План-конспект уроку за темою: "Науково-технічна революція зламу ХІХ–ХХ ст. Та її вплив на людину й суспільство".

Про матеріал
План-конспект уроку за темою: "Науково-технічна революція зламу ХІХ–ХХ ст. Та її вплив на людину й суспільство". За підручником: Щупак І.Я. Всесвітня історія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл. / І. Я. Щупак. — К. : УОВЦ «Оріон», 2017. — 208 с.: іл.
Перегляд файлу

План уроку за темою:

"Науково-технічна революція зламу ХІХ – ХХ ст.

Та її вплив на людину й суспільство."

Мета уроку:

  •   Навчальна:
    • розкриття поняття НТР, її вплив на людину й суспільство в кінці XIX - початку XX ст.;
    • визначити  вплив НТР на розвиток міст, сіл, моди, проблему традиціоналізму та індустріалізації та емансіпацію жінок.
  •   Розвиваюча:
  • розвивати  навички аналізу та узагальнення історичних подій, вміння працювати з джерелами та формулювати висновки;
  • пов'язувати  взаємозв'язок між наукою, технологією та суспільним розвитком.
  •   Етична:
  • розуміти етичні проблеми, що пов'язані з НТР  та її впливом на людство;
  • визначати позитивні та  негативні наслідки розвитку технологій для людей та суспільства;
  • формувати відповідальне сприйняття та ставлення до НТР, беручи до уваги її можливі наслідки для людства.

 

 Завдання уроку:

  • Пояснити поняття НТР та охарактеризувати її вплив на людину й суспільство в кінці XIX - початку XX ст.;
  • Розглянути вплив НТР на розвиток міст, сіл та моди, проаналізувати його наслідки.
  • Описати емансипацію жінок та з'ясувати, як вона була пов'язана з НТР;
  • Висвітлити проблему традиціоналізму та індустріалізації, з'ясувати, які наслідки це мало для суспільства;
  • Розвивати навички аналізу та узагальнення історичних подій, працювати з різними джерелами, формулювати висновки;
  • Розвивати уміння сприймати НТР відповідально, брати до уваги її можливі наслідки для людства.
  • Сприяти формуванню етичного світогляду учнів, заснованого на повазі до прав людини та розумінні відповідальності за свої дії.

Обладнання: проектор, екран, презентація з матеріалом для вивчення теми, дидактичні матеріали.

Час: 45 хвилин.

Структура уроку:

I. Вступна частина (10 хвилин)

Привітання учнів;

Актуалізація знань та перевірка домашнього завдання.

Учні мусили підготувати коротке творче есе на тему "Вплив масової культури на мій стиль життя".

Вчитель запитує учнів, чи чули вони про науково-технічну революцію та як вони думають, що це означає.

II. Основна частина (30 хвилин)

Вивчення нового матеріалу:

 План:

  1. Поняття науково-технічної революції (НТР) та загальна характеристика на зламі XIX - XX ст.;
  2. Вплив НТР на розвиток міста, села та моди;
  3. Емансипація жінок;
  4. Проблема традиціоналізму та індустріалізації.

1. Науково-технічна революція (НТР) - це значний прорив у розвитку науки, технологій та промисловості, який відбувся в кінці XIX - початку XX ст. НТР відзначилася великим розширенням обсягів виробництва та підвищенням продуктивності праці, що стало можливим завдяки впровадженню нових технологій та механізмів у виробництво.

НТР в кінці XIX - початку XX ст. супроводжувалася значними технічними та науковими відкриттями, що прискорили розвиток індустрії та виробництва. Цей період характеризувався великим розширенням обсягів виробництва та підвищенням продуктивності праці, що стало можливим завдяки впровадженню нових технологій та механізмів у виробництво.

Питання до учнів:

  • Які технологічні відкриття та винаходи цьому сприяли?

Винаходи того часу, такі як літак, автомобіль, телефон, радіо та інші, дозволили зробити комунікації та транспортування більш ефективними та доступнішими. Також були створені нові енергетичні джерела, такі як нафта та електрика, що забезпечили промисловість новими джерелами енергії.

Вплив НТР також проявився у суспільному розвитку, змінюючи соціальні стереотипи та розширюючи права жінок та інших соціальних груп. Завдяки новим технологіям та процесам, жінки мали можливість займати більше професійних посад та взяти участь у більш різноманітних видів діяльності.

Тож ми можемо визначити ключові особливості (характеристики) процесу НТР:

  • Революційні технології та винаходи: НТР була супроводжена значними відкриттями та винаходами, такими як телеграф, телефон, автомобіль, літак, електрика, радіо та інші. Вони дозволили покращити комунікації, зв'язок і транспортування.
  • Підвищення продуктивності праці: Впровадження нових технологій та механізмів у виробництво дало можливість збільшити продуктивність праці та скоротити час виробництва.
  • Розвиток промисловості: НТР сприяла розвитку промисловості та змінила спосіб життя людей. Вона привела до зростання виробництва, зменшення витрат та підвищення якості продукції.
  • Соціальні трансформації: НТР вплинула на соціальні стереотипи та змінила соціальну структуру суспільства. Вона стала підґрунтям для емансипації жінок та інших соціальних та культурних груп.
  • Глобалізація: Винаходи того часу, такі як телефон, телеграф та радіо, дозволили швидко обмінюватися інформацією на відстані. Це дало поштовх до глобалізації економіки та культури.
  • Нові енергетичні джерела: НТР привела до виникнення нових енергетичних джерел, таких як нафта та електрика, що забезпечили промисловість новими джерелами енергії.

2. НТР в кінці XIX - початку XX ст. мала значний вплив на зовнішній вигляд міст та сіл. Внаслідок НТР відбувся значний прорив у технологіях будівництва, транспорту та зв'язку, що привело до значних змін у структурі та функціонуванні сільських та міських населених пунктів.

В містах, наприклад, з'явилися високі будівлі, склалися нові типи житла - багатоквартирні будинки, спальні райони. Велику роль в цьому відіграли електричні підйомні крани, який дозволив побудувати багатоповерхові будинки. У 1880-х роках в США почали будувати хмарочоси, які відіграли важливу роль у формуванні нової столичної архітектури. У 1892 р. в Нью-Йорку було побудовано перший хмарочос висотою понад 50 метрів, а в 1913 р. - вже 241-метровий хмарочос Woolworth Building. У цей же період відбулася масштабна перебудова Парижа: було розширено бульвари, зведено нові будинки та мости, що зробило місто більш комфортним та доступним для пересування. За допомогою транспорту стало можливим перевозити будівельні матеріали на значні відстані. Це дало змогу розширювати міста та збільшувати їх населення.

У селах також відбулися значні зміни. З'явилися нові методи сільського господарства, які дозволяли отримувати більшу кількість продукції на один гектар землі. В наслідок цього села стали більш процвітаючими, з'явився новий зовнішній вигляд з багатими кольорами та зручностями. В кінці XIX - початку XX ст. впровадження нової сільськогосподарської техніки та добрив призвело до значного підвищення продуктивності праці в сільському господарстві. Наприклад, в 1890-і рр. в США було введено в експлуатацію перший комбайн, який дозволяв одночасно збирати та молотити зернові культури. Це значно збільшило кількість зібраних врожаїв та зменшило кількість необхідних робітників. У перші десятиріччя XX ст. також відбулися значні зміни в сільському господарстві Європи. Наприклад, у 1908 р. Німеччина забезпечила себе необхідною кількістю зерна, що дозволило їй перестати імпортувати збіжжя. Водночас, у Британії відбулися значні зміни в організації сільського господарства, що дозволило підвищити його продуктивність.

У свою чергу, залізниця та телеграф дозволили зменшити відстань між містами та сілами, зменшити час перевезення товарів та людей. Це дало можливість забезпечити більший обсяг торгівлі та підвищити життєвий рівень населення в містах та селах.

Вплив НТР на моду в кінці XIX - початку XX ст. був дуже великий. З одного боку, науково-технічні нововведення дозволили створювати нові матеріали та тканини, які стали основою для нових модних тенденцій. Так, в 1892 р. французький хімік Моріс Персіньє винайшов штучну шовкову тканину, яка названа його іменем - персінь. Цей матеріал став дуже популярним у моді, оскільки був набагато дешевшим та легшим в обробці, ніж природний шовк. З часом, з'явилися й інші синтетичні матеріали, такі як нейлон, віскоза та поліестер, які стали широко використовуватися в модному дизайні.

З іншого боку, НТР сприяла розвитку промисловості, що забезпечило збільшення виробництва одягу та його доступність для більш широкої аудиторії. Наприклад, у 1900 році на території США вже було 60 000 фабрик з виробництва одягу, а в 1914 році виробництво одягу в США перевищило вартість виробництва зброї.

Ці зміни в моді привели до того, що на початку XX століття почалося новий етап у розвитку моди, що називається модерн. Він характеризується відмовою від складних візерунків та використанням простих ліній, які надають виробам елегантність та грацію. Серед модних дизайнерів того часу були Коко Шанель, Елза Скіапареллі, Поль Пуаре, які вплинули на моду й на сучасний стиль життя.

Питання до учнів:

  • Як НТР вплинула на зміну зовнішнього вигляду міст та сіл?
  • Як змінилися вимоги до одягу та моди під впливом НТР?
  • Який вплив НТР мав на формування сучасної культури?

3. Питання до учнів:

  • Як на вашу думку НТР вплинули на традиційні форми життя та культури народів, що існували на початку XX ст.?

З розвитком освіти та поширенням передових технологій у країнах Західної Європи та США починає розвиватись процес емансипації жінок. Цей процес, на зламі ХІХ-ХХ ст. був складним та тривалим. Серед основних факторів можна виділити наступні:

 

  • Політичні зміни та рухи. Розповсюдження демократичних ідей та розвиток жіночих організацій, таких як національні жіночі союзи та жіночі правозахисні організації, сприяли активному боротьбі за права жінок.
  • Розвиток промисловості та науки. У зв'язку з розвитком технологій та наукових досліджень, жінки почали виявляти свої здібності в галузях, які досі вважалися чоловічими.
  • Зміна стереотипів. Суспільство поступово переходило від традиційного уявлення про роль жінки як домогосподарки та матері до більш сучасного уявлення про її роль в суспільстві та можливості участі у громадському житті.
  • Суфражетський рух. Активна боротьба за право голосу стала сильним інструментом у руках жінок, що сприяло їх емансипації.
  • Соціальні зміни. Заходи соціальної підтримки, такі як допомога малозабезпеченим сім'ям та різноманітні програми підтримки матерів та дітей, допомагали жінкам здійснювати свої професійні та особисті амбіції.

Емансипація - це процес звільнення особистості від соціальних, економічних та політичних обмежень та залежності, який спрямований на досягнення рівності прав, можливостей та свободи.

Процес емансипації жінок зламу ХІХ-ХХ ст. був довгим та складним, і його хід відрізнявся в різних країнах. У більшості країн зачатки руху за права жінок почалися у другій половині ХІХ ст. У 1848 р. у США відбулася перша жіноча конференція за права жінок, де виступи про голосування та право на освіту стали першими кроками до емансипації. У США в останній третині XIX ст. були створені дві незалежні жіночі організації: Американська жіноча суфражистська асоціація (1869 р.) та Національна американська жіноча суфражистська асоціація (1890 р.).У Норвегії у 1884 р. жінки отримали право на вибори місцевих органів влади, а у 1907 р. - на вибори до парламенту. 

У багатьох країнах особливої важливості набуло право на освіту. У 1862 р. у Британії  було створено перший перший вищий навчальний заклад для жінок із п’ятьма студентками, який у 1873 р. став Гертон-коледжем при Кембриджі. 

 

1880 р. законодавчо було забезпечено право дівчат на отримання такої ж освіти, яку отримували хлопчики у Франції. У 1892 р. у Росії відкрилася перша жіноча медична академія.

Західна Європа стала лідером в руху за жіночу емансипацію. У 1893 р. в Норвегії було дозволено жінкам голосувати на муніципальних виборах, а у 1907 р. на парламентських. У 1906 році в Фінляндії жінкам було дозволено обирати та обиратися в парламент. У Великобританії жінкам було дозволено голосувати у 1918 р., але лише після досягнення 30 років. У США жінки також були успішними в боротьбі за свої права. З другої половини ХІХ ст. вони змогли здобути право на вищу освіту та право голосувати у багатьох штатах (Вайомінг, Колорадо, Айдахо та Юта). Однак, жінкам в США було дозволено голосувати на рівних з чоловіками лише в 1920 р. за допомогою 19-ї поправки до Конституції США.

Суфражизм (від англ. suffrage — право голосу) — жіночий рух за надання жінкам рівного із чоловіками виборчого права.

Питання до учнів:

  • Які етичні та історичні аргументи можна використовувати для обґрунтування необхідності рівних прав для жінок і чоловіків?
  • Чому, на вашу думку, історія емансипації та суфражизму є важливою для сучасного суспільства?

4. Процес НТР під час зламу ХІХ - ХХ ст. суттєво вплинув на традиційні та індустріальні суспільства. На початку цього періоду традиційні суспільства в основному проживали за старими звичаями, культурними традиціями та релігійними переконаннями, а основним заняттям було с/г. З іншого боку, індустріальні суспільства вже переживали епоху промислової революції та мали більш складну економічну структуру.

Індустріальне суспільство - це тип суспільства, який характеризується значним розвитком промисловості, технологій та науково-технічного прогресу, що відбувся на початку ХІХ століття внаслідок науково-технічної революції.

Традиційне суспільство - це суспільство, яке базується на традиційних цінностях, культурі та звичаях, що передаються з покоління в покоління. У такому суспільстві люди мають відносно сталий соціальний статус, який передається від батьків до дітей, і зазвичай займаються традиційними заняттями, такими як землеробство, рибальство, скотарство та ремесла. У традиційних суспільствах часто домінують родові зв'язки та ієрархія, а також сильна релігійна та міфологічна традиція.

Процес НТР призвів до того, що індустріальні суспільства стали залежні від технологій та науки. Технології, які були розроблені в цей період, дозволили виробляти товари в більшій кількості та з меншими затратами, що дало змогу розвивати масове виробництво. З іншого боку, традиційні суспільства поступово адаптувалися до змін, проте зберігали свої традиції та культурні особливості.

НТР також призвів до того, що індустріальні суспільства зазнавали соціальних змін, зокрема зростання чисельності робітничих класів та виникнення соціальних проблем. У той же час, традиційні суспільства зазнавали змін в господарській структурі та уявленнях про ролі жінок та чоловіків у суспільстві. НТР під час зламу ХІХ-ХХ століть мав суттєвий вплив на співіснування традиційних та індустріальних суспільств. З одного боку, розвиток промисловості та технологій призводив до посилення економічного розвитку, наукового прогресу та розвитку міст. З іншого боку, він супроводжувався проблемами, такими як зростання соціально-економічних нерівностей, зубожіння сільськогосподарського сектора та екологічні проблеми.

Питання до учнів:

  • Як НТР вплинула на світ? До яких перетворень вона призвела?

 

Висновки:

НТР зламу ХІХ - ХХ ст. мала значний вплив на світ. Цей період приніс з собою великий технологічний прогрес, який дозволив поліпшити якість життя людей, зменшивши час, необхідний для виконання рутинних завдань. Промисловість та науково-технічний прогрес привели до змін у соціальних та емансипації жінок у Західному суспільстві, економічних, змінив зовнішній вигляд міст та сіл, стала причиною появи нових тенденцій у моді.

Процес НТР зламу ХІХ - ХХ століть також спричинив зміни у геополітичній картах світу, відкриваючи нові ринки та можливості для розвитку торгівлі, економіки та війни. Однак разом з технологічним прогресом та індустріалізацією з'явилися нові соціальні та екологічні проблеми, такі як забруднення навколишнього середовища, нерівність та експлуатація працівників у фабриках, та інші.

III. Заключна частина (5 хвилин)

Підсумок уроку:

Що нового дізналися?

Оцінювання:

Яка мета уроку була досягнута?

Домашнє завдання:

 

§ 33(читати);

- Вивчити поняття: Науково-технічна революція (НТР), Емансипація,  Суфражизм, Індустріальне суспільство, Традиційне суспільство;

- Написати коротке творче есе на тему " Які науково-технічні досягнення НТР на зламі ХІХ - ХХ ст. мали найбільший вплив на людство та чому? "

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Щупак І.Я.)
Додано
5 квітня 2023
Переглядів
3019
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку