План-конспект заняття
Тема. Малювання листівки(стіннівки) до Дня захисника України.
Мета заняття:
-навчити дітей створювати композицію, естетично оформлювати листівку(стіннівку), дати уявлення про композицію вітальної листівки(стіннівки);
-розвивати художньо-творчі здібності дітей, навички та вміння декоративного оформлення, удосконалювати роботу з фарбами та олівцями;
формувати у вихованців розуміння понять «єдність» і «цілісність», «герой», «патріот» держави, громадянські якості; почуття поваги до захисників України, сприяти згуртуванню дитячого колективу,
-виховувати справжніх патріотів держави. Прищеплювати інтерес до героїчного минулого держави і сьогодення, любов до Батьківщини.
Обладнання: епіграф на дощці, малюнки дітей, кросворд, картки з завданням, плакат «Державна символіка України».
Матеріали:альбом(А3, А2), фарби, кольорові олівці, фломастери, простий олівець, ножиці, пензлі, клей, гумка(за вибором дітей).
Тип заняття: вивчення нового матеріалу.
Попередня робота:виготовлення янголів.
Загальна тривалість: 2 год.
Кількість учасників: до 20 осіб.
План
І. Організаційний момент. Перевірка готовності до заняття. Вступне слово педагога. (15 хв.)
ІІ. Вступна частина. (15 хв.)
1. Актуалізація опорних знань. Розгадування кросворда «Символи держави»
2. Робота в парах
3. Розповідь педагога
ІІІ. Основна частина. (30 хв.)
1. Робота з поняттями «єдність» народу, «цілісність» держави, «герой», «патріот» своєї держави
2. Гра «Ми майбутні герої»
Конкурс 1. «Загадка — відгадка»
3. Повідомлення теми заняття
4. Пальчикова гімнастика
5. Правила роботи і техніка безпеки
6. Постановка практичного завдання
7. Практична діяльність вихованців
8. Динамічна пауза під пісню Ірини Федишин «Лише у нас на Україні»
V. Виконання практичного завдання(45 хв.)
1. Самостійна робота дітей
2. Перерва. (Рухливі ігри)
3. Продовження самостійної роботи
VI. Заключна частина. (15 хв.)
1. Підсумок заняття. Прибирання робочих місць
2. Гра «Закінчи речення»
Хід заняття:
І. Організаційний момент. Перевірка готовності до заняття. Вступне слово педагога.
-Ви зараз ходите до школи, спілкуєтесь з однолітками, відпочиваєте. Ми з вами маємо мирне блакитне небо над нашими головами. Нажаль, так зараз не на всій території нашої країни. Але Україна може пишатись своїми захисниками, що з світанку до ночі боронять її кордони.
Вихованець 1.
Пишаюся тобою, мій народе!
За те –
Що в котрий раз з колін встаєш.
За те –
Що коли сіяти, ти родиш.
За те –
Що волю й долю бережеш.
Вихованець 2.
Пишаюсь, що від болю ти не плачеш,
Що в рабство ти себе не віддаєш,
Що ти, на зло – завжди добром віддячиш,
Та вкотре – іншим приклад подаєш.
Звучить гімн України
Девізом сьогоднішнього заняття є слова В. Бєлінського « Хто не належить вітчизні своїй, той не належить і людству».
ІІ. Вступна частина.
1. Установлене державною владою загальне, для всіх обов’язкове правило, що має найвищу силу. (Закон)
2. Символічний знак держави, міста чи роду, зображуваний на прапорі, монетах, печатках. (Герб)
3. Полотнище одного або кількох кольорів, яке є символом держави, організації. (Прапор)
4. Назва головного міста нашої держави, де містяться уряд і урядові установи. (Київ)
5. Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)
6. Місцевість, де людина народилася, рідний край. (Батьківщина)
2. Робота в парах
— З’єднайте частини прислів’їв.
Де рідний край,.. ... не так світить і сонце.
У чужій сторонці... ... умій за неї постояти.
Навіть у птахів... ... немає народу.
Батьківщина — мати... ... там і під ялинкою рай.
Кожна рослина... ... є батьківщина.
Без мови... ... на своєму корені росте.
3. Розповідь педагога
- 2014 року в українському суспільстві в результаті реакції на збройну агресію Росії підсилилися проєвропейські тенденції відмови від радянських символів і свят, зокрема, від Дня захисника Вітчизни.
— 14 жовтня – День захисника України.
Крім того, саме 14 жовтня традиційно відзначається як день створення Української повстанської армії — військово-політичної формації українського визвольного руху.
14 жовтня Свято Покрови Пресвятої Богородиці, покровительки українського козацтва. Отже, сьогодні ми відзначимо триєдине свято.
-Як ви гадаєте, це звичайний збіг, чи це може мати дещо інше підґрунтя?
ІІІ.Основна частина.
Група поділяється на кілька підгруп. Кожній з підгруп пропонується написати свої асоціації з цими поняттями. Після закінчення визначеного терміну вихованці зачитують свої результати роботи, під час обговорення асоціативні грона доповнюються.
-Єдність – це тісний зв’язок між людьми, згуртованість, цілісність, неподільність.
-Зміст принципу територіальної цілісності держав виходить за рамки положень про заборону використання сили або погрози силою, або перетворення території в об’єкт військової окупації, або придбання території з використанням сили або її загрози. Мова йде про будь-які дії проти територіальної цілісності або недоторканності. Наприклад, транзит будь-яких транспортних засобів через іноземну територію без дозволу територіального суверена є порушенням не тільки недоторканності кордонів, але і недоторканності державної території, оскільки саме вона використовується для транзиту. Всі природні ресурси є складовими компонентами території держави, і якщо недоторкана територія в цілому, то недоторкані і її компоненти, тобто природні ресурси в їхньому природному вигляді. Тому їхня розробка іноземними особами або державами без дозволу територіального суверена також є порушенням територіальної недоторканності.
-Людина, яка здійснює великі вчинки на благо людського суспільства. У стародавні часи, зокрема в давній Греції, у зв’язку з надзвичайними здібностями, героїв вважали за напівбогів. У наш час героями називають видатних своїми здібностями й діяльністю людей, що виявляють відвагу й самовідданість у бою та праці, людей, які втілюють основні риси певної епохи.
-Патріот – це не тільки той, хто говорить рідною мовою, не той, хто всюди кричить: «Я люблю свою країну», а ще й той, хто своїми вчинками хоч якось виявляє свою любов до Батьківщини, хто виховує в собі переможне почуття гордості, той, чиє життя стає життям свого народу!
Будемо сподіватися, що вогники патріотизму все більше розгорятимуться у серцях українців, що кожен буде впевнений у собі, у світле майбутнє, що зробимо все аби мрії стали реальністю!
Конкурс 1. «Загадка — відгадка»
Команди по черзі загадують суперникам загадки. На роздуми відводиться одна хвилина.
1. Сам у церкві не буває, а других туди зазиває. ( Дзвін)
2. В лісі вирізана, гладенько витесана,
Співає, заливається, як називається? (Сопілка)
3. Маленький, сіренький, по гаях літає, уночі співає. (Соловей)
4. Які ноги заввишки, такий ніс завдовжки. (Лелека)
5. Як дерево називається, що влітку в білий пух одягається? ( Тополя)
6. Воно належить мені, але інші вживають його частіше за мене. (Ім’я)
7. У вінку зеленолистім, у червоному намисті,
Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
8. Проливала дрібні сльози молода дівиця.
Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба)
Ведучий задумує поняття, тісно пов’язане з Україною, а потім називає командам три факти, які вказують на відповідну українську реалію. Команда, що назве слово після першого факту, отримує три бали, після другого — два, після третього — один.
(Показ малюнку)
Ведучий. А зараз ми пропонуємо командам позмагатися у читанні скоромовок. Прошу капітанів команд підійти та обрати скоромовки.
1. Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
2. От Кіндрат, так Кіндрат,
Зуб зламав об мармелад.
3. Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – сорок морок.
4. Рак рачкує до крамниці,
Щоб купити рукавиці.
3. Повідомлення теми заняття
— Діти, сьогодні на занятті ми будемо казковими чарівниками з виготовлення цікавих листівок(стіннівок) для наших Героїв.
4. Пальчикова гімнастика
Виконання вправ :
« Вітання пальчиків»,
«Ліхтарики»,
«Їжачок»,
«Зайчик»,
«Ножички»,
«Бінокль»,
«Піаніно».
5. Правила роботи і техніка безпеки.
• Робоче місце має бути упорядкованим (олівці, ножиці, папір точно на своєму місці).
• Під час роботи не розмахуємо олівцями(фарбами), ножицями.
• Після завершення роботи все сміття акуратно прибираємо.
6. Постановка практичного завдання
-А зараз давайте почнемо виготовлення листівки(стіннівки).
Крім візуального образу, в композицію стіннівки можна включити звернення, яке б доповнювало і збагачувало композиційне вирішення теми.
Текст допомагає точніше і ефективніше втілити творчу ідею, лаконічно сформулювати повідомлення, звернення, заклик, що іноді просто не можна зробити тільки візуальною мовою.
Серед образотворчих засобів композиції чинне місце належить кольору.
Кольорові символи:
білий — світло,
срібло, чистота, ясність;
чорний — темрява, земля, непроглядність, матеріальність;
жовтий — сонце, золото, легкість, близькість;
синій — небо, море, глибина, холод;
червоний — вогонь, кров, активність, тепло;
зелений — природа, рослинність, спокій, благополуччя.
Техніка виконання та матеріали застосовуються без обмежень.
Зображення на стіннівки може бути об’ємним, лінійним або площинним. На відміну від об’ємного зображення лінійне та площинне характеризуються умовністю та узагальненістю (силуетні зображення як реалістичних об’єктів, так і символічних).
7. Практична діяльність вихованців
Вихованці виконують ескізи до стіннівки.
Етапи роботи над ескізами:
1. Накопичення інформації: вивчення літературних джерел, безпосередньо пов’язаних з темою заняття.
2. Творчий задум (ідея) стіннівки. Особливе бачення вихованцем тієї чи іншої проблеми в художніх образах.
3. Виконання ескізів (два ескізи). Композиційний пошук у вирішенні теми (фарби, фломастери, аплікація, тощо).
4. Визначення оптимального варіанта вирішення теми.
5. Кольорове вирішення остаточного ескізу.
Педагог обходить робочі місця дітей з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів.
V. Виконання практичного завдання
1. Самостійна робота дітей.
Педагог нагадує про творчий підхід до малювання листівки(стіннівки) та своїми порадами допомагає визначити оптимальний варіант виконання навчального завдання, слідкує за осанкою дітей. Індивідуальна допомога, фронтальні зауваження.
Ми звикли дарувати листівки по кожному пам'ятного нагоди, будь то офіційне (Пасха, Різдво, Новий рік) або неофіційне (День Весілля, народження дитини, річниця). Людям приємно отримувати такі милі знаки уваги, адже вони говорять про повагу і щирих почуттях дарувальника.
Але, як відомо, найбільше доставляють радість речі, зроблені власноруч. Зовсім необов'язково володіти спеціальними навичками, щоб виготовити листівку(стіннівку) своїми руками . Головне, це проявити завзятість і трохи фантазії!
2. Перерва. (Рухливі ігри)
3. Продовження самостійної роботи.
VI. Заключна частина.
1.Підсумок заняття.
Прибирання робочих місць.
Оформлення виставки дитячих робіт.
2. Гра «Закінчи речення»
• Наша Батьківщина — ... (Україна).
• Державними символами України є... (гімн, прапор, герб).
• Прапор України двоколірний — ... (жовтий, синій).
• Гімн України — це пісня... («Ще не вмерла України...»).
• Слова гімну написав... (Павло Чубинський).
• Музику до гімну створив ... (Михайло Вербицький).
• Герб України — ... (тризуб).
— Свої національні символи люди повинні шанувати й берегти. Про це записано у Конституції України: «Захист Вітчизни, її незалежності та територіальної цілісності; шанування її державних символів є обов’язком громадян України».
Не забувайте, що ви — діти землі, що зветься Україна. Ви повинні любити свою Батьківщину, вона у вас — єдина!