План-конспект уроку з музичного мистецтва у 3 класі загальноосвітньої школи . Урок 8 «Зустріч музичних жанрів» розроблений за підручником Аристової, Сергієнко.
Урок 8 «Зустріч музичних жанрів»
Тема. Пісенність, танцювальність та маршовість в українській народній музиці і творах композиторів-класиків. Фридерик Шопен «Прелюдів № 7, № 20» — слухання. Едвард Гріг «Ранок» із сюїти «Пер Гюнт» — слухання (с. 32—34), Музика і слова Анатолія Загрудного «Будем козаками» — розучування (с. 29—31).
Мета. Продовжувати ознайомлення учнів з традиціями українського народу, його фольклором, оберегами; розвивати музичні та літературні здібності, вміння слухати та передавати почуте; виховувати гордість за свою багату народну спадщину та культурні цінності, любов до свого народу.
Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент, програвач, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Вхід до класу під звучання А.Загрудного «Будем козаками».
. Музичне привітання.
- Доброго дня, діти!
- Доброго дня, вчитель!
ІІ. Розспівування
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Поруч із великими жанрами існують і малі музичні жанри.
Сьогодні ми познайомимось з одним таким малим жанром в музиці.
Для цього необхідно уважно слухати музику.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Це опера, балет, симфонія. Це великі жанри, але існують і малі жанри. Одним із найпопулярніших серед них є прелюдія.
Чимало композиторів зверталися до цього жанру, адже в ньому можна було виразити певний настрій, музичну думку.
Слово «прелюдія» означає «вступ». Найчастіше прелюдія є вступом до основної п’єси. Але вона може існувати і як самостійний музичний твір. І до жанру прелюдії звертались у своїй творчості багато композиторів. Серед них і польський композитор Фредерік Шопен, який написав цикл із 24 прелюдій.
Фридерик Франсуа Шопен — найвидатніший польський композитор та піаніст.
Народився 1 березня 1810 року в с. Желязовій Волі, під Варшавою..
Уже дитиною Фридерик проявив яскраві музичні здібності; у 7 років його почали вчити грі на фортепіано, і того ж року побачив світ складений ним маленький полонез соль мінор.
Композиторський і виконавський таланти хлопчика розвивалися настільки стрімко, що до дванадцяти років Шопен вже не поступався кращим польським піаністам.
1831 року він виїхав з Польщі до Відня перед тим, як оселитися в Парижі, де провів значну частину життя.
Він регулярно давав концерти, що мали шалені відгуки.
Шопен помер у своїй паризькій квартирі на Вандомській площі 17 жовтня 1849 р. Відповідно до його бажання на відспівуванні в церкві Св. Мадлен прозвучали фрагменти реквієму Моцарта.
Похований композитор на паризькому кладовищі Пер-Лашез. Серце маестро, за його заповітом, перевезли на Батьківщину і замурували в костелі Святого Хреста у Варшаві.
За своє творче життя він написав багато творів для фортепіано, прелюдії, ноктюрни (всього близько 20-ти), полонези, вальси, експромти. Особливо любив Шопен мазурку – їх він написав аж 52.
Слухання музики. Фридерик Шопен «Прелюдія № 7»
Слухання музики. Фридерик Шопен «Прелюдія № 20»
Послухайте ще один музичний твір. Закрийте очі.
Слухання музики. Едвард Гріг «Ранок» із сюїти «Пер Гюнт»
У своєму творі норвезький композитор Едвард Гріг «змальовує» картину ранку. Головну тему тут виконують скрипки – найспівучіші інструменти симфонічного оркестру.
«Ранок» — картина пробудження природи. Прозора, світла мелодія (флейти, потім гобої) нагадує гру пастушого ріжка. Сміливе поєднання тональностей, регістрів, різних оркестрових інструментів, звучання теми з різною силою гучності — все це передає розмаїття природи, гру світла і барв.
«Ранок»- це частина музичної сюїти «Пер Гюнт», що складається з 4 частин. В основі цієї сюїти лежить драма Генріха Ібсена. В п’єсі розповідається про юнака, який залишив рідну домівку, сподіваючись розбагатіти і знайти своє щастя.
Де лише не опинявся юний мандрівник! Упродовж багатьох років Пер Гюнт відвідав багато країн. Насамкінець він повернувся додому старим і вимученим. Він так і не знайшов свого щастя на чужині,і лише після повернення додому зрозумів – усе найдорожче що в нього є, знаходиться тут, це рідна земля, мати і наречена Сольвейг, яка вірно чекала його довгі роки.
МУЗИЧНА АБЕТКА
Перша нотка, з якою ми з вами подружимось, звати ДО.
Вона розташувалася на додатковій лінійці під нотним станом.
Робота над піснею. А. Загрудний «Будем козаками» - розучування
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.
1.Ми, веселі і завзяті діти України,
Дуже любимо співати пісню солов`їну.
Пр-в (2 р.):
Гей! Хто любить Наш козацький край,
З нами пісню Дзвінко заспівай!
2.Ми кохаємося гідно в українській мові.
Розцвітай, наш краю рідний, квітами любові.
Пр-в (2 р.):
3.Не сумуйте, гори й ріки, не журіться, мами:
Коли виростем великі - будем козаками!
Пр-в (2 р.):
VIІ. Фізкультхвилинка. Бігла мишка по ліску
Бігла мишка по ліску,
(біжимо по колу, як мишка)
скаче жабка у ставку,
(скачемо, як жабка)
зайчик наздогнав лисичку, печуть разом паляничку.
(знаходимо собі пару, плескаємо в долоньки)
А ведмедик іде пішки,клишоногі в нього ніжки.
(ходимо на зовнішній стороні стопи, як ведмедик)
IX. Підсумок уроку
Учні виходять із класу під музичний супровід
(Анатолій Загрудний «Будем козаками»)
1