План-конспект уроку Вірші зарубіжних письменників про дружбу і кохання. Генріх Гейне «Коли настав чудовий май…»

Про матеріал
План-конспект уроку зарубіжної літератури з теми "Дружба та кохання" для 7 класу. У конспекті подано повний аналіз поезії Генріха Гейне "Коли настав чудовий май..."
Перегляд файлу

Тема: Вірші зарубіжних письменників про дружбу  і кохання. Генріх Гейне «Коли    настав  чудовий май…»

Мета: Розширити знання учнів про Генріха Гейне як людину, про роль його особистих почуттів у творчості поета. Здійснити цілісний аналіз вірша «Коли настав чудовий май…». Розкрити сенс поєднання світу людини і світу природи у відображенні Гейне найкращих людських почуттів. Удосконалювати навички виразного читання віршованого тексту. Сприяти формуванню культури почуттів.

Обладнання: велике серце, портрети Генріха Гейне, відео «Генріх Гейне»,  М. Лисенко романс «Коли настав чудовий май».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, вмінь та навичок

Очікувані результати

Предметні компетентності, які формуються на уроці

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Учень / учениця:

виразно читає вірші зарубіжних авторів про кохання; визначає у поезії засоби художньої виразності; висловлює враження від прочитаної поезії; порівнює оригінал та переклад вірша.

Учень / учениця:

усвідомлює красу високих почуттів; 

цінує віру у власні здібності.

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Виразне читання напам’ять вірша Роберта Бернса «Любов».

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Цитатна доріжка «відомі люди про кохання»

Які вислови філософів, письменників або поетів про кохання ви знайшли?

  Григорій сковорода:   «Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.»

Ліна Костенко: «Троянда – як кохання, може завдати болю, якщо не вмієш її взяти.»

Оноре де Бальзак: «В одній годині кохання – ціле життя.»

Генріх Гейне: «Для кохання не існує вчора, кохання не думає про завтра. Воно жадібно тягнеться до нинішнього дня, але цей день потрібен йому весь, необмежений, незатьмарений.»

     Сподіваюся,  що   все  сказане  про  кохання  відомими  людьми  надихнуло  вас   на  власні  роздуми  та  узагальнення. То  з чим у вас асоціюється слово  кохання?

Прийом «Кластер»

  До великого зображення серця учні прикріплюють написані на кольорових аркушах слова-асоціації до слова «кохання».

    Як ви вже зрозуміли, сьогодні ми продовжимо розмову про найсвітліше, найсвятіше і найпрекрасніше почуття – кохання. Ця одвічна тема не могла залишити байдужим німецького поета Генріха Гейне.

ІІІ. Робота над темою уроку

Слово вчителя

     Генріх Гейне – німецький поет-романтик. З його творчістю ми знайомилися в 5 класі. Згадайте, який твір ми вивчали. («Задзвени із глибини…»). Життєва позиція поета: «Без любові немає щастя, без щастя немає життя.»

Розширення знань та вражень учнів про особистість видатного німецького поета Генріха Гейне. Перегляд відео, використання матеріалів підручника.

     Знайдіть у статті підручника про Генріха Гейне відповідь на запитання: яке кохання оспівав поет – взаємне чи нерозділене? Яку роль у житті та творчості Генріха Гейне відіграли його почуття до кузин Амалії та Терези?

Слово вчителя

    Кохання і душевні страждання – основна тема ранньої лірики Гейне, зокрема його збірки «Книга пісень» (1817 – 1827). До цієї збірки увійшов також вірш «Коли настав чудовий май…», перекладений Лесею Українкою в 1890 році.  Переживання ліричного героя виходять далеко за межі біографії митця. У вірші йдеться про високе почуття кохання, що надає життя людському серцю.

Робота над текстом вірша

  1. Читання поезії мовою оригіналу ( „Im wunderschönen Monat Mai…).
  2. Читання поезії у перекладі Лесі Українки.
  3. Аналіз поезії.

Бесіда

  • Чи сподобався вам вірш?
  • Хто є біографічним прототипом поезії?
  • Визначте тему твору. Яку роль у її втіленні відіграє природа?
  • Охарактеризуйте душевний стан ліричного героя. Знайдіть рядки, у яких відчувається відгомін особистих переживань автора.
  • Охарактеризуйте художній час поезії.
  • Чи співзвучне серце ліричного героя квітуванню та щебетанню весняної природи?
  • Який основний настрій вірша? Чим він викликаний?
  • Назвіть ознаки народної пісні у поезії?

Аналіз поезії Генріха Гейне «Коли настав чудовий май…»

Автор, назва

Генріх Гейне «Коли настав чудовий май…»

Мова оригіналу, назва в оригіналі

Німецька, „Im wunderschönen Monat Mai…“

Назва збірки

«Книга пісень»: цикл «Ліричне інтермецо»

Рік написання

1822-1823

Рік виходу друком

1827

Присвята

Кузині Амалії

Жанр

Елегія

Вид лірики

Інтимна

Тематичний ліричний образ

Образ-почуття

Тема

Нерозділене кохання, душевні страждання.

Ідея

Оспівування високого почуття кохання, яке дарує радість і сум.

Художні засоби

Епітети: чудовий май; метафори: прокинулось кохання, розказав журбу й кохання; уособлення: садочків розвивання, у серденьку … прокинулось кохання; анафора: Коли настав чудовий май…

Коли настав чудовий май…

Тоді…

Тоді…; інверсія: Тоді у серденьку моїм

Прокинулось кохання.

Віршовий розмір

Ямб

Римування

Перший та третій рядки не римуються у обох строфах; другий та четвертий мають точну риму.

Біографічний прототип

Генріх Гейне

Ознаки народної пісні

Синтаксичний паралелізм, опис природи, яка співчуває герою.

 

IV. Рефлексія

«Асоціативний кущ»

  Оберіть слова, які правильно характеризують психологічний портрет ліричного героя Генріха Гейне, та впорядкуйте асоціативний кущ.

Слова для довідок: бентежний, егоїстичний, закоханий, невпевнений, ніжний, щирий, самодостатній, самотній, чуйний, відчужений, палкий, нерішучий, сміливий, мрійник, сумний, пристрасний, романтичний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя

  За життя автора збірка «Книга пісень» видавалася 13 разів! Близько 1500 віршів покладено на музику такими композиторами, як Шуман, Ліст, Вагнер, Гріг, Шуберт, Мендельсон, Лисенко.

     Зараз ми послухаємо вірш, покладений на музику М. Лисенком у виконанні відомого українського співака М. Фокіна.

V. Домашнє завдання та оцінювання

Підготувати виразне читання поезії Г. Гейне «Коли настав чудовий май…» напам’ять.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
4 березня 2023
Переглядів
1726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку