
6 |
Підбиття підсумків уроку |
1 |
7 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
ХІД УРОКУ
№ п/п |
Етап |
||||||||
1 |
Організаційний момент Привітання з учнями Перевірка відсутніх Налаштування учнів на роботу |
||||||||
2 |
Перевірка домашнього завдання Вправа «Обери правильну відповідь»
Запитання до учнів
|
||||||||
3 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку Намагатися залишити після себе більше знань і щастя, ніж їх було раніше, поліпшувати та примножувати отримане нами у спадок – ось над чим ми маємо працювати. (Дені Дідро) Темою нашого уроку, є: Транскрипція (Запис на дошці) Завдання:
|
||||||||
4 |
Вивчення нового матеріалу План
Генна експресія - це молекулярний механізм реалізації спадкової інформації, завдяки якому ген виявляє свій потенціал конкретною фенотипною ознакою організму. (Запис на дошці і в зошитах) Реалізація спадкової інформації проходить такі етапи
(запис на дошці і в зошитах) 1. Код гена ДНК перетворюється в код про-іРНК. Перший етап експресії називається "транскрипцією". 2. Складна молекула про-іРНК зазнає "процесингу", внаслідок чого значно зменшується за розмірами. Утворюється зріла ІРНК, зчитування інформації з якої спрощується. Біологічний зміст процесингу - полегшення доступу до спадкової інформації. 3. Інформаційна РНК за участю тРНК вибирає необхідні амінокислоти і зв'язує їх на рибосомі відповідно до послідовності амінокислот у молекулі білка. Цей процес називається трансляцією. 2. Регуляція реалізації спадкової інформації Генетичний апарат - це тонко регульована система. Відомо, що гени не проявляють постійної активності. Ген перебуває в неактивному стані, але коли є необхідність, він активується, а це, зокрема, зумовлює синтез відповідного білка. Таким чином, клітинам властивий механізм, що контролює кількість будь-якого ферменту в певний проміжок часу. Синтез білків регулюється генетичним апаратом і факторами внутрішнього і зовнішнього середовища.
3.Транскрипція та процесинг Транскрипція – це перенесення (зчитування) генетичної інформації з ДНК на РНК або процес синтезу РНК на матриці ДНК, що відбувається в усіх живих організмах. (запис на дошці і в зошитах) Транскрипція відбувається за принципом комплементарності, відповідно до якого аденін ДНК комплементарний урацилу РНК (А=У)(запис на дошці), тимін ДНК комплементарний аденіну РНК (Т=А)(запис на дошці), гуанін ДНК комплементарний цитозину РНК (Г=Ц) (запис на дошці), цитозин ДНК комплементарний гуанінц РНК (Ц=Г) (запис на дошці). Процесинг – це сукупність процесів у клітині, які призводять до дозрівання РНК. (запис на дошці і в зошитах) 4.Зворотна транскрипція Зворотна транскриптаза (або РНК-залежна ДНК-полімераза) — фермент, що каталізує синтез ДНКз використанням РНК як матриці. (запис на дошці і в зошитах) Називається так тому, що більшість процесів транскрипції в живих організмах відбуваються в іншому напрямку, а саме, з молекули ДНК синтезується РНК-транскрипт.
(запис на дошці і в зошитах)
|
||||||||
5 |
Узагальнення і систематизація знань Задачі з транскрипції Задача 1. Ділянка ДНК складається з послідовності нуклеотидів, що місять нітратні основи А-Ц-Ц-А-Т-А-Т-Т-Ц-Ц-А-А-Г-Г-А. Добудуйте ланцюг іРНК, що утвориться внаслідок транскрипції. Відповідь: У-Г-Г-У-А-У-А-А-Г-Г-У-У-Ц-Ц-У. Задача 2. Ділянка РНК складається з послідовності нуклеотидів, що містять нітратні основи Г-У-Ц-А-Ц-А-Г-Ц-Г-А-У-Ц-А-А-Ц. Проведіть зворотну транскрипцію. Відповідь: Ц-А-Г-Т-Г-Т-Ц-Г-Ц-Т-А-Г-Т-Т-А. (робота біля дошки). |
||||||||
6 |
Підбиття підсумків уроку Виставлення оцінок в журнал. |
||||||||
7 |
Повідомлення домашнього завдання §_____ Доповідь або презентація на тему: «Властивості генетичного коду» «Транскрипція» |