Урок "Словотвір. Способи словотворення"

Про матеріал
План-конспект уроку з мультимедійною підтримкою, мета якого – ознайомити учнів з основними способами словотвору; сформувати загальнопізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова різними способами; удосконалювати навички розбору слів за будовою;виховувати почуття патріотизму, повагу до рідної мови, України
Перегляд файлу

Конспект  уроку української  мови в  6 класі

учителя Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 4

Гамій Ірини Олександрівни

 

 

Українська мова   Клас 6    

 

Тема уроку: Словотвір. Способи словотворення.

 

Мета уроку.

Освітня: ознайомити учнів з основними  способами словотвору; сформувати загальнопізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова різними способами; удосконалювати навички розбору слів за будовою;

Розвиваюча: розвивати увагу й дослідницькі уміння дітей за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу, логічне мислення;  формувати мовну та інформаційно-комунікаційну компетентності.

Виховна: виховувати почуття патріотизму, повагу до рідної мови, України.

 

Методи і методичні прийоми:


1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення,  бесіда, робота з підручником.
б) наочний: , робота з підручником , демонстрація-презентація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання  нових знань, робота з роздатковим матеріалом, ТЗН.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
4. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

 

Обладнання: підручник “ Українська мова ” О.В. Заболотний, В.В. Заболотний

 ( К.: Генеза, 2014), презентація  “  Словотворення”,  веб- вправа «Пазл», картки, картки оцінювання, інтерактивна дошка.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Форма уроку: урок – дослідження.

 

 Очікувані результати:

  • шестикласники знають основні способи словотворення;
  • уміють визначати способи творення відомих слів;
  • можуть утворювати слова різними способами та вживати їх у мовленні.

 

 

 

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

1. Прийом  «Дитяча долонька»  - привітання учасників освітнього процесу (Слайд 1)

 - Я рада вітати вас на уроці рідної мови! Любі діти, візьміть, будь ласка, долоньку, яка лежить у вас на парті, прочитайте, що написано на ній, мовчки в

2. Ранкове коло. «В цьому класі друзі всі» (Слайд 2)

  • В цьому класі друзі всі:                     (три хлопки)
  • Я і ти, і ми, і ви.                                  ( три хлопки)
  • Добрий день, тому, хто зліва.            (поворот наліво)
  • Добрий день, тому, хто справа.         ( поворот направо)
  • Ми – одна сім’я.          (розвести руки в сторони, показати на всіх)

 

В цьому класі друзі всі:                   

Я і ти, і ми, і ви.                                 

  Посміхнись, тому, хто зліва.           (посміхнутися сусідові зліва)

  Посміхнись, тому, хто справа.        ( посміхнутися сусідові справа)

  Ми – одна сім’я.                               (розвести руки в сторони, показати на всіх)

 

Вчитель:

Я рада вітати вас на уроці української  мови! Наші з вами помічники ручка і зошит. Розгорніть його і запишіть число, класна робота. А допоможуть налаштуватися на продуктивну роботу слова, які кожен повинен повторити про себе.(слайд 3).

     Аутотренінг

Я –людина

Я-шестикласник

Я-творча особистість

Я – досліджую, думаю, замислююся.

Я буду працювати на уроці

Я хочу знати.

  Сьогодні в нас з вами буде урок дослідження. Знаючи, що ви дуже допитливі, я хочу спитати у вас, що таке вічний двигун, чи є на світі така машина? (Слайд 4)

  ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Вчитель: (Слайд 5)

Ми, друзі, будемо сьогодні з вами дослідниками і за  допомогою досліджень ми спробуємо довести вислів, сформульований  українським мовознавцем  Іваном Романовичем Вихованцем у словах: «Могутня машина словотвору працює, немов вічний двигун».  Спробуємо дізнатись, чому словотвір порівнюють із вічним двигуном.

 Оцінюватимемо результати нашої діяльності за допомогою карток, де за кожний   вид роботи ви поставите собі оцінку, а після того, як я переревірю ваші роботи, я також виставлю вам бали за роботу на уроці. Отже, кожен з вас отримує комплексний бал за урок.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Слайд 6 )

       Але отримання нових знань неможливе без повторення вивченого.

           1. «Інтелектуальна розминка»

  • Який розділ науки про мову ми почали вивчати? (Слайд 7)
  • Яке слово називаємо похідним? (утворене від іншого слова) (Слайд 8)
  • Яке слово називаємо твірним? (від якого утворюється нове слово) (Слайд 9)
  • За допомогою чого утворюються нові похідні слова? (словотворчих засобів)

 

2. Дослідження «Визнач твірне слово» (Слайд 7)

Розпочинаємо нашу дослідницьку діяльність.

     Завдання: у словах, записаних на дошці, визначіть твірне слово. За кожну правильну відповідь поставте собі 1 бал.

 

          Записати ← писати

Сказати ← казати

Підвіконня ← вікно

Припічок ← піч

Узлісся ← ліс 

Закордонний ← кордон

         

3. Інтерактивна вправа «Цікава орфографія»  (Слайд 8)

Вчитель:

На сьогодні вам необхідно було повторити написання префіксів пре-, при,  прі-. Зараз ми перевіримо, як ви повторили цю тему.

 

4.  Дослідження – аналіз «Україна»  (слайд 9)

Ваше завдання: прослухати аудиозапис уривку української пісні, дібрати споріднені  до слова «Україна», (Слайд 10), а тепер розберемо ці слова за будовою, аби дослідити, за допомогою якої морфеми утворилися нові слова, сформулювати тему уроку.

(Український, українець, українка )

Сформулюйте, будь ласка, тему уроку.

Тему уроку сформулювали, а тепер визначимо, що ж стане предметом наших досліджень? Правильно, основні способи словотворення. (Слайд 11)

Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошит.

 

YІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

Вчител : Під час вивчення цієї теми ми познайомимось із основними способами словотворення, зі змінами приголосних при творенні іменників і прикметників, з творенням складних і складноскорочених слів.

        

На сьогоднішньому  уроці ми вирішимо  такі завдання:

  • ознайомимось із основними способами словотвору;
  • навчимося змінювати й утворювати нові слова;

звернемо увагу на красу і багатство рідної мови.

 

Y. Сприймання й усвідомлення учнями теоретичного матеріалу в процесі практичної діяльності. Виконання завдань і вправ творчого характеру.

1. Пояснення вчителем нового матеріалу  з використанням ІКТ(Робота з презентацією “ Способи словотвору ”(Слайд 12 -18)

В українській мові існуюють такі способи словотворення (слайд 12)

Нові слова можуть утворюватися за допомогою префіксів і цей спосіб називається префіксальним(слайд 13)

Суфіксальний спосіб - це такий спосіб словотворення, при якому нове слово утворюється шляхом приєднання до твірної основи словотворчого суфікса (слайд 14)

  • префіксально — суфіксальний Суфіксально-префіксальний спосіб — це спосіб творення похідних слів одночасним додаванням до твірної основи суфікса і префікса(Слайд 15)
  • безафіксний спосіб:(слайд 16) Безафіксний спосіб — це спосіб творення нових слів шляхом «укорочення» твірної основи (усічення морфем). Цим способом творяться іменники від дієслів та прикметників: зелений — зелень, прокосити — прокіс, перекладати — переклад, захистити — захист, неучений — неук.
  • складання слів або основ: (Слайд 18)
  • Перехід однієї частини мови в іншу  (Слайд 19)

 

          2.  Дослідження – спостереження «Скажи без затримки» - робота з  підручником (Слайд 20)

Прочитайте ребуси, визначте, від яких слів і за допомогою яких значущих частин утворено слова – відгадки? Яким способом? Діти, які відгадали слово, ставлять собі 1 бал.

3. Дослідження – конструктор  “Словотворча скарбничка” (Слайд 20)

Теоретичний матеріал опрацювали, а тепер перевіримо, чи можемо ми застосувати отримані знання на практиці і створювати нові слова.

(Діти по черзі витягують картку.)

праця, любити

Край, знати

Вода, грати

Земля, устрій

Життя, давати

Чорний, брови

Ліс, смуга

Руда, копати

Добро, діяти

Воля, любити

Земля, трусити

Нафта, провід

Світле, волосся

Вода, лікувати

Залізо, бетон

Вчитель Яким способом творення слів ми користувалися? Оцініть свою роботу. За правильну відповідь поставте собі 1 бал.

  1. Руханка «Сонце нам сяє» (під музику Гайтани) (Слайд 21)
  2. Дослідження-трансформація  «Один у полі не воїн» - робота в групах. (слайд 22),правила роботи в групі. (Слайд 23)

Завдання: за допомогою суфіксів утворити назви мешканців міст та назв   областей.

     Назви:  Харків,  харків’янин, харків’янка,  Харківська

  Одеса, одесит, одеситка, Одеська

  Бахмут, бахмутчанин, бахмутчанка, Донецька

 

Місто

Мешканець

Область

Київ

Киянин, киянка

Київська

Одеса

одесит

 

 

 

 

 

 

 

 

         Оцінюються по черзі. Молодці!

 

  1. Дослідження «Створи словотвірний ланцюжок» - робота в парах.

(Слайд 24)

 Ми знаємо, що при словотворенні виникають групи споріднених слів, які можна розмістити з урахуванням послідовності приєднання префіксів і суфіксів, утворивши словотвірний ланцюжок.

 (Слайд 25)

  Запишіть слова за порядком, щоб утворилися словотвірні ланцюжки, розберіть слова за будовою, визначіть спосіб творення:

 Зразок: весна — весняний — веснянки — веснянкуватий.

        Чобіток, чобіт, чоботар, чоботарський, чоботарювати

 Чобіт –чобіток, чоботар, чоботарський, чоботарювати.

 Оцінювання діяльності.

 

  1. Дослідження – розпізнавання - робота біля дошки. (Слайд 26)

Записати   речення під диктовку вчителя.

1.Сміливого і куля не бере. 

2. Ранній пізньому не кланяється.

3.Учений іде, а неук слідом спотикається.

Не забудьте оцінити вашу роботу: 1 речення – 1 бал

 

YІ. Систематизація  й узагальнення знань, умінь й навичок учнів.

  1. Розподільна робота. Тренінгова веб-вправа «Пазл». (27)

 

(працюємо на ІКТ  визначити   способи творення слів ) – слайд

 Отже, правильно за кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал. Оцінювання

  1. Прийом «Незакінчені речення»(Слайд 28)
  • На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було … ”(Слайд 29)
  • „Цю тему потрібно вивчати, для того, щоб …” (Слайд 30)
  • „Тему уроку я застосую в таких випадках …” (Слайд 31)
  1. Бесіда.

Вчитель

  • Що ми досліджували на уроці?
  • Чи можна сказати, що словотвір – це вічний двигун?

Чи існує вічний двигун?  Вчені скажуть - ні. А мовознавство скаже - так! (Слайд 36). Таким вічним двигуном у мові є словотвір. Механізм словотвору діє без перепочинку, виготовляючи потрібні для людей слова. Нам потрібно повсякчас турбуватися про розвиток і збагачення рідної мови.

 

Тож плекаймо в серці кожне гроно

Прозоре диво калинове,

Хай квітне, пломенить червоно

В сім’ї великій, вольній новій.

      

     Для закріплення знань з цієї теми ви отримуєте пам’ятку «Основні способи словотворення» для подальшого користування в роботі.

Вкладіть ваші картки оцінювання в робочі зошити, здайте на перевірку.  Дякую за урок!!!

 

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання  :

Гр.  «А »Пригадати й записати народні прислів’я, у яких вжито спільнокореневі слова; ці слова підкреслити, виділити в них корені (напр.: Яблучко від яблуньки недале-ко відкотиться. 

  • Береженого Бог береже)

 гр “Б” –  виконати словотвірний аналіз 4-х слів за зразком (стор.60)

VІІІ.  Визначення найактивніших учнів.

Самооцінка роботи учнів над засвоєнням теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Гамій Ірина
Додано
19 жовтня 2020
Переглядів
6505
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку