Урок зарубіжної літератури "ПОВІСТЬ М. ГОГОЛЯ "НІЧ ПЕРЕД РІЗДВОМ". Образи головних та другорядних героїв повісті. Кохання Оксани і Вакули. Народні традиції і звичаї у творі"

Про матеріал

Навчальна мета уроку: продовжити знайомство учнів із твором «Ніч перед Різдвом»; досліджувати особливості сюжету повісті, розкривати образи її героїв, художню своєрідність твору; показати переплетіння реальності та фантастики; звернути увагу на використання фольклорних елементів в повісті

Перегляд файлу

Розгорнутий план-конспект уроку у 6 класі

 

Тема:  ПОВІСТЬ М. ГОГОЛЯ «НІЧ ПЕРЕД РІЗДВОМ». Образи головних та другорядних героїв повісті. Кохання Оксани і Вакули. Народні традиції і звичаї у творі.

Мета:

  • Навчальна: продовжити знайомство учнів із твором «Ніч перед Різдвом»; досліджувати особливості сюжету повісті, розкривати образи її героїв, художню своєрідність твору; показати переплетіння  реальності та фантастики; звернути увагу на використання фольклорних елементів в повісті.
  • Розвивальна: розвивати навички вдумливого виразного читання, характеристики героїв твору на основі аналізу їхніх вчинків, ставлення до них оточення, авторської оцінки; розвивати асоціативне та логічне мислення, творчу уяву;
  • Виховна: виховувати, інтерес до творчості М. Гоголя;  інтерес до національної культури та повагу до  рідної землі, до свого народу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: дошка, на якій намальовано кросворд, портрети Миколи Гоголя (Додаток 1), персональний комп’ютер або ноутбук, колонки, відео проектор, відеоматеріали з мережі Інтернет (фрагмент кінофільму), зображення Вакули та Оксани, роздатковий матеріал (картки для розподілу на групи, картки з завданнями для групової роботи), горщик та картки для інтерактивної гри.

Використана література:

  •                  Голубенко Петро. Між двох стихій.— В кн.: Голубенко Петро. Україна і Росія у світлі культурних взаємин.— К.: Дніпро, 1993.— 447 с. 
  •                  Світова література: підруч. для 6 класу загальноосвіт. навч. закладів / Євгенія Волощук. – К: Генеза, 2014. – 256с.
  •                  Сурай Ю. І. Микола Гоголь в історії української культури (до 150-річчя з дня смерті) // Записки історичного факультету Одеського національного університету ім. І. І. Мечникова. — Одеса, 2002. — Вип. 12. — С. 516–520.
  •                  Хорошилова А.В. Усі уроки зарубіжної літератури. 6 клас. - 2-ге вид., випр. — Х.: Основа, 2008. — 272 с.
  •                  Віктор Урбан. «ВІН НАШ. ВІН НЕ ЇХНІЙ»: МИКОЛА ГОГОЛЬ. ПОГЛЯД З XX cт. (Судьба малоросса. Свидетельство современников и мнение потомков). // Донецький вісник Наукового товариства ім. Шевченка. — Т. 37. — Донецьк: Український культурологічний центр, Східний видавничий дім, 2013.
  •                  Мій конспект: Світова література 6 клас (до підручника Є.В. Волощук) — Х.: Основа, 2014. —144 с.

Методи і прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, евристична бесіда, робота з відеоматеріалами, вправа «Кросворд», «Мікрофон», робота з систематизуючими таблицями, групова робота над проблемними завданнями, інтерактивна гра, інтерактивна вікторина.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

  • Привітання, перевірка присутності.
  • Перевірка готовності учнів до уроку.
  • Повідомлення теми уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Любі шестикласники, пропоную вашій увазі фрагмент кінофільму «Ніч перед Різдвом» (посилання на відеоматеріал: https://www.youtube.com/ watch?v=IIoivDd4vQY).

Після перегляду діти відповідають на питання:

  1. Скажіть, хто написав повіть «Ніч перед Різдвом»?
  2. Що ви пам’ятаєте з біографії М.Гоголя?
  3. Зверніть увагу на портрети, що розвішано на дошці (Додаток 1)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.

Повість «Ніч перед Різдвом» входить до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки». Давайте згадаємо твори цієї збірки, головних героїв, розгадавши кросворд.

             

               РІЗ  Д  ВОМ

      СОРОЧ   И  НСЬКИЙ

БАСАВРЮ  К

           ОКС  А  НА

     ЗАЧАРОВА Н  Е

   МАЙС  Ь  КА  

        ВАРЕНИ   К  АМИ

ПОМСТ  А

Питання (зверху вниз)

1.«Вечори поблизу Диканьки, або ніч перед….»

2. Назва ярмарку.

3. «Вечір на передодні Івана Купала, або…»

4. Ім’я коханої Вакули.

5. «…місце»

6. Назва ночі в однойменній повісті.

7. Чим пригощав Вакулу Пацюк?

8. «Страшна…»

 

 

ІV. Формування нових понять і способів дії.

Отже, шановний шостий клас, ми впевнено розв’язали всі завдання кросворду, ви активно приймали участь у вирішенні цього завдання та показали своє знання змісту твору та головних героїв. Скажіть будь ласка, яке слово ми отримали по вертикалі? (Діти дають відповідь: «Диканька»).

Таблицю з навчальним матеріалом зображено або на медіа проекторі, або намальовано на дошці.

Збірка «Вечори на хуторі біля Диканьки» складається з двох частин. У неї входить 8 оповідань:

1 частина

«Сорочинський ярмарок»

«Вечір проти Івана Купала»

«Майська ніч, або утоплена»

«Втрачена грамота»

2 Частина

«Ніч перед Різдвом»

«Страшна помста»

«Іван Федорович Шпонка та його тітонька»

«Зачароване місце»

 

М.В.Гоголь своїми «Вечорами…» відкрив новий, яскравий світ. Письменник майстерно змалював українську природу, живі колоритні образи національного характеру,  українську культуру, народний побут.

ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ:

  • Як можна пояснити назву твору?
  • Чи було насправді таке село?
  • Що ви можете про нього розповісти?

ОВУ (орієнтовна відповідь учня): У той час, про який розповідав Гоголь, Диканька була невеличким  українським хутором з побіленими хатами мазанками, критими соломою, де у дворі стояв колодязь з журавлем, садками, з домашньою живністю на подвір’ї, яке було огороджене тином. Сьогодні Диканька – селище міського типу на відстані 29 кілометрів від залізничної станції Полтава.

 

Мікрофон

«Герой, що мені сподобався – це…»

 

Вікторина

А тепер, давайте перевіримо чи впізнаєте ви улюблених героїв?

1. «...їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголоси­ли, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе в дитячій юності обличчя із сяючи­ми чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу...» (Оксана)

2. «...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто...» (Чорт)

3. «Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі...» (Вакула)

4. «Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному». (Солоха)

5. «...Коваль побачив перед собою невисоку на зріст жінку, дещо навіть повну, напудрену, з голубими очима, яка велично посміха­лася і, здавалося, вміла підкоряти собі все». (Цариця)

6. «Незважаючи на невисокий зріст, ширину він мав вагому. До того ж його шаровари були настільки широкі, що, який би вели­кий не робив він крок, ніг не бачили, і. здавалося, - винна бочка рухалася вулицею. Можливо, саме це дало привід прозивати його Пузатим». (Пацюк)

 

 

 

 

Робота за варіантами:

Дайте характеристику персонажеві, зображення якого ви бачите.

1 варіант

2 варіант

59508.jpg

 

скачанные файлы.jpg

скачанные файлы (2).jpg

 

скачанные файлы (1).jpg

 

 

ОВУ (варіант 1):

Оксана   – українська красуня,  схожа на гоголівську героїню. Вона така ж горда, примхлива, вередлива, самозакохана.    Це донька багатого козака, їй минув 17 рік. У неї - блискучі чорні очі, приваблива усмішка, смагляве личко.   Вона гарно одягалася,   мала багато уваги.  «Парубки ганялися за нею юрбами, але втративши терпець, залишали один по одному вередливу красуню. Один тільки коваль був упертий і не кидав свого залицяння». Коли пропав коваль,  Оксана відчула провину і цілу ніч себе картала за скоєне. Страждання її змінило.

ОВУ (варіант 2):

Вакула сільський коваль та маляр. Сором’язливий, добрий, чесний парубок.   Малював ікони, був набожною людиною.  Він уміє вірно кохати і відстоювати своє щастя. Вакула нікому не бажає підкорюватися:  ні батькові Оксани, ні чорту. Щоб догодити Оксані він здійснює подорож в  Петербург до самої цариці по черевички. Він готовий пожертвувати чим завгодно заради коханої.

 «Ваша царська величність,  не веліть карати, а веліть милувати! З чого зроблені черевички, що на ногах ваших?. Я думаю жоден швець у жодному царстві не зможе так пошити. А коли б то моя жінка взулася в такі черевички?

– Принесіть йому цю ж мить черевички найдорожчі, з золотом! Мені  до  вподоби ця простодушність…».  

Вакула сподобався цариці за щирість та простодушність і вона вирішила йому допомогти.

V. Застосування знань і формування умінь та навичок.

Робота в групах

(Розподіл на групи відбувається наступним чином: учні обирають картки, запропоновані вчителем. Картки з одного боку однакові, тому школярі не можуть знати наперед, у якій групі вони працюватимуть)

 

ЗАВДАННЯ: А зараз визначимо кращу команду - знавців змісту повісті.  Розташуйте цитати в  тій послідовності. (Кожна група  отримує  картки з цитатами і швидко виконує завдання)

 

ПРИКЛАД КАРТКИ З ЗАВДАННЯМИ

  • «А відьма тим часом знялася так високо, що тільки чорною цяткою    

миготіла вгорі»

  • «Оксана довго чепурилася, та вихилялася перед дзеркалом, не могла намилуватися собою…»
  • «Тут дяк підійшов до  Солохи ближче, доторкнувся своїми довгими пальцями до її руки і промовив: «А що це у вас, велиліпная, Солохо?»
  • «Здоров був, Вакуло!» Багато наколядував? А черевички, які носить цариця, дістав?»
  • «Вареники, вислизнувши з миски, шубовснули у сметану, підскочили   

угору і потрапили  прямо в рот Пацюку»

  • «Кумова дружина, остовпіла, коли побачила, як з мішка вилазить дяк.»
  • «Спочатку страшно здавалося  Вакулі, коли піднявся над землею, але згодом опанував себе і став кепкувати з чорта»
  • «Ой! – скрикнула Оксана, переступивши поріг і побачивши коваля»

 

Інтерактивна гра «Український словниковий борщ».  

 

Я пропоную  вам скуштувати українського борщу. В горщику лежать картки зі словами. Поясніть значення   цих слів.

(Діти по черзі витягують картки і пояснюють значення слів)

ПРИКЛАД КАРОК ІЗ ЗАВДАННЯМИ

 

Кутя

 

Таратайка

 

Скісок

 

 

Паляниця

 

Китайка

 

Кобеняк

 

Запаска

 

 

Варенуха, медовуха

 

Кадовб

 

3114711_2.jpgОВУ:

  •                               «Він знав, що багатий козак Чуб запрошений дячком на кутю

(Каша із пшениці з медом і сухофруктами. Їли на Святвечір)

  •                               Залізо на підкову поклав таке, якого не клав на сотникову таратайку, коли ходив на роботу в Полтаву.

(Таратайка – віз)

  •                               Розвантажували  мішки і хвалилися паляницями, ковбасами, варениками, яких встигли уже набрати  за свої колядки.

(Паляниця – невеликий хліб, приплюснутий)

  •                               Канцелярист і волосатий писар третього року взяли синьої китайки» (Бавовняна тканина)
  •                               Нижня картата спідниця.   ( Запаска)
  •                               Назва горілки з прянощами.  (Варенуха, медовуха).
  •                               Загострений шматок коси, що використовувався чоловіками замість леза для гоління.   (Скісок)
  •                               Верхній жіночий одяг на зразок ошатного плаща без коміра. (Юпка)
  •                               Теплий верхній чоловічий одяг. (Кобеняк)
  •                               Діжка для збереження зерна  (Кадовб)

 

Узагальнююча евристична бесіда

 

У чому проявляється народний характер повісті?

(ОВУ: Повість весела, правдива. Яскраво змальований національний колорит:  використані народні легенди, український    словник., народі пісні (колядки). Чудово змальована українська природа, вона викликає

піднесений святковий настрій).

Яка роль фантастики у цьому  творі?

(ОВУ: Фантастика надає авторові можливість тримати в напрузі читачів, створити атмосферу дива. А також помагає утвердити добро, без якого не можливий був би щасливий кінець).

 

Які моральні проблеми порушує автор?

(ОВУ: Проблема добра  і зла, що борються в душі людини, як добитися щастя.)

 

Чому навчає цей твір?

(ОВУ: Бути добрими, людяними, не піддаватися впливу злих сил)

 

 

 

VІ. Підсумок уроку.

180 років пройшло  з часу написання «Вечорів…» Багато  що змінилося, дещо втратило свою  значимість, щось забулось. Але так хочеться, щоб національні традиції жили і відроджувались, щоб молоде покоління пам’ятало, щоб не переривався зв'язок часу і поколінь.

114799514_w640_h640_2320_v.jpgМи маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро й красу, як цього нас вчить М.В.Гоголь.

Які ж правила допоможуть нам у цьому? Складемо пам’ятку.

 

                                      Пам’ятка

  • Шануй свої звичаї та традиції
  • Знай і шануй історичне минуле
  • Шануй свою землю і материнську  мову
  • Бережи природу рідного краю
  • Не забувай і гордись званням українця
  • Твори добро, красу, живи на благо своєї землі.

VІІ. Домашнє завдання.

  • Написати міні-твір на тему одного з пунктів пам’ятки.
  • Написати сенкан до образу Солохи або Чорта (на вибір).
  • За бажанням подивитись екранізації повісті:

doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
7009
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку