План-конспект уроку "З чого складаються і де використовуються розчини" для 6 класу

Про матеріал
План-конспект уроку "З чого складаються і де використовуються розчини" для 6 класу за календарно тематичним плануванням уроків інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" до підручнику "Пізнаємо природу" Коршевнюк Т. В., Ярошенко О. Г., Для 6 класу за програмою НУШ
Перегляд файлу

                                                       Урок №11

Урок на тему: «З чого складаються і де використовуються розчини»

Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям розчину, його компонентами та процесом утворення. Пояснити використання розчинів у природі та повсякденному житті. Розвивати вміння спостерігати та аналізувати різні види розчинів і їх застосування.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання: Підручник «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т., 2023). Мультимедійна презентація з прикладами розчинів. Прості хімічні реактиви: вода, сіль, цукор, олія, мідний купорос. Лабораторний посуд: склянки, піпетки, мішалки.

                                                         Хід уроку:

І. Організаційний момент (2 хвилини)

Вітання учнів, перевірка присутності.

Налаштування на активну роботу.

ІІ. Актуалізація знань (5 хвилин)

Що ви знаєте про розчини? Де ви зустрічали розчини у повсякденному житті?

Наведіть приклади рідин, які використовуються вдома: чай, сік, розчин солі для миття ран тощо.

 «Сьогодні ми дізнаємось, як утворюються розчини, з яких компонентів вони складаються та як широко вони використовуються у природі й техніці».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (25 хвилин)

 Що таке розчин?

Розчин — це однорідна суміш двох або більше речовин, де одна речовина (розчинена речовина) розчиняється в іншій (розчинник).

Наприклад: Сіль (розчинена речовина) у воді (розчинник).

Демонстрація: Учитель розчиняє сіль у воді, пояснюючи, що сіль розчиняється, створюючи однорідну рідину.

Склад розчину:

Розчинник — речовина, в якій розчиняється інша речовина. Зазвичай це рідина, найчастіше вода.

Розчинена речовина — речовина, яка розчиняється у розчиннику. Це можуть бути тверді речовини (сіль, цукор), гази (вуглекислий газ у газованій воді) або рідини (оцет у воді).

Приклад: Газована вода є розчином вуглекислого газу у воді.

   Види розчинів:

  1. За агрегатним станом розчини можуть бути:

Рідкі (соляний розчин).

Тверді (сплави металів, наприклад, бронза).

Газоподібні (повітря як розчин газів).

  1. За кількістю розчиненої речовини:

Насичені розчини — коли в розчиннику вже не можна розчинити більше речовини.

Ненасичені розчини — коли розчинник ще здатен розчиняти речовину.

Як утворюються розчини?

Розчинення відбувається, коли частинки розчиненої речовини взаємодіють з молекулами розчинника. Це може займати певний час і залежить від температури, тиску та інших факторів.

Фактор температури: У теплій воді сіль розчиняється швидше, ніж у холодній.

Демонстрація: Учитель показує, як сіль швидше розчиняється у теплій воді.

Застосування розчинів у природі та житті.

У природі:

Розчини відіграють ключову роль у живих організмах (наприклад, кров є розчином з багатьох речовин).

Океани є величезними природними розчинами різних солей.

У техніці та побуті:

Розчини використовують у харчовій промисловості (соки, напої).

Ліки часто представлені у вигляді розчинів.

Засоби для чищення — це розчини хімічних речовин.

Газовані напої — це приклад розчину газу у рідині.

Пояснення: Учитель демонструє відео або слайди з прикладами застосування розчинів у повсякденному житті: від приготування їжі до промислових процесів.

IV. Закріплення знань (10 хвилин)

Що таке розчинник і розчинена речовина?

Як утворюються насичені й ненасичені розчини?

Де у природі і житті зустрічаються розчини?

Практична вправа: Учні проводять експеримент з розчиненням цукру у воді при різних температурах та фіксують спостереження (швидкість розчинення залежить від температури води).

V. Підсумок уроку (3 хвилини)

Учитель підсумовує основні моменти уроку: розчини складаються з розчинника і розчиненої речовини, і вони оточують нас всюди в природі і в побуті.                                                  

    Домашнє завдання: Прочитати параграф. Підготувати приклади розчинів, які учні  зустрічають вдома або в школі, і пояснити їх склад (наприклад, чай, мінеральна вода, оцет).

docx
Додано
24 жовтня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку