Тема: Вимова слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками
Мета: поглибити уявлення школярів про дзвінкі і глухі приголосні звуки; розвивати навички розрізняти глухі і дзвінкі приголосні; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручники, картки, таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Сядьте рівненько, слухайте тихенько,
Відповідайте жвавенько, пишіть гарненько.
II. Актуалізація опорних знань
2.1 Каліграфічна хвилинка
—Розгорніть будь ласка свої зошити. Запишіть число, класна робота. І запишемо з вами каліграфічну хвилинку.
Л лю на ди людина
—Послухайте будь ласка повчальне речення. Як ви його розумієте?
Моє тобі побажання — будь людиною.
— Визначте наголос у словах; запишіть звукову модель слова людиною.
—Молодці! Гарно попрацювали!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Гра «Словниковий диктант»
— А зараз, давайте пограємо в гру «Словниковий диктант». Я буду вам зачитувати опис якогось предмета, ви повинні здогадатись що це, записати в зошит і поставити наголос. Готові?!
2)Вічнозелене плодове цитрусове дерево, яке росте на півдні, плід його запашний і соковитий жовтогарячого кольору.
3)Безбарвна легкозаймиста горюча рідина, яку добувають з нафти, застосовується як моторне паливо.
4) Велика одногорба або двогорба тварина, мешкає в пустелях і сухих степах.
5) Письмова робота, вправа для засвоєння або перевірки грамотності, яка полягає в записуванні тексту, що диктується.
6) Частина одягу у вигляді вшитої до нього торбинки для дрібних речей, грошей.
7) Вид мистецтва, що відображає життя у сценічній дії, здійснюваній акторами перед глядачами.
—Добре! Тепер давайте разом перевіримо і зачитаємо слова.
IV. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про вимову слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками. Отже, тема нашого уроку вимова слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
5.1. Робота в парах (вправа 190, с. 84–85)
— А зараз розгорність свої підручник на сторінках 84-85. Розгляньте вправу 190.
Ми будемо працювати в парах. Перші читатимуть першу групку слів, і так ланцюжком. Споспостерігайте за вимовою.
— Які з цих звуків вимовляються зовсім без голосу, тільки з шумом? А під час вимови яких чуємо і голос?
— Пригадайте! Коли вимовляємо дзвінкі приголосні звуки, чуємо голос і шум, а коли вимовляємо глухі, то чуємо тільки шум.
— Розгляньте таблицю (с. 85). Пригадайте вивчене про парні дзвінкі й глухі приголосні та про ті, що не мають пар.
— Назвіть парні дзвінкі й глухі приголосні.
— Назвіть дзвінкі приголосні, що не мають пар.
— Назвіть глухі приголосні, що не мають пар.
5.2. Виконання вправи 191 (с. 85)
— Гарно попрацювали! А зараз ми опрацюємо наступну вправу.
— Прочитайте виразно слова.
— Скажіть, які з виділених букв позначають дзвінкі, а які — глухі приголосні звуки.
Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань
— Прочитайте заголовок тексту. Про кого йтиметься в тексті?
— В один рядок за зразком на с. 86 випишіть з тексту кілька слів, у яких приголосні звуки тільки дзвінкі, а в другий — у яких усі приголосні глухі.
— Розберіть за членами виділене речення.
VІІ. Підсумок уроку
— Що вивчали на уроці?
— Як називаються звуки, які вимовляються без голосу, тільки з шумом? (Глухі)
— Наведіть приклади.
— Якщо чуємо і голос, і шум, то такі звуки називаються... (дзвінкі).
— Наведіть приклади.
— Чому українська мова така мелодійна? (Більше дзвінких приголосних звуків.)
— Назвіть парні дзвінкі й глухі приголосні.
— Назвіть приголосні, що не мають пар.
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 193, с. 86.