Зачарувала все зима
(урок розвитку зв’язного мовлення
2 клас)
Мета. Вчити дітей складати речення, відображаючи в них своє бачення краси зими; обирати ознаки предметів, необхідних для опису; розвивати мовлення, спостережливість; збагачувати лексичний запас учнів; вчити працювати у парах, в групах.
Обладнання. Ілюстрації із зображенням зимових пейзажів; вирізані з паперу сніжинки; картки з словами та запитаннями для виконання завдань; мікрофон.
Хід уроку.
І. Організація учнів до уроку.
- Діти, зараз ми налаштуємось на урок і одночасно попрацюємо над дикцією.
Дівчинка
Холодно зараз в лісах і лугах
Холодно зайцям, лисичкам, птахам.
Всі разом
Затишно й тепло у класі у нас
Гарно працює дружний наш клас.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Зима цього року видалась гарною. Все ми з вами бачили: і морози, і відлиги, і снігопади, і великі кучугури снігу, і блискучі бурульки. Сьогодні на уроці ми спробуємо за допомогою влучного слова передати свої почуття від останнього милування зимовою природою цього року. Адже зима ось-ось закінчиться. І через деякий час ми можливо будемо за нею сумувати
А ще ми з вами закріпимо вміння працювати в групах та порох.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Щоб легше нам було спілкуватися на уроці, висловлювати свої думки і почуття , проведемо словникову розминку.
Словникова розминка
- найкраща (мама);
- старенька (бабуся);
- мілка (річка);
- тріскучий (мороз);
- пухнастий (сніг);
- гострий (ніж);
- вишита (сорочка);
ІV. Основна частина уроку.
Здрастуй, Білосніжко!
Доброго дня, снігова красуне!
Ми раді тебе вітати!
- Тож на урок до нас завітала зима, ви про це змогли здогадатися, подивившись на ілюстрації на дошці. А ось як гарно зобразила моя учениця зиму на своєму малюнку.
А чи подобається вам зима? Зараз ми з цього приводу проведемо дискусію і попрацюємо в групах. Одна група буде стверджувати, що зима гарна пора року, а інша – заперечувати. Кожна група повинна відстоювати свою позицію, тому приводити певні аргументи.
Зараз ви займете місця за столами , об’єднавшись в групи за кольором сніжинок, які є на вашій парті.
Згадайте правила роботи в групі і приступайте до обговорення.
На доку вивішуються правила роботи в групах
Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі – партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не погодитися!
Важлива кожна роль.
1 група
- Зима – найкраща пора року. Сніг вкриває землю білою скатертиною. Мороз розмальовує дивні візерунки. Навкруги, як у казці. Взимку дуже гарно.
- Зима багата на свята: Святого Миколая, Новий Рік, Різдво, Старий новий рік, Водохреща.
- Взимку у нас зимові канікули. Тому можна досхочу розважитись: кататись на санках , лижах, ліпити сніговита, гратись у сніжки.
2 група
- Зима не найкраща пора року. Взимку гарно, але холодно, слизько, морозно. Тому люди часто хворіють на застуду, грип. Бувають обмороження.
- Взимку є канікули. Але це небезпечна пора. Розважаючись, діти часто травмуються, стаються дорожньо-транспортні пригоди.
1 група
- Зима –найкраща пора року. Взимку немає роботи на городі, в саду. Тому є більше часу відпочити, переглянути телепередачі, посидіти за комп’ютером.
2 група
- Зима не найкраща пора року. Якщо довго дивитись телевізор, сидіти за комп’ютером – це шкодить здоров'ю, псує зір. Узимку немає роботи на городах, в садках, але потрібно відкидати сніг, опалювати.
А зараз ми з вами попрацюємо в парах. Ви спробуєте , відповідаючи на запитання, що будуть перед вами, описати предмет, який вам дістанеться, скласти асоціативний кущ, розповісти про його застосування, порівняти з іншими предметами.
Увага на дошку.
Парам першого ряду дістаються лижі, а парам другого ряду - ковзани.
Читайте запитання і приступайте до обговорення. ( На дошку вішається малюнок лиж та ковзанів).
Запитання
Запитання
- Молодці, ви гарно справились з завданням.
А зараз погляньте на дошку .
Перед вами зимовий пейзаж , ми пограємо у гру «Незакінчене речення». Ви продовжте мої речення , але не одним словом, а намагайтесь добирати ознаки до іменників, які ви вживатимете . продовжити деякі з моїх речень вам допоможе малюнок, а деякі – ваша уява.
- Зима в лісі намела …….(великі кучугури снігу).
- Ялинки одяглись ………(у пишне зимове вбрання).
- На узліссі стоїть……. (старий, сумний дуб).
- У повітрі витанцьовують …….(пухнасті сніжинки).
Фізкультхвилинка
У країні казочок
Жив смішний Сніговичок.
Разом з ним усі малятка
Вийшли вранці на зарядку.
Похитали головою,
Раз притупнули ногою.
Руки вгору підняли,
Трішки ними потрясли.
Морозець щипав за щічки,
Змерзли в них і ручки, й ніжки.
Вмить присіли , піднялися,
Працювати знов взялися.
Робота над малюнком та складання опису.
Діти пишуть, потім збирають листочки.
Так, діти, зима сердиться, тому що зовсім скоро настане весна . І в народі є такі прислів’я, які дуже гарно характеризують зиму в лютому.
Завдання « Позначка»
Порам першого ряду позначити зеленим олівцем слова, від яких віє теплом, гарні, добрі слова:
Усмішка Страшний
Доброта Війна
Хуртовина Сонце
Допомагати Мороз
Ураган Теплий
Парам другого ряду – позначити червоним олівцем слова, від яких дме холодом, сумні, непривітні слова:
Соняшник Подарунок
Бійка Темний
Літо Плакати
Веселка Голод
Війна Візерунок
Перевірка виконаних завдань.
Гра «Чародій»
На дошці на таблиці слова і літери, над якими треба чарувати.
Бійка Й
Темний Т
Голод Д
Плакати К
Війна Й
-Диво-чари починаєм, букви й т д к й проганяєм.
V. Підсумок уроку (рефлексія).
«Мікрофон»
Продовжіть речення: «Цей урок мене навчив…»
VІ. Домашнє завдання.
Дібрати загадки та прислів’я про зиму.
Матеріал до уроку
Запитання |
Опорні слова |
1. Чи красива зима? |
красива, найкраща |
2. Чим сніг укрив землю? |
білою скатертиною, покривалом |
3. Що можете сказати про ялинки в лісі? |
в пухнастих шапках |
4. Що червоніє на білому снігу? |
шипшина, калина |
5. Яким здається ліс узимку? |
казковим |
Усмішка Страшний
Доброта Війна
Хуртовина Сонце
Допомагати Мороз
Ураган Теплий
Соняшник Подарунок
Бійка Темний
Літо Плакати
Веселка Голод
Війна Візерунок
1. Який вигляд мають ковзани?
2. Порівняй їх з роликами.
2 Порівняй їх з ковзанами.
3.З чим асоціюються лижі? Створіть асоціативний кущ.
4. З якого матеріалу зроблені, як застосовуються?
5. На вашу думку, лижі – це гарний предмет? Чому?