План-конспект заняття гуртка
«Юний журналіст»
Тема заняття. |
Культура мовлення в журналістиці |
Мета заняття. |
Ознайомити учнів з поняттям «культура мовлення», навчити правильно будувати висловлювання в різних життєвих ситуаціях; розвивати пам'ять, логічне мислення, комунікативні вміння; виховувати любов і повагу до рідного слова та культуру усного мовлення. |
Форми і методи роботи. |
Групові та індивідуальні; словесні, наочні та практичні.
|
Тип заняття. |
Заняття-практикум з елементами тренінгу. |
Обладнання та наочність. |
Фліпчарт, ноутбук, мультимедійний проектор, дидактичний матеріал. |
Вік вихованців. 13-15 років
Рік навчання. 2-й рік
Випереджувальні завдання:
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання з вихованцями гуртка.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, завдань уроку.
1. Слово вчителя.
Культура мови, мовна свідомість є відображенням інтелектуального рівня людини, її загальної культури та інтелігентності. Оцінювати культуру мовлення журналіста маємо всебічно: звертати увагу на дотримання ним загальноприйнятих норм вимови, слововживання, побудови правильних граматичних конструкцій, а також на використання всіх стилістичних можливостей української літературної мови, на володіння риторичними прийомами й тактиками.
2. Гра «Комплімент»
Пропоную вам звернутися по колу один до одного на ім’я та зробити комплімент. (Привіт, Олю! Ти маєш гарний вигляд?...)
Дякую! Ви сказали один одному компліменти та не всі використали при зверненні іменники у формі кличного відмінка.
Чи правильним є комплімент «Ви гарно виглядаєте»?
3. Складання прогнозу
- Чого ви очікуєте від цього заняття? (Поглибити знання про культуру мовлення журналіста).
- Яку користь, на вашу думку, ви можете отримати від обговорення даної теми? (Можемо стати кращими, навчимося поводитися…)
Сьогодні ми розглянемо поняття «культура мовлення», навчимося правильно будувати висловлювання відповідно до ситуації.
ІІІ. Подання нового матеріалу.
1. Перегляд відеофрагменту
Я повертаюсь до мого питання: «Чи правильним є комплімент «Ви гарно виглядаєте?»?» (пояснення учнів).
Звернемося до експерта. Увага на екран!
(відео «Експрес-урок – Ви добре виглядаєте – чи правильно так сказати» Олександра Авраменка).
Сподіваюся, ви зрозуміли, як правильно робити компліменти.
2. Робота в колі
Давайте поділимося своїми думками
4. Робота в парах
Перед вами на кольорових картках написані слова:
Поясніть, чи правильним є наголос у словах і чому?
(Червоні картки – слова з подвійним наголосом, зелені – слова зі зміною наголосу, де змінюється лексичне значення слова)
5. Рольова гра
- Пригадаймо основні правила спілкування.
- З якою метою використовуються міміка і жести?
Прочитайте виразно за особами вірш Ліни Костенко, передаючи інтонацією почуття і настрій співрозмовників.
1. Поміркуйте, яку основну думку висловлено у вірші. Поясніть його назву.
2. Від чого застерігає нас поетеса?
3. Чи лише про випадкову зустріч йдеться у творі?
Слово педагога
Ситуація спілкування віддзеркалюється в культурі мовлення, а з нею пов’язують насамперед уміння правильно говорити й писати, добирати мовно-виражальні засоби відповідно до мети й обставин спілкування. Інакше кажучи культура мови це мовний етикет.
IV. Захист учнівського міні-проекту
Спостереження - аналіз
Полонська Анастасія отримала випереджальне завдання, розпочала працювати над міні-проектом «Говори правильно».
Слово учениці.
Прошу прослухати виступ одного з народних депутатів і висловити свої думки щодо культури мовлення і спілкування обранця.
(Вихованці слухають аудіо запис)
Текст аудіо запису:
Шановний пан гольова!
Прошу всіх до уваги! Я хочу тут сказати слідуюче. Ми всі тут вмісті сидимо вже на протязі чотирьох років. Чотири роки ми вносим предложення, приймаємо активну участь в розробці законів. Ми єдино душно вдобряємо всі програми уряду, хоча вони і не воплощаються в жизнь. Нам тут неплохо. Ми своєчасно ходимо в дві години на обід, систематично получаєм зарплату і гроші за командировки. Ми всі тут навчилися гарно висказуватися. Але ми бачимо, що наше суспільство перебуває в тяжкому положенні. Вже шостий уряд маємо. І вніякого уряду нічого не получається. Хіба я неправий? Остані дії уряду це лишній раз доказують. Мова йде про систему аналогів. Обіщали, обіщали, а віз нині там. Кому такі налоги можуть понравитися? Нікому. А тому я піднімаю питання про відставку уряду. Я рахую, що його бездіяльність у сфері налогової політики веде, чесно говоря, до підриву економіки, тормозить розвиток соціальної сфери. Вона наносить урон державі.важко собі представити, але президент це спокійно наблюдає, мір ніяких не приймає. Ми повині все це уяснити і на кінець поставити крапку. Державу треба якось спасати. Я лічно требую відставки. Всі должні піти в відставку, так як всі цього заслуговують: і уряд, і президент, і Гольова Верховної Ради.
Текст необхідно відредагувати. Вам треба знайти в ньому помилки, а саме орфографічні, лексичні, граматичній стилістичних порушення норм літературної мови та по черзі редагувати текст по одному реченню. Увага на екран!
Слово вчителя.
Пропоную долучитися до проекту «Говори правильно» та підготувати подібний матеріал.
V. Закріплення вивченого матеріалу
На минулому занятті ви отримали випереджальне завдання з метою закріплення знань здобутих на минулих заняттях, а саме попрацювати над створенням кросворду за допомогою on-line сервісу Puzzlecup. Лебідь Юлія створила кросворд та готова його презентувати. Увага на дошку!
http://puzzlecup.com/crossword-ru/?guess=C8CC870722A47C0A
VІ. Підбиття підсумків
Слово педагога
Отже, культура спілкування багато в чому визначає успішність людини. Спробуємо сформулювати основні правила спілкування усі по черзі по одному правилу.
VІІ. Рефлексія
Вправа «Валіза» (самооцінка знань)
На дошці прикріплені зображення валізи та пральної машини. Кожен вихованець отримує стікер, на якому записує власний результат засвоєння нового матеріалу.
Якщо отримані учнем знання виявилися для нього новими та корисними, він прикріплює свій стікер до валізи, щоб забрати знання із собою та використовувати на практиці. Якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити», стікер кладуть у пральну машину.