ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ 6 КЛАСУ. "УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ "ІМЕННИК""

Про матеріал
Урок з української мови (6 клас). Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Іменник». Мета: повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з теми "Іменник як частина мови"; навчити застосовувати засвоєний теоретичний матеріал на практиці.
Зміст архіву
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ  з української мови ДЛЯ 6 Класу.                            "УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ "ІМЕННИК""

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Іменник»

Мета: повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з теми "Іменник як частина мови"; навчити застосовувати засвоєний теоретичний матеріал на практиці; розвивати логічне мислення, пунктуаційні, орфографічні, мовленнєві навички учнів, вчити аналізувати мовні явища; формувати в учнів навички співробітництва, культури спілкування? закріпити знання учнів про відмінювання, написання іменників.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого матералу.

Обладнання: картки із завданнями, підручник «Українська мова.6 клас»/ А.А.Ворон,В.А.Слопенко.-К.:Освіта,2014,  презентація, узагальнююча таблиця «Іменник».

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

   Епіграф уроку: 

Забудеш рідний край – твоє

всохне коріння.

                                                                           П.Тичина

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вдома вам необхідно було намалювати малюнок, який найкраще вас характеризує та провідміняти своє прізвище, ім’я та по батькові. Давайте ви по черзі покажете малюнки та поясните чому ви обрали цей образ. Показуючи малюнки, не забувайте називати своє прізвище, ім’я та по-батькові.

Молодці! Ви добре попрацювали!

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні ми з вами закінчили вивчення теми «Іменник». На уроці ми повторимо, закріпимо вивчене про іменник.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Наш урок ми присвятимо узагальненню і систематизації знань з теми «Іменник».

Ви думаєте: «Навіщо це нам потрібно?», «Для чого нам потрібно знати мову?» (вислови дітей)

В. 0. Сухомлинський говорив: «Уміння володіти словом, почуття краси слова потрібні кожній людині. Той, хто серцем відчуває красу слова, вміє словом передати красу природи і внутрішній світ переживань, той підніметься на високу сходинку справжньої людської культури». І це справді так. Адже знання рідної мови посідає важливе місце у нашому житті.

V.Актуалізація опорних знань

Гра « Так» чи « Ні »

1.Карпати – власний іменник?

2.Загальні іменники пишуться з великої літери?

3.Іменники відповідають на питання хто? що?

4.Іменники, до яких можна додати слова мій, він – чоловічого роду?

5.Назви вулиць, сіл, міст пишуться з маленької літери?

6.Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?

7.Плечі – це іменник, що вживається в однині?

8.Іменники зв’язуються з іншими словами за допомогою прийменників та закінчень?

VI. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

2.Робота з текстом

 Вибірковий диктант

Історія Одеси

Одеса -найбільше місто на півдні України. Дві тисячі років тому тут жили скіфи, киммерійці та сармати, а також пращури стародавніх слов'ян. 

З приходом турків місто було назване  Хаджибеєм .

З 1794 року починається спорудження нового порта та міста, яке отримує грецьке ім'я Одеса.
Згідно з розпорядженням Катерини ІІ 27 травня 1794 року на місці Хаджибею засновано нове портове місто. 2 вересня цього ж року під керівництвом Дерибаса були закладені перші портові споруди. Ця дата                    2 вересня 1794 року і є днем народження міста Одеси. Місто бурхливо будується за планом, складеним інженером  Францем Деволаном. Вже до 1803 року тут проживало 9 тисяч осіб. 

Завдання: виписати з тексту власні назви. Зробити синтаксичний розбір 1-го речення( на дошці).

- А що вам відомо про походження назви міста Одеса?

 

3.Завдання: дібрати до загальних назв власні

бульвар   Приморський
театр         Оперний

письменник    Іван  Франко, Ісаак Бабель

музей          Літературний       

вулиця       Рішельєвська

бібліотека  ім.І.Я.Франка

 

 

Вид Одесского портаСтарая Одесса

 

Історчна довідка.

Вперше нова назва міста зустрічається 10 січня 1795 року. Існує декілька версій про походження назви «Одеса».
Має місце факт, що в кінці XVIII сторіччя була традиція називати міста на завойованих у турок територіях грецькими іменами (наприклад, Севастополь, Тирасполь і т. п.). Тому можна припустити, що Одесу назвали на честь старогрецької колонії, що розташовувалася в північному причорномор’ї Одесос, в ті роки припускалось, що існувала вона неподалік від Одеської затоки (пізніше археологи знайшли цю колонію неподалік від болгарського міста Варна).
Інший варіант — етимологічний.
За однією з легенд, результатом царських дебатів про відсутність прісної води поблизу вибраного для будівництва місця, назвою міста, волею імператриці Катерини II, став прочитаний навпаки французький вираз «assez d’eau» (води досить). Дана версія офіційною історіографією відкидається.

Легенда свідчить, що нова назва довго не приживалася і люди, як і раніше, називали Одесу Хаджибєєм. Тому для кращого засвоєння населенням нової назви, влада застосувала наступний метод. На всіх міських заставах козаки питали в’їжджаючих селян: «Куди шлях тримаєте?» І якщо слідувала відповідь «В Хаджібей», козаки цю людину просто лупцювали. Метод виявився дієвим і незабаром вже всі іменували місто Одесою.

4.Розподільна  робота  з "ключем"(картки)

Розподіліть іменники на відміни. У першу колонку запишіть іменники III відміни, у другу-  ІІ в., у третю- І в.

Чесність, дуб,зимівля, арія(епізод опери),уважність,отаман, білка, лимонниця,жорстокість,розквіт,усмішка,огірок,книгарня,обачність,голуб, айстра,  орнамент( візерунок або узор), юнь,Європа, юнак,шухляда.
Ключ. Чужою дорогою підеш-заблукаєш.

5.«Творча робота»

Відгадайте слова і придумайте речення з двома словами на вибір

— Яке місто є столицею Грузії? (Тбілісі.)

— Яке місто є столицею Японії? (Токіо.)

— Як зветься автомобіль для проїзду за плату? (Таксі.)

— Як зветься стоянка-майстерня для тепловозів та вагонів? (Депо.)

— Птах розміром з білого лелеку,ноги рожеві (фламі́нго )  

  —Шоколадне дерево – какао;

— Яка пташка є найменшою? (Колібрі.)

— Яскравий, чубатий папуга – какаду;

— Кольорові нитки для вишивання. (Муліне.)

Як називається національне японське жіноче й чоловіче вбрання? (Кімоно.)

— Яка річка є найбільшою у світі? Міссісіпі

— Як звуть автора роману про Робінзона Крузо? (Даніель Дефо.)

Підсумок: незмінювані іменники – назви тварин належать до чоловічого роду, крім мухи Це-це, колібрі.

6.Завдання  «Конструювання». Утворіть складні іменники від поданих слів:   

 Лист падає, середні віки, чорна слива,трусити  землю,писати життя, відео, зв’язок; сніг, затримання; овочі, сховище; салон, магазин; ліс, степ; радіо, станція; міні, комп’ютер, лікар, еколог.                                                                     7.Творче завдання ( в зошитах)

Складіть і запишіть речення, щоб подані іменники писались із не разом і окремо.                                                                                                                                 Не згода — незгода, не бажання — небажання, не вдача — невдача

8.Гра «Знайди  «зайве».

1) Знайдіть «зайве» слово в кожному стовпчику.

Любіть                     співати                 край                                                                                        вітер                        малювати            пухнастий                                                            сніг                           рідний                 сніжний

 

2) Складіть із «зайвих» слів речення. Зробіть морфологічний розбір іменника.

(Любіть   рідний  край.)

Край - іменник,п.ф.-край,заг.,неіст.,ч.р.,одн.,З.в.,II відм.,м’як.гр,додаток.

9.Тренувальна вправа

Робота з підручником

Виконання вправи 198. Зробіть морфологічний розбір виділених іменників(стежиною,ганок,гарбузенятами,  тінь)

10.Тестові завдання.

  • 1.Іменник – це частина мови, яка:

 а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не  називає їх;                                        б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;

     в) означає назви предметів та осіб;

  г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі;

  • 2.Знайдіть іменник, який означає назву істоти:

     а) стіл                          

     б) будинок,

     в) дорога                      

     г) кошеня

  • 3.Знайдіть власну назву, яка береться в лапки:

а) місто Київ,               

б) журнал Пізнайко,

в) озеро Світязь,         

г) село Яблунівка.

  • 4.Усі іменники належать до III відміни в рядку

а) сіль, доля, поле, роззява

б) мати, юність, любов, річ

в) тінь, свекруха, косар, дідунь

г)     осінь, старовина, борода, зелень

  • 5.Знайдіть іменник спільного роду:

     а) сирота                      

     б) тополя

     в) адреса                       

     г) дріб.

  • 6.Знайдіть іменник, який вживається тільки в однині:
    а)вулиця

   б)тиша
            в)дівчина

   г)спідниця

  • 7.Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині:

  а) зустрічі                 

  б) сумки

  в) меблі                       

  г) зошити.

  • 8.Який іменник в О.в. пишеться з апострофом :
    а) любов
    б) височинь
    в) повість

  г)  кошеня

  • 9.Укажіть правильно утворені імена по батькові :
    а) Вікторовна
    б)Олексієвич
    в) Сергіївна

  г) Віталійовна

  • 10. Знайдіть правильно перекладене словосполучення

а) дякувати друга         

б) дякувати другу,

в) дякувати другом      

г) дякувати другові.

11. Познач, у якому відмінку стоять виділені іменники.
Наші предки сіяли в полі пшеницю, ячмінь, просо.
 

а) Н.в.
б) М.в.
в) З.в
в) О. в.

12. Усі іменники не належать до жодної з відмін в рядку

 а) золото, клей, Іван, син                   

 б)  мати, двері, собака, кіт                 

 в)  плід, вікно, курча, земля

 г) таксі, окуляри, Альпи, Сорочинці

VII. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

-Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Діти, мої очікування щодо вашої роботи справдились: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на мої запитання. (Оцінювання роботи учнів)

       -Які ваші враження від уроку?

VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал,с93(усно).Скласти твір на тему «Одеса- моє рідне місто»,виписати 3 іменника. Зробити морфологічний розбір іменників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Іменник як частина мови

(Узагальнюючий урок української мови, 6 клас)

 

 

 

 

Підготувала

урок з української мови

                                                                             вчитель української мови                                         та літератури

 Одеської ЗОШ№58 І – ІІІ ступенів

Коган Світлана Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Узагальнення та систематизація  вивченого про іменник»

Номер слайду 2

Мета: повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з теми "Іменник як частина мови"; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагаченню словникового запасу учнів; розвивати комунікаційні компетенції; формувати в учнів навички співробітництва, культури спілкування; виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до одного.

Номер слайду 3

Епіграф: Забудеш рідний край – твоє всохне коріння. П.Тичина

Номер слайду 4

Гра « Так» чи « Ні » Карпати – власний іменник? Загальні іменники пишуться з великої літери? Іменники відповідають на питання хто? що? Іменники, до яких можна додати слова мій, він – чоловічого роду?

Номер слайду 5

Назви вулиць, сіл, міст пишуться з маленької літери? Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що? Плечі – це іменник, що вживається в однині? Іменники зв’язуються з іншими словами за допомогою прийменників та закінчень?

Номер слайду 6

«Загляньмо в минуле. Історія Одеси »

Номер слайду 7

Завдання: дібрати до загальних назв власні бульвар театр письменник музей вулиця бібліотека

Номер слайду 8

Розподільний диктант з "ключем" Чужою дорогою підеш-заблукаєш.

Номер слайду 9

Незмінювані іменники Тбілісі Токіо

Номер слайду 10

таксі депо

Номер слайду 11

фламінго какао

Номер слайду 12

колібрі какаду

Номер слайду 13

муліне кімоно

Номер слайду 14

Міссісіпі

Номер слайду 15

Даніель Дефо

Номер слайду 16

“Конструювання” Завдання:утворіть складні іменники від поданих слів Лист падає, середні віки, чорна слива,трусити землю,писати життя, відео, зв’язок; сніг, затримання; диктант, переклад; салон, магазин; ліс, степ; радіо, станція; міні,комп’ютер, лікар,еколог.

Номер слайду 17

Гра “Знайди “зайве" 1) Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати. Любіть співати край вітер малювати пухнастий сніг рідний сніжний 2)Складіть із «зайвих» слів речення. Зробіть морфологічний розбір іменника.

Номер слайду 18

Тестові завдання 1.Іменник – це частина мови, яка: а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх; б) означає назву ознаки предмета або його приналежність; в) означає назви предметів та осіб; г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі.

Номер слайду 19

2.Знайдіть іменник, який означає назву істоти: а) стіл б) будинок в) дорога г) кошеня

Номер слайду 20

3.Знайдіть власну назву, яка береться в лапки: а) місто Київ, б) журнал Пізнайко, в) озеро Світязь, г) село Яблунівка.

Номер слайду 21

4.Усі іменники належать до III відміни в рядку а) сіль, доля, поле, роззява б) мати, юність, любов, річ в) тінь, свекруха, косар, дідунь г) осінь, старовина, борода, зелень

Номер слайду 22

5.Знайдіть іменник спільного роду: а) сирота б) тополя в) адреса г) дріб

Номер слайду 23

6.Знайдіть іменник, який вживається тільки в однині: а)вулиця б)тиша в)дівчина г)спідниця

Номер слайду 24

7.Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині: а) зустрічі б) очі в) меблі г) зошити

Номер слайду 25

8.Який іменник в О.в. пишеться з апострофом : а) любов б) ніжність в) повість г) кошеня

Номер слайду 26

9.Укажіть правильно утворені імена по батькові : а) Вікторовна б)Олексієвич в) Сергіївна г) Віталійовна

Номер слайду 27

10. Знайдіть правильно перекладене словосполучення а) дякувати друга б) дякувати другу, в) дякувати другом г) дякувати другові.

Номер слайду 28

11. Познач, у якому відмінку стоять виділені іменники. Наші предки сіяли в полі пшеницю, ячмінь, просо. а) Н.в. б) М.в. в) З.в г) О. в.

Номер слайду 29

12. Усі іменники не належать до жодної з відмін в рядку а) золото, клей, Іван, син б) мати, двері, собака, кіт в) плід, вікно, курча, земля г) таксі, окуляри, Альпи, Сорочинці

Номер слайду 30

Домашнє завдання Вдома вам треба написати твір на тему: „Одеса- моє рідне місто “, виписати з твору три іменника. Зробити морфологічний розбір трьох іменників(на вибір).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дем'яненко Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додав(-ла)
Коган Светлана
Додано
14 жовтня 2020
Переглядів
5472
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку