Урок на тему " Русь- Україна за правління Володимира Великого"

Про матеріал
Даний урок допоможе вчителю конструктивно та якісно викласти новий матеріал, використовуючи різні види роботи.
Перегляд файлу

Тема уроку:Русь-Україна за правління Володимира Великого.                                                                        Мета: з’ ясувати які внутрішньополітичні перетворення здійснив князь Володимир  чи сприяли вони зміцненню Русі-України, розкрити передумови та історичне значення запровадження християнства як державної релігії, розвивати історико-аналітичне мислення учнів, поглибити розуміння ними державотворчих процесів, основ зовнішньої та внутрішньої політики, навчати учнів працювати з історичними джерелами й картою, виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.                                                                                    Обладнання: карта «Київська Русь 10-11 ст.», матеріали посібника С. Коляди « Дидактичний матеріал з історії України», портрет Володимира Великого, ватман, атласи та контурні карти з історії України для 7 класу,              уривок з   « Повісті минулих літ», О. Субтельний « Історія України- Рус «,   О. Олесь « Княжа Україна» ,підручник з історії України для 7 класу.                                                                                                                Основні поняття: держава, реформи, феодальні міжусобиці.                                                                                                                Дати: 980-1015 рр- князювання Володимира Великого.                                                                                                                                                          988 р –ведення християнства.                                                                      996 р-будівництво Десятинної церкви.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Хід уроку.                                                                                    1. Орг. момент.                                                                                                                2.Гра « Пароль»-одне слово, що відповідало б змісту попередніх уроків-своєрідний пароль, який дає змогу учням сісти і почати працювати. Умови гри: слова не повинні повторюватися.                                          3.Повідомлення теми, плану уроку.                                                                                                                План.                                                                                    1. Прихід до влади.                                                                                                  2.Внутрішня політика. Реформи.                                                        3.Зовнішня політика.                                                                                                  4. Запровадження християнства. Значення.                            4.Мотивація навчальної діяльності.                            Єпіграф:              Квітне Київська держава                                                                                    Всі з’ єднавши племена                                                                                    Від стрімких Карпат до Дону                                                                        Розіслалася вона.                                                        Слова вчителя: Такою Русь – Україна                              ( Київська держава) повстає наприкінці 10- у 1 пол. 11 ст. за правління князя Володимира Великого, якого народ «охрестив» Ясним Сонечком, церква Святим, історики- Великим.                                                                                    Проблема уроку : За що князь  Володимир був прозваний Ясним Сонечком, Святим, Великим?                                                                                                                              А щоб легше було з цим розібратися, визначити його роль в історії Київської держави, давайте спробуємо в ході уроку намалювати його схему –портрет.                                                                                                                                                          -Володимира називали   Святим,намалюємо навколо нього німб.                                                                                    -Володимира називали Сонечком, домалюємо навколо нього промінчики.                                                                                    - Володимира називали Великим, покажемо це…..                                                          5.              Вивчення нового матеріалу.                                                                      Історична довідка.                                                                                    Біограф.               Про народження князя Володимира «Літопис  минулих літ» повідомляє мимохідь, через багато років після появи його на світ. « Князем робочичем « називали Володимира у великокнязівській родині та серед бояр. Бо    матір ю його була знатна полонянка, ключниця княгині Ольги,дочка древлянського князя Мала- Малуша, а батько-князь Святослав. За народною легендою , після розправи над древлянами княгиня Ольга взяла до свого двору бранку  Малушу і та вірно слугувала своїй господині як ключниця- вела велике господарство князівського двору. Одного разу красуню помітив юний князь Святослав  і закохався  в неї. Малуша відповіла взаємністю. Незабаром у Малуші народився син , і нарекли його Володимиром, що означало « володар миру»  (світу). Сина у Малуші було відібрано, а саму її відправлено геть з князівського двору.Дитячі роки князь провів  при дворі княгині Ольги, після смерті Святослава за батька йому  за званням та правом став рідний дядько, брат Малуші- дружинник Добриня.                                                                                                                                            Хроніст.               Після смерті Святослава між його синами розпочалася міжусобна боротьба за владу. Старший син Ярополк пішов війною на Олега, захопив древлянську землю, згодом захопив Новгород, де сидів Володимир. Володимир зібрав військо, відвоював Новгород і пішов на Київ. А в 980 р. став єдиновладним князем Русі ( позначаємо це на схемі).                                                                                                                                             Історик. Князю дісталася важка спадщина. Країна була розорена постійними війнами, наростала загроза з боку печенігів, що стояли за річкою Стугною, фактично під стінами Києва. До того ж варяги, які допомагали у боротьбі з Ярополком, вимагали відкупу.                                  Хроніст. Одним з головних завдань князя Володимира було утримання величезної території Київської держави під владою Києва( 20 різних племен і народів) Він розумів, що для зміцнення держави потрібно внести зміни, провести реформи.              Робота в малих групах              .( відповіді учнів позначаємо на схемі)                                                                                    І група.               Формування території держави                                                                                                                                             -Група працює з картою, атласами, виконує завдання.                                                                                                                                            ІІ група              .  Війна з кочовиками.                                              Група працює з легендою про похід князя Володимира проти печенігів, за якою виконує завдання ( с. 60-61 розробки уроків 7 кл.)                                                        1. Як звали руського богатиря , який поборов у поєдинку печенігів?                                                                                                                2. Яке місто заклав Володимир в честь перемоги над печенігами, покажіть на карті.( Переяслав).                                                                                                                                            3. Яке значення мала перемога Волордимира над печенігами для зміцнення держави?.                                                         ІІІ група . Зміцнення кордонів держави.                            -Що таке «змієві вали»? Звідки походить назва? Навіщо їх будували? Покажіть на карті.                            ІVгрупа.Реформи князя.                                                  - грошова ( підручник с. 52)                                                                      - опрацювання літопису.»Було ж у Володимира 12 синів…»( адміністративна- владу своїх синів передав своїм синам , градобудівництво- міста-фортеці, військова- створив єдине військо).                                                                                                   V група. Відношення з іншими країнами.                            -Опрацювати документ , дати відповіді на запитання: Як Володимир вирішив зовнішньо-політичні питання, що таке «шлюбна дипломатія»?              (с.53-54 підручника)                                                                                                  Релігійна реформа –презентація.( учень готує самостійно)                                                                                                  Усі відповіді учнів відображаємо на схемі- портреті)                                                                                                                               Ім ‘я Володимира  у  Києві(  індивідуальне завдання)                                                                                                                                            6. Закріплення вивченого.                                                         Вчитель. Таким чином наша схема- портрет заповнена. Отже, спробуємо вирішити наше питання: Чому Володимира називали Сонечком, Святим, Великим?( робота з класом і схемою).                            -Який історичний урок маємо для України?              -Ось яку оцінку діяльності  князя Володимира дав поет Олександр Олесь у вірші « Красне Сонце».(с.86-87 збірник «Княжа Україна».)                                      7. Підсумок. Опрацювати текст підручника, скласти кросворд по темі.                                                           Б. Греков « Період князювання Володимира Великого на київському престолі є час найбільшого розквіту Київської держави» .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Біограф.               Про народження князя Володимира «Літопис  минулих літ» повідомляє мимохідь, через багато років після появи його на світ. « Князем робочичем « називали Володимира у великокнязівській родині та серед бояр. Бо    матір ю його була знатна полонянка, ключниця княгині Ольги,дочка древлянського князя Мала- Малуша, а батько-князь Святослав. За народною легендою , після розправи над древлянами княгиня Ольга взяла до свого двору бранку  Малушу і та вірно слугувала своїй господині як ключниця- вела велике господарство князівського двору. Одного разу красуню помітив юний князь Святослав  і закохався  в неї. Малуша відповіла взаємністю. Незабаром у Малуші народився син , і нарекли його Володимиром, що означало « володар миру»  (світу). Сина у Малуші було відібрано, а саму її відправлено геть з князівського двору.Дитячі роки князь провів  при дворі княгині Ольги, після смерті Святослава за батька йому  за званням та правом став рідний дядько, брат Малуші- дружинник Добриня.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Хроніст.               Після смерті Святослава між його синами розпочалася міжусобна боротьба за владу. Старший син Ярополк пішов війною на Олега, захопив древлянську землю, згодом захопив Новгород, де сидів Володимир. Володимир зібрав військо, відвоював Новгород і пішов на Київ. А в 980 р. став єдиновладним князем Русі                                                        Історик. Князю дісталася важка спадщина. Країна була розорена постійними війнами, наростала загроза з боку печенігів, що стояли за річкою Стугною, фактично під стінами Києва. До того ж варяги, які допомагали у боротьбі з Ярополком, вимагали відкупу.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Хроніст. Одним з головних завдань князя Володимира було утримання величезної території Київської держави під владою Києва( 20 різних племен і народів) Він розумів, що для зміцнення держави потрібно внести зміни, провести реформи.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Формування території держави.                                          Завдання:1 Відшукайте на карті землі , приєднані Володимиром:                                                                                   а)територія Червенських міст( міста Перемишль, Червен, Волинь, Белз) відібрані в поляків.                                                                                                                                                                                                         б)землі в басейні Західного Бугу, згодом тут було збудована фортецю Ьерестя, на Волині місто Володимир.                                                                                                                                                          - в)Керченський півострів.                                                                                                  -г)              «…Пішов Володимир на ятвягів і взяв їх землю…Рушив на радимичів. І платать вони данину Русі до сьогодні… Переміг в ятичів і наклав на них данину, які отець цого брав…»( Нестор Літописець)                                              Завдання 2.   Покажіть територію  Київської держави за часів Володимира  на карті.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Відношення з іншими країнами.                                                                                    Прочитайте і дайте відповіді на запитання .                                                                             « І жив з сусідами князями у мирі:з Болеславом Хоробрим, Стефаном Угорським,                                  Андроником Чеським. Любов і мир були між ними» ( Нестор Літописець)                                                                                    «Володимир добре розумів важливість традиційної для того часу практики шлюбної дипломатії ї та активно її застосовував для підтримання стабільних відносин з іншими країнами. Старший син Святополк був одружений із дочкою польського короля Болеслава Хороброго, Ярослав став зятем шведського короля Олафа. Одна дочка Премислава вийшла заміж за угорського короля Владислава Лисого, а друга – за чеського короля Болеслава Рудого.» ( Гісем О.В.                                                        «Двічі відвідували київського князя посли Папи Римського-988р, 991р. А в 994р., 1000р. споряджалися посольства до Рима»( Гісем О.В.)                                                  Завдання: 1   Як Володимир вирішив зовнішньо-політичні питання.? З якими державами підтримував зв»язки?                                                                                                                                                                      2     Що таке » шлюбна» дипломатія»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Внутрішньополітичні реформи.                                                                      Завдання: прочитайте текст і дайте відповіді на запитання.                                                                               Літопис « Повість минулих літ» (Нестор Літописець.)              «.....Було ж у Володимира 12 синів: од Рогнеди з Полоцька, яку він поселив на Либеді-сини Ізяслав, Мстислав, Ярослав, Всеволод і 2 доньки. Від грекині  він мав Святополка, від чехині – Вишеслава, а ще від однієї- Святослава і Мстислава, а від болгарки- Бориса й Гліба              Посадив їх Володимир правити- одного в Новгороді, а ще інших у Турові, Ростові на древлянській землі і в Тмутаракані і сказав Володимир: « Ну добре, що мало городів коло Києва. І став будувати міста на Десні, на Острі, на Трубежі, на Сулі,і на Стугні. І почав набирати кращих дружинників од слов»ян і од кривичів,, од чудів , од вятичів і заселяти нові міста, бо тоді була війна з печенігами, і воював з нимим Володимир, і перемагав. У рік 992р. заклав город Білгород...Року 993 ...заклав город на броді і назвав його Переяславом...»                                                                      Запитання :1 Яким чином Володимир змінив систему управління державою?Чому?                                                                                          2  Навіщо князь почав будувати нові міста та фортеці навколо Києва?                                                                                                                                                                                                                                                                                         --Прочитайте, дайте відповіді на запитання                                            »Змієвими валами »називали оборонну лінію , яка захищали Київ з півдня, сходу  і заходу, простягаючись майже на тисячу кілометрів уздовж проток Дніпра.               Назва походить від легенди про богатирів, які боролися з велетенським змієм, що нападав на слов»янські землі. Вони , начебто, запрягали змія в плуг та орали ним, полишаючи за собою гігантські борозни, доки той не сконав.              Археологи, дослідивши залишки « Змієвих валів», встановили ,що висота валів сягала 10 метрів, їх доповнювали дерев»яні фортеці з вежами та стінами.                                          Для того щоб дійти до Києва, печенігам необхідно було здолати чотири бар»єри, розташовані на річках Сула, Трубіж,Остер, Десна та Стугна. Про наближення ворога сусідів повідомляли за допомоги диму або вогню із сигнальних веж.  (Гісем О.В.)                             Завдання ;1 Що таке «Змієві вали»?  Звідки пішла назва, навіщо їх будували?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Війна з кочовиками.                                                                     Опрацювати легенду  про похід князя Володимира проти печенігів, виконати завдання      ( с. 60-61 розробки уроків 7 кл.)                                                                                                         1. Як звали руського богатиря , який поборов у поєдинку печенігів?                                                                                                                                     2. Яке місто заклав Володимир в честь перемоги над печенігами, покажіть на карті.              ( Переяслав).                            3. Яке значення мала перемога Волордимира над печенігами для зміцнення держави?.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
1233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку