План-конспект уроку з української мови для 8 класу "Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами речення. Двокрапка і тире"

Про матеріал

Тема: Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Мета: пояснити правила вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах; формувати вміння вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях, правильно інтонувати такі речення; виховувати любов до природи рідного краю; розвивати увагу, логічне мислення, емоційну сферу.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови для 8 класу

Тема:  Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних  словах у реченнях з однорідними членами.

Мета: пояснити правила вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах; формувати вміння вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях, правильно інтонувати такі речення; виховувати  любов до природи рідного краю; розвивати  увагу, логічне мислення, емоційну сферу.

Тип уроків:  уроки  вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Творче спостереження на основі тексту з елементами аналізу

  • Прочитайте текст. Дайте заголовок. Яка  тема цього тексту? Сформулюйте основну його думку. Які аргументи на підтвердження основної думки наводить автор? До якого типу мовлення належить текст? Який стиль мовлення використано у тексті? Поясніть, як досягається цілісність і зв’язність тексту. Які мовні засоби  для цього використовуються?

Чорнухинська земля межує з такими районами: Лохвицьким, Пирятинським, Лубенським, Варвинським Чернігівської області. Природний газ, нафта, пісок, глина, торф, кам’яна сіль – ось які корисні копалини переважають у Чорнухинському районі. Тут вирощують головні культури: озиму пшеницю, кукурудзу, цукровий буряк, соняшник. Залишки курганів городищ та поселень скіфського часу і періоду Київської Русі – все відлунює далеким минулим рідного краю («Полтавщина» Енциклопедичний довідник).

  •              Визначити однорідні члени речення. Які слова супроводжують однорідні члени речення? Якою частиною мови вони виражені?
  •              Зробіть висновок про те, де  стоять узагальнувальні слова по відношенню до однорідних членів і які розділові знаки їх супроводжують.

Робота з підручником. Опрацювання теретичного матеріалу (с.112).

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Диктант з коментуванням

На всьому просторі  запорізьких степів водилася сила звірини й птахів. Тут були такі звірі: вовки, лисиці, дикі кішки, олені, лані, лосі, дикі кабани, ведмеді, зайці, бобри, куниці. Птахи водилися такі: лебеді, гуси, качки, дрохви, стрепети, лелеки, журавлі, тетеруки, куріпки, жайворонки. Білуга, севрюга, стерлядь, соми, коропи, судаки, окуні, щуки, карасі -  ця риба кишіла в ріках, озерах та лиманах козацьких вольностей.  У степах водилися комахи, як-от: бджоли, цвіркуни,  мурахи, таргани, павуки. З плазунів відомі  гадюки, вужі, жовтобрюхи тощо. (За книгою Д.Яворницького «Історія запорізьких козаків»).

  • Побудуйте схеми, які б відображали групування однорідних членів речення й узагальнюючих слів.

Самостійна робота

  • Списати. Поставити розділові знаки у реченнях (подано без їх вилучення). Підкреслити узагальнювальне слово. Яким членом речення воно виступає?

Природа Полтавщини була надзвичайно багатою з давніх-давен. У лісах було повно дичини, про яку зараз доводиться лише читати в старих книгах: ведмеді, дикі коні-тарпани, дикі кабани, бобри, борсуки, дятли, зозулі, дрімлюги, горобці, синиці, посмітюхи, одуди, іволги, солов’ї, вільшанки, дрозди, сови, коршуни, орлани, жайворонки – пташиний світ і сьогодні багатобарвний і багатоголосий (Ю. Дмитренко-Думич).

Творча робота

  • Пропоную скласти сенкан, бо саме така форма поезії дає можливість у другому і третьому рядочках використовувати однорідні члени речення.(По рядах)

Полтавщина.                                                                               

Велична, прекрасна.        

   Вабить, чарує, манить.                 

   Невелике місто на карті України.       

   Батьківщина.                           

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Клоуз-тест

1. Між однорідними членами можуть ставитися такі розділові знаки:

а)кома, двокрапка, тире, крапка з комою;

б)кома, тире, крапка з комою;

в)кома, тире, лапки.

 2. У реченні «Зупинилась тиша, тиха і незбудна, зупинився в небі вечоровий дим» однорідні члени речення з’єднані:

а) без сполучників;

б)за допомогою сполучників;

в) за допомогою інтонації.

3.У реченні «Розбряклі від води окопи весь час обвалюються усі ми забагнючені до вух ждемо не діждемось коли настане час підміни кома не ставиться
а) між двома дієсловами в однаковій формі, що вказують на рух і його мету;
б)між двома однаковими або близькими за значенням словами, з яких друге вжите з запереченням не, якщо таке словосполучення становить одне ціле.
4.У реченні «Хай собі кружляє обертається хоч круг лампочки земля стара» між однорідними членами, не з’єднаними сполучниками, слід поставити:
а) кому;

 б)тире.
5. У реченні «Було багато пізніх, осінніх квітів» між означеннями ставиться кома, тому що:

а)вони характеризують предмети з одного боку;

б) друге означення пояснює, уточнює перше;

в)вони є художніми означеннями.

6.У якому реченні допущено помилку?

а) Густа, як руно трава, й дрібненька, тонісінька осока доходять до самої води.
б) Петербурзьким шляхом, по коліна грузнучи в заметах, боса йшла зморена, полатана Вкраїна, муку притуливши до чола.

в)Ледве чутно дзюрчить вода поперед великої, турецької галери.

7.У реченні «В такім разі депутацію слід слати не лише в Польщу, а й у Литву» між однорідними членами речення ставиться кома, тому що вони:

а) з’єднані протиставними сполучниками;

б)з’єднані повторюваними єднальними сполучниками;

в)з’єднані попарно;

г)з’єднані парними сполучниками.

8. У реченні «Ревнув з лютості і з болю Бурунда і лівою рукою стис Максима за груди» кома не ставиться, тому що:

а)сполучник вжито при однорідних членах один раз;

б) сполучник повторюється в реченні не при однорідних членах;

в) однорідні члени речення, з’єднані повторюваними  сполучниками, утворюють  усталений вислів.

9. В одному з наведених речень наявне узагальнююче слово, яке стоїть перед однорідними членами речення. Отже, слід поставити двокрапку в такому реченні:
а) Усе було прекрасне в цій дівчині і лінії бездоганної чистоти личка, і пропорції тіла, й гармонія кольорів.

б) Калино, ти живи! Вві сні і наяву приходжу до тебе, прилітаю з0за Єнісею, Вісли, з-за Дунаю, і рідною матусею зову, і падаю в пахучу мураву, і до колін солоних припадаю, і в щасті непоганьбленім ридаю, бо корінь мій дитинний – тільки ти.

в) Скрізь плач, і стогін, і ридання, несмілі поклики, слабі, на долю марні нарікання і чола, схилені в журбі.

10. У реченні слід поставити тире перед узагальнюючим словом:
а) Це над нами сумне лице яснішає сльоті, бо ні дощу, ні вітру, ні туману не бачу вже крізь вікна золоті.

б) Кожен кущик, горбок, долинка, кожна стежка все це було йому знайоме, промовляло до нього.

 в)Тремтять надії, ніби лист на змерзлій сокорині, і рідних місць, і рідних міст нема тоді людині.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання

За поданими схемами (написані на дошці) придумати речення.

 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
7360
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку