План-конспект уроку з української мови у 8 класі.
Тема. Звертання поширені і непоширені. Роль звертань у реченні
Мета: поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні; розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, правильно інтонувати речення зі звертаннями; формувати загально-пізнавальні вміння визначити спосіб морфологічного вираження звертань; удосконалювати творчі вміння складати речення із звертаннями за опорними словами, використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і пошану до Батьківщини.
Очікувані результати: уміння знаходити у реченнях звертання, розрізняти його види, уміння конструювати речення зі звертаннями.
Правопис: розділові знаки в реченнях зі звертанням.
Лексикологія: засвоєння нових слів – прислів’їв і приказок.
Граматика: способи морфологічного вираження звертань.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях із звертанням.
Міжпредметні зв’язки: література, основи християнської етики.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
1. Слово вчителя
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Є у нас предмет чудовий –
Наша рідна українська мова.
Отож я рада зустрічі з вами і хочу, щоб ви старанно працювали, висловлювали свої думки.
Рефлексія «Заборонено» (на дошці знак «Заборонено»).
Отже, забороняється говорити: «Я не можу», «Я не знаю», «Я не вмію», «У мене не виходить».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Мирослав Дочинець говорив: «Якщо не набуваєш нових знань, то втрачаєш і ті, що маєш».
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
Рефлексія
Отож пам`ятаймо про формулу уроку (записана на дошці).
(У+О) * (В+С) * Р = З
У – увага, О – організованість, В – взаємодопомога, С – спілкування, Р – робота, З – знання.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Лінгвістична розминка «Так-ні»
V. Перевірка домашнього завдання
Учень на дошці записує звукову модель слова звертання.
Другий учень зачитує лексичні значення слова звертання.
VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Що нового дізналися?
3. Робота на дошці.
А) Записати речення, пояснити розділові знаки, визначити вид звертання за будовою.
Дорогі солдати, знайте, що наймогутніша сила – віра.
Б) Дослідження-обгрунтування. Перебудовуючи подане речення, доведіть,
що звертання може стояти не лише на початку речення, а й у середині та в кінці.
В) Побудова висновків на основі дослідження-аналізу (синтаксичний розбір речення)
Люблю тебе, моя ти пісне, тобі я дякую за все. (В. Сосюра)
4.Творчий диктант-вікторина.
Який різновид народних пісень ми вивчали в цьому навчальному році? (Історичні)
Робота в парі. Завдання на картках (2-3 хв.) Відтворіть пропущені звертання. З яких творів ці рядки ?
5.Німий диктант (Вранці перед школою потрібно обов`язково поснідати – це запорука хорошої працездатності та здоров`я загалом. А в народі кажуть: «Коли я їм, стаю німим». Отже, напишемо «німий диктант» ). Учитель демонструє ілюстрації із зображеннями; слова записувати у кличному відмінку.
Козак, школа,лікар,перукар,ліс , вежа…
6. Диктант-відновлення
Відновити прислів’я, дібравши слова із довідки і поставивши їх у кличному відмінку.
Терпи…отаманом будеш. Хвали мене…бо до вух роздеру. Мовчи…дістанеш паляничку. Їж…мати ще підкине. Хапай, …, поки тепле. На тобі…що мені негоже.
Довідка: козак, моя губонька, язичок, Мартин, Петро, небіж.
7.Творча робота
Уявіть картину, на якій зображена жінка 35-40 років. ЇЇ звати Олена Петрівна Гнатюк. Як її називали чи називають діти, чоловік, співробітники, однокласники, коли вона навчався у школі? Як до неї звернеться перехожий, щоб дізнатися про потрібну вулицю? Введіть подані слова в речення, зробивши їх звертанням ( мамо, матусенько, матінко, ненько, мамочко; Олено, Оленко, Лєнко, люба Оленко, кохана; Олено Петрівно; Олено, Оленко, подруго…)
8. Інформаційна хвилинка
На форму вибору звертання значний вплив мають національні традиції.
Шанобливо-ввічливе звертання пане існує в українській мові із XIV ст. Спочатку воно існувало як офіційне звертання до високопоставлених привілейованих верств суспільства. Пізніше узвичаїлося як ввічлива форма звертання до людей незалежно від їх соціального стану. У свідомості попередніх поколінь слово «пан» мало негативне значення. Насправді слово Пан у грецькій міфології означає "покровитель усієї природи; господар".
Звертання добродію (добродійко, добродії) вважають давньою почесною назвою осіб, що роблять добро. Як етикетне звертання існує з XVII ст. Поширене було здебільшого на сході України.
Звертання товаришу з'явилося в українській мові наприкінці XIX-початку XX ст. і використовувалося в значеннях "1. Людина, зв'язана з ким-небудь дружбою. 2. Людина, ідейно зв'язана з іншими людьми". У радянський час це слово витіснило всі інші звертання, ідеологізувалося і функціонувало для називання соратника по партії.
9. Експрес-урок О. Авраменка (ІКТ) «З якого віку треба звертатися на ви до незнайомців?»
10.Графічний диктант
1. Моя Вітчизно дорога яка в тобі горить снага. (А.Малишко)
2. Глянь оком щирим о Божий Сину на нашу землю, на Україну. (О.Закидальська)
3. Благословенний будь мій краю (Д.Павличко)
4. Скажи Україно скажи моя мила звідки могутність незламна твоя? (М. Нагнибіда)
5. Життя моє Дозволь тебе любити. (А. Стеценко).
11 .Робота в групах
І група. Творче моделювання
Складіть зі словами прості речення, у яких подані слова виступали б то звертанням, то підметом.
Народ, земля.
ІІ група. Творче конструювання
Скласти речення зі звертаннями з поданих слів, розставити і пояснити розділові знаки.
1. Рідна у нас наша одна Батьківщино, ти ж! (М. Сингаївський)
2. Зішли і Україні щастя Боже і долю! (Ю. Шкрумеляк)
3. Хай Україно пісня злітає як птах твоя у блакить (Ф.Пантов)
ІІІ група. Дослідження-трансформація
Записати речення, змінюючи місце звертання. Пояснити особливості інтонації кожного речення.
1. Мамо рідненька, прийми мої привітання. 2. Відроджуйся і розквітай, рідна мово. 3. Друже, розпочнімо гарну працю.
12. Культура слова. Відредагувати словосполучення.
Носити ім`я – мати ім`я; називати по імені – називати на ім`я; відправити по пошті – відправи поштою. 13. Пізнавальне завдання «Яка це Божа заповідь» «Не призивай Імення Господа, Бога твого,надаремно…» (Третя) Чому важливо дотримуватися цієї заповіді?
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Ігрове завдання «Четверте зайве». Звертання немає в реченні (розділові знаки вилучено).
А Не полишай хоч ти мене ніколи –
Без тебе рідне слово пропаду.
О. Завгородній
Б Страшне ти рідне слово ненависне
Підступним лицарям брехні і зради.
П. Дорошко
В Хоч як було жито хоч що пережито
Але рідне слово я в душі зберіг
В. Дзюба
Г Слово погідне слово наше рідне
Любим тебе ми будем вік любить.
Д.Білоус.
2.Диктант-тест. А).Перетворіть підмет у звертання:Несе ж мене кінь по чистому полю. Б).Зробіть звертання підметом: Рости, рости, тополенько, все вгору та вгору.
В).Запишіть речення зі звертанням, яке було б відомим афоризмом про мову. Кому належать ці слова?
Рефлексія
Охарактеризувати за допомогою фразеологічного звороту свої відчуття від уроку
Каша в голові
Друге дихання
Море по коліна
Ловив гав
Собаку з`їв
Гнув спину
Роззявив рота
Що в лоб, що по лобі
Прислухайтесь до себе, до погоди всередині себе та в душі. Визначте свій емоційний стан у градусах від 0° до 12° С. (Запишіть на полях зошита)
VІІІ. Домашнє завдання
Скласти 5 речень із найдорожчими для вас словами-звертаннями.
Виписати з творів художньої літератури 5 речень зі звертаннями.
Скласти вітальний лист , у якому було б звернення до офіційної особи.
Лахвичі