Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Іменник»
Мета: повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з теми "Іменник як частина мови"; навчити застосовувати засвоєний теоретичний матеріал на практиці; розвивати логічне мислення, пунктуаційні, орфографічні, мовленнєві навички учнів, вчити аналізувати мовні явища; формувати в учнів навички співробітництва, культури спілкування? закріпити знання учнів про відмінювання, написання іменників.
Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого матералу.
Обладнання: картки із завданнями, підручник «Українська мова.6 клас»/ А.А.Ворон,В.А.Слопенко.-К.:Освіта,2014, презентація, узагальнююча таблиця «Іменник».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Епіграф уроку:
Забудеш рідний край – твоє
всохне коріння.
П.Тичина
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вдома вам необхідно було намалювати малюнок, який найкраще вас характеризує та провідміняти своє прізвище, ім’я та по батькові. Давайте ви по черзі покажете малюнки та поясните чому ви обрали цей образ. Показуючи малюнки, не забувайте називати своє прізвище, ім’я та по-батькові.
Молодці! Ви добре попрацювали!
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні ми з вами закінчили вивчення теми «Іменник». На уроці ми повторимо, закріпимо вивчене про іменник.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Наш урок ми присвятимо узагальненню і систематизації знань з теми «Іменник».
Ви думаєте: «Навіщо це нам потрібно?», «Для чого нам потрібно знати мову?» (вислови дітей)
В. 0. Сухомлинський говорив: «Уміння володіти словом, почуття краси слова потрібні кожній людині. Той, хто серцем відчуває красу слова, вміє словом передати красу природи і внутрішній світ переживань, той підніметься на високу сходинку справжньої людської культури». І це справді так. Адже знання рідної мови посідає важливе місце у нашому житті.
V.Актуалізація опорних знань
Гра « Так» чи « Ні »
1.Карпати – власний іменник?
2.Загальні іменники пишуться з великої літери?
3.Іменники відповідають на питання хто? що?
4.Іменники, до яких можна додати слова мій, він – чоловічого роду?
5.Назви вулиць, сіл, міст пишуться з маленької літери?
6.Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?
7.Плечі – це іменник, що вживається в однині?
8.Іменники зв’язуються з іншими словами за допомогою прийменників та закінчень?
VI. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
2.Робота з текстом
Вибірковий диктант
Історія Одеси
Одеса -найбільше місто на півдні України. Дві тисячі років тому тут жили скіфи, киммерійці та сармати, а також пращури стародавніх слов'ян.
З приходом турків місто було назване Хаджибеєм .
З 1794 року починається спорудження нового порта та міста, яке отримує грецьке ім'я Одеса.
Згідно з розпорядженням Катерини ІІ 27 травня 1794 року на місці Хаджибею засновано нове портове місто. 2 вересня цього ж року під керівництвом Дерибаса були закладені перші портові споруди. Ця дата 2 вересня 1794 року і є днем народження міста Одеси. Місто бурхливо будується за планом, складеним інженером Францем Деволаном. Вже до 1803 року тут проживало 9 тисяч осіб.
Завдання: виписати з тексту власні назви. Зробити синтаксичний розбір 1-го речення( на дошці).
- А що вам відомо про походження назви міста Одеса?
3.Завдання: дібрати до загальних назв власні
бульвар Приморський
театр Оперний
письменник Іван Франко, Ісаак Бабель
музей Літературний
вулиця Рішельєвська
бібліотека ім.І.Я.Франка
Історчна довідка.
Вперше нова назва міста зустрічається 10 січня 1795 року. Існує декілька версій про походження назви «Одеса».
Має місце факт, що в кінці XVIII сторіччя була традиція називати міста на завойованих у турок територіях грецькими іменами (наприклад, Севастополь, Тирасполь і т. п.). Тому можна припустити, що Одесу назвали на честь старогрецької колонії, що розташовувалася в північному причорномор’ї Одесос, в ті роки припускалось, що існувала вона неподалік від Одеської затоки (пізніше археологи знайшли цю колонію неподалік від болгарського міста Варна).
Інший варіант — етимологічний.
За однією з легенд, результатом царських дебатів про відсутність прісної води поблизу вибраного для будівництва місця, назвою міста, волею імператриці Катерини II, став прочитаний навпаки французький вираз «assez d’eau» (води досить). Дана версія офіційною історіографією відкидається.
Легенда свідчить, що нова назва довго не приживалася і люди, як і раніше, називали Одесу Хаджибєєм. Тому для кращого засвоєння населенням нової назви, влада застосувала наступний метод. На всіх міських заставах козаки питали в’їжджаючих селян: «Куди шлях тримаєте?» І якщо слідувала відповідь «В Хаджібей», козаки цю людину просто лупцювали. Метод виявився дієвим і незабаром вже всі іменували місто Одесою.
4.Розподільна робота з "ключем"(картки)
Розподіліть іменники на відміни. У першу колонку запишіть іменники III відміни, у другу- ІІ в., у третю- І в.
Чесність, дуб,зимівля, арія(епізод опери),уважність,отаман, білка, лимонниця,жорстокість,розквіт,усмішка,огірок,книгарня,обачність,голуб, айстра, орнамент( візерунок або узор), юнь,Європа, юнак,шухляда.
Ключ. Чужою дорогою підеш-заблукаєш.
5.«Творча робота»
Відгадайте слова і придумайте речення з двома словами на вибір
— Яке місто є столицею Грузії? (Тбілісі.)
— Яке місто є столицею Японії? (Токіо.)
— Як зветься автомобіль для проїзду за плату? (Таксі.)
— Як зветься стоянка-майстерня для тепловозів та вагонів? (Депо.)
— Птах розміром з білого лелеку,ноги рожеві (фламі́нго )
—Шоколадне дерево – какао;
— Яка пташка є найменшою? (Колібрі.)
— Яскравий, чубатий папуга – какаду;
— Кольорові нитки для вишивання. (Муліне.)
Як називається національне японське жіноче й чоловіче вбрання? (Кімоно.)
— Яка річка є найбільшою у світі? Міссісіпі
— Як звуть автора роману про Робінзона Крузо? (Даніель Дефо.)
Підсумок: незмінювані іменники – назви тварин належать до чоловічого роду, крім мухи Це-це, колібрі.
6.Завдання «Конструювання». Утворіть складні іменники від поданих слів:
Лист падає, середні віки, чорна слива,трусити землю,писати життя, відео, зв’язок; сніг, затримання; овочі, сховище; салон, магазин; ліс, степ; радіо, станція; міні, комп’ютер, лікар, еколог. 7.Творче завдання ( в зошитах)
Складіть і запишіть речення, щоб подані іменники писались із не разом і окремо. Не згода — незгода, не бажання — небажання, не вдача — невдача
8.Гра «Знайди «зайве».
1) Знайдіть «зайве» слово в кожному стовпчику.
Любіть співати край вітер малювати пухнастий сніг рідний сніжний
2) Складіть із «зайвих» слів речення. Зробіть морфологічний розбір іменника.
(Любіть рідний край.)
Край - іменник,п.ф.-край,заг.,неіст.,ч.р.,одн.,З.в.,II відм.,м’як.гр,додаток.
9.Тренувальна вправа
Робота з підручником
Виконання вправи 198. Зробіть морфологічний розбір виділених іменників(стежиною,ганок,гарбузенятами, тінь)
10.Тестові завдання.
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх; б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;
в) означає назви предметів та осіб;
г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі;
а) стіл
б) будинок,
в) дорога
г) кошеня
а) місто Київ,
б) журнал Пізнайко,
в) озеро Світязь,
г) село Яблунівка.
а) сіль, доля, поле, роззява
б) мати, юність, любов, річ
в) тінь, свекруха, косар, дідунь
г) осінь, старовина, борода, зелень
а) сирота
б) тополя
в) адреса
г) дріб.
б)тиша
в)дівчина
г)спідниця
а) зустрічі
б) сумки
в) меблі
г) зошити.
г) кошеня
г) Віталійовна
а) дякувати друга
б) дякувати другу,
в) дякувати другом
г) дякувати другові.
11. Познач, у якому відмінку стоять виділені іменники.
Наші предки сіяли в полі пшеницю, ячмінь, просо.
а) Н.в.
б) М.в.
в) З.в
в) О. в.
12. Усі іменники не належать до жодної з відмін в рядку
а) золото, клей, Іван, син
б) мати, двері, собака, кіт
в) плід, вікно, курча, земля
г) таксі, окуляри, Альпи, Сорочинці
VII. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Діти, мої очікування щодо вашої роботи справдились: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на мої запитання. (Оцінювання роботи учнів)
-Які ваші враження від уроку?
VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал,с93(усно).Скласти твір на тему «Одеса- моє рідне місто»,виписати 3 іменника. Зробити морфологічний розбір іменників.
Іменник як частина мови
(Узагальнюючий урок української мови, 6 клас)
Підготувала
урок з української мови
вчитель української мови та літератури
Одеської ЗОШ№58 І – ІІІ ступенів
Коган Світлана Миколаївна