План-конспект уроку з української мови (2 клас)

Про матеріал

Тема: « Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. Знак оклику в кінці речень, що вимовляються з сильним почуттям».

Мета:

Узагальнити знання учнів про різні види речень за метою висловлювання та інтонаційним оформленням;

Розвивати вміння правильного інтонування речень; вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання; увагу;

Виховувати повагу до дорослих, почуття доброти та співпраці, любов до природи.

Перегляд файлу

Тема: « Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні   речення. Знак оклику в кінці речень, що вимовляються з сильним почуттям».

 

Мета:

  • Узагальнити знання учнів про різні види речень за метою висловлювання та інтонаційним оформленням;
  • Розвивати вміння правильного інтонування речень; вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання; увагу;
  • Виховувати повагу до дорослих, почуття доброти та співпраці, любов до природи.

Використання інтерактивних методів: групова робота, робота в парах,      незакінчене речення, асоціативний кущ.

 

Обладнання: мапа «місто Речення», таблиця «Речення», тести, картки для тренувальних вправ, роздатковий матеріал, конверт із завданнями.

 

Хід  уроку

I. Організація класу та емоційне налаштування на урок.

Учитель.

Спочатку сідає краса і ніжність,

А потім сила і мужність.

 

Любі діти,

Зичу праці та старання.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день.

Діти.

Добрий день! Добрий день!

Дякуємо за побажання!

На урок беремо з собою

Знання, навички й старання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Вправа «Мікрофон»

Учні, передаючи уявний мікрофон, висловлюють свою думку щодо поставленого вчителем запитання.

  • Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок (Цікавим, пізнавальним, веселим, продуктивним, світлим, загадковим тощо).
  • А якими маєте бути ви на уроці? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, виправними, наполегливими).
  • Отже, якщо ви будете такими, то наш урок пройде цікаво, творчо й продуктивно. Тому все залежить від вас. Я сподіваюсь на вашу активність та уважність.

2. Ігровий момент.

До нас на урок завітала сьогодні поважна гостя. Без неї неможливо вивчати українську мову. Це охайна і красива дівчинка — панночка Каліграфія. Прийшла вона не просто так, а буде весь урок спостерігати, як каліграфічно ми пишемо в зошитах.

3. Каліграфічна вправа.

На знак поваги до нашої гості й за традицією почнемо працю з каліграфічної хвилинки.

П п Пп пп пр ир ро да природа

Природа – наш друг. Бережімо її!

Чому потрібно оберігати природні багатства?

 

ІII. Повідомлення теми та мети уроку.

1)       метод « Мозкового штурму»

  • Сьогодні на уроці я запрошую вас всіх помандрувати. Але де ж ми будемо мандрувати?! У вас є якісь думки з цього приводу?
  • Мені здається я знаю, що може допомогти нам з’ясувати, підтвердити або спростувати ваші здогадки.
  • Запишіть в зошити такі слова:

Рік, пень, ніч, поле, знання, питання,  подвір’я.

  • Підкреслити у першому слові – 1 букву, у 2 – 2, у 3 – 3, у 4 – 4, у 5 – 5, у6 – 6, у 7 – 7. З підкреслених букв утворіть слово. Це і буде назва того міста у країні Граматики куди ми сьогодні з вами відправимося.
  • Яку ж назву має це місто? ( Речення). Запишіть це слово на наступному рядочку посередині рядка.

відкриваю мапу «місто Речення»

2) Робота з мапою.

– Ми сьогодні мандруємо по місту Речення. Побуваємо на трьох вулицях: вулиці Розповідних речень, вулиці Питальних речень та вулиці Спонукальних речень. Побуваємо в гостях у Окличних та неокличних речень.

  • Але в будь- якому місті треба дотримуватися певних правил. В місті Речень  треба:

Знати:

  які існують речення за метою висловлювання;

  які існують речення за інтонацією;

  як розрізнювати спонукальні, питальні та розповідні речення;

  як розрізнювати окличні та неокличні речення.

Уміти:

  розрізнювати види речень за метою висловлювання;

  правильно оформлювати речення;

  відрізняти неокличні речення від окличних.

Цінувати:

  себе за вміння отримувати знання;

  вчителів, які діляться з вами своїми знаннями;

  доброзичливі стосунки між однокласниками.

ІV Актуалізація опорних знань

1)  Перша зупинка на вулиці Розповідних речень.(вивішую на дошку завдання)

 

Ліс, у, зима, прийшла

Одяглися, біле, дерева, у, вбрання

Прочитайте швидко без пауз. Скажіть це набір слів чи речення? Що потрібно зробити з цими словами, щоб вийшло речення?

  • Як оформлювати речення на письмі? (Велика буква на початку і крапка в кінці)
  • Попрацюйте в парах – складіть речення, а потім запишіть їх на наступному робочому рядочку.
  • Який знак ви поставили в кінці речень? (.)
  • Які це речення за інтонацією – неокличні чи окличні? Чому?
  • Прочитайте ці ж речення так, щоб вони стали окличними.
  • Якщо б ми записували окличні речення , який знак ми би поставили наприкінці цих речень? (!)

Рефлексія

  • Ідучи з вулиці Розповідних речень підведемо підсумки:
  • Продовжіть речення

В розповідних реченнях …про щось розповідається.

В кінці окличних розповідних речень стоїть … (!)

В кінці неокличних розповідних речень стоїть… (.)

2) Зупинка на вулиці Питальних речень. (вивішую на дошку завдання)

  • Скажіть, будь ласка, чим відрізняються питальні речення від розповідних?

Вже прийшла красуня зима.

Дерева стоять в білому вбранні.

У повітрі літають білі сніжинки.

Попрацюйте парами. Перетворіть подані речення на питальні. Запишіть питальні речення в зошит на наступному робочому рядочку.

  • За допомогою чого вам вдалось перетворити розповідні речення на питальні? (?)
  • Скажіть, речення які ви записали – окличні чи неокличні? Чому?
  • Що треба додати до 1 речення, щоб воно було окличним? (!) Додайте цей знак.

Запишіть це речення.

Рефлексія

  • Який висновок ми можемо зробити про питальні речення?
  • Продовжіть речення

В питальних реченнях …про щось запитується.

В кінці питальних речень стоїть … (?)

3) Фізкультхвилинка..

Трава низенька-низенька,

(присідають)

Дерева високі-високі,

(стають на пальці ніг, руки піднімають угору)

Вітер дерева колише, гойдає,

(нахил тулуба вліво і вправо)

Птахи летять, відлітають,

(помахи руками, як крилами)

А діти тихенько за парти сідають.

 

4) Зупинка на вулиці Спонукальних речень.(видаю кожному картку)

(коментоване письмо)

- Що значить «спонукання»? ( прохання, запрошення, порада, вимога, наказ…)

  • Уважно прочитайте речення. З поданих речень виписати тільки спонукальні.

Сонячне проміння торкнулося землі.

Куди відлітають перелітні птахи?

Дитино, люби і бережи природу!

-До чого закликає вас автор?

  • Як ви думаєте – це речення окличне чи неокличне? Чому?
  • А який знак повинен стояти в кінці неокличного речення? (.)
  • Рефлексія
  • Залишаючи вулицю Спонукальних речень ми пригадали, що:
  • Продовжіть речення

Спонукальні речення  висловлюють…спонукання до якоїсь дії.

В кінці окличних спонукальних речень стоїть … (!)

В кінці неокличних спонукальних речень стоїть… (.)

4). )Подивіться,  мешканці міста залишили нам конверт із завданнями.

Завдання у конверті

1.Поставте в кінці речення потрібний розділовий знак і вкажіть, яке це речення за метою висловлювання.

Хто з вас любить книжки (... речення.)

З книжкою легко жити і працювати (... речення.)

Шануйте і бережіть книжку (… речення.)

 

2. Складіть речення з поданих слів.

І команда – на, обережним, воді, будь.

ІІ команда – вогнем, не, з, грай.

ІІІ команда – гілки, не, ламай, дерев.

- Які ці речення за метою висловлювання?

- Що ви поставили в кінці кожного речення? ( кожна команда)

- Які вони за інтонацією?

 

3.Гра „ Який знак?”

Ой, що це? Мабуть, вітер-пустунець повіяв, і розділові знаки в кінці речень зникли.

Поставте потрібні розділові знаки.

І команда – Хто з вас любить книжки...

ІІ команда – Шануйте і бережіть книжку...

ІІІ команда – Я щодня читаю цікаві книжки...

- Яке речення за метою висловлювання?

- Чому поставили такий знак?

4.Ігровий момент

  Подивіться на свої записи в зошитах.

  Хто писав старанно, чисто?

  Кому подобається його каліграфія?

 

За вами весь час стежила панночка Каліграфія. Для того, щоб ви завжди писали чисто й охайно, пам'ятали про культуру запису, любили та вивчали рідну українську мову, наша гостя дарує вам свої записи.

(Учитель роздає аркуші з записами. Діти розгляда­ють їх.)

  Прочитайте разом слова панночки Каліграфії: «Спасибі за дбайливе ставлення до рідної мови».

V. Підсумок уроку.

1.  Сьогодні ми з вами залишаємо місто Речень. Але на наступних уроках ми повернемося туди.

  А зараз для кожної групи спільне завдання –давайте ще раз пригадаємо види речень

Асоціативний кущ

Речення

Розповідні          Питальні        Спонукальні

(. !) (?) (. !)

2. Гра «Виправ помилки»

Слова, зв'язані за змістом називаються текстом? (реченням)

Речення виражає незакінчену думку? (закінчену)

Речення, в якому про щось розповідається називається питальним? (розповідним)

Речення, в якому про щось запитується  називається спонукальним? (питальним)

Речення, в якому висловлюється спонукання називається розповідним? (спонукальним)

Оцінювання учнів

VІ. Домашнє завдання

І команда – скласти 3 розповідних речення

ІІ команда – скласти 3 питальних речення

ІІІ команда – скласти 3 спонукальних речення

 

Додаткове завдання

  Жителі міста Речень передали нам завдання. Я думаю ми з легкістю впораємося з ним.

  Я читаю вам завдання, а ви де потрібно обводите правильну відповідь або там де треба підкреслюєте правильну відповідь.

 

Тест « Речення ».

 

1.  Що таке речення?

а)  букви;

б)   текст;

в)  слова, які виражають закінчену думку.

 

2.  Подане речення, яке воно за метою висловлювання?

У ліс прийшла білосніжна зима..

а)  розповідне;

б)  спонукальне;

в)  питальне.

 

3.  Перетвори розповідне речення на питальне. Запиши його.

З дерев облітає листя.

З дерев облітає листя?

 

4.  Підкресли спонукальні речення.

Просить Богдана Оленочка:

  • Ти не лови метеличка.

Крилець йому не рви.

Хай літає, хай кружляє

Понад луками чистими…

Хай милується земля

Крильцями барвистими!

 

Перевірка тестового завдання.Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   які існують речення за метою висловлювання;

 

  •   які існують речення за інтонацією;

 

  •    Як розрізняти спонукальні, питальні та розповідні речення;

.  як розрізняти окличні та неокличні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   розрізняти види речень за метою висловлювання;

 

  •   правильно оформлювати речення;

 

 

  •   відрізняти неокличні речення від окличних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  себе за вміння отримувати знання;

 

  вчителів, які діляться з вами своїми знаннями;

 

  доброзичливі стосунки між однокласниками.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 лютого 2018
Переглядів
9038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку