Урок №9
Тема уроку: «З чого складаються речовини і чому їх так багато»
Мета уроку: Ознайомити учнів із поняттям речовини та її складом, дати уявлення про різноманітність речовин у природі. Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, робити висновки та спостереження. Виховувати зацікавленість до природи та її різноманіття.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: Підручник «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т., 2023).
Мультимедійна презентація про будову речовин. Модель атома або молекули.Таблиця Менделєєва. Простий хімічний набір для демонстрації.
Хід уроку:
І. Організаційний момент (2 хвилини)
Вітання учнів, перевірка присутності.
Налаштування на активну роботу.
ІІ. Актуалізація знань (5 хвилин)
Що ми називаємо речовинами?
Які речовини вас оточують у повсякденному житті? (наприклад: вода, повітря, метали, пластмаси.)
Чи замислювались ви, чому речовини такі різні? Вони мають різні властивості: колір, запах, густину. Сьогодні ми дізнаємось, чому їх так багато та з чого вони складаються.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (25 хвилин)
1.Поняття про речовини та їх різноманіття.
Речовина — це все, з чого складається світ навколо нас. Вода, повітря, каміння, рослини, тварини — усе це різні речовини.
Визначення різних типів речовин:
2. Що таке атом і молекула?
Атом — це найменша частинка речовини, яка має властивості цього хімічного елемента. Наприклад: Атоми вуглецю, атоми кисню.
Молекула — це частинка речовини, яка складається з кількох атомів, з'єднаних між собою. Молекула води H₂O складається з двох атомів водню і одного атома кисню.
Демонстрація: Використовуємо модель молекули води. Пояснюємо, як атоми з'єднуються між собою, утворюючи молекули.
3. Чому речовин так багато?
Є понад 100 різних атомів (елементів), які комбінуються між собою, утворюючи безліч речовин.
Навіть однакова кількість атомів може утворювати різні речовини. Наприклад, вуглець може утворювати і графіт (олівець), і алмаз.
Пояснення з прикладом:
Різниця між простими речовинами: вуглець як графіт і як алмаз — це приклад, як атоми можуть створювати речовини з різними властивостями.
4. Властивості речовин та їх різноманітність:
Різні молекули мають різні властивості: одні речовини тверді (залізо), інші — рідкі (вода), а ще інші — газоподібні (кисень).
Демонстрація: Учні переглядають презентацію з прикладами твердих, рідких і газоподібних речовин, а також складних і простих речовин.
5. Як з’являються нові речовини?
Хімічні реакції — це процеси, під час яких одні речовини перетворюються на інші. Залізо, з'єднуючись з киснем, утворює іржу (Fe₂O₃).
Хіміки постійно відкривають нові сполуки, використовуючи різні елементи і створюючи нові матеріали.
IV. Закріплення знань (10 хвилин)
Що таке атом і молекула?
Як з'єднуються атоми у молекули?
Чому речовин так багато, хоча атомів менше ніж 120?
Практичне завдання: Учні розв'язують задачі на складання простих хімічних формул речовин, наприклад, складання формули води H₂O та вуглекислого газу CO₂.
V. Підсумок уроку (3 хвилини)
Всі речовини складаються з атомів, які утворюють молекули, і саме через їх комбінації існує велике різноманіття речовин у світі.
Домашнє завдання:
1.Прочитати відповідний параграф у підручнику (Коршевнюк Т. 2023).
2.Підготувати невелику доповідь про одну просту і одну складну речовину (наприклад, кисень і воду).