План-Конспект уроку з літератури за темою "Домбі та син"

Про матеріал

План-Конспект уроку з літератури за темою "Домбі та син" для учнів старших класів.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з зарубіжної літератури

 

Епічний твір

 «Домбі  і син» Ч. Дікенса – роман про людську гідність

(10й клас)

Тема:

Людська гідність у романі "Домбі та син" Чарльза Діккенса.

Мета: (уособлює триединство навчання, розвитку та виховання)

  • Познайомити учнів з життєвим і творчим шляхов Ч. Діккенса
  • схарактеризувати художні образи роману
  • Розкрити та охарактезувати  стосунки між людьми на прикладі сімї
  • розвинути вміння давати характеристику літературним образам
  • виховувати у кожного почуття людської гідності.
  •  

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: текст роману Ч. Деккенса "Домбі і син"

 

Епіграф уроку: "Тільки брехливі уста можуть усміхатися так широко та облесло, але під пронизливою покірливістю слів чути було щось схоже на гарчання, а одну мить могло навіть здатися, що білі зуби зараз укусять того, до кого вони лащаться"

                                                                         

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

А)МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Слово вчителя

           Ч. Діккенс увійшов в історію світової літератури як художник-реаліст, майстер тонкого психологічного аналізу, широкої соціальної типізації, життєрадісного гумору і ніщивної сатири. Глибокий демократизм і гуманізм творчості письменника багато в чому визначений обставинами його біографії. Своєрідність творів англійського романіста проявлялась у тому, що він усі проблеми намагався вирішувати у морально-етичній площині. Відтак образний світ його творів повністю підкорився цьому завданню.

        Особливе місце серед романів письменника посів "Домбі і син" (1846-1848). Цей твір визначив перехід майстерності Діккенса-романіста на якісно новий рівень і вважався підсумковим для першого етапу його творчості. Через обидві частини роману автор провів ідею згубності людської пихи, пагубного впливу грошей на формування особистості, людського егоїзму.

          Сьогодні ми продовжуємо знайомство з творчістю Чарльза Діккенса. Але перш ніж зробити це, давайте пригадаємо і підсумуємо вивчене.

    2. Актуалізація знань.

       Бесіда з учнями

  • Головні герої роману
  • Скадіть образні портрети містера Домбі та Флоренс
  • Хто став другом Флоренс після смерті Домбі?

 

ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ, ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМНОГО ЗАВДАННЯ

- Працюючи над змістом роману "Домбі і син" , ми проаналізуємо художні образи твору і простежимо, як розвивалися стосунки між людьми у тогочасному соспільстві на прикладі сім`ї Домбі.

 

ІІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ МАТЕРІАЛУ

(Вчитель розповідає, присутня бесіда з класом)

Роман “Домбі і Cин" як взірець нещадної критики англійської буржуазії безперечно був новою віхою на творчому шляху Діккенса. У цьому романі йому вдалося створити не лише галерею типових характерів, а й об’єднати колізії твору в певну цілісність, що несе в собі діалектичну єдність причинно-наслідкових зв’язків і естетичних закономірностей.

 

Для художньої манери Діккенса характерним є широке використання різноманітних художніх засобів, які служать для кращого розуміння персонажів, для їх індивідуалізації, виявлення найсуттєвіших особливостей, кращого розуміння внутрішнього світу героїв, психологію характеру. У романі ми зустрічаємо метафори, епітети, гіперболу, порівняння та протиставлення, повтори. При чому для зображення двох світів - світу добра та зла - автор використовує різні прийоми. Все зло він змальовує через карикатуру, гротеск, перебільшення, насмішку та відкриту іронію, а добро - через пом’якшений гумор, сентиментальність, зворушливість.

 

Нерідко Ч. Діккенс гіпертрофірує внутрішні і зовнішні риси своїх героїв. Письменник не тільки майстерно посилював, підкреслював потворні риси негативних персонажів, що слугувало йому прекрасним засобом сатиричного їх осміювання, але й володів і більш рідкісним даром - вмінням перебільшувати добро. (На цю особливість Діккенса-художника в свій час звернув увагу Честертон) Ч. Діккенс прагнув змальовувати людину, якій доброта “надана" надлюдськими дозами, в простій дитині показати безмірну самовідданість і мужність і робити це художньо переконливо. Автор говорить про Флоренс наступним чином: "Та ніким не привічена, прибита горем дівчинка була така мила, спокійна та безвідмовна, стільки було в ній любові, яка здавалась нікому не потрібною, стільки журливого розуму, на який ніхто не звертав уваги…" . Ці рядки переповнені сентиментальністю та зворушливістю на противагу описові місіс Піпчін: " Знаменита ота місіс Піпчін була напрочуд бридка стара з напрочуд паскудною вдачею - згорблена, з рябим, наче поганий мармур, обличчям, гачкуватим носом і жорстким сірим оком, яке, здавалося, можна було кувати на ковадлі, не вчинивши йому жодної шкоди". Тут ми спостерігаємо карикатуру, насмішку та перебільшення.

Мова роману переповнена метафорами, як при описі персонажів роману, так і при описі будинків. Ось як зображений будинок міс Токс: "Міс Токс мешкала в невеличкому темному будиночку, що колись, з найдавніших часів англійської історії, втиснувся в аристократичну дільницю лондонського Уест-Енду і тулився там у тіні, неначе бідний родич великої вулиці…" .

"Неприпустимим муром відгороджений від людей будинок містера Домбі. Його житло здавалося холодним і сірим, бо високі будівлі, що оточували його, заступали від очей мешканців цього “каземату" небо і сонце, що заглядали у вікна тільки влітку вранці й не затримувались надовго в цьому похмурому “склепі”". Опис похмурого будинку можна вважати і характеристикою самого Домбі, його внутрішнього світу, такого ж темного, куди не проникають промені чистого кохання і співчуття. Так, Діккенс часто використовує навколишнє середовище, для опису своїх героїв. Ось наприклад автор порівнює Домбі з погодою: "Містер Домбі, стоячи у своїй бібліотеці, уособлював у власній персоні і вітер, і сірість, і весь цей осінній день хрестин. Він чекав на гостей, холодний та непривітний, як погода…" . Дане порівняння повністю зображує настрій Домбі у день хрестин його сина.

Велика роль у арсеналі зображувальних засобів Діккенса належить зовнішньому портрету, який безпосередньо відображає характер, середовище, настрій. Його функції доволі широкі. Портет не тільки дозволяє уявити, яким був той чи інший персонаж на вигляд, а й стає своєрідним пропуском в його душу. Ось як автор представляє нам юного Уолтера: "Уолтер був веселий, бадьорий хлопець посвіжілий від дощу, під яким він біг додому, гарний з лиця, з блискучими очима й кучерявим волоссям" . Одразу виникає образ впевненої, оптимістичної молодої людини, яка сповнена енергії і в якої все життя попереду.

 

Завжди негативним героям Діккенс протиставляє людей, для яких багатство не грає ролі. Письменник наділив їх справжніми людськими чеснотами, високими моральними цінностями, вселив у них почуття любові до ближнього, почуття гідності. Таким чином автор використовує прийом контрасту.

 

ІV ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Бесіда за прочитаним

  • проблеми порушенні у романі "Домбі і син"
  • романи світової літератури які є прикладом проблеми "батьків і дітей"
  • Що для вас є людською гідністю? Кого з твору Діккенса можна назвати взірцем гідної людини?

2. переказ

Розкажіть стисло від імені Фларенс історію її родини

V. ЗАСТОСУВАННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Підсумкова бесіда:

- Чому роман має таку назву?

-Що викриває автор у романі?

- До якої течії належить роман? Які ознаки композиції ви знаєте?

2. Заключне слово вчителя:

Діккенс у романі висловлює надію на перемогу кращих людських якостей в людині. Він вірить: коли людина усвідомлює свою потрібність іншим, життя її стає насиченим, цікавим, повноцінним.

. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Поміркувати і відповісти на питання:

1. Поміркуйте, як через сімейні відносини розкривається характер взаємин людей у буржуазному суспільстві.

2. Підберіть цитатний матеріал для характеристики героїв.

3. Як в описі будинку - фортеці Домбі (на початку і в кінці роману) передано зміни його долі?

4. Яка роль фірми "Домбі і син" у композиції роману, у долі головних героїв?

 

  

docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
2029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку