Урок №11
Урок на тему: «З чого складаються і де використовуються розчини»
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям розчину, його компонентами та процесом утворення. Пояснити використання розчинів у природі та повсякденному житті. Розвивати вміння спостерігати та аналізувати різні види розчинів і їх застосування.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: Підручник «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т., 2023). Мультимедійна презентація з прикладами розчинів. Прості хімічні реактиви: вода, сіль, цукор, олія, мідний купорос. Лабораторний посуд: склянки, піпетки, мішалки.
Хід уроку:
І. Організаційний момент (2 хвилини)
Вітання учнів, перевірка присутності.
Налаштування на активну роботу.
ІІ. Актуалізація знань (5 хвилин)
Що ви знаєте про розчини? Де ви зустрічали розчини у повсякденному житті?
Наведіть приклади рідин, які використовуються вдома: чай, сік, розчин солі для миття ран тощо.
«Сьогодні ми дізнаємось, як утворюються розчини, з яких компонентів вони складаються та як широко вони використовуються у природі й техніці».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (25 хвилин)
Що таке розчин?
Розчин — це однорідна суміш двох або більше речовин, де одна речовина (розчинена речовина) розчиняється в іншій (розчинник).
Наприклад: Сіль (розчинена речовина) у воді (розчинник).
Демонстрація: Учитель розчиняє сіль у воді, пояснюючи, що сіль розчиняється, створюючи однорідну рідину.
Склад розчину:
Розчинник — речовина, в якій розчиняється інша речовина. Зазвичай це рідина, найчастіше вода.
Розчинена речовина — речовина, яка розчиняється у розчиннику. Це можуть бути тверді речовини (сіль, цукор), гази (вуглекислий газ у газованій воді) або рідини (оцет у воді).
Приклад: Газована вода є розчином вуглекислого газу у воді.
Види розчинів:
Рідкі (соляний розчин).
Тверді (сплави металів, наприклад, бронза).
Газоподібні (повітря як розчин газів).
Насичені розчини — коли в розчиннику вже не можна розчинити більше речовини.
Ненасичені розчини — коли розчинник ще здатен розчиняти речовину.
Як утворюються розчини?
Розчинення відбувається, коли частинки розчиненої речовини взаємодіють з молекулами розчинника. Це може займати певний час і залежить від температури, тиску та інших факторів.
Фактор температури: У теплій воді сіль розчиняється швидше, ніж у холодній.
Демонстрація: Учитель показує, як сіль швидше розчиняється у теплій воді.
Застосування розчинів у природі та житті.
У природі:
Розчини відіграють ключову роль у живих організмах (наприклад, кров є розчином з багатьох речовин).
Океани є величезними природними розчинами різних солей.
У техніці та побуті:
Розчини використовують у харчовій промисловості (соки, напої).
Ліки часто представлені у вигляді розчинів.
Засоби для чищення — це розчини хімічних речовин.
Газовані напої — це приклад розчину газу у рідині.
Пояснення: Учитель демонструє відео або слайди з прикладами застосування розчинів у повсякденному житті: від приготування їжі до промислових процесів.
IV. Закріплення знань (10 хвилин)
Що таке розчинник і розчинена речовина?
Як утворюються насичені й ненасичені розчини?
Де у природі і житті зустрічаються розчини?
Практична вправа: Учні проводять експеримент з розчиненням цукру у воді при різних температурах та фіксують спостереження (швидкість розчинення залежить від температури води).
V. Підсумок уроку (3 хвилини)
Учитель підсумовує основні моменти уроку: розчини складаються з розчинника і розчиненої речовини, і вони оточують нас всюди в природі і в побуті.
Домашнє завдання: Прочитати параграф. Підготувати приклади розчинів, які учні зустрічають вдома або в школі, і пояснити їх склад (наприклад, чай, мінеральна вода, оцет).