Департамент освіти і науки, молоді і спорту
Чернівецької обласної державної адміністрації
Виконавець:
Процюк Ольга Василівна,
вчитель української мови
та літератури
Мета: узагальнити вивчений матеріал про однорідні члени речення, зробити відповідну корекцію знань, умінь та навичок, формувати культуру мовлення учнів
Обладнання: карта подорожі (план уроку), підручник, картки з кодуванням.
І. Організаційний момент.
Ви чули, друзі, дзвоник
Легенько продзвенів.
В сімю одну, велику
Усіх нас дружно звів.
Хоча зима на дворі,
Сніги і холода
У класі досить затишно,
Панує теплота.
Тому часу не гаймо,
А відправляймось в путь
Пригоди, несподіванки
Уже давно нас ждуть.
ІІ. Оголошення теми і мети.
Зверніть увагу, ми вирушаємо у подорож 15 грудня за маршрутом “Однорідні члени речення”. Занотуйте це у своїх зошитах.
Мета подорожі – узагальнити вивчений матеріал про однорідні члени речення, зробити корекцію умінь та навичок.
А тепер ознайомимось з нашим маршрутом (відкривається карта)
Учитель: Мандруючи володіннями Граматики, ми наблизились до королівства Синтаксису і Пунктуації.
Наше завдання потрапити в це королівство, а для цього потрібно дозвіл, щоб відчинити браму. Потім відвідати його володіння, витримавши різні випробування. І насамкінець, виборовши ключ від замку, здобути нагороди (оцінки).
ІІІ. Ми зупинились перед брамою, яка веде у королівство. Щоб охоронці відчинили її, треба примирити їх між собою, вишикувавши у два ряди. Охоронцями є складні слова.
У І колонку записати слова, що пишуться разом, у ІІ – слова, що пишуться через дефіс.
Ніжноколірний
Білосніжний
Жовтогарячий
Лісостеповий
Синьоокий
|
Осінньо-зимовий Димчасто-сірий
Ніжно-білий Оливково-сірий
Розрив-трава Ізумрудно-зелений
Декоративно-оздоблювальний Навчально-виховний
Іржаво-рудий |
Учень зачитує слова, пояснює їхній правопис.
Якщо підкреслити перші літери у словах, що пишуться через дефіс, то отримаємо перше слово назви нашого замку (однорідні члени речення).
ІV. Для того, щоб брама відчинилась і перед нами постало володіння однорідних членів, потрібно розшифрувати на ній напис.
Тягнуться до сонця і квіти, і трави, віти кучеряві, гори голубі.
Розшифрувати – означає:
2) зробити синтаксичний розбір речення.
V. Тепер ми маємо отримати візу, тобто право перебування на цій території.
Для цього треба відповісти на запитання:
VІ. Молодці! Із завданням впорались. Тепер нас чекають випробування, які підготували нам господарі.
Звернемось до карток з кодуванням, які роздано перед уроком.
Яким звязком зєднані однорідні члени речення? Дайте відповідь у вигляді коду:
С – сполучниковий, І – інтонаційний, З – змішаний.
Один учень читає речення і кодує відповідь.
VІІ. Гра “Третій зайвий”
Учитель зачитує три речення, одне з яких буде “зайвим”.
Учні вказують на нього і обґрунтовують свою думку.
VІІІ. Наступне випробування - це диктант з обґрунтуванням.
А проведемо його у формі рольової гри “Ти стиліст”.
Кожен уявляє себе досвідченим редактором і допомагає письменнику у виборі потрібних за змістом слів, не забуваючи про розділові знаки.
Стояла (безвітряна, лагідна) погода. Все: дерева, квіти, трави – ніби застигли в непорушній тиші. (Велетенські, титанічні) сосни, (здоровенні, колосальні) дуби - все ніби заснуло на одну мить.
ІХ. Діти, попереду нас чекає нелегке завдання – необхідно здобути ключ від замку. А для цього треба написати твір-опис квітки. Назва твору “Ромашка”. Написавши оригінальні твори, ви здобудете право на володіння ключем.
(Учні зачитують свої твори.)
Х. Наша подорож завершилася. Завдяки вашим знанням, умінням і сміливості, ми здолали усі перешкоди, здобули ключ і тепер гордо можемо зайти у замок однорідних членів речення за нагородами.
Нагороди сьогодні теж незвичайні. Це квіти. А серцевиною кожної квіточки є оцінка. Звичайно, нагороди отримають не всі. Але попереду у вас ще багато подорожей, тому не засмучуйтесь.
ХІ. Домашнє завдання.
1