План-конспект уроку з історії України у 7 класі "Культура Київської Русі: архітектурні споруди, монументальний живопис (мозаїки та фрески), іконопис, книжкова мініатюра."

Про матеріал
У розробці представлено методичний матеріал із застосуванням інноваційних технологій та методів навчання, що дозволяє реалізувати компетентнісний підхід під час організації освітнього процесу на уроках історії.
Перегляд файлу

План-конспект уроку історії України у 7 класі

Білаш Т.О., учитель історії

комунального закладу «Первомайський ліцей № 7 Первомайської міської ради Харківської області»

 

Тема: Культура Київської Русі: архітектурні споруди, монументальний живопис (мозаїки та фрески), іконопис, книжкова мініатюра.

Мета: - сприяти формуванню ключової компетентності «уміння вчитися впродовж життя», поглиблювати знання з історії та художньої культури Київської Русі; розширювати уявлення про архітектурні споруди, монументальний живопис та іконопис; розкрити поняття «книжкова мініатюра»;

  •                   розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, самостійно знаходити та аналізувати необхідну інформацію, робити висновки, працювати у складі малих груп, висловлювати та обґрунтовувати свою точку зору;

-      сприяти формуванню громадянської компетентності, формувати ціннісне ставлення до суспільства та держави, до культури та мистецтва; сприяти вихованню поваги до культури та історичних надбань нашої держави, виховувати духовність, що виникає внаслідок спілкування з мистецькими творами.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  • називати найвизначніші пам’ятки образотворчого мистецтва Київської Русі;
  • характеризувати особливості розвитку архітектури;
  • називати імена найвидатніших іконописців часів Київської Русі, розповідати про вплив їхньої творчості на  формування стилю православного іконопису;
  •  називати види монументального живопису періоду Київської Русі; виділяти спільні риси та відмінності мозаїки і фрески;
  • розповідати про особливості давньоруської книжкової мініатюри.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник Н.М.Гупан, І.І. Смагін, О.І. Пометун. Історія України. Підручник для 7 класів. – К.: Генеза, 2015, ілюстративний матеріал (електронна презентація), плакат «Наші правила», плакат «Очікування», стікери.

Основні поняття: аспида, купол, мозаїка, фреска, книжкова мініатюра, заставка, ініціал.

Епіграф уроку: .«О светло светлая и украсно украшена земля Руськая! и многими красотами удивлена еси ...

 «Слово про загибель Руської землі».

Структура уроку:

І.   Організаційний етап (2 хв.)

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів (2хв.)

ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів (3 хв.)

IV. Актуалізація опорних знань учнів (2 хв.)

V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу ( 25 хв.)

VI. Узагальнення і систематизація (5 хв.)

VII. Підсумок уроку (5 хв.)

VIII. Домашнє завдання (1-2 хв.)

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

    Учитель: Кожного ранку, відкриваючи двері свого будинку, ви стоїте на порозі: по один бік – світ внутрішній: ваш дім, сім'я, дитинство. По інший бік – світ зовнішній, великий і незвичайний, а ім’я йому - рідний край.  Я рада вітати вас на нашому уроці. А зараз візьмемося за руки, відчуємо позитивну енергію, яка наповнює наше тіло. Посміхнемося сусіду зліва, посміхнемося сусіду  справа. Готові до нових досягнень? Почали! 
Вправа «Правила»

    Учитель: Щоб робота була більш продуктивною і злагодженою, пропоную вам укласти  «Навчальний контракт» (за необхідності учні доповнюють плакат «Наші правила»). Згадуємо ролі та правила роботи у групах.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

    Учитель. Зверніть увагу на епіграф до уроку. Як ви вважаєте, про що піде мова сьогодні на уроці?

Проблемне завдання: «Культура Київської Русі не лише не поступалася іншим європейським народам, але й багато в чому їх переважала».(Борис Греков) Доведіть або спростуйте твердження.(до вирішення проблеми звернемось наприкінці уроку)

ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.

     Учитель. Отож, тема сьогоднішнього уроку «Культура Київської Русі: архітектурні споруди, монументальний живопис (мозаїки та фрески), іконопис, книжкова мініатюра».

Вправа «Очікування»

    Учитель пропонує учням записати на стікерах-квітках свої очікування від уроку та помістити на плакат. (На плакаті зображений кошик, кожен учень підходить із квіткою  і висловлює  своє побажання, а потім прикріплює квітку, створюючи букет)

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Що вам відомо з курсу історії про культуру Київської Русі? («Мікрофон»)
  2. Що таке мозаїка?
  3. Що таке фреска?

V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Архітектурні споруди.
  2. Монументальний живопис (мозаїки та фрески).
  3.  Іконопис.
  4.  Книжкова мініатюра.

Виховний аспект.

    Учитель. Мандрівний український філософ Г.С. Сковорода був і залишається феноменальним явищем в історії української культури, а його твори відзначені щирим патріотизмом, любов’ю до Батьківщини та її історії. «Не ищи счастья за морем. Ударь кресалом и викресишь огонь у себя дома и не будеш ходить по соседним хатам и просить:позич де мне огня…», - заповідав так своїм нащадкам.  

 «Мозковий штурм»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Національна гордість -  ….

(Учні по черзі коротко висловлюють своє розуміння поняття. Формулюємо визначення.)

Учитель. То ж і ми маємо бути гордими тим спадком, що залишила нам історія, що створили видатні митці минувшини, наш народ.

Робота у групах

    Учитель пропонує учням обрати одну з кольорових фішок. За кольором фішок учні об’єднуються у групи (до складу кожної групи входить історик, мистецтвознавець, екскурсовод).

    Учні опрацьовують матеріал підручника § 10, а також використовують додаткову інформацію, дібрану до теми уроку (випереджальне завдання)

1-а група – Знавці архітектури Київської Русі.

  • Характеризують особливості розвитку архітектури.
  • Дають відповіді на запитання:

- Які міста сучасної України були культурними центрами Київської Русі?

- Наведіть приклади найвідоміших історико-архітектурних комплексів.

  • Робота з ілюстративним матеріалом :

Золоті ворота), Десятинна церква, Софійський собор, Спасо-Преображенський собор  у Чернігові, Борисоглібський собор. Чернігів, Церква св. Пантелеймона.

  • Словникова робота: аспида, купол(баня).

2-а група – Знавці монументального живопису Київської Русі.

  • Характеризують особливості розвитку монументального живопису.
  • Словникова робота: мозаїка, фреска, смальта.
  • Порівнюють фреску та мозаїку: виділяють спільні риси та відмінності.
  • Робота з ілюстративним матеріалом:

Мозаїка «Богоматір Оранта», фрагмент мозаїки підлоги Десятинної церкви, мозаїка «Причащання апостолів», фреска «Дружина й доньки Ярослава Мудрого», фреска Спасо-Преображенського собору. Чернігів.

  • Робота над запитанням: Чому середньовічні храмові мозаїки називають «Євангелієм для неписьменних»?

Фізкультхвилинка (після презентації роботи 2-ї групи)

Руханка  «Український дощ». Учні стають у коло. Учитель каже: «Друзі,  ви, неодноразово бачили  дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх:
 - В Україні піднявся вітер (тертя долонь).
 - Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
 - Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
 - Починається справжня злива (плескання по ногах).
 - А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
 - Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
 - Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
 - Рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями).
 - Вщухає вітер (тертя долонь).
 - З’являється сонечко (руки догори).

3-а група – Знавці іконопису Київської Русі.

  • Характеризують особливості розвитку іконопису.
  • Словникова робота: іконопис.
  • Робота з ілюстративним матеріалом:

Преподобні іконописці Алімпій та Григорій, «Спас Нерукотворний», Володимирська ікона Божої Матері, Архангел Гавриїл.

  • Робота над запитанням: Твори якого виду мистецтва в середньовічній Європі виконували роль ікон? У чому їхня особливість?

4-а група – Знавці давньоруської книжкової мініатюри.

  • Характеризують особливості розвитку книжкової мініатюри.
  • Словникова робота: мініатюра, заставка, ініціал, буквиця, список книги.
  • Робота з ілюстративним матеріалом:

Остромирове Євангеліє, Заставка Мстиславового Євангеліє, Буквиці Остромирового Євангелія, сторінка «Ізборника Святослава».

  • Робота над запитанням: Чим давньоруська книжкова мініатюра подібна до іконопису?

Аналіз-інтерпретація художнього твору.

    Учитель. Який із представлених на екрані творів ви б хотіли побачити і чому?

Які,на вашу думку, шедеври давньоруського мистецтва чи історико-культурні пам’ятники України можна презентувати вашим ровесникам з-за кордону і чому?

«У загальному колі» (учні висловлюють своє бачення вагомості побачених творів).

VI. Узагальнення і систематизація.

1. Вирішення проблемного завдання уроку: «Культура Київської Русі не лише не поступалася іншим європейським народам, але й багато в чому їх переважала».(Борис Греков) Доведіть або спростуйте твердження.

«Займи позицію» (учні займають біля дошки відповідну позицію «за» або «проти» та висловлюють свої аргументи, застосувавши метод «Прес»)

2. Повертаємось до епіграфу уроку. Поясніть його зміст.

VIІ. Підсумок уроку

1. Рефлексія.

«Мікрофон» + «Незакінчені речення»

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Мене здивувало…

(Учні, чиї очікування від уроку здійснились, підходять до дошки із кольоровими стікерами, відповідають на запитання і прикрашають ручку кошика веселковою стрічкою)

    Учитель: Історія художньої культури України неможлива без такої яскравої сторінки як доба Київської Русі. Вона має велике значення, адже впродовж існування цієї держави було закладено основу української культури. Окрім слов’янських традицій, творчість давньоруських митців зазнала значного впливу культур сусідніх народів, зокрема провідної християнської держави того часу — Візантії. Це добре помітно в архітектурі, монументальному мистецтві й іконописі Київської Русі.

2. Вправа «Дотягнись до зірок» (Проводиться з метою оптимізації, укріплення впевненості учнів у тому, що за наполегливості можна здійснити свої прагнення).

Встаньте і заплющіть очі. Зробіть три глибоких вдихи і видихи…Уявіть,що над вами вічне небо, усіяне зірками. Знайдіть якусь особливо яскраву зірку і пов’яжіть її зі своєю мрією, бажанням або метою…Тепер розплющте очі і простягніть руки до неба, щоб дотягнутися до своєї зірки. Стараймося  з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати її рукою. А тепер зніміть зірку з неба і обережно покладіть перед собою.

- Як ви назвали свою зірку?

- Що треба зробити, щоб її дістати?

- Який ресурс у вас є для цього?

- Запишіть на звороті зірки, що треба зробити,щоб досягти мети?

 

 

 

 

 

3.Оцінювання діяльності учнів на уроці.

VIІІ. Домашнє завдання.

1.   Опрацювати § 10 підручника.

2. Художньо-практичне завдання: Уявіть себе майстерними майст­рами давнього Києва і намалюйте свої ініціали (буквицю).

3.   Підготувати повідомлення «Київська Русь. Історія одного шедевра» або створити колаж за одним з питань уроку (на вибір учнів).

Результат пошуку зображень за запитом разделитель текста

 

 

docx
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
1126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку