Перегляд файлу

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с. Любохини

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку з фізики

на тему

«Густина речовини»

 

 

 

 

 

 

Підготував учитель фізики

Юхимук О.Ф.


Тема. Густина речовини.

Мета: сформувати поняття густини, навчити учнів визначати густину через масу та об’єм, закріпити навички користування важільними терезами, мензуркою, лінійкою. Розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, вміння використовувати теоретичні знання на практиці. Виховувати інтерес до фізики, любов до праці, повагу до однокласників.

Основні поняття: густина.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, два циліндри однакової форми та об’єму, але з різних речовин, мензурка, лабораторні важільні терези, набір важків, тіло неправильної форми, дротяний гачок, посудина з водою, відливна посудини, хімічна склянка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування практичних умінь.

Теорія і практика –

Науки два крила.

Бажаємо, щоб фізика

Вам успіх принесла

Хід уроку

І. Розминка. «Хвилинка–веселинка».

— Скільки учнів у вашому класі?

  • З учителькою 31.
  • А без учительки?
  • Без учительки всі розбіжаться.

У цій веселиці, сподіваюся, йдеться не про вас і не про ваш клас.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання.

Запитання для фронтального опитування:

  • Що таке фізичне тіло?
  • Що таке речовина?
  • Назвіть приклади фізичних тіл і речовин.
  • Що таке маса тіла?
  • Як позначається маса тіла?
  • У яких одиницях вимірюється маса тіла?
  • Як виміряти масу тіла?
  • Як виміряти об’єм тіла?
  • Розказати про одиниці маси в різних країнах до введення системи СІ.

  1. Інтерактивна вправа «Доповни» (заповнити пусті клітинки таблиці, в першому рядку якої всі величини повинні бути в кілограмах, у другому – в грамах, в третьому – в тоннах, у четвертому – в міліграмах, у п’ятому – у центнерах)

 

 

кг

 

 

0,2 кг 

 

 

г

 

 

 

500 г 

 

т

 

0,3 т

 

 

 

мг

700 мг

 

 

 

 

ц

 

 

 

 

3 ц

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

Демонстрація досліду.

Два циліндри однакового об’єму та форми, але виготовлені з різних матеріалів (наприклад, алюмінію та міді), ставимо на шальки терезів.

Чому їхні маси різні, адже тіла однакової форми та об’єму?

(Діти відповідають)

Отже, треба ввести фізичну величину, яка б характеризувала масу тіла в одиниці об’єму. У фізиці є така фізична величина. Щоб дізнатися, як вона називається, давайте виконаємо вправу «Природнича анаграма»:

Переставте букви в записі, зображеному на екрані проектора, і прочитайте слово:

ИНГАСУТ. (Густина)

IV. Сприйняття навчального матеріалу.

1) Поняття густини.

Густина показує, чому дорівнює маса речовини, узятої в об’ємі 1 м3 (або 1 см3). Для визначення густини треба масу досліджуваного тіла поділити на його об'єм:

Позначивши густину грецькою літерою ρ (ро), масу — латинською літерою т, а об’єм — літерою V, одержимо формулу

2) Одиниці вимірювання густини.

Одиницею густини речовини є 1 кг/м3.

1 кг/дм3 = 1000 кг/м3;

1 г/см3 = 1000 кг/м3;

1 кг/м3 = 0,001 кг/дм3;

1 кг/м3 = 0,001 г/см3;

1 г/см3 = 1 кг/дм3 = 1 т/м3.

Числове значення густини залежить від вибору одиниці. Густина тієї самої речовини в твердому, рідкому й газоподібному станах різна. Наприклад, густина льоду дорівнює 900 кг/м3, води 1000 кг/м3, водяної пари 0,59 кг/м3.

3) Таблиці густин та фізичний зміст густини.

Існують таблиці густин деяких речовин (показати їх).

З таблиці можна дізнатися, яку масу має 1 м3 або 1 см3 тієї чи іншої речовини. Так, читаючи, що густина срібла 10 500 кг/м3 або 10,5 г/см3, дізнаємося, що маса 1 м3 срібла 10 500 кг, а маса 1 см3 цього металу 10,5 г.

Таблиця густин дає змогу визначити речовину, з якої тіло виготовлено, без проведення хімічного аналізу. Достатньо виміряти масу й об’єм тіла та обчислити густину.

4) Густина неоднорідного тіла.

Окремі частини фізичного тіла можуть мати різну густину. Таке тіло називають неоднорідним. Для неоднорідних тіл визначають середню густину:

Знаючи густину речовини, з якої складається тіло (або середню густину тіла), і об’єм тіла, можна визначити масу даного тіла без зважування. Справді, якщо , то . Відповідно, знаючи густину й масу тіла, можна знайти його об’єм: .

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1.  Порівняти густини різних  речовин за малюнком
  2. Робота з таблицею густин

Дайте відповіді на запитання:

  •                    Яка речовина має найбільшу густину?
  •                    Яка речовина має найменшу густину?
  •                    Густина якої рідини більша, ніж густина багатьох твердих тіл?
  •                    Чому дорівнює густина міді?
  •                    Чому дорівнює маса 1м3 алюмінію? 

3. Розв’яжемо задачу: з якої речовини виготовлено циліндр об’ємом 0,02 м3, якщо його маса дорівнює 170 кг?

(Відповідь: ρ = 8500 кг/м3. Циліндр виготовлено з латуні.)

 

4. Експериментальне завдання: визначити густину металевого циліндра, який не поміщається в мензурку.

Звертаємо увагу  учнів на те, що густину речовини враховують практично в усіх сферах науки, техніки й будівництва, при створенні нових матеріалів. Так, наприклад,  при створенні матеріалів для космічної  техніки необхідними вимогами є висока міцність і невелика густина. Як ви вважаєте чому?

VI. Корекція здобутих знань.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Закінчи речення:

Густина речовини — це...

Густина позначається літерою...

Одиницею густини є...

Густину деяких речовин можна знайти в...

Щоб г/см3 перетворити в кг/м3, треба...

VII. Підсумки уроку.

Учитель виставляє оцінки, говорить слова подяки учням, які проявили особливу активність при підготовці до уроку, дякує всім учням за прояв знань, кмітливості та уміння працювати, думаючи.

VIІI. Домашнє завдання.

Основне§ 10.

Експериментальне завдання: візьміть шматок мила у вигляді прямокутного паралелепіпеда, на якому написано його масу. Визначте густину мила.

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку