Тема: Загальне поняття про дієслово як частину мови.
Мета: - дати поняття про дієслово і його ознаки (називає дію, відповідає на питання що робити? що зробити?)
- формувати вміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови і пояснювати правильність думки, добирати дієслова і доводити правильність міркувань, вживати дієслова у мовленні;
- виховувати самостійність у доборі дієслів, бажання вдосконалювати власне мовлення, правильно вживаючи дієслова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративний,
репродуктивний.
Прийоми навчання: розповідь, бесіда, ілюстрація,
тестування.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, робота в парі (взаємоперевірка).
Обладнання: ілюстрації, таблиця, ТЗН.
Ключові поняття теми: основні терміни (дієслово та питання на які відповідають дієслова).
ХІД УРОКУ
І. Перевірка готовності учнів до уроку (до 1 хв.).
Знову лунає шкільний дзвінок,
Кличе усіх на незвичний урок.
(Невеликий віршик для привернення уваги дітей до вчителя)
- Діти, перевірте, будь ласка, наявність на парті необхідного шкільного приладдя (підручника і зошита з української мови, щоденника, ручки, олівця).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (до 2 хв.).
1. Бесіда
- Які частини мови ми вивчали?
- Яка частина мови називається іменником?
Прикметником?
- За якими ознаками ви відрізняєте одну частину мови від іншої?
2. Завдання
Словниковий диктант (записати слова в зошит під диктовку вчителя).
Солов'їний, хом'як, в'юн, м'який, дерев'яний, під'їзд, б'є, пам'ятний, верхів'я.
- До яких частин мови належать записані слова?
(До іменника і прикметника)
- Яке слово «зайве»? Чому? (Слово «б'є», бо це — дієслово.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку (1 хв.).
Тема: Загальне поняття про дієслово як частину мови.
Мета:
Знати: граматичні ознаки дієслова та питання на які відповідають дієслова.
Уміти: розпізнавати дієслова серед інших частин мови і пояснювати правильність думки, добирати дієслова і доводити правильність міркувань, вживати дієслова у мовленні.
IV. Мотивація навчальної діяльності (до 1 хв.).
Здобуті з цієї теми знання і вміння необхідні для правильної побудови власних висловлювань.
V. Засвоєння нових знань (вивчення нового матеріалу) (10 хв.).
Вправа 1 (с.157 впр. 338) (усно).
Мета: спостереження за мовним матеріалом із метою виявлення дієслів та їх ознак (називає дію, відповідає на питання що робити? що зробити?)
Завдання:
1. Прочитай прислів’я. Як ти їх розумієш?
1. Хто з розумним поведеться, той розуму набереться. 2. Мудра голова дбає про хороші слова. 3. Розуму чоловік вчиться цілий вік. 4. Сила перед розумом поступається.
2. Назви дієслова і постав до них питання.
Висновок: дієслово називає дію, відповідає на питання що робити? що зробити?
Робота з таблицею «Дієслова і питання до них» (заповнення таблиці)
Поставте до дієслів «писати», «написати», «малювати», «намалювати» питання і занесіть їх до відповідної колонки.
Що робити? |
Що зробити? |
Писати |
Написати |
Малювати |
Намалювати |
Загальний висновок: отже, дієслово – це частина мови, що означає дію і відповідає на питання що робити? що зротити?
РОБОТА З ПРАВИЛОМ
Формулювання правила вчителем.
ПРАВИЛО
Дієслово — самостійна частина мови, що вказує на дію або стан предмета і відповідає на питання що робити?, що зробити?.
ПРИМІТКА. Правило доцільно надрукувати на
окремих аркушах паперу і роздати учням для
опрацювання.
Завдання
1. Прочитайте правило.
2. Підготуйтеся дати відповіді на поставлені запитання.
Бесіда
1. Що таке дієслово?
2. На які питання відповідає дієслово?
3. На які питання відповідають слова «пити»,
«стрибати»?
4. На які питання відповідають слова «намалював»,
«сказав»?
VІ. Формування вмінь і навичок (закріплення одержаних знань) (20 хв)
Вправа 1 (с. 157 впр. 389) (письмово).
Мета: формування вмінь розпізнавати дієслова серед інших частин мови і пояснювати правильність думки.
Завдання:
1. Розглянь малюнки. Хто що робить?
2. Склади речення за кожним малюнком і запиши.
3. Підкресли слова, які відповідають на питання що робить? що роблять? Як називаються такі слова?
Висновок: розпізнавали дієслова серед інших частин мови і пояснювали правильність думки.
Вправа 2 ( с. 158 впр. 390) (письмово).
Мета: формування вмінь розпізнавати дієслова серед інших частин мови і пояснювати правильність думки, прослідкувати зв’язок дієслів з іменниками.
Завдання:
1. Прочитайте текст і спишіть два речення.
2. Підкресліть дієслова і всі іменники, які з ними зв’язані. 3. Усно поставте питання до іменників.
У затінку, під валунцем, загледів Мишко кущик пізніх пролісків. Ніжні синьоокі первістки весни заховались у холодку від сонця. Хотів Мишко зірвати хоч одну квітку. та не піднялась рука. Такі вони чисті були й тендітні! Обкопав хлопчик тріскою землю, обережно витяг пролісок із цибулькою. «Дома посаджу», - подумав він і обліпив білі корінчики масною землею… (Віктор Близнець)
3. Складіть план тексту, поділивши його на абзаци.
Висновок: дієслова зв’язані з іменниками.
Вправа 3 (письмово)
Мета:формувати вміння самостійно добирати дієслова та доводити правильність думки.
Завдання:
1. Прочитайте текст, доберіть відповідні до змісту пропущені дієслова. Придумайте заголовок.
У вересні … гладіолус. Його назва походить від латинського слова «меч». Листя рослини довге, нагадує шпагу. Воно високо піднімається до неба. Особливо милують око дивовижні квіти. Вони різного кольору: сині, білі, червоні, фіолетові. Квіти великі та гарні.
Першого вересня я з радістю … вчительці свої улюблені квіти.
Хризантема зацвітає у вересні. Вона справжня сміливиця, адже їй не страшні прохолодні осінні дні. Хризантема … наш погляд своїми різнобарвними пухнастими квітами. Вони білі, жовті, рожеві, фіолетові. Деякі види хризантем мають лікувальні властивості.
Хризантеми є окрасою наших подвір'їв. Для японців вони є чимось більшим, адже …для них символічне значення.
Від червня до жовтня довго цвітуть чорнобривці. Вони … до нас з Центральної Америки, там їх батьківщина. Ці невибагливі квіти є окрасою наших грядок. Вони мають своєрідний аромат. На стеблах з пуп'янків розцвітають жовто-коричневі квітки. Чорнобривці – один із символів нашого народу. Вони оспівані у піснях, казках, легендах.
2. Спишіть текст, підкресліть дібрані дієслова.
Висновок: під час виконання вправи добирали дієслова та доводили правильність думки.
Вправа 4 ( письмово)
Мета: формувати вміння вживати дієслова у мовленні, складаючи речення.
Завдання:
Складіть речення з дієсловами.
Висновок: вживали дієслова у мовленні, складаючи речення.
Вправа 5 (письмово)
Мета:формувати вміння вживати дієслова у мовленні, складаючи текст.
Завдання:
1. Розгляньте малюнок. На яку тему можна скласти розповідь? (Гроза)
2. Доберіть слова, які передають боротьбу грізних сил природи. Опис зображеного.
2.Складіть розповідь за малюнком.
Висновок: вживали дієслова у мовленні, складаючи текст.
VІІ. Підсумок уроку (10 хв.).
1. Усно.
Бесіда
1. Що таке дієслово?
2. На які питання відповідає дієслово?
3. На які питання відповідають слова «пити», «стрибати»?
4. На які питання відповідають слова «намалював», «сказав»?
2. Письмово
Самостійна робота.
Тестові завдання
І варіант
1. Вкажіть, на яке питання відповідає дієслово:
А) що робити?
Б) який?
В) хто?
2.Вкажіть рядок, в якому є дієслово:
А) хлопчик;
Б) зелений;
В) йти;
Г) дорога.
3. Вкажіть рядок, в якому всі дієслова:
А) помаранчевий, біжить, зеленіє;
Б) заснув, прийшов, стрибає;
В) лежить, дівчинка, м’яч;
Г) яскравий, жовтий, дерево.
VІІІ. Домашнє завдання ( до 1 хв.).
Вправа (с. 158 впр.391 ) (письмово).
Завдання:
1. Прочитайте виразно текст.
2. Випишіть з тексту дієслова, у дужках зазначте, на яке питання вони відповідають.
ДОДАТКИ
Зразок оформлення дошки
Перше вересня
Класна робота
Тема. Загальне поняття про дієслово як частину мови
Зразок каліграфічної хвилинки
Ді іє єс сл ло ов во
Знати:
Що таке дієслово, на які питання відповідає.
Уміти:
Розпізнавати дієслова серед інших частин мови, вчити доцільно і правильно вживати дієслова у мовленні.
Зразок оформлення сторінки зошита учня
Перше вересня
Класна робота
Загальне поняття про дієслово як частину мови
Ді іє єс сл ло ов во
Вправа 389
Хлопчик складає конструктор. Дівчинка шиє сукню. Дівчинка миє посуд. Художник пише картину. Хлопчик читає книгу. Дівчинка годує кота, а хлопчик – рибок.
Вправа 390
У затінку, під валунцем, загледів Мишко кущик пізніх пролісків. Ніжні синьоокі первістки весни заховались ухолодку від сонця.
Вправа 3
Осінні квіти
У вересні зацвітає гладіолус. Його назва походить від латинського слова «меч». Листя рослини довге, нагадує шпагу. Воно високо піднімається до неба. Особливо милують око дивовижні квіти. Вони різного кольору: сині, білі, червоні, фіолетові. Квіти великі та гарні.
Першого вересня я з радістю подарувала вчительці свої улюблені квіти.
Хризантема зацвітає у вересні. Вона справжня сміливиця, адже їй не страшні прохолодні осінні дні. Хризантема милує наш погляд своїми різнобарвними пухнастими квітами. Вони білі, жовті, рожеві, фіолетові. Деякі види хризантем мають лікувальні властивості.
Від червня до жовтня довго цвітуть чорнобривці. Вони потрапили до нас з Центральної Америки, там їх батьківщина. Ці невибагливі квіти є окрасою наших грядок. Вони мають своєрідний аромат. На стеблах з пуп'янків розцвітають жовто-коричневі квітки.
Чорнобривці – один із символів нашого народу. Вони оспівані у піснях, казках, легендах.
Вправа 4
Минулого літа я відпочивав у бабусі і допомагав їй:поливати квіти, прибирати в будинку, доглядати за собакою, готувати їсти.
Вправа 5
Одного осіннього дня корабель плив посеред відкритого моря.
Раптом налетів сильний вітер, чорні хмари оповили небо. Зненацька море почорніло і хвилі добігали берега.
Загримів грім, блискавки розрізали небо на частини.
Ось так ми і дізналися, що таке шторм.
Зразок фізкультхвилинки
Руки в сторону та вгору —
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали.
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо.
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись.
І сусіду усміхнулись.
Зразок хвилинки відпочинку
Гра «Ведмідь»
Учитель пропонує учням уявити, як повільно ходить ведмідь, вайлувато переступаючи з ноги на ногу; як бігає: швиденько і прямо пересувається вперед, як він бурчить.