План-конспект уроку з розвитку мовлення для 2 класу

Про матеріал
Конспект уроку розвитку мовлення "Зачарувала все зима" має допомогти молодим вчителям під час підготовки до уроків української мови. Під час проведення уроку використовуються інтерактивні технології. Діти вчаться складати речення , відображаючи в них своє бачення краси зими, вчаться обирати ознаки предметів, збагачують свій лексичний запас, розвивають мовлення та спостережливість.
Перегляд файлу

Зачарувала все зима

(урок розвитку зв’язного мовлення

 2 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета. Вчити дітей складати речення, відображаючи в них своє бачення краси зими; обирати ознаки предметів, необхідних для опису; розвивати мовлення, спостережливість; збагачувати лексичний запас учнів; вчити працювати у парах, в групах.

Обладнання. Ілюстрації із зображенням зимових пейзажів; вирізані з паперу сніжинки; картки з словами та запитаннями для виконання завдань; мікрофон.

 

Хід уроку.

 

І. Організація учнів до уроку.

- Діти, зараз ми налаштуємось на урок і одночасно попрацюємо над дикцією.

Дівчинка

 Холодно зараз в лісах і лугах

Холодно зайцям, лисичкам, птахам.

Всі разом

Затишно й тепло у класі у нас

Гарно працює дружний наш клас.

 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

 

  • Діти, чому ще холодно надворі, за вікнами нашого класу?( Тому, що надворі зима.)

Зима цього року видалась гарною. Все ми з вами бачили: і морози, і відлиги,  і снігопади, і великі кучугури снігу, і блискучі бурульки. Сьогодні на уроці ми спробуємо за допомогою влучного слова передати свої почуття від останнього милування зимовою природою цього року. Адже зима ось-ось закінчиться. І через деякий час ми можливо будемо за нею сумувати

 

А ще ми з вами закріпимо вміння працювати в групах та порох.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

- Щоб легше нам було спілкуватися на уроці, висловлювати свої думки і почуття , проведемо словникову розминку.

Словникова розминка

  1. Назвіть слова, які живуть тільки взимку? (Сніг, лід, мороз, санки, лижі, та ін..)
  2. Назвіть слова, найважливіші у вашому житті (Мама, тато, бабуся, дідусь, Україна, Батьківщина, мир, дружба, добро).
  3. А які слова ви хотіли б викинути з нашої мови? (Війна, горе, біль, смерть, бійка, зло.)
  4. Назвіть слова, які допомагають вам вчитись? (наполегливість, акуратність, дисциплінованість, уважність, пам'ять, книжка).
  5. Про кого або про що можна сказати так:

- найкраща     (мама);

 - старенька  (бабуся);

- мілка (річка);

- тріскучий  (мороз);

- пухнастий  (сніг);

- гострий (ніж);

- вишита (сорочка);

 

ІV. Основна частина уроку.

 

  • Діти, зараз за вікном у нас зима. Давайте привітаємо її на нашому уроці.

Здрастуй, Білосніжко!

Доброго дня, снігова красуне!

Ми раді тебе вітати!

 

- Тож на урок до нас завітала зима, ви про це змогли здогадатися, подивившись на ілюстрації на дошці. А ось  як гарно зобразила моя учениця зиму на своєму малюнку.

 

А чи подобається вам зима? Зараз ми з цього приводу проведемо дискусію і попрацюємо в групах. Одна група буде стверджувати, що зима гарна пора року, а інша – заперечувати. Кожна група повинна відстоювати свою позицію, тому приводити певні аргументи.

Зараз ви займете місця за столами , об’єднавшись в групи за кольором сніжинок, які є на вашій парті.

Згадайте  правила роботи в групі і приступайте до обговорення.

На доку вивішуються правила роботи в групах

Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі – партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не погодитися!
Важлива кожна роль.

 

 

1 група

 - Зима – найкраща пора року. Сніг вкриває землю білою скатертиною. Мороз розмальовує дивні візерунки. Навкруги, як у казці. Взимку дуже гарно.

- Зима багата на свята: Святого Миколая, Новий Рік, Різдво, Старий новий рік, Водохреща.

- Взимку у нас зимові канікули. Тому можна досхочу розважитись: кататись на санках , лижах, ліпити сніговита, гратись у сніжки.

 

2 група

- Зима не найкраща пора року. Взимку гарно, але холодно, слизько, морозно. Тому люди часто хворіють на застуду, грип. Бувають обмороження.

- Взимку є канікули. Але це небезпечна пора. Розважаючись, діти часто травмуються, стаються дорожньо-транспортні пригоди.

 

1 група

- Зима –найкраща пора року. Взимку немає роботи на городі, в саду. Тому є більше часу відпочити, переглянути телепередачі, посидіти за комп’ютером.

 

2 група

- Зима не найкраща пора року. Якщо довго дивитись телевізор, сидіти за комп’ютером – це шкодить здоров'ю, псує зір. Узимку немає роботи на городах, в садках, але потрібно відкидати сніг, опалювати.

 

  • Молодці, діти. Одні переконливо стверджували, інші заперечували. Але сперечатись не варто, адже кожна пора року по своєму приваблює і кожна з них може чимось не подобатись. І ви це довели.

 

А зараз ми з вами попрацюємо в парах. Ви спробуєте , відповідаючи на запитання, що будуть перед вами, описати предмет, який вам дістанеться, скласти асоціативний кущ, розповісти про його застосування, порівняти з іншими предметами.

 

Увага на дошку.

Парам першого ряду дістаються лижі, а парам другого ряду  - ковзани.

Читайте запитання і приступайте до обговорення.   ( На дошку вішається малюнок лиж та ковзанів).

Запитання

 

  1. Який вигляд мають лижі?  (Довгі, вузькі, дерев’яні, гладенькі, нові).
  2. Порівняй їх з ковзанами. (Лижі довгі, на них катаються по снігу, ковзани – короткі, на них катаються по льоду).
  3. З чим асоціюються лижі? Створіть асоціативний кущ.  (Зима, мороз, сніг, діти)
  4. З якого матеріалу  зроблені, як застосовуються? ( З дерева, на них катаються з гірки, можна ходити по глибокому снігу).
  5. На вашу думку, лижі – це гарний предмет? Чому? ( Катання на лижах зміцнює здоров’я, загартовує організм, але можуть бути травми).

 

Запитання

 

  1. Який вигляд мають ковзани?  (Короткі, металеві, блискучі, нові).
  2. Порівняй їх з роликами. (Ковзани металеві, на них катаються по льоду взимку, ролики – пластмасові, на них катаються по асфальту влітку).
  3. З чим асоціюються ковзани? Створіть асоціативний кущ.  (Зима, мороз, лід, каток, діти)
  4. З якого матеріалу  зроблені, як застосовуються? ( З металу, на них катаються на ковзанці, на катку).
  5. На вашу думку, ковзани – це гарний предмет? Чому? ( Катання на ковзанах зміцнює здоров’я, загартовує організм, але можуть бути травми).

 

- Молодці, ви гарно справились з завданням.

 

А зараз погляньте на дошку .

 

Перед вами зимовий  пейзаж , ми пограємо у гру «Незакінчене речення». Ви продовжте мої речення , але не одним словом, а намагайтесь добирати ознаки до іменників, які ви вживатимете . продовжити деякі з моїх речень вам допоможе малюнок, а деякі – ваша уява.

 

- Зима в лісі намела …….(великі кучугури снігу).

- Ялинки одяглись ………(у пишне зимове вбрання).

- На узліссі стоїть……. (старий, сумний дуб).

- У повітрі витанцьовують …….(пухнасті сніжинки).

Фізкультхвилинка

 

У країні казочок

Жив смішний Сніговичок.

Разом з ним усі малятка

Вийшли вранці на зарядку.

Похитали головою,

Раз притупнули ногою.

Руки вгору підняли,

Трішки ними потрясли.

Морозець щипав за щічки,

Змерзли в них і ручки, й ніжки.

Вмить присіли , піднялися,

Працювати знов взялися.

 

Робота над малюнком та складання опису.

 

  • Що зображено на малюнку? (Картину зимової природи).
  • Кожна пора року має свої запахи, голоси, кольори. Які кольори любить зима?
  • Давайте спробуємо описати зиму. Для полегшення вашої роботи, в кожної пари є запитання та опорні слова, які ви будете використовувати, складаючи речення. Складемо декілька речень за картиною. Про що б ви сказали спочатку.  (Зима – красива пора року.)
  • Правильно. А чому вона красива? ( Сніг вкрив землю білим покривалом. )
  • Що можете сказати про дерева? ( Ялинки стоять наче в пухнастих шапках.)
  • Уявіть собі, що ви зараз знаходитесь ось в такому лісі. Чи не здалося б вам, що ви в казці. Давайте складемо речення. (Навкруги як у казці.)
  • А тепер повторимо складений нами невеликий опис.

 

  • А тепер запишіть речення на приготовані листочки. Намагайтесь не допускати помилок.

 

Діти пишуть, потім збирають листочки.

 

  • Я перегляну ваші твори і завтра ми з вами проаналізуємо помилки, які ви допустили під час письма.
  • Діти, поети та художники зображали зиму як молоду дівчину, а іноді, як стареньку бабусю. Як ви гадаєте, яка зима зараз?  Зима радіє в лютому місяці чи сердиться? А чому?

Так, діти, зима сердиться, тому що зовсім скоро настане весна . І в народі є такі прислів’я, які дуже гарно характеризують зиму в лютому.

  • А зараз знову попрацюємо в парах.

Завдання « Позначка»

Порам першого ряду позначити зеленим олівцем слова, від яких віє теплом, гарні, добрі слова:

Усмішка                                Страшний

Доброта                               Війна

Хуртовина                            Сонце

Допомагати                         Мороз

Ураган                                 Теплий

 

Парам другого ряду – позначити червоним олівцем слова, від яких дме холодом, сумні, непривітні слова:

Соняшник                            Подарунок

Бійка                                    Темний

Літо                                    Плакати

Веселка                              Голод

Війна                                 Візерунок

 

Перевірка виконаних завдань.

 

Гра «Чародій»

  • Не хочеться, щоб сумні, погані слова залишались у нашому класі, тому пограємо у гру «Чародій».

 

На дошці на таблиці слова і літери, над якими треба чарувати.

 

Бійка                  Й

Темний               Т

Голод                 Д

Плакати             К

Війна                  Й

 

-Диво-чари починаєм, букви й    т     д    к       й   проганяєм.

 

 

  • Ось і зникли погані слова. Діти, людська доброта , чуйність, милосердя творять дива. Вони допомагають долати нам різні труднощі.  З ними нам ніколи не будуть страшні ні тріскучі морози, ні злі хуртовини, якими лякала нас цьогорічна зима.

 

V. Підсумок уроку (рефлексія).

 

  • Діти, підіб’ємо підсумок нашої зустрічі з Зимою.

 

«Мікрофон»

Продовжіть речення: «Цей урок мене навчив…»

  • Працювати в групах.
  • Працювати в парах.
  •  Бути спостережливим.
  • Захоплюватися красо. Зимової природи.
  • Бути добрим.
  • Складати опис природи.
  • Діти, Зима прощається з нами і залишає у нашому класі останні сніжинки, на яких є поради і побажання для вас.

 

  • Більше читайте, щоб збагачувався ваш словниковий запас.
  • Будьте спостережливими, дружіть з природою.
  • Намагайтесь висловлюватись зрозуміло

 

VІ.  Домашнє завдання.

 

Дібрати загадки та прислів’я про зиму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

                    Матеріал до уроку

 

Запитання

Опорні слова

1. Чи красива  зима?

красива, найкраща

2. Чим сніг укрив землю?

білою скатертиною, покривалом

3. Що можете сказати про ялинки в лісі?

в пухнастих шапках

4. Що червоніє на білому снігу?

шипшина, калина

5. Яким здається ліс узимку?

казковим

 

 

 

   Усмішка                               Страшний

Доброта                               Війна

Хуртовина                           Сонце

Допомагати                        Мороз

Ураган                                 Теплий

 

  

   Соняшник                            Подарунок

Бійка                                    Темний

Літо                                     Плакати

Веселка                                Голод

Війна                                    Візерунок

 

 

 

 

 

1.  Який вигляд мають ковзани? 

 

2. Порівняй їх з роликами.

 

  1. З чим асоціюються ковзани?Створіть асоціативний кущ.

 

  1. З якого матеріалу  зроблені, як застосовуються?

 

  1. На вашу думку, ковзани – це гарний предмет? Чому?

 

 

 

  1. Який вигляд мають лижі?

 

2 Порівняй їх з ковзанами.

 

3.З чим асоціюються лижі? Створіть асоціативний кущ.

 

4. З якого матеріалу  зроблені, як застосовуються?

 

5. На вашу думку, лижі – це гарний предмет? Чому?

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Image result for картинки зими

 

 

 

Image result for картинки зими

 

Image result for картинки зими

 

doc
Додано
8 січня 2020
Переглядів
2501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку