План –конспект уроку зарубіжної літератури з елементами медіаосвіти в 6 класі

Про матеріал

Мета: поглиблено працювати з текстом; розвивати критичне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність; формувати життєві компетентності шестикласників; викликати інтерес до національної
культури, виховувати любов і повагу до рідної землі, до свого народу, до народних традицій, почуття гумору.
Очікувані результати:
учень (учениця):
- знає сюжет повісті «Ніч перед Різдвом» ;
- виразно читає ключові епізоди;
- називає 1-2 твори мистецтва за мотивами аналізованого твору,
- співставляє літературний твір і його екранізацію;

-висловлює враження від них.

Перегляд файлу

План –конспект уроку зарубіжної  літератури  з елементами медіаосвіти

в 6-А класі Маджар Валентина Дмитрівна,
учитель російської мови та зарубіжної літератури Смолінського НВО
Тема:

Диво Різдва

Микола Васильович Гоголь (1809-1852).

Повість «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі.

D:\С\Рабочий стол\Мои документы\Документи\Альоша\Коваленко Л. В\1356185219_new-462-2012-01-13.jpg
Мета:  поглиблено працювати з текстом; розвивати критичне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність; формувати життєві компетентності шестикласників; викликати інтерес до національної
культури, виховувати любов і повагу до рідної землі, до свого народу, до народних традицій, почуття гумору.
Очікувані результати:
учень (учениця):
знає сюжет повісті «Ніч перед Різдвом» ;
виразно читає ключові епізоди;
називає 1-2 твори мистецтва за мотивами аналізованого твору,
- співставляє літературний твір і його екранізацію;

-висловлює враження від них.

Обладнання:  технічні засоби для перегляду фрагментів фільму та мультфільму; роздатковий матеріал до «Кіночитання»,  підручник, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”,  презентація, фрагменти фільму (1961р., режисер О.Роу) та мультфільму ( 1951 р., режисери - Валентина та Зінаїда Брумберг)  «Вечори на хуторі біля Диканьки», творча робота Давиденко Вікторії.

… «Вечори поблизу Диканьки» здивували мене.

Ось справжня веселість, щира, невимушена,

без манірності. А місцями яка поезія. Все це так

незвичайно в нашій нинішній літературі»...

 А.С.Пушкін


ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (1 хв.)

1.Перший місяць зими, холодно, вітряно. Замело дороги, стежки. Але я рада, що ви всі здорові, в доброму настрої сьогодні зібралися у теплому і затишному класі. Поверніться один до одного, усміхніться і побажайте успіхів на сьогоднішньому уроці.

2.Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку) (3 хв.)

2. «Очікування»

-Давайте визначимо, яких результатів кожен із вас очікує від уроку.

-Що ви очікуєте від нашого заняття?

Що очікуєте від уроку ?

Що я дізнався на уроці?

- Цей урок навчить мене…
 

 

- Я очікую від цього уроку…

 

- Цей урок допоможе мені…
 

 

- Цей урок познайомить мене …
 

 

C:\Users\домик\Desktop\triangle-14-coloring-page.gif Намалювати в робочому зошиті зірочку , поділити на пополам  ; на першій половинці написати що очікують від уроку

3. Учні зачитують свої записи (Що вони очікують від уроку)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)

- Отож триває наше знайомство з повістю, події якої відбуваються у холодну зимову пору.
1.Демонструється фрагмент мультфільму (момент колядок) «Ніч перед Різдвом» (15.00-15.55)
(1951 р., режисери Валентина та Зінаїда Брумберг )
2.- Ми тільки що переглянули фрагмент мультфільму, знятого за дуже відомим твором. Ви впізнали його?
Так, це чудова повість Миколи Васильовича Гоголя, що вводить нас у
радісну і таємничу атмосферу різдвяного свята в Україні. Любов до рідної
природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс, не можуть не
захоплювати читачів.

А зараз я пропоную подивитися кадри з кінофільму, знятого в 1961 році кінорежисером О.Роу  «Ніч перед Різдвом».(перегляд фінальних епізодів фільму)

Кадр з кінофільму «Вечори на хуторі біля Диканьки» (режисер О. Роу, 1961 р.)


4.Епіграф уроку (2 хв.)
• Прочитайте слова О. Пушкіна про збірку М. Гоголя «Вечори на хуторі біля
Диканьки», куди входить повість «Ніч перед Різдвом».
• Якою є оцінка цієї повісті О. Пушкіним?
ІІІ.Оголошення теми, формулювання разом із учнями мети уроку
1.Слово вчителя:


2.Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)


ІV. Мотивація навчальної діяльності
1.Сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій: загадкових,
фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі біля Диканьки». Дізнаємося, хто з вас найкраще знає сюжет повісті «Ніч перед Різдвом» і був найуважнішим глядачем фільму та знайшов найбільше відмінностей.

3. Складання кластера

                         Ніч                      Різдво

                                                             перед                         

 


V. Сприйняття і засвоєння нових знань
1. А зараз я пропоную подивитися кадри з кінофільму, знятого в 1961 році кінорежисером О.Роу  «Ніч перед Різдвом».(перегляд фінальних епізодів фільму)

(1.32-3.20)- персонажі повісті

(3.35-4.40)- Солоха краде зірки

- Давайте перевіримо, чи вдалося вам зануритися в текст повісті і виявитися спостережливими читачами. Щоб повернути зірки на небо, треба дати правильну відповідь ( зірки відібрати у Солохи)

- Щоб розібратися в сьогоднішній темі нам належить попрацювати в групах.

Представники кожної команди по черзі вийдіть до дошки і зніміть по три зірки. На кожній зірці номер питання, на якій команді належить відповісти. Отже, перша команда...

1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе. (Дяк)

9) За чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва називають… (Колядки)

Молодці, деякі зірки повернули на небо!


7. «Кіновікторина»: учні першої групи виразно читають літературний
портрет персонажа повісті, учасники другої називають героя; якщо відповідь правильна, на інтерактивній дошці з’являється зображення кіногероя. За кожну правильну відповідь повертається зірка на небо
 

8. Фізкультхвилинка.
Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка.Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ (збирання зірок, присідання в мішку,тримай чорта за хвоста).

1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі Солохи, яка літає зимовим небом.  Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)

Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи.  Отже, почали.

3-тя вправа - присідання.  Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха  вимушена ховати вас в мішок.  А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.

 

9. «Кіночитання»
Коментар для вчителя
Цікава форма роботи – співставлення тексту художнього твору і
кінофільму – «Кіночитання». Це завдання учні можуть виконати вдома як
самостійне дослідження і під час роботи над змістом у класі. Тоді вчитель
пропонує окремі епізоди фільму, дібрані попередньо. Важливо, щоб учні,
знайшовши розбіжності, могли пояснити, чим вони зумовлені ( Яку мету ставив письменник? А яку режисер) Особливо активні «кінокритики» - молодші школярі, тому що їхньому вікові притаманна змагальність («Хто краще знає текст?») і бажання погратися, розважитися. Така форма роботи знімає психологічну напругу на уроці та створює атмосферу успіху.

Наведу приклад порівняння повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом»
та фільму за мотивами твору режисера Олександра Роу. Можна підготувати
роздатковий матеріал – таблицю, де заповнені перший та другий стовпчик,
третій – заповнюють учні :

«Ніч перед Різдвом»

Епізод

Повість Миколи Гоголя
(1832)

Фільм Олександра Роу (1961)

Чорт краде
місяць

«… раптом схопив він місяця в обіруч, гірко кривлячись та
дмухаючи перекидав його з руки в руку…; аж тоді сховав
похапцем до кишені…»

Чорт дістає попону, щоб
загорнути в неї місяць.

 

C:\Users\домик\Desktop\картинки\1023_chert_voruet_mesyats_1.jpg

Вакула у
Пацюка

«Коваль не без побоювання
відчинив двері і побачив Пацюка, що сидів на долівці перед невеликою діжкою, на якій стояла миска з галушками. Ця миска стояла,
як навмисно, врівень з його
ротом. Не поворухнувши й
пальцем, він нахиляв трохи
голову до миски і сьорбав юшку, хапаючи часом зубами галушки…»

Перед Пацюком немає діжки, на
якій стояла миска з галушками.
Тільки дві миски – з варениками
і сметаною.

C:\Users\домик\Desktop\картинки\1505843196_e-news.su_04842794.png

 

- Які народні вірування зображено у відеофрагменті?

(Здавна в народі існують вірування: щоб місяць сприяв благополуччю родини, йому приносили жертву у вигляді вареників або галушок, що за формою нагадують місяць. )

 

Подорож до
Петербурга

«Його [Вакулу] забавляло
надзвичайно, як чорт чхав та кашляв, коли він скидав з шиї
кипарисового хрестика та підносив до нього. Навмисно
підіймав він руку почухати голову, а чорт, думаючи, що
його хочуть хрестити, летів ще швидше

Автори фільму акцентують увагу
на силі Вакули: він міцно
тримається за чорта, вправно
хапає його за хвоста, коли той
скидає коваля, і від погроз
силача починає летіти швидше.

 

C:\Users\домик\Desktop\картинки\5521_vakula_i_chyort.jpg

У височині

«Можна було помітити, як вихором промчав повз них, сидячи в горшку, чаклун; як зорі, зібравшися купкою, гралися в піжмурки; як
клубочився осторонь хмарою цілий рій духів; як чорт, що
танцював при місяці, скинув шапку, побачивши коваля, що
мчав верхи; як летіла,
вертаючись назад, мітла, на якій, видно, тільки що з'їздила, куди треба, відьма...
багато ще погані зустрічали вони».

Можна бачити лише
казкове зоряне небо.

 

C:\Users\домик\Desktop\картинки\Диканька.jpg

Біля
шлагбаума

«Чорт, перелетівши через шлагбаум, перекинувся конем,
і коваль побачив себе на баскому бігуні посеред вулиці».

Коваль ловить чорта, який
намагається втекти, і наказує йому залазити в кишеню

 

C:\Users\домик\Desktop\картинки\imagesидш.jpg

Кум і ткач
Шапуваленко
несуть мішки

«Тут висмикнули вони
похапцем із тину по кілку, поклали на них мішок і понесли на плечах».

Остап Шапуваленко
танцює і приспівує українську
жартівливу пісню: «Сам п’ю, сам
гуляю…»
Для досягнення ефекту
комічності герої фільму
перевертають мішок із
залицяльниками Солохи, а потім
хитрий кум піддає його на спину
товаришеві.

 

C:\Users\домик\Desktop\картинки\99800.jpg

 

 

 

 

Висновок: кінофільм Олександра Роу «Ніч перед Різдвом» створений на
основі ( за мотивами) повісті Миколи Гоголя. Певні розбіжності обумовлені
тими завданнями, які намагалися вирішити автори. Гоголь показує традиції,
звичаї, використовує елементи українського фольклору. У фільмі О. Роу теж
передано національний колорит, але більше гумору, жартів, народних пісень,

Представники кожної команди по черзі вийдіть до дошки і зніміть по три зірки. На кожній зірці номер питання, на якій команді належить відповісти. Отже, перша команда...

1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе. (Дяк)

9) За чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва називають… (Колядки)

Молодці, деякі зірки повернули на небо!

Перша група «Експерти».  «Літературні пазли»: учні знаходять логічну пару героєві, предметові чи явищу.
Солоха – …; чорт –…; Оксана– …; Пацюк – …; Різдво –…; Петербург –…;
Вакула – …; Чуб – … .
Довідник :
Мітла, зорі; місяць; черевички; вареники; колядки; цариця; мішки; нагайка.
 

 

Друга група «Знавці»

-Гоголь у своїй повісті зумів у жартівливій формі розповісти про
звичаї і традиції українського народу. Комунікативно-ситуативна вправа:
Розкажіть своїм друзям-іноземцям, які збираються читати повість, про
народні традиції та звичаї, описані у творі «Ніч перед Різдвом».

Третя група «Розумники» .

У повісті «Ніч перед Різдвом» М.В.Гоголя є оповідач. Хто він? Дайте значення слова «оповідач». 

    ( У повістях є оповідач – пасічник Рудий Панько, весела, дотепна і розумна
людина.

 Оповідач— той, від чийого імені ведеться розповідь у літературномутворі.
Чому Рудий Панько? Діда Гоголя звали Панас Дем’янович – по- вуличному
«Панько». А Рудий - натяк на колір волосся Миколи Васильовича.)

--Запис у робочий зошит : оповідач -…

Четверта группа «Дослідники». Дослідницька робота. Знайти в мобільному  інтернеті значення слів:

Різдво-

Зірка-

25 грудня –свято-

Католицьке Різдво-

символом англійського Різдва-

Різдвяна Зірка

Різдво здавна святкувалося….

-  Що таке голодна кутя?

  1. Згадайте, символом англійського Різдва ми обирали свічку . А що уявляєте ви символом нашого Різдва ? Так , це може бути Різдвяна Зірка .
  2. (Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом - яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування).

    - Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята - Народження Ісуса Христа, але разом з тим в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях.

     

 

Народні традиції.

-  Яке українське релігійне свято описує Гоголь? (Різдво).

-  Про які обряди ви дізналися? (Колядування, піст, голодна кутя).

- Що ви дізналися про піст? (Можна їсти тільки пісну їжу. Не можна споживати м'ясо, сметану, та іншу жирну їжу).

-  Що таке голодна кутя? (Це третя кутя після різдвяної та новорічної, що припадає на вечір перед Богоявленням (Водохрещем), або на другий святвечір (18 січня), коли цілий день постять, а на вечерю подають тільки пісні страви).

-25 грудня- католицьке Різдво

 

Ювілейна монета «Микола Гоголь»   (було питання в Міднародній грі зі світової літератури «Sunflowtr»-2017 (30 листопада 2017)

  1. Вибіркове читання з елементами бесіди
  • Прочитайте опис зимового пейзажу.

«Останній день перед Різдвом минув. Настала ясна зимова ніч. Виглянули зорі. Місяць  величаво піднявся в небо посвітити добрим людям і всьому світу, щоб усім було весело колядувати й славити Христа. Морозило сильніше, ніж зранку; зате було так тихо, що скрип морозу під чобітьми чувся за півверсти тільки один місяць крадькома заглядав у вікна, ніби виманюючи дівчат… Раптом із комина однієї з хат заклубочився дим і поплив хмаркою по небу…»

  • Яким зображено зимовий пейзаж?
  • За допомогою яких художніх засобів виникає ефект світла? (Епітети: ясна зимова ніч, добрі люди, метафори: виглянули зорі, місяць заглядав…).

  -  Чому ніч перед Різдвом позбавлена непроглядної темноти? ( Тому що Різдво — особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. І коли над землею сходить різдвяна зірка,   всім – і дорослим, і дітям - здається, що зараз трапиться диво…).

  -Діти, а хто з вас знає, як і чому зустрічали Різдво?

 3. Виступ учениці (Повідомлення про святкування Різдва)

Події в повісті відбуваються у Святвечір. Цього вечора християни готують 12 пісних страв, збираються всією сім'єю, читають молитви. Усі чекають першу зірку, щоб розговітися. Основною стравою на передріздвяному столі є кутя (голодна кутя, тобто пісна), приготована з дарів природи, — символ подальшого благополуччя й оберіг від злих сил. Сорокаденний піст закінчується у Святвечір. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися.. Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – народження Ісуса Христа, але разом з тим, за народними віруваннями, в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях.

        Хлопці й дівчата співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування.

5. Виступ учениці (Повідомлення про вертеп)

 Святкова процесія йшла з зіркою й вертепом – яскраво розфарбованию скринькою в два яруси. Дія розігрувалася у двох ярусах: верхньому (небесному) і нижньому (земному). У верхньому ярусі показували релігійні сюжети, а в нижньому — смішні сценки з народного побуту. Традиційними персонажами українського вертепу були Богородиця, Христос, чорт (у верхньому ярусі), баба, дяк, голова, козак (у нижньому ярусі). Найбільш позитивним персонажем у вертепі був козак (запорожець), який утілював волелюбні ідеали Запорозької Січі.

 

 

 . Складання кластерів

 

VІ. Підведення підсумків уроку.
1.Бесіда
- Що більше сподобалося: літературний твір чи його екранізація?
Аргументуйте відповідь.
- Що дає перегляд фільму після прочитання літературного твору?
- А чи можна обмежитися тільки переглядом кінофільму, адже це набагато
легше?
- Чи співпадає сюжет повісті «Ніч перед Різдвом» і однойменного
кінофільму?
2. Творчий конкурс.  Розгадай кросворд.

 

  1. Той, хто допоміг Вакулі дістатися до Петербурга (Чорт).
  2. Свято, під час якого відбувалися події (Різдво).
  3. Ким був колись Пацюк (запорожець).
  4. Місце, де відбувалися події (Диканька).
  5. Те, що дістав Вакула у цариці (Черевики)
  6. Мати Вакули (Солоха).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

Записати у робочий зошит чи виправдалися їх очікування від уроку.

- Хлопці, а на кого з героїв повісті вам хотілося б бути схожим? З кого можна брати приклад?
- А вам доводилося бувати в театрі? Ви знаєте про те, що за багатьма творами М.В.Гоголя поставлені вистави, зняті фільми? Давайте сьогодні спробуємо створити афішу до повісті «Ніч перед Різдвом». (На дошку вивішується заздалегідь підготовлений лист ватману, на якому вказані герої повісті. Учні навпроти кожного героя підписують прізвище та ім'я однокласника, який міг би зіграти цю роль).


Творча робота Давиденко Вікторії

Повертаємо зірки на небо (підраховуємо кількість зірок в групах та фото на згадку)

Зірка-подарунок від вчителя дітям та гостям.

Слово вчителя

Швидко минула наша зустріч з героями Гоголя. І реальність, і фантастика переплелися у цій повісті. Та події твору ще раз нам довели, що у різдвяну ніч трапляються дива, збуваються мрії, але людині треба щиро у них вірити.

C:\Users\домик\Desktop\triangle-14-coloring-page.gif


VІІ. Домашнє завдання.

  Написати міні-твір на тему: „Чи вірю я у різдвяні дива?”

 


 

 

docx
Додано
30 червня 2018
Переглядів
7134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку